مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار

مفهوم بازار خرسی و گاوی

برای نائل آمدن به مفهوم بازار خرسی و گاوی می بایست به توصیف دقیق این دو واژه در آموزش بورس پرداخت تا با بدست آوردن مفهوم بازار خرسی و گاوی بتوان نبض بازار را در دست گرفت.

این دو واژه در بازار بورس در پیشبرد توصیف وضعیت بازار سرمایه بکار می آیند. برای روشن تر شدن مفهوم بازار خرسی و گاوی می توان اینگونه بیان داشت: زمانی که بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام روندی صعودی به خود گرفته باشد، اصطلاحا می گویند بازار گاوی است و در جبهه مقابل زمانی که قیمت سهام سیر نزولی به خود گرفته باشد و رکود در اوضاع اقتصادی حکمفرما شده باشد، با مفهوم بازار خرسی رو به رو هستیم. بنابراین دو مفهوم بازار خرسی و گاوی در راستای بالا و پایین رفتن قیمت سهام در بازار ایجاد شده و به کار گرفته می شوند.

در یک تعریف کلی تر می توان مفهوم بازار خرسی و گاوی را این گونه بیان نمود که این دو واژه به واقع برای تبیین روند کلی بازار سرمایه مورد کاربست واقع می گردند.

مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار بورس و اوراق بهادار

ویژگی ها و مشخصه های بازار خرسی و گاوی

بعد از شناخت مفهوم بازار خرسی و گاوی در اینجا با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال و ارائه برخی از راهکارها و نکات کلیدی درصدد دستیابی به برخی از مشخصه های این دو مفهوم هستیم تا با مطلع شدن از روند صعودی یا نزولی بازار بتوانیم در آموزش بورس و شیوه های آن گامی مثبت و استوار برداریم.

یکی از نکات شایان توجهی که در اینجا می بایست به آن اشاره کرد، این است که در رابطه با مفهوم بازار خرسی و گاوی نباید به روند کوتاه مدت بازار اعتماد نمود و افت یا افزایش قیمت ها را در یک روز و یک هفته به منزله بازار خرسی و گاوی در نظر گرفت؛ بلکه همواره می بایست روند بازار را با افق و چشم اندازی بلند مدت نگریست. حتی ممکن است روند یک هفته بازار بیانگر بازار گاوی باشد، در حالی آمارهای دو سال اخیر نشان دهنده بازار خرسی باشد.

یکی از دیگر نکاتی که در آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی می بایست بدان توجه شایانی داشت، احتمال زیان دهی بالا در بازار خرسی است. چرا که قیمت ها در این بازار مدام ارزش خود را از دست می دهند. در حالی که در بازار گاوی بیشتر افراد به امید کسب سود بیشتر شروع به سرمایه گذاری در این بازار می کنند.

مفهوم بازار خرسی و گاوی در بازار بورس و اوراق بهادار

عرضه و تقاضا در بازار گاوی و خرسی

در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد و عرضه به ندرت شکل می گیرد. چون سرمایه گذاران به امید آینده ای روشن در بازار اقدام به خرید سهام جدید می کنند در صورتی که فروشندگان تمایلی به فروش ندارند. عکس همین قضیه در بازار خرسی حکم رواست. یعنی عرضه رو به فزونی و تقاضا رو به کاهش می رود. در نتیجه حجم معاملات به شدت افت می کند و رکود و سوت و کوری در بازار حکم فرمان می گردد. به واقع نا امیدی و صف های فروش طولانی به منزله بازار خرسی است. بنابراین چون در بازار خرسی جو منفی بر بازار حاکم است، سرمایه گذاران رمقی برای خرید سهام جدید از خود نشان نمی دهند.


 

• فایل های مرتبط

شناخت گاوها در بورس (۱۲۳ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- معرفی بازار گاوی و خرسی (قسمت اول)

 

۲- معرفی بازار گاوی و خرسی (قسمت دوم)

 

۳- معرفی بازار گاوی و خرسی (قسمت سوم)

 

 ۴- نقدی بر بازار خرسی و گاوی(قسمت اول)

 

 ۵- نقدی بر بازار خرسی و گاوی(قسمت دوم)

 

۶- نقدی بر بازار خرسی و گاوی(قسمت سوم)

 

    لینک کوتاه: