همه چیز در مورد حق تقدم

حق تقدم

یکی از مسائلی که پس از افزایش سرمایه شرکت ها، ذهن سهامداران را به چالش بزرگی می اندازد، مسئله حق تقدم است. افرادی که به تازگی وارد فرآیند بورس شده اند، مسلما اطلاعات چندانی در مورد حق تقدم نمی دانند. در اینجا این مسئله را بیشتر برای علاقه مندان به بازار بورس و سرمایه باز می کنیم.

به واقع وقتی که یک شرکت در مسیر افزایش سرمایه گام بر می دارد، به نسبت میزان افزایش سرمایه، تعداد سهام نیز رو به افزونی خواهد رفت. با این پیش فرض سهامداران شرکت درصدد حفظ حقوق و منافع خود به همان میزان قبل از افزایش سرمایه هستند. به همین منظور در صورتی که شرکت رو به فروش سهام جدیدی آورد، این سهامداران نسبت به خرید سهام جدید الویت یا به اصطلاح حق تقدم دارند.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

حق تقدم سهام

برای جا افتادن مطلب به این مثال توجه کنید:

فرض کنید که شرکتی 50 درصد افزایش سرمایه کسب می کند و به مراتب به همین میزان تعداد سهام آن نیز افزایش می یابد. در این صورت اگر شما به عنوان سهامدار آن شرکت 1000 سهم قبل از افزایش سرمایه در اختیار داشتید، در صورت افزایش سرمایه شرکت، تعداد سهام شما تغییری نمی کند. میزان مالکیت شما در آن شرکت نسبت به شرایط قبل از افزایش سرمایه رو به کاهش می رود.

به همین منظور شرکت مذکور برای آنکه درصد مالکیت شما ثابت بماند و کاهش نیابد، این حق و اولویت را در اختیار شما قرار می دهد که شما نسبت به درصد افزایش سرمایه در خرید سهام جدید منتشر شده در شرکت حق تقدم و اولویت داشته باشید که در نتیجه شما به میزان 50 درصد از تعداد سهام جدیدی که داشته اید، حق تقدم سهام خواهید داشت. بنابراین با درنظر گرفتن 50 درصد از 1000 سهم شما قبل از افزایش سرمایه، به شما 500 حق تقدم خرید سهام تعلق خواهد گرفت که می توانید نسبت به آن اقدام کنید.

نحوه استفاده از حق تقدم سهام

بعد از فرآیند تصویب افزایش سرمایه شرکت در مجمع، یک فرم برای سهامداران شرکت به پیوست ارسال می گردد که به آن فرم، حق تقدم خرید سهام اطلاق می گردد. اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکت در این فرم درج شده است. برای استفاده از حق تقدم خود م بایست طی پروسه 6 ماهه که قابل تمدید هم هست، نسبت به پر کردن این فرم اقدام نموده و آن را به شرکت ارسال نمایید.

حق تقدم سهام

چگونگی تبدیل حق تقدم به سهم

بعد از پروسه پر نمودن فرم حق تقدم شرکت مذکور می بایست به همان میزان، سرمایه نقدی کسب نماید و شما نیز در قبال هر گواهی دریافتی مبلغ برابر با ارزش اسمی سهام را می بایست پرداخت نمایید. توضیح اینکه ارزش اسمی هر سهام در ایران 1000 ریال است و در ازای هر گواهی که داشته باشید و 1000 ریالی که پرداخت می کنید، 1 عدد سهم به شما تعلق می گیرد.

بنابراین در صورت پرداخت 1000 ریال در طی مهلت از قبل مشخص شده بعد از فرآیند ثبت افزایش سرمایه شرکت، حق تقدم های شما به صورت خودکار در یک پروسه 3 الی 6 ماهه تبدیل به سهام می گردند.


 

• فایل های مرتبط

آموزش مقدماتی حق تقدم (۲ صفحه)

انواع حق تقدم (۴ صفحه)

آیا به حق تقدم ها در مجمع سود تعلق میگیرد؟ (۱ صفحه)

گواهی حق تقدم خرید سهام چیست؟ (۲ صفحه)

نکات قابل توجه در مورد حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها (۱ صفحه)

حق تقدم (۴ صفحه)

راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام (۱۴ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- آشنایی با اوراق حق تقدم – قسمت اول

 

۲- آشنایی با اوراق حق تقدم – قسمت دوم

 

۳- چگونگی خرید و فروش اوراق حق تقدم

 

۴- تاثیرافزایش سرمایه برقیمت سهام- حق‌تقدم (۱)

 

۵- تاثیرافزایش سرمایه برقیمت سهام- حق‌تقدم (۲)

 

۶- تاثیرافزایش سرمایه برقیمت سهام- حق‌تقدم (۳)

 

۷- تاثیرافزایش سرمایه برقیمت سهام- حق‌تقدم (۴)

 

۸- تاثیرافزایش سرمایه برقیمت سهام- حق‌تقدم (۵)

 

 

    لینک کوتاه: