پیچیدگی‌ های معامله ، سخت تر از آنچه که فکرش را می‌کنید

شاید در نگاه اول برای هر شخصی، معامله گری یک امر ساده به نظر برسد. عملیات خریدن و فروختن و رسیدن به سود های فراوان را هر کسی می‌تواند انجام دهد. به خصوص اگر فاکتوری به نام سرمایه در اختیار شما باشد. در واقع ترکیب دو عامل خرید و فروش به همراه سرمایه اولیه، یک بازار دروغین برای افرادی که به تبلیغات ترید مشغول هستند، ایجاد کرده است. موسسات و بنگاه‌های ارائه دهنده خدمات تریدی، افراد را به یک معامله شسته و رفته و بدون هیچ مشقتی دعوت می‌کنند و سعی می‌کنند به شما جنبه‌هایی از سادگی معامله گری را نمایش دهند تا مجذوب بازار شوید. اما هیچگاه نباید پیچیدگی‌ های معامله را فراموش کنید.

سختی های ترید کردن

سختی های ترید کردن

 

 

کافی است تا شروع به معامله کنید و با سوالات و چالش‌های فراوانی که با ذهن شما بازی خواهند کرد مواجه شوید و درک کنید که یک معامله گر چه سختی هایی را متحمل می‌شود. در ادامه با بخشی از پیچیدگی‌ های معامله آشنا خواهیم شد.

  1. پیچیدگی‌ های معامله پیش از شروع

قبل از اقدام به اولین معامله، سوالات زیادی شما را محاصره خواهند کرد. یافتن پاسخ به این سوالات آنقدر سخت است که ممکن است باعث خستگی افراد تازه کار در بازار های مالی شود. یک خبر بد برای مبتدی ها این است که تمام جنبه‌های بازار های مالی با هم ارتباط دارند و در صورت پاسخ ندادن به یکی از پرسش ها استراتژی شما کاملا ناقص و زیان بار خواهد بود.

بازارهای مالی تفاوت های چشمگیری با هم دارند و هرکدام از این بازار ها نیازمند رعایت اصول خاص خود هستند. به عنوان یک مثال ساده، بازارهای سهام با لوریچ (اهرم) پایین که نیاز به موجودی حساب بالاتری دارند و بازار های بیست و چهار ساعته و پنج روز در هفته فارکس که در آن برخورداری از اهرم بالا، تریدر را قادر می‌سازد که تنها با سرمایه گذاری 200 دلار سود کلانی را به دست آورد، تفاوت‌های عمده‌ای دارند. بنابراین ابتدا باید تشخیص دهید کدام بازار را می‌پسندید و استراتژی خود را مطابق آن بچینید.

بعد از این که بازار مورد علاقه خود را شناسایی کردید، نوبت به انتخاب ابزار های مناسب، جهت بررسی و تحلیل آن می‌رسد. همچنین فراموش نکنید که برای یک ترید مناسب باید از دو فاکتور زمان و افق زمانی به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.در ادامه پیچیدگی‌ های معامله ،به تبع موضوع زمان باید به سوالاتی پیرامون استراتژی معامله خود پاسخ دهید.

  • آیا باید یک تریدر روزانه باشم یا روی سویینگ‌های بلند مدت ترید انجام دهم؟

برای اینکه تایم فریمی که می‌خواهید در آن ترید کنید و یا مدت زمانی که یک ترید را باز نگه دارید را مشخص کنید، باید ابتدا جواب این سوال را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد انجام ترید به صورت تمام وقت را ندارید به فکر پیدا کردن یک راه برای ادغام معامله در برنامه روزانه خود باشید.

در ادامه سختی های معامله گری، باید ابزار های معاملاتی مناسبی را انتخاب کنید. به همین جهت باید تعیین کنید از چه اندیکاتور ها و الگوهای پرایس اکشنی برای روش خود استفاده خواهید کرد. فراموش نکنید انتخاب اندیکاتور برای ورود به بازار های مالی یک امر شخصی است. بنابراین به تبلیغات و هیاهوی انجمن ها برای فروش بهترین روش خود توجه نکنید و مطابق شرایط و تحلیل خود روشی مناسب به سمت معامله گری پیدا کنید.

 

پیچیدگی‌ های معامله پیش از شروع

پیچیدگی‌ های معامله پیش از شروع

 

 

  1. پیچیدگی‌ های معامله قبل از اقدام به انجام

اگر جواب سوالات بخش اول که مربوط به استراتژی بود را پیدا کردید، می‌توانید به مرحله‌ی بعد قدم بگذارید. پس از تعیین استراتژی، باید معیارهای ورود به بازار را به صورت آشکار مشخص کنید. تک تک معیار هایتان باید بررسی شوند و مشخص شوند که چه تاثیری بر نرخ برد شما خواهند داشت.

سپس از خودتان سوال کنید که:

  • آیا واقعا edge داشته‌اید؟ (داشتن edge به معنی گرم کردن خود به اندازه کافی برای ورود به بازار است.)
  • آیا استراتژی خود را بر اساس واقعیت انتخاب کرده‌اید و آن را تست نموده‌اید؟
  • آیا معامله‌ی شما در حساب دمو به مانند کار با پول واقعی است؟
  • برای سازگاری با بازارهایی که مدام در حال تغییر هستند، آمادگی دارید؟
  • اصلا توانایی پیش‌بینی تغییر در بازار را کسب کرده‌اید؟

شما باید با یک معامله ریسک دار اما فکر شده کنار بیایید. در این بین اندازه‌ی حساب شما تاثیر بسزایی در عملکرد شما در بازار خواهد داشت. هر چه اندازه حساب شما کوچکتر باشد، معامله‌ی بی نظم و آشفته تری خواهید داشت و هرچه این مقدار به اعداد بالاتری برسد، تصمیمات شما تحت تاثیر ترس و استرس قرار خواهند گرفت.

بنابراین در ادامه حل پیچیدگی‌ های معامله از خود به ترتیب زیر سوال کنید:

  • اندازه حساب من برای شروع چقدر باشد؟
  • استراتژی من برای تعیین سایز ورود چیست؟
  • آیا درصدی از یک حساب را برای هر معادله در نظر بگیرم یا اینکه اینکه تعیین سایز پوزیشن را بسته به کیفیت ستاپ ها تعیین کنم؟
  • حداکثر مقدار مواجهه با ریسک در معاملات باز من چقدر باشد؟
  • آیا فاکتور های ورود به پوزیشن را در سازگاری با سایر پوزیشن های باز در نظر بگیرم؟( یعنی اگر پوزیشن هایی دارید که باز بوده و با توجه به سایز، حداکثر ریسک قابل پذیرش شما را پوشش دهند، پوزیشن جدیدی باز می‌کنید یا نه؟)

 

پیچیدگی‌ های معامله پیش از انجام

پیچیدگی‌ های معامله پیش از انجام

 

 

  1. پیچیدگی‌ های معامله در حین انجام

اگر جواب سوالات قبلی را یافتید، به شما تبریک می‌گویم. شما برای ترید آماده هستید. اما پیچیدگی‌ های معامله فقط به قبل از شروع ترید ختم نمی‌شود. بلکه به محض ورود به بازار و شروع معامله گری با مشکلات فراوانی مواجه خواهید شد. اما اگر به درستی سوالات پیش از شروع معامله را داده باشید، نباید نگران باشید. چرا که در این صورت شما آمادگی لازم برای اجرای پلن‌های مختلف در حین وقوع مشکل خواهید داشت.

در این قسمت برای حل پیچیدگی‌ های معامله باید به موضوعات زیر نیز فکر کنید:

  • پولی که وارد ریسک می‌کنید.
  • مفاهیم مدیریت ریسک که شامل مقیاس ریسک در جز معاملات و در همه‌ی سرمایه است.
  • ریسک گسترش یافته بخاطر معامله گری در صورت داشتن پوزیشن های مالی باز در ابزار های مالی دارای همبستگی
  • علاوه بر موارد ذکر شده، آیا تا به حال به فکر توسعه نسبت ریسک به ریوارد‌تان در حین معاملات بوده‌اید؟

همچنین بهتر است بدانید روشی که برای مواجهه با موانع مختلف از جمله رویدادهای خبری، اتفاقات سیاسی و یا سر رسیدن تعطیلات بازار به کار می‌برید، به مدیریت ریسک شما وابسته خواهد بود. این نکته را نیز فراموش نکنید که مفاهیم ریسک ارتباط تنگاتنگی با سوالات مدیریت معامله گری دارند. مهمترین سوال در حیطه‌ی مدیریت معامله گری مربوط به مدیریت حد ضرر و کسب سود است.

  • آیا دستور استاپ لاس خود را زمانی که معامله به جهت شما حرکت کند، جابجا می‌کنید؟
  • اگر جواب بله است آیا از یک استراتژی از پیش تعیین شده استفاده می‌کنید، یا اینکه به طور اتفاقی روشی برمی‌گزینید؟

این موضوع پیرامون نقطه کسب سود نیز صادق است. بسیاری از تریدر ها سود ناقصی را از بازار دریافت می‌کنند، فقط به این دلیل که برگشت پول جزیی را با تغییر روند اشتباه می‌گیرند و معامله با سود جزیی را رها می‌کنند.

بنابراین با حوصله و تمرکز بالا استراتژی خود را تعیین کرده و قوانین خود را برای مدیریت حد ضرر و کسب سود یادداشت کنید. پس از تست همه‌ی آن ها ، مشخص کنید که:

  • آیا می‌توان از این بهتر بود؟

و در آخر فراموش نکنید برای حل پیچیدگی‌ های معامله مسائلی که بیرون از نمودار روی می‌دهد نیز همانند تصمیمات معامله گری شما، روی چارت قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

تفاوت معامله گرهای حرفه‌ای و آماتور

حال که با سختی های دنیای معامله گری آشنا شدید، بهتر است تا تفاوت عمده‌ی یک تریدر حرفه‌ای و آماتور را بدانید. از آنجایی که ترید کردن یک فعالیت پیچیده و نیازمند نظم و دقت بالایی است، بنابراین کسانی در این صنعت موفق می‌شوند که از دو ابزار زیر استفاده نمایند:

  • پلن معاملاتی

یک معامله گر حرفه‌ای با داشتن یک پلن، تمام سناریو های معامله‌ی خود را با جزئیات کامل طرح ریزی می‌کند و معامله‌های خود را پیش از شروع برنامه ریزی می‌کند.

  • ژورنال معامله گری

ژورنال محلی است که یک معامله گر حرفه‌ای همه‌ی تجربیات حاصل از تریدهای گذشته خود را با اهداف توسعه‌ی مهارت و همچنین شناسایی نقاط ضعف، در آن ثبت می‌کند.

 

پیچیدگی‌ های معامله در حین آن

پیچیدگی‌ های معامله در حین آن

 

 

معامله گر بودن یعنی تصمیم گرفتن

همانطور که ابتدا اشاره کردیم، برخلاف اینکه تبدیل شدن به یک معامله گر بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما برای یک ترید موفقیت آمیز، به یک نگرش قوی و ذهنیت باز و حرفه‌ای نیاز دارید تا در مواقع مهم تصمیمات درستی اخذ کنید.

یک معامله گر هر روز با پیچیدگی‌ های معامله و موضوعات مختلفی درگیر می‌شود. لذا مجبور به تلاش سخت و استفاده از روش های تست شده برای مدیریت و کنترل معادلات خود می‌باشد. فراموش نکنید هدف ما از این مقاله ترساندن شما نبوده و فقط قصد داشتیم آگاهی مناسبی نسبت به پیچیدگی های یک ترید بدست بیاورید. امیدواریم این مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

    لینک کوتاه: