تحلیل بین بازاری چیست؟

تحلیل بین بازاری تحلیلی است که بازارهای جانبی اوراق بهادر، ارز، سهام و… را مورد پیش‌بینی و بررسی قرار می‌دهد. در این میان تأثیر پارامترهای بزرگ اقتصادی مثل تورم، سیاست‌های بانک مرکزی و دولت و نرخ بهره را می‌توان مشاهده کرد. پس هرگاه چند بازار به‌طور هم‌زمان بررسی شود و تأثیرهای همبستگی و متقابل این بازارها بر یکدیگر نیز بررسی شود؛ به هدف این تحلیل نزدیک شده‌ایم.

تحلیل بین بازاری

به دنبال وحدت و گسترش بازارهای مالی دنیا، فعالان این بازار به اجرای این نوع تحلیل‌ها روی آورده‌اند. در عصر امروز برای فعالیت در بازاری باید بازارهای دیگر را در نظر گرفت. گزارش بورسینس به گفته‌ی بورس نیوز مقرر داشته است: هرگاه تصمیمی از بانک‌های مرکزی کشوری مثل چین گرفته‌شده و به گوش همه رسیده است، بر کلیه‌ی بازارهای مهم اقتصادی و مالی دنیا تأثیر می‌گذارد.

همه این مسائل نشان‌دهنده‌ی جهانی‌شدن است. به‌راستی که عدم توجه به این تحلیل‌ها و بازارهای دیگر و انعقاد معامله در یک بازار می‌تواند آسیب و خطرات بسیار زیادی به همراه داشته باشد.

آموز ش تحلیل بین بازاری

آموز ش تحلیل بین بازاری

در کشور آمریکا تحلیل بین بازاری چگونه انجام می‌شود؟

در کشور آمریکا مهم‌ترین مشخصه‌ی اندازه‌گیری جهت حرکت بازارهای کالا با CRB  انجام می‌شود. این شاخص CRB شامل 21 کالا می‌شود و از مؤثرترین کالاهای این شاخص طلا و نفت می‌باشد.

نرخ نفت و تحلیل بین بازاری در کشور آمریکا به این صورت است که:

تقاضای سفته‌بازی نفت و شاخص CRB با کاهش قیمت نفت، کاهش می‌یابند.

ارزش دلار با کاهش شاخص CRB، افزایش می‌یابد. افزایش ارزش دلار، کاهش تورم و کاهش تورم، کاهش نرخ بهره را با خود به همراه دارد.

نرخ اوراق قرضه و نرخ‌ها در بازار سهام با کاهش نرخ بهره، افزایش پیدا می‌کنند. رونق بازار سهام با اثرگذاری کاهش نرخ بهره یک تأخیر 4 الی 6 ماهه به همراه دارد.

در کشور آمریکا هم‌جهت بودن بازار سهام و اوراق قرضه و دوری بین سهام و اوراق قرضه هشدار جدی تغییر جهت بازار سهام است. (بازار مقدم نسبت به بازار سهام، بازار اوراق قرضه می‌باشد.)

بازار بورس و اوراق قرضه هر دو تحت تأثیر دلار هستند پس باید همیشه توجه داشت که انتقال یافتن به این 2 بازار به دلیل تغییرات دلار از راه اثرگذاری بر بازارهای کالا می‌باشد.

اثرگذاری تغییرات دلار اول بر بازار کالا می‌باشد، بازارهای کالا بر اوراق قرضه و اوراق قرضه بر بازار سهام تأثیر می‌گذارد.

چگونه در ایران با تأکید براثر کاهش قیمت نفت، تحلیل بین بازاری انجام می‌شود؟

در کشور ایران قیمت بسیاری از کالاها با کاهش نرخ نفت، کاهش می‌یابند و در برابر کاهش تورم به وقوع می‌پیوندند. نرخ بهره نیز با کاهش نرخ تورم، کاهش پیدا می‌کند. اما مسئله‌ای که در اینجا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است آن است که قیمت بهره قسمت واقعی اقتصاد تابه‌حال کمتر از 20 درصد نشده است. نرخ بهره واقعی بازار یعنی در قسمت واقعی اقتصاد کشور و بازار کالا صورت گرفته است و در این نرخ، فروشنده و خریدار حاضر به تعدیل تقاضا و عرضه هستند.

در کشور ایران بانک مرکزی نرخ بهره را تعیین می‌کند. اتفاقی که ما شاهد آن هستیم این است که نرخ بهره قسمت واقعی اقتصاد به خاطر کاهش نرخ تورم، کاهش پیداکرده اما همچنان از عددی که از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده است؛ بسیار بیشتر است و کاهش نرخ بهره به 20 درصد، کمکی به صنعت بانکداری و بازار سهام باوجود بانکداری سایه در کشور نخواهد کرد.

بازار سهام برای آن‌که بتواند با اصول واقعی تحلیل بین بازاری حرکت کند باید نرخ بهره بخش واقعی اقتصاد به محدوده 20 درصد برسد.

تحلیل بین بازاری در بورس

تحلیل بین بازاری در بورس

بودجه دولت و تحلیل آن

بودجه دولت با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

BS= T+ ty+ oil+ B+ E- G- TR

این فرمول درآمد دولت را از راه مالیات، فروش نفت، خصوصی‌سازی و فروش سهام شرکت‌های دولتی و استقراض دولت بوده و مخارج دولت و پرداخت‌های انتقالی، کاهش بودجه را به دنبال دارد.

کاهش فروش نفت به خاطر تحریم‌ در دولت قبل و با افزایش هزینه‌های دولت در هرسال، محل استقراض بانک مرکزی تأمین‌کننده کسری بودجه می‌باشد. البته افزایش ناگهانی قیمت دلار، نقدینگی و پایه پولی باعث شدند تا با افزایش قیمت‌های کالا روبه‌رو شویم و رونق بازار سهام با ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره به وجود آمد.

اما عدم استقراض از بانک مرکزی برای دولت جدید مشخص‌شده است که البته در شرایط فعلی دولت با توجه به کاهش مقدار فروش و قیمت نفت فقط می‌تواند به درآمدهای دیگر خود مانند خصوصی‌سازی و عرضه سهام در بازار بورس، افزایش بهره مالکانه، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و… تکیه کند.

بانک مرکزی چه سیاست‌هایی دارد؟

در دولت جدید ثبات اقتصادی، کاهش تورم و استقلال سرلوحه بانک مرکزی شده است. نقدینگی نباید توسط بازارها در شرایط ثبات اقتصادی و در تحلیل بین بازاری جذب شود بلکه باید به حداقل نوسانات بازار فکر کنند. ثبات باید در بازار مسکن، بازار پول، بازار کالا، بازار ارز و درنتیجه در بازار سهام محرز شود.

عوامل نجات بازار سهام چیست؟

دولت فعلی تمام تلاش خود را برای دریافت نتیجه در مذاکرات صرف می‌کند. با فروش نفت و جبران مقدار بسیار زیادی کسری بودجه موجب افزایش درآمد دولت شده است و تمام این موارد نتیجه‌ی مثبت بودن مذاکرات است. اما نکته‌ای که در این‌ جا مهم است باقیمت‌های فعلی نرخ ارز باعث تک‌نرخی شدن ارز است که با وقوع آن، درآمد دولت افزایش و کسری بودجه کاهش می‌یابد. پس دیگر نیاز نیست تا دولت با فشار واردکردن بر صنایع فعال در بورس، کسری بودجه خود را برطرف کند. اما باید توجه داشت که برای جلوگیری از اثرات تورمی بر اقتصاد باید این موضوع حساب‌ شده و سنجیده باشد.

نقطه ورود و خروج به بازار کجاست؟

اگر دولت از کسری بودجه رهایی پیدا نکند، برای بازار سهام زمینه رشد مجدد فراهم نشود و شاخص‌های اقتصادی بزرگ بهبود پیدا نکند، وضعیت نوسانی بازار همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

از تکنیک‌ها و شاخص‌های روان‌شناختی می‌توان برای نقطه ورود و خروج بازار سهام استفاده کرد. درجه رونق بر اساس خبرنگاران بازار، حجم معاملات روزانه کل بازار، نسبت عرضه به تقاضا و سطح نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثال‌های استفاده این شاخص هستند که این شاخص در بسیاری از کشورها ازجمله کشور ایران بسیار پرکاربرد است.

این مقاله خلاصه‌ای بود از تحلیل بین بازاری و همبستگی و وحدت میان بازارها و در کل نکات کلی که برای این نوع تحلیل و بازار سهام نیاز بود تا بدانید. در صورتی که از این مقاله لذت بردید؛ پیشنهاد می شود مقالات دیگر الف بورس را نیز مطالعه کنید. از جمله این مقالات می توان به اطلاعات زدگی، نکاتی برای سرمایه گذاری در بازار های پر نوسان، نقش P/E در تحلیل سهام، خونسردی در معاملات و اعتیاد ترید اشاره کرد.

    لینک کوتاه: