هر آنچه باید درباره اوراق تسه بدانیم

اوراق تسه نیز همانند اوراق قرضه و مشارکت از جمله اوراقی است که قابل خرید و فروش می‌باشند. این اوراق همانند سهام دارا ارزش مشخصی هستند که بازار بر روی آن‌ها می‌گذارد. این اوراق ویژگی‌های بسیاری دارد که بسیاری از مردم ازآن بی‌خبر هستند. ازاین رو الف بورس تصمیم گرفته است شما را با این اوراق آشنا کند. آموزش بخش بزرگی از موفقیت است. البته آموزشی که همراه با عمل باشد. بنابراین از شما تقاضا داریم سری به دیگر مقالات الف بورس بزنید. از جمله این مقالات می‌توان به هوش مالی قسمت چهارم، نرخ بازده سهام و همه چیز درباره آن، بیزاری از باخت؛ کلید ضرر در بورس، اعتیاد ترید کردن؛ واقعی یا خیالی؟، نکاتی برای سرمایه گذاری در بازارهای پر نوسان، تحلیل بین بازازی چیست؟ اشاره کرد.

اوراق تسه و هرچه لازم است بدانیم

این اوراق توسط بانک مسکن منتشر می‌شوند. این اوراق توسط بانک مسکن منتشر می‌شود تا صاحبان حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز از تسهیلاتی در باب مسکن نیز بهره مند شوند. این اوراق منجر می‌شوند صاحب حساب علاوه بر سود بانکی که هر ماه به حساب وی واریز می‌شود؛ تسهیلات مسکن را نیز دریافت کند. سود این تسهیلات سود سپرده کوتاه مدت عادی است.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

در بانک‌های مختلف حساب‌هایی با انواع متفاوت وجود دارد. برای مثال در بانک مسکن سپرده کوتاه مدت سرمایه گذاری دارای انواع عادی و ویژه است. در ادامه به برسی هر کدام از این حساب‌ها و تفاوت آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی همانند دیگر حساب‌های این بانک دارای سود سپرده کوتاه مدت عادی می‌باشد. میزان این سود حدود ۸ درصد است. در بانک مسکن برای این نوع حساب ظوابطی وجود دارد که تعیین کننده تسهیلات است. از جمله این تسهیلات می‌توان به حق برخورداری از گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن اشاره کرد. توجه داشته باشید که این اوراق نیز ظوابط مخصوص به خود را دارند. تخصیص اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بانک مسکن با توجه به مبلغ، مدت سرمایه گذاری، اولویت بندی امتیاز حساب و… انجام می‌گیرد.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی

افرادی که سپرده‌های خود را در این نوع حساب به شکل عادی سرمایه گذاری می‌کنند؛ باید انتظارات متفاوتی نسبت به افراد صاحب حساب ویژه داشته باشند. بانک در قبال افرادی که دارای حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی هستند تنها مسئول پرداخت سود ماهیانه است. پرداخت این سود نیز منوط به ظوابطی است که بانک تعیین کرده است.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ویژه یا همان ممتاز و در بحث اوراق تسه

طبیعی است که افرادی که دارای این حساب هستند از تسهیلات ویژه‌‌ای برخوردار باشند. اشخاص حقیقی و حقوقی با انعقاد قرارداد می‌توانند این حساب را افتتاح کنند. این نوع حساب دارای اساس و کلیاتی است که هنگام امضای قرارداد به امضای شخص حقوقی یا حقیقی می‌رسد. توجه داشته باشید که این نوع حساب شرایط ویژه‌‌ای دارد. برای مثال سود آن بین ۱۶ تا ۱۸ درصد متفاوت می‌باشد. مدت سرمایه گذاری در این حساب نیز بین ۳ تا ۹ ماه متفاوت است. سود حساب سه ماهه ۱۴ درصد، سود حساب ۶ ماهه ۱۶ درصد، سود حساب ۹ ماهه نیز ۱۸ درصد می‌باشد.

از دیگر شرایط ویژه‌‌ای که این بانک برای حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ممتاز تعیین کرده است می‌توان به مانده حساب اشاره کرد. در این نوع حساب سپرده شما نباید از حد مشخصی (۱۶۰، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال) کمتر شود. البته این مبلغ زمانی که شما به بانک مراجعه می‌کنید ممکن است متفاوت باشد. شما یک ماه پس از افتتاح حساب و واریز پول می‌توانید اولین گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را دریافت کنید.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ممتاز

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ممتاز

حال سوال اینجاست که اگر مانده حساب شما کمتر از میزانی شد که بانک اعلام کرده است؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ همانند زمانی است که قراردادی را فسخ می‌کنید. در بسیاری از قرارداد‌ها باید مقداری به عنوان جریمه پرداخت کنید. نترسید. در این نوع حساب این اتفاق نمی‌افتد. بلکه تمام تسهلیلات حذف می‌شود. البته نه به این معنی که تسهیلات قبلی از شما بازپس گرفته شود. بلکه به این معنی که دیگر بانک در قبال انجام تعهدات خود مسئول نیست.

مهم‌ترین مشخصات اوراق تسه

اولین مشخصه‌‌ای که به آن اشاره می‌کنیم قابلیت معامله در فرابورس است. هر برگه از این اوراق نماینده ۵، ۰۰۰، ۰۰۰ ریال تسهیلات خواهد بود. شما قابلیت استفاده از این اوراق را بعد از واریز به حساب کارگزاری خواهید داشت. این مبلغ روز ۱۵ هر ماه به حساب کارگزاری که به بانک معرفی کرده‌‌اید واریز می‌شود. توجه داشته باشید که می‌توانید بلافاصله بعد از بازگشایی نماد از حق تقدم خود استفاده نمایید.

نماد معاملاتی اوراق مورد نظر شامل نام ماه و دو رقم انتهایی سال صدور می‌باشند. برای مثال امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۹۰ مربوط به مهرماه سال ۱۳۹۰ می‌باشد. این اوراق نیز همانند اوراق اوراق اجاره و رهنی قابلیت معامله دارند. همچنین همانند همان اوراق دارای تاریخ انقضا هستند. مدت اعتبار اوراق تسه ۲ سال است. توجه داشته باشید این مدت را می‌توان تمدید کرد. در صورتی که بانک نیز موافق تمدید اورا باشد؛ می‌توانید آن را در دو دوره شش ماهه تمدید نمایید.

اگر نخواستیم این اوراق را به فروش بگذاریم چه کنیم؟

 در اینجا نیز قوانینی وجود دارد. در صورتی که تمایل به فروش این اوراق در زمان مشخص ندارید؛ ۲ راه در پیش رو دارید. ۱. آن را نزد خود نگه دارید. ۲. اوراق تسه را به فروش برسانید. در راه اول بانک دیگر وجوه را به شما باز نمی‌گرداند. به این معنی که اگر از اوراق استفاده نکنید؛ نماد معاملاتی آن حذف می‌شود. در این حالت است که بانک دیگر وجوه را به حساب شما بازنمی گرداند. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه گذاران قبل از تمام شدن زمان اوراق را به فروش برسانند. در روش دوم نیز شما می‌توانید به کمک کارگزاری اوراق را در بازار فرابورس به فروش بگذارید.

در هر جلسه معاملاتی هر کد معاملاتی مجاز به وارد کردن حداکثر ۹۰ ورقه تسهیلات مسکن می‌باشد. به این معنی که افراد حقیقی یا حقوقی نمی‌توانند بیشتر از ۹۰ برگه تسهیلات مسکن را خرید و فروش کنند.

این اوراق را همانطور که اشاره کردیم می‌توانید در فرابورس تهیه کنید. اما نکته‌‌ای که حائز اهمیت است این است که اوراق تسهیلات مسکن حداقل تا دو ماه بعد از خرید امکان معامله ندارند. البته در اینجا هم استثناهایی وجود دارد. برای نمادهایی که تنها ۴ ماه تا پایان معاملات در فرابورس زمان دارند؛ این محدودیت اعمال نمی‌شود.

دارندگان این اوراق می‌توانند مدارک مربوط به مسکن، مشخصات شخصی و برگه تسهیلات را به بانک مسکن تسلیم کنند. با این کار می‌توانند از این بانک تسهیلات مسکن موردنظر را دریافت کنند. توجه داشته باشید که زمانی این کار برای شما اوراق تسهیلات تسه به همراه می‌آورد که مشخصات ملک موردتایید بانک باشد. برای تایید شدن ملک نیز تنها باید دارای مشخصاتی باشد که بانک تعریف کرده است.

شرایط کلی بانک مسکن جهت دریافت وام از محل اوراق تسهیلات بانک مسکن

سقف پرداخت وام به منظور ساخت یا خرید خانه ۳۵۰ میلیون ریال می‌باشد. همچنین سقف تسهیلات وام برای تعمیر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون ریال است. مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن حداکثر ۱۲ سال و با سود حداکثر ۱۶ درصد است. توجه داشته باشید که زمان صدور پروانه ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که از زمان صدور پروانه ساخت بیش از ۲۰ سال نگذشته باشد می‌توانید تسهیلات ۳۵۰ میلیون ریالی این بانک را دریافت کنید. در صورتی هم که از تاریخ صدور پروانه ساخت بین ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته باشد سقف تسهیلاتی که به ملک تعلق می‌گیرد ۲۰۰ میلیون ریال است.

اوراق تسه بانک مسکن

اوراق تسه بانک مسکن

همچنین شما می‌توانید تسهیلات خرید مسکن و تعمیر آن را از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به شکل یکجا دریافت نمایید. مدت بازپرداخت تسهیلات خرید یک واحد منزل مسکونی با توجه به ¾ عمر مفید ساختمان، حداکثر ۱۲ سال می‌باشد. دقت داشته باشید که مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله یا همان تسهیلات تعمیر واحد مسکونی، حداکثر ۵ سال می‌باشد. هر فرد می‌تواند به تعداد نا محدود از این تسهیلات استفاده نماید.

تاریخ اعتبار استفاده از اوراق تسه

برگه تاییدیه مالکیت اوراق گواهی حق تقدم شامل تاریخ اعتبار آن نیز هست. این اعتبار از زمان اعطای تسهیلات تا حدود ۳۶ ماه بعد است. توجه داشته باشید که این مدت حداکثر زمان است پس ممکن است تاریخی که در برگه تاییدیه مالکیت اوراق گواهی حق تقدم وجود دارد بازه متفاوتی باشد. در این صورت همانطور که ذکر کردیم باید حتما این تسهیلات را به فروش برسانید. فراموش نکنید که می‌توانید این کار را با استفاده از بازار فرابورس انجام دهید.

اوراق تسه اوراقی هستند که بانک مسکن آن‌ها را وارد بازار فرابورس می‌کند. این اوراق در صورتی اعطا می‌شوند که دارای حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت ممتاز باشید. سود در کنار تسهیلات موجب شده است تا افراد بسیاری به سمت این حساب‌ها کشیده شوند. شما نیز می‌توانید با رفتن به نزدیک‌ترین شعب بانک مسکن این حساب‌ها را با توجه به شرایطی که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم افتتاح کنید. در صورتی که این مقاله برایتان مفید بود می‌توانید از دیگر مقالات پیشنهادی ما از جمله هوش مالی قسمت چهارم، نرخ بازده سهام و همه چیز درباره آن، بیزاری از باخت؛ کلید ضرر در بورس، اعتیاد ترید کردن؛ واقعی یا خیالی؟، نکاتی برای سرمایه گذاری در بازارهای پر نوسان، تحلیل بین بازازی چیست؟ نیز دیدن فرمایید.

  1. مهدی گفته؛
    ۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۰۵/۳۱

    من به خاطر حساب ممتاز مسکن هر ماه یه عدد اوراق تسه بهم تعلق میگیره و داری کد بورسی و عضو کارگزاری آگاه هستم چگونه میتونم این اوراق رو بفروشم

لینک کوتاه: