چرخه های زمانی بازار

چرخه های زمانی بازار در آموزش تحلیل تکنیکال

از مواردی که در آموزش تحلیل تکنیکال در مورد سرمایه گذاری در بخش سهام بسیار مورد تأکید قرار می گیرد، اطلاع یافتن از وضعیت روانی حاکم بر بازار و معاملات انجام شده در آن است. فایده ی این امر در آن است که اگر این وضعیت به درستی تحلیل و شناسایی شود، فرد سرمایه گذار می تواند در زمان و به شیوه ای مناسب، سرمایه ی خود را بین سهام های مختلف پخش کند.

همین امر سبب می شود تا بازده ی کاری که مد نظر وی می باشد افزایش یافته و به موجب آن، خطر مسدود شدن سرمایه ی خود را کاهش دهد. همچنین فرد سرمایه گذار می تواند به منظور تصمیم گیری بهتر و دقیق تر، از مدل های تکنیکی و موج شماری الیوت استفاده نموده و چرخه ی مرتبط با بازار را شناسایی نماید.

 آموزش تحلیل تکنیکال

چرخه های زمانی بازار در آموزش تحلیل تکنیکال

مبحث دوره ی انباشتگی در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال، دوره ی انباشتگی را بدین صورت تعریف می کنیم: فازی که پس از افت کامل بازار رخ می دهد را دوره ی انباشتگی می گویند. در این فاز تنها کسانی شروع به خرید می کنند که یا اطلاعات جانبی دارند و یا در زمره ی سرمایه گذاران تجربی هستند. مبنی بر آموزش تحلیل تکنیکال ،در این فاز،قیمت خرید بسیار جالب است اما کماکان اثرات افت شدیدی که در گذشته رخ داده بر جو عمومی حاکم است.

افرادی که در گذشته هنگام رخداد فاز نزولی متضرر شده اند، برای اینکه زیان وارد شده به خود را در این مرحله به حداقل ممکن برسانند، اقدام به فروش سهم خود با کمترین میزان افزایش قیمت می کنند با این حال قیمت ها به نوعی نخواهد بود که هنگام فروش دردسر داشته باشند چرا که همیشه فردی برای خرید سهام آنان وجود دارد.

 آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، بررسی دوره ی انباشتگی در شاخص کل بورس

مبحث دوره ی افزایش قیمت ها (Mark-Up Phase) در آموزش تحلیل تکنیکال

این فاز از بازار در مبحث آموزش تحلیل تکنیکال، به دوره ای گفته می شود که قیمت ها برای مدتی ثابت شده و روند صعودی خود را شروع کرده اند. اکثر افراد مانند تکنیکال ها، در همان ابتدای کار یا زود هنگام (early majority) اقدام به خرید می کنند زیرا طبق بررسی آنها، قیمت هایی که در نزدیکی منطقه ی کف هستند روند افزایشی را شروع کرده و تمایل بازار نسبت به روند منفی قبلی خود، تغییرات قابل توجهی داشته است.

در این هنگام است که رسانه ها صحبت پایان رکود را به میان می آورند و به طور همزمان با اوج گرفتن این دوره از بازار، اکثر افراد سرمایه گذار قبل از آنکه از روند تند صعودی قیمت ها جا بمانند، سرمایه گذاری را شروع می کنند.

در آموزش تحلیل تکنیکال بیان می کنیم وقتی این فاز از بازار به انتهای خود نزدیک می گردد، اکثر افراد دیر هنگام، تصمیم به ورود به بازار می گیرند لذا در اثر ورود این افراد، قیمت ها از حد طبیعی تاریخی خود فراتر رفته و حرص و طمع بر دلیل و منطق غالب می گردد. همچنین در این مرحله به علت ورود افراد دیر هنگام، افرادی شروع به نقد کردن آهسته ی سرمایه ی خود و خروج از بازار می نمایند که در فاز انباشتگی وارد بازار شده بودند.

سپس کسانی که در روند تند صعودیِ گذشته، احساس عقب ماندگی کرده بودند، بعد از کند شدن این روند وارد بازار می شوند تا از فرصت های باقیمانده حداکثر استفاده را ببرند. اما غافل از اینکه در این هنگام، بازار در اصطلاح به مرحله ی حبابی شدن نزدیک شده و به سقف رسیده است.

 آموزش تحلیل تکنیکال

دوره ی افزایش قیمت ها در مبحث آموزش تحلیل تکنیکال

فاز پراکندگی در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می کنیم که سومین فاز از چرخه ی زمانی بازار، پراکندگی نام داشته که در آن بازار فروشندگان بهتر پدیدار می شود. در این فاز، بازار از حالت جسور به ترکیبی از احتیاط و جسارت تبدیل می گردد و به همین دلیل امکان دارد قیمت ها به صورت دوره ای در محدوده ی خاصی قفل شده و ثابت بمانند و حتی امکان دارد این فاز به سرعت به وجود آمده و به سرعت نیز وارد مرحله ی بعدی شود.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، سرعت تبدیل جو نیمه محتاطانه ی بازار با جوی کاملا محتاط، بستگی شدید به متغیرهای موجود در منطقه، اقتصاد جهانی و سیاست دارد.

هنگامی که این فاز به اتمام برسد روند بازار به طور کامل معکوس می گردد و الگوهایی نظیر سقف دوگانه، سه گانه و سر و شانه به طور کامل در روند قیمت ها مشهود است. در این فاز افرادی اقدام به معامله نمی کنندکه به صورت کلی بر روی ارزش سهام و نه روی رشد سهام،سرمایه گذاری می کنند.

طبق نکات بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال ، فاز پراکندگی، احساسی ترین فاز بازار می باشد. این فاز در واقع زمانی است که از یک طرف افراد سرمایه گذار با ترس ناشی از سرمایه گذاری مواجه هستند و از طرف دیگر امیدوار هستند، بازار به روال قبل خود برگردد.

افرادی که در این وضعیت نتوانند سهام خود را در سود به فروش برسانند یا به صورت مساوی یا با پذیرشضرر اندک، سهام خود را به فروش خواهند رساند.

 آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال در مورد فاز پراکندگی در شاخص کل بورس

مبحث نزول قیمت ها (Mark Down) در آموزش تحلیل تکنیکال

در بررسی چرخه ی زمانی بازار در آموزش تحلیل تکنیکال، به آخرین فاز این چرخه یعنی نزول قیمت ها می رسیم که بدترین وضعیت و نقطه ی چرخه ی زمانی بازار برای افراد سهامدار می باشد. در این فاز ارزش سهام نسبت به خرید آن بسیار پایین تر است.

افرادی که پس از مشاهده ی علائم نزول در بازار، تصمیم به خرید گرفتند، هر روز نظاره گر افت قیمت سهام خود می باشند. اما در این فاز نیز کسانی هستند که به آنها اصطلاحا نوآور (Early Innovator) می گویند، کار این افراد این است که به منظور کسب بیشترین سود ممکن از فاز انباشتگی چرخه ی بعدی، برای خرید، شروع به سرمایه گذاری در پایین ترین حالت ممکن قیمت ها می کنند.

 آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال ، دوره ی نزول قیمت ها

نکات بسیار مهم مباحث گفته شده در آموزش تحلیل تکنیکال

1. یک روند تا زمانی ثابت و دست نخورده باقی می ماند، که شکسته نشود.

2. طبق موارد بیان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، دره های قیمت یا حمایت ها، تا زمانی که روند صعودی پابرجا باشد نباید به میزانی پایین تر از حمایت قبلی برسند و در مورد روند نزولی دقیقا برعکس، تا زمانی که روند نزولی وجود دارد، قله های قیمت یا به اصطلاح مقاومت ها نباید به مقداری بالاتر از مقاومت قبلی برسند.

3. اعتبار هر روند وابسته به دفعات برخورد قیمت و خط روند با یکدیگر، مدت زمان ابقای قیمت در روند و شیب روند می باشد و اگر هر کدام از مؤلفه های یاد شده، بیشتر باشند، اهمیت اطمینان کردن به روندی که غالب باشد، مهم تر می شود.

4. طبق آموزش تحلیل تکنیکال ، فایده ی خط روند برای سرمایه گذار، دور کردن او از اتخاذ تصمیم های احساسی است.

5. باید سهم خود را تا زمان شکسته شدن خط روند افزایشی نگه داریم.

6. بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال ، خط روند باعث می شود فرد معامله کننده در وضعیت مناسبی از تجارت قرار گیرد.

7. استفاده از خط روند باعث می شود، باقی نگه داشتن سهام خود به مدت طولانی در وضعیت کاهش قیمت ها، بعید باشد.

8. در آموزش تحلیل تکنیکال قویا توصیه می کنیم وقتی قیمت ها روند رو به بالا یا افزایشی را به پیش گرفته اند، سهم خود را برای مدت کم حفظ نکنید بلکه تا شکسته شدن خط روند، صبر کنید.


 

• فایل های مرتبط

معامله با خطوط روند (۳ صفحه)

خطوط روند (۹ صفحه)

روندھا و خطوط روند (Lines Trend and Trends ) (۱۱ صفحه)

نکات کلیدی روندها (۲ صفحه)

تحلیل تکنیکال و روند (۲ صفحه)

    لینک کوتاه: