چرا بازار سرمایه (بورس) را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم؟

 آموزش بورس از صفر

جلسه 1

 

(ای که با نامت جهان آغاز شد           دفتر ما هم بنامت باز شد)

(دفتری کز نام تو زیور گرفت        کار آن از چرخ بالاتر گرفت)

با سلام خدمت همه عزیزان همراه در سایت مرجع آموزش بورس، در خدمت شما هستیم با نخستین جلسه آموزش بورس از صفر.

در ابتدا قصد داریم مطالبی را به عنوان مقدمه در ارتباط با سرمایه ­گذاری، بازار سرمایه و اینکه چرا بازار بورس را برای سرمایه­ گذاری انتخاب می­کنیم، خدمت شما عزیزان ارائه دهیم و طبق آمار موجود بیان کنیم بازار بورس همواره یکی از بازارهای سودآور در ایران بوده و هست و در بلندمدت، سودآورترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

همچنین جهت مشاهده سودهای شگفت انگیز بورس اینجا را کلیک کنید..

(سرمایه گذاری)

سرمایه ­گذاری یعنی خرید یک دارایی یا هر چیز دیگری، به این امید که در آینده قیمت آن افزایش یابد و یا درآمدی را ایجاد نماید. وارن بافت (Warren Buffett) سرمایه‌گذاری را این‌گونه تعریف می‌کند:

«فرایند برنامه‌ریزی برای پول تا در آینده پول بیشتری نصیب شما شود»

 

(بازار مالی)

یکی از راه­‌های سرمایه­‌گذاری خرید دارایی­‌های مالی است که در بازارهای مالی انجام می­پذیرد و برای شناخت بازار بورس ابتدا باید بازارهای مالی را شناخت.

از دیدگاه اقتصادی مزیت خرید دارایی­های مالی نسبت به خرید دارایی­های واقعی این است که اولا دارایی واقعی، کالاهای مصرفی هستند نه سرمایه­‌گذاری. دوم اینکه خرید دارایی­های واقعی، به امید گران­تر شدن در آینده به معنای بلااستفاده نگه داشتن منابع کشور است و ارزش افزوده­ای ایجاد نمی­کند.

تعریف بازار مالی (Financial Market): هر بازاری که در آن تجارتی صورت می‌گیرد یک بازار مالی محسوب می‌شود، لذا بازار مالی اصطلاحی گسترده است که برای طیف وسیعی از بازارها به کار می‌رود.

سرمایه گذاری در بورس - چرا؟

(بازار سرمایه)

یکی از بازارهای مالی، بازار سرمایه است. بازار سرمایه بین کسانی که سرمایه دارند؛ (سرمایه‌­گذران حقیقی یا حقوقی که سرمایه­‌های خرد یا کلان دارند) و افرادی که متقاضیان سرمایه هستند مانند شرکت­ها، دولت و…، پل ارتباطی ایجاد می‌کند.

در واقع بازار سرمایه، تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش ابزارهای مالی (اسناد خزانه، اوراق تجاری و گواهی سپرده) است که شاخص‌ترین ابزار مالی این بازار با نام اوراق سهام شناخته می‌شود.

بنابراین می­توان گفت بازار سرمایه نقش مهمی در به کارگیری سرمایه­‌ها، با هدف توسعه‌ی تجارت و صنعت دارد و از این جهت برای عملکرد اقتصاد، امری حیاتی محسوب می­شود، چراکه سرمایه جزئی ضروری برای تولید خروجی در اقتصاد است و نماگر بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد، معیار مناسبی برای ارزیابی وضعیت اقتصادی هر کشوری است.

 

حال با مقدمه مختصری که بیان شد، می­خواهیم با هم نگاهی به روند تغییرات شاخص کل بورس اوراق بهادار به عنوان مهمترین ملاک تغییرات این بازار از ابتدای سال 1390 تا کنون بیاندازیم تا شما بهتر بتوانید نقش ریسک­ها و چالشها و همچنین عوامل تحرک بازار سرمایه را درک نمایید.

ریسک‌های بازار سرمایه:

سیاست‌های داخلی، چالش­های سیاسی منطقه، تورم و تحریم‌ها و … خواسته یا ناخواسته بر بازارها به­ویژه بازار سرمایه اثر گذارند و از آنجا که ذات نوسان‌پذیری، پیش‌شرط اصلی هر بازاری است؛ به‌طور قطع نوسان و ریسک، جزء لاینفک این بازار محسوب می­گردند. همچنین از سوی دیگر عواملی همچون تورم، افزایش نرخ ارز یا افزایش قیمت نفت یا سایر مواد می­تواند برای برخی از شرکت­ها در این بازار فرصت یا محدودیت محسوب گردد.

 
گذری بر روند حرکتی نماگر بازار سرمایه

در دهه‌­ی 90 حاکی از آن است که شاخص کل بورس اوراق­­­‌ بهادار در سال1390 با بازدهی 9 درصدی و در سال 1391 با بازدهی 42 درصدی همراه شد.

این در حالی بود که بورس تهران در سال 1392 یکی از شگفت‌انگیزترین دوران­‌های فعالیت خود را تجربه نمود و بازدهی 105 درصدی را برای همراهان خود به ارمغان آورد.

پس از این بازه زمانی علاوه بر عامل رکود سنگین بازارهای جهانی و افت قیمت نفت، فضای تحریمی حاکم شده نیز از مواردی بود که سبب توقف مسیر رشد قیمت­ها در بازار سرمایه گردید.

بر این اساس تالار شیشه­ای در سال 1393 زیان 17 درصدی را تجربه کرد. با اجرایی شدن برجام در سه ماه پایانی سال 94، اقبال به بازار سهام به خصوص در ارتباط با سهام آن دسته از شرکتهایی که تأثیر مثبت زیادی از رفع تحریم‌ها می‌پذیرفتند، فزونی یافت و تالار شیشه‌­ای در سال 1394 توانست بازدهی 27 درصدی را کسب نماید.

 

در سال 95 هر چند تحت تأثیر فرجام برجام، سرمایه‌­گذاران این بازار در انتظار یک چهره متفاوت از بورس اوراق بهادار بودند؛ اما در نهایت، این بازار نتوانست مطابق با انتظارات آنها ظاهر گردد و با ثبت زیان 7/3 درصدی در انتهای جدول بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری کشور قرار گرفت.

افزایش تورم، افزایش نرخ ارز و رشد قیمت­‌های جهانی در سال­‌های اخیر از جمله مهمترین عواملی است که بار دیگر سودآوری شرکت­های بورسی را تحت تاثیر قرار داد و سبب شد تا بازار سرمایه سال 1396 را با بازده 24 درصد و سال 1397 را با بازده 46 درصدی به پایان رساند.

نگاهی به بازار های مالی در ده ماهه سپری شده از سال 1398 نشان می­دهد که بازار سرمایه با بازدهی بیش از 129 درصد در مقابل بازارهای موازی از جمله بازار طلا با بازدهی حدود 16 درصد و بازار دلار با بازدهی 5/1 درصدی، صدرنشین سودآوری بازارهای سرمایه­گذاری در پایان دی ماه سال جاری است.

حال اگر بازدهی شاخص کل بازار بورس در انتهای دی ماه سال 1398 را در مقایسه با ابتدای سال 1390 محاسبه کنیم به بازده رویایی 1659 درصد می­رسیم که هیچ بازاری توانایی رقابت با آن را ندارد و در بلندمدت، گوی سبقت سودآورترین بازار برای سرمایه‌گذاری را از سایر رقبا می­رباید.

 

 

حال این سوال پیش می­آید که اگر بازار بورس، سودآورترین بازار مالی در ایران طی دهه­‌های گذشته است، چرا هنوز برای بسیاری توام با ترس است و عده‌ای نیز در بورس زیان می‌کنند؟

یکی از مهترین دلایل این امر عدم آگاهی و نداشتن شناخت کافی از بازار بورس توسط مخاطبین می­باشد.

عدم تسلط و آگاهی در هر موردی باعث ایجاد ترس در مواجهه با آن می­گردد.

بنابراین شناخت اصول بازار سرمایه و کسب آگاهی و دانش در زمینه سرمایه­‌گذاری در این بازار می­تواند نقش بسزایی در مدیریت ریسک و بازده سرمایه‌گذاری در بورس ایفا کند.   

خوشبختانه در سال­های اخیر بسترسازی­‌های مناسبی در زمینه آموزش بازار سرمایه شکل گرفته که امیدواریم هر روز در حال گسترش باشد که البته حضور پیام رسان­های مجازی و اپلیکیشن­های طراحی شده در این امر نقش قابل توجهی داشته­اند.

در انتها باید بیان کنم عزیزان، اگر می­خواهید در بازار بورس به‌ دور از هیجانات، سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشید و سرمایه­‌گذاری در بورس را مطمئن‌­ترین منبع کسب درآمد خود در نظر بگیرید، ابتدا باید مفاهیم بورسی (اصول کلی بازار سرمایه، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، روانشناسی بازار) را آموزش ببینید که در این راستا سایت مرجع آموزش بورس با بخش آموزش بورس از صفر با شما هم قدم شده و گام به گام شما عزیزان را در این راه به امید رسیدن به بالاترین دست آوردها همراهی می­کند. سپاس بابت همراهی شما سروران.

    لینک کوتاه: