چگونه یک تریدر حرفه ‌‌ای شویم؟

یک تریدر حرفه‌‌ای ویژگی‌های بسیاری دارد. خود ترید نیز ویژگی‌های جذابی دارد که می‌تواند شما را در این حرفه ثابت قدم بدارد. این ویژگی‌ها می‌تواند موجب این شود که شما زندگی بهتری برای خود و خانوادتان بسازید. بنابراین یک تریدر حرفه ‌‌ای علاوه بر اینکه پول به دست می‌آورد؛ طوری زندگی می‌کند که دیگران حسرت می‌خورند. او رابطه خوبی با همسرش خواهد داشت؛ چراکه در ترید آموخته است صبر کند. او در تمام ابعاد زندگی خود ترید را دخیل می‌کند. بنابراین یک تریدر خوب شدن راه طولانی است. در این مقاله به شما راهکارهای یک تریدر خوب شدن را ارائه می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

چرا یک تریدر حرفه‌‌ای شدن انتخاب ماست؟

این سوال یک جنبه مخفی نیز دارد. چرا ما می‌خواهیم ترید کنیم؟ زمانی که این سوال را از کسی می‌پرسم؛ اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد؛ پول است. درست است. ترید در اولین گام به شما پول می‌دهد. اما آیا پول دلیل کافی برای ورود به کار است؟ زمانی که نوجوانان می‌خواهند انتخاب رشته کنند تنها به دنبال این نیستند که رشته‌‌ای که در آن شرکت می‌کنند پول ساز است یا نه. بلکه آن‌ها المان‌های متفاوتی هم دارد که متاسفانه زمانی که سن کمی بیشتر می‌شود؛ به دلیل مشکلات بسیاری که به وجود می‌آید به دره فراموشی سپرده می‌شوند. از جمله این دلایل می‌توان به جایگاه اجتماعی، رده شغلی، کلاس و… اشاره کرد. و اما ترید کردن همه این‌ها را دارد.
نمی‌خواهم مانند کتاب‌ها صحبت کنم. پس می‌گویم پول بهتر از علم است. چراکه با پول می‌توان علم خرید ولی با علم نمی‌توان و یا شاید کمتر بتوان پول به دست آورد. تعداد کمی از انسان‌ها هستند که با علم می‌توانند پول به دست بیاورند. اما این پول است که برای رفتن به مدرسه به آن نیاز دارید. اما یک تریدر خوب زمانی تریدر حرفه‌‌ای می‌شود که بتواند میان به دست آوردن پول و به دست آوردن علم تعادل ایجاد کند. در واقع در تمام شغل‌ها همینطور است.

مهم‌ترین ویژگی‌های ترید کردن

از مهم‌ترین ویژگی‌های ترید که مردم را به خود جذب می‌کند باز بودن زمان آن است. چه بسیار افرادی را دیده‌‌ام که در جشن تولد فرزندشان یک جلسه کاری داشتند. مردم در بسیاری از لحظات زندگی خود به دلیل اینکه شغل خود را از دست ندهند آنجایی که باید نیستند. یا بدتر، ذهنشان کنار خانوادشان نیست. ترید کردن با باز بودن زمان به شما این اجازه را می‌دهد که از زیبایی‌های زندگی لذت ببرید.
همانطور که می‌دانید ترید کردن می‌تواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند. اما این تحول تنها زمانی رخ می‌دهد که شما بخواهید. البته چاشنی استعداد و مراقبت آموزش نیز می‌تواند مهم‌ترین اصول این کار باشد. در این مقاله در اصل می‌خواهیم به شما بیاموزیم چگونه یک تریدر خوب باشید اما در اولین گام باید هدفتان را مشخص کنید. می‌دانم بسیاری از شما فکر می‌کنید هدف خوبی انتخاب کرده اید. اما باید بدانید که پول بهترین هدف نیست.

مهم ترین اصول یک تریدر حرفه ای

 

فرار پول با نیاز به پول

فرار پول

فرار پول

تحقیقات ثابت کرده است زمانی که به پول نیاز دارید؛ از دست شما لیز می‌خورد! به همین دلیل است که می‌گوییم هدفتان نباید پول باشد. هدف همان محرک شماست. بنابراین باید بسیار قوی و در کائنات دارای جلوه خوب باشد. در صورتی که هدفتان پول باشد دو اشتباه بزرگ از شما سر می‌زند:

توقعات غیر واقعی انتخاب یک تریدر حرفه ‌‌ای نیست!

زمانی که یک تریدر تازه کار شروع به کار می‌کند برای خود برنامه ریزی‌های خاصی دارد. او با خود می‌گوید طی هفت یا ده سال نهایتا می‌توانم هزار دلار را تبدیل به حجم عظیمی از پول کنم و سپس از این کار بازنشسته شوم. او با این تصورات وارد بازار می‌شود. در حالی که تنها یک درصد از تریدر‌ها می‌توانند به چنین سودی برسند. یک مثال ساده می‌زنم. دانش آموزان زمانی که می‌خواهند به تازگی کلاس اول دبستان را تجربه کنند ذوق و شوق بسیاری برای دانستن دارند. اما اگر از همین دانش آموز در زمان دبیرستان بپرسید چقدر دوست دارد به مدرسه برود؛ مگر درصد اندکی جواب کاملا برعکس کلاس اول دبستان است. درباره ترید کردن هم همینطور است. زمانی که از خود توقعات بالا داشته باشید و نتوانید به آن دست یابید؛ احساس شکست می‌کنید.
طبیعی است که در این زمان ناراحت شوید اما نا امیدی یعنی انتهای داستان! یک تریدر حرفه ‌‌ای هرگز از خود انتظارات عجیب و غریب ندارد. او از روزی کمی که از این راه به او می‌رسد شکرگذار است. اما این شکر گذاری را نباید با قناعت اشتباه گرفت. تریدرهای تازه کار زمانی که با چیزی خلاف انتظارات خود مواجه می‌شوند از بازار خارج می‌شوند. این یکی از مهم‌ترین دلایل خروج از بازار است. اما سه احتمال دیگر نیز وجود دارد. ممکن است او دست به معاملات بزرگ‌تر بزند که این بازهم به نوبه خود خطرناک است. یا ممکن است او امیدوار به جبران زیان‌های گذشته بماند. زمانی که می‌خواهید یک معامله گر را ارزیابی کنید؛ به سبد سهام او و فعالیتش نگاه کنید.

نیاز به ترید

بیشترین تریدرهایی که با این ایراد درگیر هستند؛ تریدرهای دارای حساب با بالانس کم می‌باشند. این تریدر‌ها به زودی به این نتیجه می‌رسند که یک حساب کوچک نمی‌تواند آن‌ها را در رسیدن به هدف چندان یاری کند. بسیاری از شما زمانی که این بخش از مقاله چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ را می‌خوانید؛ به خاطر این مورد از ما خرده می‌گیرد. چراکه معتقدید تفاوتی میان ترید روی یک حساب کوچک و حساب بزرگ وجود ندارد. در حالی که تفاوت بسیاری هست.
حسابی که بالانس پایینی دارد نمی‌تواند عطش معاملاتی معامله گر را ارضا کند و وی را دلزده می‌کند. کار کردن با حساب‌های با بالانس پایین بسیار سخت و زمان بر است. این حساب‌ها حتی خوره سود‌ها نیز هستند. چراکه پوزیشن‌های سود ساز شما را به سرعت می‌بندند. این مورد برای بسیاری از سرمایه داران بی‌معنا است. از دیگر عوامل منفی که یک حساب با بالانس پایین در پی دارد می‌توان به نیاز به ترید بیشتر اشاره کرد. زمانی که حساب شما بالانس خوبی نداشته باشد نیاز بیشتری به ترید احساس می‌کنید. چراکه سود شما از معاملات کم بوده است. همین مورد می‌تواند راه ورود ریسک بیشتر به معاملاتتان را هموار کند.

در هدف گذاری یک تریدر حرفه‌‌ ای چه کاری انجام ندهیم؟

باید و نباید‌های هدف گذاری در تمام شبکه‌های اجتماعی هر روز مغزمان را بمباران می‌کند. بسیاری از این اطلاعات نیز در دنیای واقعی کاربردی ندارند. اما جای نگرانی نیست. الف بورس به شما می‌گوید در هدف گذاری نباید چه کارهایی انجام دهید.

اهداف بازگشت سرمایه روزانه و هفتگی

بدترین و زیان ده‌ترین هدفی که می‌توانید در زندگی تعیین کنید؛ اهداف مالی هستند. نمی‌خواهم بگویم پول چرک کف دست است اما اگر پول بخواهید؛ هیچ به دست نمی‌آورید. بنابراین به جای انتخاب پول هدف دیگری انتخاب کنید. امروز تریدرهای بسیاری در بازار فعالیت می‌کنند که حساب کرده‌‌اند روزانه باید ده درصد سود به دست بیاورند. شکست سرنوشت قطعی ۹۹ درصد آن هاست. چراکه در صورتی که یک روز نتوانند این میزان سود به دست بیاورند؛ هم ناامید می‌شوند و هم احساس نیاز به ترید به سراغشان می‌آید. تریدرهایی که اینگونه رفتار می‌کنند معمولا زیان زیادی به دست می‌آورند. چراکه دست به معاملات سطح متوسط به منظور درک تارگت معامله می‌زنند.
در بازار بورس نمی‌توان گفت بازار تا چه مقدار به حرکت ادامه می‌دهد. حتی نمی‌توان گفت سود یک معامله دقیقا چقدر است. این جزو چیزهایی است که در دست شما نیست. بنابراین از فکر کنترل کردن آن بیرون بیایید. تنها چیزی که در دست شماست و می‌توانید آن را به راحتی کنترل کنید؛ ریسک و نوع هر معامله است. درآمد و نتیجه معامله کاملا از دسترس شما خارج است. بنابراین کمی به اعصابتان استراحت دهید!
یک تریدر حرفه ‌‌ای برخی هفته‌ها سود بسیاری می‌کند. این در حالی است که بعضی هفته‌ها را خارج از بازار می‌گذراند تا دچار اعتیاد به ترید کردن نشود.

دریافت تعداد مشخصی پیپ در هفته

در صورتی که می‌خواهید یک لیست عملکرد خوب داشته باشید؛ باید از فکر قراردادن پیپ به عنوان شاخص اصلی دوری کنید. چراکه این بدان معنی است که شما ریسک معاملات خود را در نظر نگرفته اید. این کار مانند این است که تریدهای خود را با توجه به رسیدن به هدف زود ببندید و از سود بیشتر اجتناب کنید. همچنین این افراد معمولا ناامیدانه سعی می‌کنند پوزیشن‌های خود را برای مدت طولانی باز نگه دارند. همیشه سعی کنید مغزتان به شما دستور دهد و نه هورمون‌های احساسی!

مشخصات یک هدف خوب

به این مورد خوب گوش فرا دهید و با دقت بخوانید. چراکه هم در زندگی روزمره و هم در ترید کردن می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات نجات دهد. بسیاری از افراد آرزوهای دور و دراز را هدف خود قرار می‌دهند. همانطور که امام علی (ع) می‌فرمایند: مجموعه دین خلاصه می‌شود در اخلاص در عمل و کوتاهی آرزو وبذل احسان و خودداری از امور قبیح. نمی‌توان آرزوهای دور و دراز را به عنوان هدف قرار داد. قراردادن این آرزوها به عنوان هدف پیامدهای منفی بسیاری دارد. از جمله نا امیدی که بسیار آزاردهنده است. چه در ترید کردن و چه در زندگی شخصی!
به تصویر زیر توجه کنید.

کنترل یک تریدر حرفه ای

کنترل یک تریدر حرفه ای

اهداف صحیح یک تریدر حرفه‌‌ ای

در این بخش از مقاله قصد داریم چهار مورد که منجر به یک ترید موفق می‌شود را باهم برسی کنیم. با ما همراه باشید.

اجرا

بسیاری از افراد این طرز تفکر را به عنوان تفکر فرآیند گرا می‌شناسند. بی‌راه نیست اگر بگوییم باید خودتان را از درآمد حاصل از ترید جدا بدانید. هدف شما باید زدن رکورد خودتان در بهتر بودن در هر چیزی باشد. نمی‌خواهم کتابی بگویم ولی واقعا همینطور است!
در یک سیستم بی‌نقص نیز ضرر ممکن است. این طبیعی است. اما آنچه می‌تواند یک تریدر حرفه‌‌ای را از دیگران متمایز کند؛ واکنش وی نسبت به ضرر کردن است. شما باید به کاری که می‌کنید ایمان داشته باشید. یک تریدر خوب یک معامله را مجبور می‌کند خوب باشد نه اینکه تنها از آن سود به دست آورد. معاملاتی که ضرر در پی دارند نیز می‌توانند خوب باشند. آن‌ها می‌توانند هوش مالی شما را افزایش دهند. بنابراین از خطر کردن در حد خودش نترسید.

روال یک تریدر حرفه ‌‌ای

اکثر تریدرهایی که از بازار زده می‌شوند و در آن ضرر می‌کنند؛ از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. آن‌ها از یک روال منظم و حساب شده پیروی نمی‌کنند. زمانی که یک ساختار به وجود می‌آورید؛ باید بگویم شما کارتان را به خوبی انجام داده‌‌اید و دیگر نیازی نیست نگران سود و زیان باشید. یک ساختار مشخص که به شکل عادت درآمده می‌تواند سطح ترید شما را افزایش دهد.
یک تریدر خوب تریدر با ساختار و امیدوار است. البته این جمله امروز کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد اما به این معنی نیست که ارزش خود را از دست داده است. ما همان چیزی هستیم که انجام می‌دهیم. پس برای بهتر شدن کافی است یک عادت بهتر ایجاد کنیم.
تمرکز بر یک روال رمز یک تریدر حرفه ‌‌ای شاید برای تریدهای تازه کار و یا افرادی که با حساب‌های با بالانس کم کار می‌کنند این مورد غیرممکن به نظر برسد اما ممکن است! در اولین گام باید سطح موفقیتی که به آن امیدوار هستید را مشخص کنید. زمانی که در معامله هستید هم برای اینکه خیالتان راحت باشد؛ فاصله با آن را اندازه گیری کنید. موفقیت قابل برنامه ریزی است. پس امیدوار نباشید که طی دو سال یک تریدر خوب شوید. بلکه امیدوار باشید هر هفته رکورد بهتری بودن خودتان را ارتقا دهید.

یک تریدر حرفه ای فرآیند گرا است

یک تریدر حرفه ای فرآیند گرا است

یک تریدر حرفه‌‌ای شدن کار سختی نیست. نیاز به کمی زمان، حوصله و آموزش عمل شونده دارد. بنابراین خیلی سخت نگیرید و به مطالعات روزانه خود ادامه دهید. مقالاتی که این جانب برای مطالعه پیشنهاد می‌دهم از این قرار است: انواع مجامع بورسی، تحلیل بین بازاری، نقش P/E در تحلیل سهام، حفظ خونسردی در معاملات و… از سایت الف بورس است. در واقع تریدر حرفه ای شدن چیزی جز بهتر شدن از همه لحاظ نیست!

لینک کوتاه: