نکاتی برای سرمایه گذاری در بازارهای پر نوسان

زمانی که با بازارهای پر نوسان مواجه می‌شویم بسیاری از سرمایه‌گذاران عملکرد مطلوبی از خود نشان نمی‌دهند مخصوصاً سرمایه‌گذاران تازه‌کار. به این ‌صورت که سرمایه‌ی خود را از بازار خارج کرده و در انتظار بازاری امن می‌مانند. آنچه که در اینجا اهمیت دارد آن است که بازار همیشه در مدت‌زمان محدودی نوسان با خود به همراه دارد پس سرمایه‌گذاران باید به‌جای خروج سرمایه‌ی خود به دنبال راه‌حل باشند. یکی از این راه‌حل‌ها عدم توجه به نوسانات کوتاه‌مدت و در نظر گرفتن هدف‌های بلندمدت است. با توجه به این مطالب نیازمند به شناخت موقعیت بازار در شرایط پر نوسان هستیم. بنابراین تصمیم داریم با این مقاله به شما بیاموزیم در چنین بازارهایی چه عملکردی از خود داشته باشید.

نوسان چیست؟

نوسان به زبان ساده به معنی تغییر مداوم نرخ است، به نحوی که  بازار یا به حرکت کشش دارد یا به دنبال کاهش یا افزایش در مدت‌زمان محدود است. برای اندازه‌گیری میزان نوسان از انحراف استاندارد در میزان سود یک نوع سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

در بازارهای پر نوسان نرخ و معاملات سنگین، به دلیل نبود توازن برای خریدوفروش تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته است. هرکسی دلیل این نوسانات را بر پایه‌ی دلایلی همچون شناسایی سود همراه با فروش سهام، نشر اوراق بهادار دولتی، پیشنهاد یک تحلیل‌گر معروف یا… می‌داند.

نوسان چیست؟

نوسان چیست؟

اما از دیگر دلایل نوسانات می‌توان بر آن بود که قیمت بازار تحت تأثیر عوامل روانی و تغییرات در اذهان عده‌ی زیادی از سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود. این دلیل، طرفداران بسیار زیادی دارد چراکه با توجه به تئوری کارآمد بر این باور است که نرخ‌های بازار درست بوده و بر پایه‌ی اطلاعات موجود تنظیم می‌شوند. روشن است که نمی‌توان به دنبال عامل دقیق نوسانات بازار بود، اما سرمایه‌گذاران باید به دنبال راه‌های استفاده از این نوسانات باشند.

سرمایه گذاری در بازارهای پر نوسان به شکل پایدار کدام سرمایه‌گذاری است؟

 سرمایه‌گذاران باید به صورت جمعی از نوسانات دوری کنند که این همان سرمایه‌گذاری پایداری است که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد. درست است که توجه نکردن به نوسانات کوتاه‌مدت کار دشواری است اما با این کار با نوسانات موجود مقابله می‌شود.

در رابطه با ترفند خرید و نگهداری یک اشتباه متداولی که صورت می‌گیرد این است که اگر سرمایه‌گذاری بلندمدتی داشته باشید به سود زیادی دست پیدا خواهید کرد اما نباید این نکته را فراموش کرد که بسیاری از مسائل بر نرخ‌های بازار مؤثر واقع‌شده پس در سرمایه‌گذاری بلندمدت باید همه جوانب را سنجید و مراقبت‌های لازم را پیاده کرد. در واقع هرگاه نوسانی در بازار موجود باشد، فرصت مناسبی را در اختیار معامله‌کنندگان برای خرید سهام قرار داده است.

منابع اطلاعاتی و نحوه‌ی تصمیم‌گیری شما کمک شایانی در تحصیل و استفاده بردن از موقعیت‌های معاملاتی دارد اما آنچه در ترفند خرید و نگهداری اهمیت دارد گفته‌ای است که در بیشتر متون به چشم می‌خورد: «اگر 20 روز خوب سال را از دست بدهید، میزان سودتان در یک سال به کمتر از نیم خواهد رسید.» با به کارگیری این متن و توجه به این‌که اگر 20 روز بد سال را معامله نکنید، میزان سودتان افزایش خواهد یافت. با این اوصاف برای خرید و فروش می‌توان به سمت بازارهای پر نوسان رفت.

برای یک سرمایه گذاری در بازارهای پر نوسان بهتر است بدانید

 نحوه‌ی عملکرد شرکت‌ها در دوره‌ی پر نوسان بسیار مهم است زیرا آن‌ها باید بتوانند از به خطر افتادن شرکت در این شرایط جلوگیری کنند. برای مثال اگر شرکتی سفارش‌های خود را به صورت خودکار انجام می‌داده در این شرایط باید تغییر رویه ایجاد کند و از سفارش‌های دستی استفاده کند.

پس همان‌طور که گفته شد نحوه‌ی عملکرد شرکت‌ها دراین مواقع متفاوت بوده. در اینجا یکسری نکاتی وجود دارند که حائز اهمیت می‌باشند:

تأخیرها

 زمانی‌ که با بازارهای پر نوسان رو به رو هستیم حجم معاملات و نرخ آن‌ها بازمان ارائه دستور بسیار متفاوت است، البته باوجود معاملات آنلاین نرخ‌ها نزدیک به نرخ زمان ارائه دستور هستند اما وضعیت همیشه این نظر را به همراه ندارد.

مشکلات اینترنتی

 بعضی مواقع ممکن است به دلیل محدودیت ظرفیت سیستم و همچنین ترافیک اینترنتی بالا در انجام معاملات خود دچار مشکل شوید. در این موارد شرکت‌ها روش‌های دیگری همچون استفاده از تلفن یا فکس را چاره‌ی کار خود قرار داده‌اند.

نرخ‌های نادرست

 در بیشتر موارد در بازارهای پر نوسان قیمت واقعی با قیمت بازار تفاوت چشمگیری داشته پس می‌تواند نرخی که معامله با آن منعقدشده با نرخی که دریافت شده بسیار متفاوت باشد. حجم نرخ (تعداد سهام در نرخ بازار) در این بازار پر نوسان می‌تواند سریعاً تغییر کند.

دستورات حد

 دستورات حد بسیار کمک‌کننده می‌باشند. به طوری که وقتی نرخ به سطح خاص یا بهتر از حد تعیین‌شده برسد، خرید و فروش بهترین راه‌حل است. البته باید توقع عدم اجرای این دستورات را هم داشت.

تمام سرمایه‌گذاران باید از نتایج معاملات منعقدشده در شرایط بازار و خطرهای احتمالی موجود در بازارهای پر نوسان آگاه باشند. حتما در این شرایط از روش‌های سرمایه‌گذاری پایدار استفاده کنید وگرنه تأثیر آن را خواهید دید. همچنین برای آموزش بهتر در این زمینه از شما دعوت می کنیم مقالات P/E در تحلیل سهام، چگونه در معاملات خونسرد باشیم؟، اعتیاد ترید، نرخ بازده سهام، بیزاری از باخت، آشنایی با عملکرد شرکت DTCC و… سایت الف بورس را نیز مطالعه کنید. توجه داشته باشید که این مقالات تنها جنبه آموزش ندارد بلکه می تواند کولاکی در زندگی شما به پا کند!

    لینک کوتاه: