کسب درآمد از بورس و روشهای سرمایه گذاری در آن

روشهای سرمایه گذاری و کسب درآمد از بورس

به نام خداوند جان و خرد

با یاد و نام خداوند، یکی دیگر از جلسات آموزش بورس از صفر را همراه شما عزیزان آغاز می کنیم.

جلسه امروز را با این نکته طلایی از وارن بافت آغاز میکنیم که برای موفق شدن در سرمایه گذاری، شما احتیاج دارید به ترس‌هایتان غلبه کنید و به حرف‌های دیگران توجه نکنید.

با این مقدمه به سراغ موضوع امروز می رویم که قصد داریم شما را با روش های سرمایه گذاری در بورس و کسب درآمد از آنها آشنا کنیم. 

 همه ما می دانیم که افراد سعی می کنند جایی را برای سرمایه گذاری پیدا کنند که علاوه بر اطمینان از قانونی بودن آن و نقدشوندگی بالای سرمایه در آن بازار، سود بیشتری را نیز نسبت به سایر مکان های سرمایه گذاری نصیب آنها کند.

کسب درآمد از بورس

کسب درآمد از بورس

عدم زیرساختها و نبود آموزشهای عمومی لازم در ارتباط با سایر بازارهای سرمایه گذاری، در سالهای گذشته حتی تا همین چند سال اخیر، سبب شده تا مردم در کشور ما تنها به سرمایه گذاری در بانک و پس انداز از این طریق اکتفا کنند.

این در حالی است که اگر افراد به دنبال مکانهایی برای سرمایه گذاری هستند که علاوه بر پویایی و کسب سود آوری بیشتر؛ امنیت، شفافیت و نقدشوندگی هم داشته باشد باید به سراغ سایر بازارها از جمله بورس اوراق بهادار برای سرمایه گذاری بروند زیرا همانطور که در جلسات اول آموزش نیز در مورد این موضوع با هم بحث کردیم در میانمدت و بلندمدت در سالهای اخیر سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار تفاوت زیادی با سرمایه گذاری در بانک داشته است.

با وجود تمامی این مسایل، خوشبختانه در دو الی سه سال اخیر بازار سرمایه بخصوص بورس اوراق بهادار، به عنوان یک بازار شگفت انگیز با جذابیت ها و پویایی های خاص خود، بیش از گذشته مورد استقبال و علاقه ی عموم مردم قرار گرفته و رفته رفته جای خود را در میان گزینه های انتخابی برای سرمایه گذاری از نظر عموم مردم باز کرده است. 

حالا سوالی که ممکن است برای همه ما به وجود بیاید این است که آیا یک فرد عادی با سرمایه اندک خود می‌تواند در بازار بورس وارد شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله؛ بازار سرمایه به خصوص بازار بورس مکانیسمی را به وجود آورده که هر فردی           می تواند با هر میزان سرمایه ای که دارد، در یک یا چند شرکت بزرگ سهامی سرمایه‌گذاری کند و از این طریق کسب درآمد نماید که در ادامه بحث امروز بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

کسب درآمد از بورس

کسب درآمد از بورس

چگونه می توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم:

به عنوان اولین مطلب باید خدمت شما عزیزان بیان کنیم که هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد معامله و سرمایه گذاری در بورس را داشته باشد، در اولین قدم نیاز به یک کد معاملاتی دارد که این کد بورسی شناسه هر فرد در بازار سرمایه است و کاملا شبیه شماره حسابی که هر فرد در بانک با آن شناسایی میشود؛ این کد معاملاتی را می توان از طریق کارگزاران رسمی بورس اوراق بهادار دریافت کرد.

تا اینجای مطلب ما کد معاملاتی را دریافت کردیم، حالا می خواهیم بدانیم با استفاده از چه روشهایی می توانیم مبالغ اندک یا زیاد خود را در بورس سرمایه گذاری کنیم.

برای اینکه بدانیم از بین روشهای سرمایه گذاری، کدامیک برای ما بهتر است، لازم است سوالات زیر را پاسخ دهیم:

1- تجربه و تبحر ما در بورس چه میزان است؟

2- چه میزان می توانیم دانش و اطلاعات خود در مورد شرکت‌های بورسی و فرابورسی بالا ببرم؟

3- آیا  زمان کافی برای رصد روزانه بازار را در اختیار داریم؟

4- میزان ریسک پذیری ما در سرمایه گذاری چقدر است؟

پاسخ دادن سوالات در انتخاب نوع روش سرمایه گذاری ما در بازار سرمایه تاثیر زیادی دارد.

به طور کلی برای سرمایه گذاری در بورس ما میتوانیم از دو روش استفاده کنیم که در ادامه جلسه امروزمان به توضیح این دو روش خواهیم پرداخت:

1- روش سرمایه گذاری مستقیم 

2- روش سرمایه گذاری غیر مستقیم

1-روش مستقیم:

اگر شما عزیزان قصد دارید که سرمایه گذاری خود در بورس را از طریق مستقیم انجام دهید باید همانطور که گفتیم در اولین قدم به یک کارگزاری مراجعه کنید و کد معاملاتی دریافت کنید.

البته لازم است که به شما بگویم، صرفا دریافت کد معاملاتی به معنای موفقیت در این روش سرمایه گذاری نیست، زیرا همانطور که همگی میدانیم، فعالیت در بورس همانطور که می تواند سود خوبی را نصیب ما کند، ممکن است زیان بزرگی را نیز در پی داشته باشد!

پس به عنوان اولین نکته باید بگوییم در روش مستقیم فرد سرمایه گذار با استفاده از تجربه، دانش و تخصص خود اقدام به تحلیل بازار نموده و براساس نظر شخصی خود اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام می نماید و مسئولیت کلیه سود یا زیان حاصل از سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم بر عهده شخص سرمایه‌گذار است. 

حالا فرض کنید یک فرد قصد سرمایه گذاری از روش مستقیم را دارد و به عنوان یک شخص سرمایه گذار به کارگزاران بورس مراجعه کند و کد بورسی بگیرد. در این حالت شرکتهای کارگزاری به عنوان واسطه بین فرد و بازار بورس عمل می کنند و با استفاده از سامانه معاملاتی سفارشات خرید و فروش سهام را به بورس انتقال می دهند.

کسب درآمد از بورس

کسب درآمد از بورس

توجه داشته باشید خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار از طریق کارگزاران به یکی از روش های زیر امکان پذیر خواهد بود که هر فرد با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار دارد می تواند با استفاده از این روشها، سفارشات خود را از طریق کارگزاران ثبت نماید:

  •  ارائه سفارش خرید یا فروش با مراجعه حضوری به کارگزاری و تکمیل فرمهای مربوطه

  • خرید یا فروش سهام با سفارش تلفنی به کارگزاری

  •  خرید یا فروش سهام با استفاده از سفارش اینترنتی به کارگزاری

  • استفاده از سامانه معاملات آنلاین یا برخط برای خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود شخص

خوب تا اینجای بحث با روش مستقیم به طور کامل آشنا شدیم، حالا اگر بخواهیم این بحث را تکمیل تر کنیم، لازم است بدانید که در کلیه این روشها قیمت گذاری سهام بر اساس عرضه و تقاضا و در محدوده تعیین شده توسط سازمان بورس یعنی محدوده 5 درصد مثبت یا منفی انجام خواهد شد و اشخاص نمی‌توانند با قیمتی خارج از محدوده تعیین شده، معاملات خود را انجام دهند.

نکته بعدی این است که اگر تقاضای خرید یا فروشی از طرف شما در سیستم معاملات آنلاین یا در سایر روشها از طریق کارگزاری در سیستم معاملات بورس ثبت شود، تقاضای خریدی که قیمت بالاتری دارد و تقاضای فروشی که قیمت ارزان‌تری داشته باشد در اولویت انجام سفارشات قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است چنانچه دو تقاضای خرید یا فروش با قیمت مشابه وارد سیستم معاملات شود، قرار گرفتن سفارش در سیستم بر اساس زمان ارسال درخواست، خواهد بود.

در پایان این مبحث این را نیز برای شما بگویم که افرادی که قصد سرمایه گذاری از طریق روش مستقیم را دارند ممکن است چندین استراتژی یا دیدگاه را برای مدت زمان سرمایه گذاری خود انتخاب نماید که دقیقا بر حسب مدت زمانی که هر فرد در یک سهم، سهامدار  می ماند می توان چهار دسته دیدگاه را مطرح نمود:

  • سرمایه گذاری با دید کوتاه مدت: در این حالت سهم خریداری شده به مدت 3 تا 4 ماه نگه داری شده و پس از آن جهت شناسایی سود یا زیان بفروش می رسد.

  • سرمایه گذاری با دید میان مدت: در این حالت سهم خریداری شده به مدت یکسال  نگه داری شده و پس از آن جهت فروش و شناسایی سود یا زیان تصمیم گیری می شود.

  • سرمایه گذاری با دید بلندمدت: در این حالت سهم را با قصد نگهداری بیش از یکسال خریداری میکنند. 

  •  نوسانگیری: در این حالت یک سهم توسط فرد خریداری می شود و بعد از شناسایی سود اندکی در یک یا دو هفته، سهم بفروش می رسد و این شخص بار دگر اقدام به خرید سهام جدید یا همان سهم با قیمت پایین‌تر می‌کند. 

2- روش غیرمستقیم

اگر شما تجربه و شناخت کافی در بازار سرمایه ندارید و همچنین وقت کافی برای کسب اطلاعات و دنبال کردن و رصد بازار در اختیار ندارید، بهتر است برای سرمایه گذاری در بورس از روش غیرمستقیم استفاده کنید و نهادهای متخصص بازار سرمایه را برای به حداکثر رساندن سرمایه‌تان به‌کار گیرید.

برای بکارگیری این روش برای سرمایه گذاری در بورس، کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت صندوق‌ها و سبدهای مختلف سرمایه گذاری را از نظر بازدهی و ریسک با یکدیگر مقایسه و بررسی کنید و بر اساس سابقه مدیران و بازده و ریسک آنها، یکی از صندوقها و یا سبدهای سرمایه گذاری را به عنوان واسط سرمایه گذاری خود انتخاب کنید. 

کسب درآمد از بورس

کسب درآمد از بورس

در این حالت نهادهای متخصص پس از دریافت وجه سرمایه از افراد با بکار‌گیری دانش و تخصص تحلیلی و مالی و همچنین تجربه خود در بازار سرمایه به نیابت از سرمایه‌گذار، فرایند سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند.

بنابراین سرمایه‌گذاران بدون تجربه و غیرحرفه‌ای و یا کسانی که فرصت کافی برای بررسی و رصد بازار سرمایه را ندارند و یا به هر دلیلی درجه ریسک‌پذیری پایینتری دارند می توانند یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را برای فعالیت خود در بازار سرمایه انتخاب کنند.

ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس عبارتند از:

1- صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

کار صندوق ها به طور خلاصه این است که سرمایه جمع شده از طریق سرمایه های اندک سرمایه گذاران را، به صورت تخصصی در حوزه های مختلف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند.حوزه های فعالیت این صندوق ها می تواند اوراق بهادار، ارز، طلا و حتی ساختمان یا یک پروژه باشد. 

هر شخصی به نسبت سرمایه ای که در این صندوقها سرمایه گذاری کرده است میتواند در سود حاصل از فعالیت این صندوقها سهیم باشد. در ضمن مدیر صندوق کارمزدی را در قبال مدیریت دارائی شما، دریافت می کند. این روش حتی برای افراد حرفه‌ای بازار سرمایه نیز می تواند مفید و سودآور باشد.

2- سبدگردانی اختصاصی:

در روش سبدگردانی اختصاصی یک نفر به عنوان مدیر سبد که در امر سرمایه گذاری خبره و با تبحر است با همکاری تیمی از تحلیلگران حرفه ای، برای هر یک از سرمایه گذاران به‌صورت جداگانه سبد سرمایه گذاری را تشکیل می‌دهد.

این سبد با توجه به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، میزان سرمایه او و نظرات شخصی او در مورد سرمایه‌گذاری، ترکیبی از دارایی های متنوع خواهد داشت که مدیر سبد به عنوان سبدگردان به‌صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند و تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن را اتخاذ می‌نماید.

در پایان جلسه امروز باید به این نکته توجه کنیم که هر فرد با توجه به پاسخی که به سوالات مطرح شده در بالا به خود می دهد میتواند از یکی از روشهای سرمایه گداری در بورس و یا ترکیبی از هر دو روش استفاده نماید.

در ضمن دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در روش مستقیم، افراد از دو طریق کلی کسب سود و درآمد می نمایند:

1- نوسانات قیمت سهم در بازار که سهم را در قیمتهای پایین تر خریداری میکنند و پس مدتی با توجه به استراتژی زمانی که برای فروش  سهم تحلیل نموده اند، در قیمتهای بالاتر بفروش می رسانند و 2- سود تقسیم شده در مجامع شرکتها که مفصلا به این مباحث در جلسات آینده خواهیم پرداخت.

 

 


    لینک کوتاه: