هشت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

تیپ شخصیتی سرمایه گذاران یکی از مباحث مهم در مالی رفتاری است. مالی رفتاری یکی از مفاهیم گسترده‌ای است که در مقالات قبلی به شکل کامل به آن اشاره کردیم. در صورت تمایل می‌توانید مالی رفتاری قسمت اول، دوم و سوم که در الف بورس به شکل کاملاً رایگان به شما ارائه شده است؛ مطالعه کنید. ابعاد شخصیتی سرمایه‌گذاران تأثیر بسیاری بر رفتار بازار دارد. چراکه این سرمایه‌گذاران است که بازار را می‌سازند. در ادامه به برسی این تیپ‌های شخصیتی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ابعاد تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

  • آرمان‌گرا(I): در برابر عمل‌گرا(P)
  • شکل گرا(F): در مقابل آمیز گرا(N)
  • برون افکن(T): در برابر واقع‌بین(R)

این‌ها سه بعد شخصیتی سرمایه‌گذاران بود. با توجه به این‌ها می‌توان گفت سرمایه‌گذاران هشت تیپ شخصیتی دارند:

·         PNR

تیپ شخصیتی عمل‌گرا – آمیز گرا – واقع‌بین. این تیپ شخصیتی یکی از بهترین تیپ شخصیتی سرمایه گذاران است. برای این تیپ و تمام تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران می‌توان توصیه کرد که بهتر است این خصوصیات را در خود بهبود دهید.

·         IFT

تیپ شخصیتی آرمان‌گرا – شکل گرا – برون افکن

·         IFR

تیپ شخصیتی آرمان‌گرا – شکل گرا – واقع‌بین

·         FNT

تیپ شخصیتی شکل گرا – آمیز گرا – واقع‌بین

·         INR

تیپ شخصیتی آرمان‌گرا – آمیز گرا – واقع‌بین

·         PFT

تیپ شخصیتی عمل‌گرا – شکل گرا – برون افکن

·         PFR

تیپ شخصیتی برون افکن – شکل گرا – واقع‌بین

·         PNT

تیپ شخصیتی برون افکن – آمیز گرا – واقع‌بین

ابعاد تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

ابعاد تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

روانشناسی اقتصاد و تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

روانشناسان بازار اقتصاد از ابزارهای متفاوتی برای برسی رفتار مغز انسان در بازار استفاده می‌کنند. آن‌ها به منظور مطالعه مبنای عصبی تصمیم‌گیری اقتصادی علوم و ابزارهای متفاوت را کنار هم گردآوری کرده‌اند. از جمله این علوم و ابزارها می‌توان به تصویربرداری با طنین مغناطیسی (MRI)، سیستم تحریک فرا جمجمه ای قشر مخ (TCS) و الکتروفیزیولوژی و ابزارهای روانشناسی استفاده می‌کنند. از جمله ابزارهای روانشناسی آن‌ها می‌توان به ردیابی چشمی و روان فیزیولوژی اشاره کرد. 

روانشناسی اقتصاد در تلاش است فاصله میان علوم مرتبط با مغز و اعصاب را با نظریه‌های اقتصادی را کم کند. این علم به افراد کمک می‌کند تا درک بهتری از انتخاب‌های اقتصادی و مالی به دست بیاورند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

  1. نحوه تأثیر گذاری احساسات بر تصمیم‌گیری مالی چگونه است؟
  2. درباره ریسک چطور؟
  3. آیا ریسک ارزیابی و قضاوت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  4. افراد چگونه عدم اطمینان را درک می‌کنند؟

نظری بر فعالیت مغز هشت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران

این دیدگاه بسیار کوتاه است. چراکه این مفهوم  بسیار گسترده است به شکلی که از حوصله این مقاله خارج است.

دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که به شکل طبیعی در بدن تولید می‌شود. دوپامین در مغز به عنوان انتقال‌دهنده عصبی عمل می‌کند. همچنین دوپامین یکی از موادی است که باعث احساس لذت می‌شود. به همین دلیل است که دوپامین در پاسخ محرک‌های لذت‌بخش آزاد می‌شود و تمایل به فعالیت خاصی را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که این هورمون می‌تواند باعث شادی مفرط شود. زمانی که نتیجه‌ای لذت‌بخش حاصل می‌شود یا سودی بیشتر از آنچه انتظار داشته‌اید دریافت می‌کنید؛ دوپامین بیشتری آزاد می‌شود. حتی اگر خودتان را سرمایه‌گذاری با قدرت ریسک‌پذیری بالا ندانید؛ بازهم مغزتان شما را به گونه‌ای هدایت می‌کند که خواهان کسب موفقیت‌های بیشتری خواهید بود. 

در واقع دوپامین تاثیر به سزایی در تیپ شخصیتی سرمایه گذاران دارد. دوپامین همان‌قدر که باعث شادی و لذت می‌شود؛ پریشانی نیز می‌آورد. در صورتی که مغز شما برنامه‌ریزی‌شده باشد تا در آینده منفعت کسب کند و این اتفاق نیفتد؛ چیزی که رخ می‌دهد به شکل غیرقابل‌باوری ناگوار است. اگرچه دوپامین در مرحله پیش‌بینی فعال است؛ اما جریان آزادسازی آن وقتی منفعت تبدیل به زیان می‌شود؛ بی درنگ متوقف می‌شود. می‌توان مثال ساده‌ای زد. فرض کنید تولدتان است و منتظر کادوهای خوبی از طرف اطرافیان هستید. شوق بسیاری دارید. زمانی که اولین و بزرگ‌ترین کادو را باز می‌کنید؛ متوجه می‌شوید زیر آن همه زرق‌وبرق چیز بی‌ارزشی وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که دوپامین در بروز سوگیری‌های رفتاری همچون فرا اعتمادی، بهینه بینی و نظایر آن نقش داشته باشد. این احتمال درباره سوگیری‌هایی که افراد احتمال موفقیت کمتری می‌بینند بیشتر است. تقریباً می‌توان گفت دوپامین یکی از عوامل حرص و طمع افراد است.

در پایان

تیپ شخصیتی سرمایه گذاران بر فعالیت مغز آن‌ها و در نتیجه روانشناسی فعالیت آن‌ها تأثیر به سزایی دارد. باید بدانید سرمایه‌گذاران مهم‌ترین چیزهای تشکیل دهنده بازار هستند. از این جهت می‌توانید مقالات الف بورس درباره کارایی بازار سرمایه، فاندامنتال، بنیادهای مؤثر بر اقتصاد مالی و مالی رفتاری بخش‌های اول تا سوم را مطالعه کنید. 

    لینک کوتاه: