هوش مالی قسمت چهارم – بدهی و تقویت مالی

هوش مالی به شما می‌آموزد چگونه از یک فقیر بی چیز تبدیل به یک قول سرمایه‌گذاری ثروتمند شوید. این تنها راهی است که می‌توان در بازار پرتنش ایران به ثروت حلال رسید. سری مقالات هوش مالی از قسمت اول و دوم گرفته تا هوش مالی قسمت چهارم ارزش بسیاری دارد. این در حالی است که الف بورس آن را به صورت رایگان به شما ارائه می‌کند. در ادامه این سری مقالات به بدهی، تقویت پول و حسن ختام این سری مقالات می‌پردازد. با ما همراه باشید تا بهترین‌ها را به خود اختصاص دهید!

بدهی در هوش مالی قسمت چهارم

بدهی دو نوع است: بدهی خوب و بدهی بد. بدهی خوب بدهی‌ای است که شما را ثروتمندتر کرده و فرد دیگری بهای آن را می‌پردازد. بدهی بد نیز بدهی‌ای است که شما را فقیرتر کرده و اینکه مجبور شوید برای پرداخت آن جان بکنید. بدهی بد قرضی ناشی از بدهی دیگری است که برای افراد و کشورها نوعی عقب‌ماندگی محسوب می‌شود.

بدهی بد در اصل بدهی‌ای است که شما برای حل مشکلات آن را می‌سازید اما باعث بزرگ‌تر شدن مشکلات می‌شود. در صورتی که بدهی بد شما را عقب بیندازد؛ شما بدترین دشمن خودتان می‌شوید. اکثر ما خودمان را عالم الدهر می‌دانیم. در صورتی که آنچه تاکنون انجام داده‌ایم ما را به نتیجه‌ای متوسط یا پایین‌تر از متوسط رسانده است. در صورتی که این نکته را درک کنیم؛ می‌توانیم تغییر کنیم. 

هوش بودجه‌بندی مالی همانند هوش حفاظت از پول، به درصد بیان می‌شود. یعنی اگر درصد بیشتری از پولتان به دارائی تبدیل شود؛ شما دارای هوش مالی بودجه‌بندی بالاتری خواهید بود. نکته جالب در این بخش این است که سطح زندگی شما نباید تغییر کند!

تقویت پول خود

میان دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری افراد مختلف، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. این تفاوت عموماً از مفاهیم کنترل و تقویت است. کیوساکی تأثیر کنترل و تقویت سرمایه را در بحران‌های مالی بسیار مهم می‌داند. او می‌گوید: به خاطر کنترل سرمایه‌ام می‌توانم در زمان کمتر و با ریسک بسیار کمتر و به حداقل رساندن تأثیر جهش‌ها و رکودهای اقتصادی بازار بر سرمایه‌گذاری‌هایم، به ثروت بیشتری دست پیدا کنم. او بزرگ‌ترین ترس آمریکا را ترس از فقر در طول بازنشستگی می‌داند. این مورد در ایران نیز صادق است. چراکه درآمد هر کارگر و کارمند روز به روز کاهش ارزش پیدا می‌کند. بنابراین بسیاری از آن‌ها در زمان بازنشستگی نیز باید به دنبال سی سال دوم خدمتشان بروند. با همه این‌ها باید به فکر چاره بود. چاره این دوران نیز تقویت هوش مالی است. 

تقویت پول در هوش مالی قسمت چهارم چیست؟

در ساده‌ترین بیان به این معنی است که از کمترین منابع، بیشترین بهره‌برداری را داشته باشید. فرض کنید که شما برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن نیاز به پنج میلیون تومان پول دارید. بهتر است که چهار میلیون آن را از بانک‌ها یا منابع دیگر تأمین کنید. بقیه را از سرمایه خودتان تأمین کنید. این کار باعث می‌شود ارزش‌افزوده پولتان بیشتر شود. البته این کار منوط به این است که بتوانید سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنید. در صورتی که خود را فردی با هوش مالی کم می‌دانید؛ این کار می‌تواند ریسک بزرگی باشد.

بسیاری از افراد از نابسامانی بازار املاک آسیب می‌بینند. آن‌ها فکر می‌کنند با افزایش قیمت خانه خود، ثروتمند می‌شوند. با این کار به ایجاد بدهی برای خود ادامه می‌دهند. این اشتباه بسیار خطرناکی است. با افزایش قیمت مسکن حاصل از تورم یا پرید زمانی دوران رونق مسکن، این افراد نیستند که ثروتمند می‌شوند. بلکه این ارزش پول آن‌ها است که افت می‌کند.

به خاطر دارم در سال 85 وارد بازار مسکن شدم در حالی که چیزی از آن نمی‌دانستم. چند معامله پرسود انجام دادم. روزی که به خودم آمدم دیدم آنچه برای من سود ایجاد کرده مهارت‌های من نبوده است. بلکه سوارشدن بر موج بازار بوده که مرا ثروتمند کرده است. این در حالی است که شاید بسیاری از مهارت‌های مربوط به این بازار را نمی‌دانستم. 

در انتهای آخرین قسمت هوش مالی

هوش مالی می‌تواند شما را به اوج برساند. به همین دلیل است که الف بورس سری مقالاتی درباره هوش مالی به شما ارائه کرده است. شما می‌توانید این سری مقالات را از هوش مالی قسمت اول دنبال کنید تا به هوش مالی قسمت چهارم برسید. توجه داشته باشید یک کتاب می‌تواند اندیشه شما را تغییر دهد؛ یک مقاله خوب هم می‌تواند شما را از بحران‌ها نجات دهد. بنابراین اگر کسی را دوست می‌دارید؛ به او کتاب یا یک مقاله خوب همچون مقالات مالی رفتاری یا هوش مالی پیشنهاد دهید.

    لینک کوتاه: