معامله گری طبیعی به سبک کروکدیل‌ها

طبیعت همیشه المان‌های زیادی برای آموزش به ما دارد. همان قدر که اعداد فیبوناچی و عدد طلایی به بهبود و تشخیص سطوح مقاومت و حمایت کمک کردند؛ طبیعت المان‌های دیگری هم دارد که می‌تواند به شخصیت یک معامله گر کمک کند. بنابراین بازهم می‌توان از طبیعت آموخت. به این نوع معامله گری، معامله گری طبیعی گفته می‌شود. آن هم به این دلیل است که بازار چیزی جز رفتار جمعی انسان‌ها نیست. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم مقالات دیگر الف بورس را نیز مطالعه کنید. از جمله این مقالات می‌توان به اهمیت حد ضرر تا کجاست؟، زنجیره ضرر چیست؟، ضریب بتای سهام و تمام چیزهایی که باید بدانید!، همه چیز درباره P/E، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام و… اشاره کرد.

طبیعت از بزرگ‌ترین و بهترین معلم‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید. تنها کافی است چشمانتان را باز کنید. دقت داشته باشید که طبیعت زمانی می‌تواند به شما چیزی بیاموزد که بخواهید یاد بگیرید. طبیعت کاریزماتیک است. به این معنی که هم جذاب است و هم هر کاری که با او انجام دهید باز به شما باز می‌گرداند. بنابراین خودتان نیز در یادگیری تلاش کنید. می‌توانید در اولین گام از مطالعه مقالات الف بورس همچون  اهمیت حد ضرر تا کجاست؟، زنجیره ضرر چیست؟، ضریب بتای سهام و تمام چیزهایی که باید بدانید!، همه چیز درباره P/E، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام و… شروع کنید.

کروکدیل‌ها چه چیزی درباره معامله گری طبیعی به ما می‌آموزند؟

استرالیا یکی از مقاصدی است که کروکدیل‌ها در آن زندگی می‌کنند. از جمله مناطقی که می‌توان کروکدیل‌ها را در آن یافت می‌توان به بخش استوایی استرالیا اشاره کرد. کروکدیل‌هایی که در آن قسمت قرار دارند در آب‌شور زندگی می‌کنند. کروکدیل‌های مناطق استوایی استرالیا به عنوان یکی از قاتلان ترسناک و باهوش عمل می‌کنند. همچنین بخشی از شهرت آن‌ها به دلیل صبور بودنشان است. کروکدیل‌های بخش استوایی استرالیا چندین روز یا هفته منتظر می‌مانند. آن‌ها با آرامش صبر می‌کنند تا شکاری که بی‌خبر از همه جاست؛ به لبه آب بیاید. همین کار آن‌ها است که لقب یکی از باهوش‌ترین قاتلان دریا را به آن‌ها لقب داده‌اند.

از بسیاری از جهات کروکدیل‌ها موفق‌ترین حیوانات به شمار می‌روند. مدت زندگی آن‌ها حتی از دایناسورها هم بیشتر است. آن‌ها حدود 2 میلیون سال است که ساکن این کره خاکی هستند. بنابراین باید دلیل اینکه آن‌ها توانسته‌اند به خوبی خودشان را با محیط‌های جدید تطبیق داده و زندگی کنند را یافت. آن‌ها در طول سالیان بسیار تکامل پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند در کنار انسان‌ها به خطرناک‌ترین موجودات این کره تبدیل شوند. کروکدیل‌ها قاتلان بزرگ، صبور و فرصت‌طلبی هستند. بنابراین می‌توانند به ما چیزهای بسیاری بیاموزند که در معامله گری کاربرد بسیار دارد.

صبر کروکدیل

صبر کروکدیل

کروکدیل ها چرا مشهورند؟

کروکدیل‌ها به تحلیل‌هایی که می‌کنند مشهور هستند. آن‌ها در کمال آرامش منتظر می‌مانند تا شکار را به خوبی تحلیل و آنالیز کنند. صبر کروکدیل‌ها واقعاً مثال‌زدنی است. آن‌ها آن‌قدر صبر می‌کنند تا بهترین زمان را پیدا کنند. بعد از اینکه بهترین زمان برای شکار فرارسید؛ با دقت و اعتمادبه‌نفس، شکار را به کام مرگ می‌کشانند. در واقع مردم بومی به وجود آن‌ها عادت دارند. در کنار آن‌ها شکار و زندگی می‌کنند. تا اینکه در نهایت روزی یک نفر برای شنا، ماهیگیری، قدم‌زدن یا حتی خریدکردن بیرون می‌رود اما دیگر بازگشتی در کار نیست.

بهترین چیزی که می‌توان از معامله گری طبیعی دریافت

مهم‌ترین نکته در این زمینه این است که کروکدیل‌ها به عنوان یکی از خوش تکنیک ترین شکارچیان شناخته شده است. البته این کاملاً درست است که خوش تکنیک ترین شکارچیان، در واقع همان منظم‌ترین آن‌ها نیز هست. صبور بودن نیز از نقاط قوت این شکارچی محسوب می‌شود.

داروین و کروکدیل ها

اگر بخواهیم این حیوان باهوش و خطرناک را از نظر تئوری‌ها برسی کنیم؛ باید گفت تئوری داروین نیز علاقه خاصی به کروکدیل‌ها دارد. این تئوری دلیل وجود کروکدیل‌ها از گذشته تا امروز را روش شکار آن‌ها می‌داند. داروین با ستایش صبر کروکدیل‌ها می‌گوید کروکدیل‌ها به این دلیل تاکنون زنده‌اند که در روش شکار خود صبر را جای داده‌اند.

چارز داروین

چارز داروین

ممکن است کروکدیل‌ها آخرین شکارچیان طبیعت باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند کارهای بزرگ بکنند تا کارهای کوچک و بی‌ارزش. شکار آن‌ها بزرگ و ارزشمند است. کروکدیل‌ها از شکارهای کوچک و کم‌ارزش ساده دوری می‌کنند چرا که به تنها یک شکار نیاز داشته باشند. یک تلاش برای یک هفته یا یک روز آن‌ها کافی است.

معامله گری طبیعی از کروکدیل‌ها الهام می‌گیرد

رفتار کروکدیل‌ها شباهت بسیاری به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار بورس دارد. در واقع به رفتاری که آن‌ها باید داشته باشند شباهت بسیاری دارد. معامله‌گران بدون شک شکارچیان بازار سرمایه هستند. البته نه فقط شکارچیان بلکه تمام انسان‌ها در ذات خود شکارچی هستند. بنابراین بهتر است در تمام جنبه‌های زندگی و نه تنها در سرمایه‌گذاری کروکدیل‌ها را به عنوان الگو قرار دهیم.

چیزهای بسیاری می‌توان از این حیوانات باهوش آموخت. صبر بی‌اندازه، آرامش بی حد، نظم عالی، انعطاف‌پذیری بالا و خوش تکنیکی فراوان از جمله ویژگی‌هایی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند از کروکدیل‌ها بیاموزد. همچنین طی آزمایشاتی که انجام شده نشان داده‌اند که کروکدیل‌ها تمایل بی‌اندازه‌ای به فرار از رفتارهای ریسکی دارند. آن‌ها می‌آموزند و این مهم‌ترین چیزی است که موجب شده است آن‌ها بیشتر از دیگر حیوانات در این کره زنده بمانند. آن‌ها حتی از دست بزرگ‌ترین شکارچی این سیاره نیز جان سالم به در برده‌اند.

تابه‌حال راز بقا دیده‌اید؟ راز بقایی که کروکدیل‌ها را به شما نشان دهد چطور؟ کروکدیل‌ها را به یاد بیاورید. آن‌ها بزرگ و چاق هستند. برای اینکه رژیم روزانه خود را داشته باشند؛ روزانه به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارند. فکر کنید کروکدیل‌ها شکارهای کوچک را به شکارهای اصلی ترجیح می‌دادند. آنها باید روزها مسافت زیادی را شنا می‌کردند تا ماهی‌های کوچک که راحت به دام می‌افتند را شکار کنند. این کار از آن‌ها انرژی زیادی می‌گرفت. اما اگر مثل امروز به فکر شکارهای بزرگ باشند؛ تنها لازم است مقدار کمی انرژی مصرف کنند تا شکار خوبی داشته باشند.

این در معامله گری طبیعی چه کاربردی دارد؟

طبیعت پشتیبان همه‌جانبه ما و در برخی موارد دشمن ماست. اما هرچه که باشد می‌تواند چیزهای زیادی به ما بیاموزد. از دیگر المان‌هایی که کروکدیل‌ها به ما می‌آموزند این است که آن‌ها از شکارهای کوچک چشم می‌پوشند. در بازار سرمایه نیز اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد موفق شود؛ باید از سودهای کوچک در برابر زیان‌های بزرگ چشم‌پوشی کند. سرمایه‌گذار باید به یک معامله بزرگ و شیرین فکر کند. این معاملات باید طوری باشد که معاملات بعدی را ساپورت کند. در این راه سود بزرگی خواهیم داشت.

هدف اصلی اینجاست. باید در کناره‌ها بایستید. آرامش داشته باشید و صبر کنید. توجه داشته باشید که ما نمی‌خواهیم در کل طول رودخانه شنا کنیم و به دنبال ماهی‌های کوچک باشیم. در بازار سرمایه بهتر است منتظر بمانید تا یک شکار پر سود داشته باشید. همان‌طور که کروکدیل‌ها شکارهای بزرگ را شکار می‌کنند.

در زبان انگلیسی اصطلاحی وجود دارد که این مفهوم را بیان می‌کند: تمام چیزهای خوب نصیب کسی می‌شود که صبر می‌کند. ما معادل این عبارت را در زبان فارسی نیز داریم. حتماً شما هم از آن استفاده کرده‌اید: گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازی. اگر در پهنه کلمات به آن نگاه کنیم؛ درباره صبر داشتن، منظم و با نقشه بودن صدق می‌کند. اما در صورتی که به دنبال فحوای کلام باشید؛ متوجه می‌شوید که مفهوم آن درباره کروکدیل‌ها و سرمایه‌گذاری هم صدق می‌کند.

نتایج خوب کروکدیل‌ها همان مشوق معامله گری طبیعی

اگر یک کروکدیل بخشی از شکار را به نیش بکشد؛ دیگر آن را از دست نمی‌دهد. آن‌ها نتایج خوبی به دست می‌آورند چون در شکار کردن صبر پیشه می‌کنند. آن‌ها به دنبال بهترین و ساده‌ترین فرصت می‌گردند. زمانی که آن را یافتند؛ با اعتمادبه‌نفس و سرعت عمل می‌کنند. یک شیر ممکن است تلاش‌های بسیاری را بی‌نتیجه بگذارد. ممکن است در این تلاش‌ها انرژی بسیاری هدر دهند. شیرها سعی می‌کنند تلاش داشته باشند اما مهم نیست چند درصد از آن‌ها موفقیت‌آمیز است. اما اوضاع درباره کروکدیل‌ها متفاوت است. کروکدیل‌ها زمان و انرژی زیادی را هدر نمی‌دهند. آن‌ها صبر می‌کنند تا شکار خود به دهانشان برود!

دقت داشته باشید که به عنوان یک سرمایه‌گذار، نمی‌توانید خودتان را طعمه بازار کنید. بلکه باید بازار طعمه شما باشد. ما باید صبر داشته باشیم؛ پول خود را ذخیره کنیم؛ باید زمان مناسب را شناسایی کنیم؛ در این صورت است که سود خوبی به دست می‌آورید.

کروکدیل‌ها سریع می‌آموزند پس معامله گری طبیعی باید سریع بیاموزد.

آن‌ها سریع یاد می‌گیرند. خود را به سرعت با تغییرات محیط سازگار می‌کنند. به خصوص آن‌ها به سرعت می‌آموزند از رفتارهای خطرناک دوری کنند. از دلایلی که موجب شده است از طولانی عمر ترین حیواناتی باشند که در زمین زندگی کرده‌اند؛ این است که آنها یاد می‌گیرند از شرایط خطرناک دوری کنند. دوری از ریسک موجب می‌شود یک‌گونه در جنگ میان گونه‌ها پیروز شود. در بازار بین‌الملل نیز سرمایه‌گذاری برنده است که یاد می‌گیرد از ریسک دوری کند.

مدیریت ریسک را از معامله گری طبیعی بیاموزید

همیشه گفته‌ام بازهم می‌گویم. مدیریت ریسک کلید برد در بورس است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بازار هستند که وقتی مارگزیده می‌شوند از ریسمان سیاه‌وسفید می‌ترسند. آن‌ها ریسک‌های کوچک را بازهم قبول نمی‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران هم هستند که سعی نمی‌کنند یاد بگیرند. آن‌ها بازهم قوانین همانند کروکدیل بودن را فراموش می‌کنند.

کنترل ریسک کروکدیل در معامله گری طبیعی

کنترل ریسک کروکدیل در معامله گری طبیعی

یکی از المان‌هایی که موجب می‌شود ما از کروکدیل‌ها برتر باشیم احساساتمان است. احساسات می‌تواند شما را به اوج ببرد. البته دقت کنید که همین احساسات هم می‌تواند شما را از عرش به فرش برساند. احساسات می‌تواند باعث شود شما از انجام یک معامله با ریسک بالا پرهیز کنید. یا حتی شامه معامله گری شما یک معامله را رد کند. همین احساسات زمانی که اختیار شما را در دست بگیر می‌تواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند. مقالات بسیاری در الف بورس مبنی‌بر این ذکر شده است. می‌توانید مقالات …. را در این زمینه مطالعه نمایید.

از احساساتی که باید از آن دوری کنید؛ شک به خودتان است. زمانی که تحلیل خوبی انجام داده‌اید؛ زمانی که به خوبی یاد گرفته‌اید؛ دیگر دلیلی ندارد که به خودتان شک داشته باشید. بنابراین اعتمادبه‌نفستان را به اندازه افزایش دهید. یک کروکدیل خوب کروکدیلی است که صبور، منظم و با تحلیل باشد.

در معامله گری طبیعی انرژی را برای شکار بعدی ذخیره کنید.

زمان‌های بسیاری بوده است که غذا در زمین کم بوده است. زمانی که شهاب‌سنگ به زمین برخورد کرد؛ ابری از گاز تمام سیاره را پوشانده بود که نور به زمین نمی‌رسید تا گیاهان غذاسازی کنند. زمان بسیار زیادی هم عصر یخ‌بندان حاکم بر زمین بود و گیاهی رشد نمی‌کرد. حیوانی در این شرایط می‌توانسته زنده بماند که به غذای کم قانع باشد. کروکدیل حیوانی بود که برای یک غذای بزرگ صبر می‌کرد. این کار موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شده است. همین کار باید در معامله گری نیز رعایت کنید.

این‌طور تصور کنید که با معامله نکردن سود به دست می‌آورید. به این شکل که اگر معامله کنید ممکن است زیان کنید اما اگر برای یک غذای بزرگ صبر کنید؛ در نهایت این شما هستید که برنده هستید. شما با بیش از اندازه سرمایه‌گذاری کردن نیست که پول به دست می‌آورید. بلکه با از دست ندادن پول است که سرمایه به دست می‌آورید. توجه داشته باشید که کروکدیل کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند. شما هم مانند او باید غذا باکیفیت تجربه کنید.

سازگاری کلید معامله گری طبیعی

یکی از بهترین ویژگی‌های یک کروکدیل، سازگاری بسیار بالای این حیوان فوق‌العاده است. بسیاری از محققان معتقدند سازگاری بسیار بالا و توانایی بی‌اعتنایی به گرسنگی از دلایلی است که امروز ما این حیوان را می‌بینیم. پر واضح است که یک کروکدیل اگر نمی‌توانست به خوبی خود را با شرایط وفق دهد؛ نمی‌توانسته است از شرایطی که دایناسورها را از روی زمین محو کرد زنده بیرون بیایند.

معامله گری طبیعی یکی از کارهایی است که طبیعت برای ما کرده و ما باید قدردان آن باشیم. حال شاید بپرسید اصلاً چرا این مقاله نگارش شد؟ باید بگوییم این مقاله را نگارش کردیم تا فراموش نکنیم نیاز ما به طبیعت تنها برای غذا نیست. بلکه می‌توان ویژگی‌های بسیاری از طبیعت را برای کارهایی همچون معامله گری یاد گرفت. اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه اهمیت سازگاری در بازار، صبر و یادگیری می‌شوید. پیشنهاد ما برای یادگیری بیشتر مقالات  اهمیت حد ضرر تا کجاست؟، زنجیره ضرر چیست؟، ضریب بتای سهام و تمام چیزهایی که باید بدانید!، همه چیز درباره P/E، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام و… است.

    لینک کوتاه: