مفهوم آربیتراژ و کسب درآمد از آن

تعریف اصطلاح آربیتراژ در بازار بورس

اصطلاح آربیتراژ را در آموزش بورس و بازار سرمایه و اوراق بهادار می توان اینگونه تعریف نمود که به خرید و فروش همزمان یک دارایی در راستای کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار مختلف آربیتراژ اطلاق می گردد. پس بنابراین می توان اینگونه بیان داشت که آربیتراژ زمانی تحقق می بخشد که یک کالای مشخص در دو یا چند بازار مختلف یا طی شرایط خاص دو دو قالب متفاوتی عرضه گردد.

اما در عین حال این دو کالای مشابه در هر بازاری دارای قیمت متفاوتی باشند. به زبان ساده تر می توان گفت آربیتراژ یک معامله بدون ریسک می باشد که وجود آن نتیجه ناکارآمد بودن بازار می باشد. مکانیزمی که آربیتراژ در بازار ایجاد می کند، سبب می گردد که قیمت ها به طرز عجیب و قابل توجهی از ارزش منصفانه و واقعی خود در درازمدت منحرف نگردد.

وجود یک مثال برای ملموس تر شدن موضوع

برای ملموس تر شدن موضوع و فهم دقیق تری از مفهوم آربیتراژ به این مثال توجه کنید تا بهتر با مفهوم آربیتراژ آشنا گردید و با آن ارتباط گیرید:

فرض کنید که قیمت یک کالای مشخص مثلا خودرو صفر در کارخانه 20 میلیون و در نمایشگاه 21 میلیون می باشد. شما با خرید فوری خودرو از کارخانه و فروش آن به خریدار نهایی می توانید خیلی راحت صاحب سود 1 میلیون تومانی شوید. به این سود، آربیتراژ گفته می شود.

یک مثال دیگر در این زمینه برای فهم ساده تر گفته می شود. ممکن است قیمت هر کیلو گردو در بازار 15 هزار تومان و هر کیلو مغز گردو 50 هزار تومان باشد. شما با یک حساب سرانگشتی خیلی ساده ب این نتیجه می رسید که دو کیلو گردو، یک کیلو مغز گردو به بار می آورد و با پرداخت هزینه 10 هزار تومانی به یک کارگر برای شکستن گردوها می توانید صاحب یک کیلو مغز گردو شوید و با فروش آن می توانید صاحب 10 هزار تومان سود شوید که به این سود، سود آربیتراژی اطلاق می گردد.

آربیتراژ2

آربیتراژ در بازار بورس و سرمایه

با آشنایی کاملی که از مفهوم آربیتراژ فرا گرفتیم، اینک سراغ سوددهی آربیتراژی در بازار بورس و سرمایه با کمک آموزش تحلیل تکنیکال و نیز آموزش تحلیل بنیادین خواهیم رفت تا به صورت حرفه ای بتوان در بازار بورس دست به سوددهی زد.

سهام برخی از شرکت ها در بورس کشورهای مختلف عرضه می گردد، بنابراین این احتمال می رود که سهام شرکتی در بورس ژاپن بنا بر قیمتی عرضه گردد که با قیمت ارائه شده در بورس آمریکا متفاوت باشد. بنابراین سرمایه گذارانی که به صورت آنلاین و لحظه ای قیمت ها را چک می کنند و از این اختلاف قیمت آگاهی دارند، می توانند نهایت بهره و استفاده را از این فرصت طلایی بدست آورند و کسب سود کنند. بنابراین برای سودآوری از بورس و سرمایه باید آموزش تحلیل تکنیکال را به طور کامل فراگرفت و لحظه ای اخبار و اطلاعات را چک نمود تا به سودآوری دست یافت.


 

• فایل های مرتبط

بورس کالا ایران ، قراردادهای سکه و آربیتراژ (۳ صفحه)

    لینک کوتاه: