مجامع بورسی چیستند و به چه دلیل تشکیل می شوند?

مجامع بورسی کلاس‌هایی است که در شرکت‌ها انجام می‌شوند. در این جلسات موضوعات متفاوتی مطرح می‌شود. در این مجمع‌ها تمامی سهام‌داران دورهم جمع می‌شوند. این جلسات به خاطر تعیین وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیم‌های جدید و مفید برای شرکت تشکیل می‌شوند. اما در ابتدا باید بدانید این مجامع چیست‌اند و چرا تشکیل می‌شوند؟ البته به شکل گسترده‌تر.

 

مجامع بورسی

مجامع بورسی

 

 

مجمع بورسی به چه معنی است؟

مجمع‌های بورسی در یک تعریف ساده، به معنی گردهمایی‌هایی است که توسط سهام‌داران انجام می‌شود. مجمع‌ها دارای انواع متفاوتی هستند. در هرکدام از آنها هم کارهای متفاوتی انجام می‌شود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت مجامع بورس به مجمع‌هایی گفته می‌شود که در جمع سهام داران شرکت جلسه‌هایی انجام شود و در این جلسات کارهای متفاوتی انجام گیرد. بنابراین در صورتی که سهام‌دار شرکتی هستید؛ توصیه می‌شود در این جلسات حضور داشته باشید.

مهم‌ترین اهدافی که در این جلسات پیگیری می‌شوند تعیین وضعیت فعلی شرکت و تصمیم‌گیری درباره آینده شرکت می‌باشد. این تجمعات در بیشتر موارد منجر به سود برای سهام‌داران و پیشرفت برای شرکت می‌شود. در این میان اتفاقاتی می‌افتد که می‌تواند به سود شما یا به ضرر شما باشد. بنابراین بسیار مهم است که درباره آن اطلاعات داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع مجامع بورسی شرکت‌ها

جلسات انواع متفاوتی دارند. به همین شکل در شرکت‌ها نیز انواع متفاوتی مجمع وجود دارد. در ادامه به توصیف انواع این مجامع خواهیم پرداخت.

مجمع عمومی سالانه

مجمع عمومی سالانه همان‌طور که ذکر کردیم یک بار در سال انجام می‌شود. اما باید بدانید که این جلسه حتی با حضور نیمی از سهام‌داران نیز رسمیت پیدا می‌کند. درباره این مجامع قوانینی وجود دارد که موجب می‌شود این جلسات نظم به خود بگیرند. برای مثال می‌توان به قانون اینکه شرکت‌ها نمی‌توانند بیشتر از چهار ماه بعد از پایان سال مالی خود مجمع عمومی بگیرند اشاره نمود. جالب است بدانید سال مالی اکثر شرکت‌ها در ایران پایان اسفندماه است. بنابراین به راحتی می‌توان گفت تا چه زمانی اجازه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه دارند. 

باید بدانید هیئت‌مدیره و بازرس می‌توانند در مواقعی غیر از مواقع عادی به طور فوق‌العاده سهام‌داران را دعوت کنند و جلسه مجمع عمومی سالانه را تشکیل دهند. اما باید بدانید نحوه اطلاع‌رسانی آن شبیه به مجمع عادی است.

مجمع عمومی فوق‌العاده

تفاوت خاصی میان مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده وجود ندارد. تنها تفاوت فاحشی که می‌توان میان این دو نوع مجامع بورسی یافت؛ این است که در مجمع عادی عمومی سالانه صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران برسی می‌شود؛ در حالی که در مجمع عمومی فوق‌العاده  موضوعاتی از قبیل تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت و یا انحلال شرکت مورد برسی و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

 

مجامع بورس

مجامع بورس

 

 

چگونه می‌توان از برگزاری مجامع بورسی اطلاع یافت؟

در ابتدا باید تمامی کارهای موردنیاز این سیستم‌ها انجام گیرد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از مجامع سالانه انجام می‌شود؛ برسی صورت‌های مالی به همراه تمام پیوست‌های آنها است. گزارش فعالیت‌های هیئت‌مدیره و تبلیغ شرکت در مجمع به همراه صورت‌های مالی در یک درخواست از طرف شرکت به سهام‌دار ارسال می‌شود. تمامی این کارها از طریق یک سایت به آدرس (codal.ir) در دسترس همه قرار می‌گیرد. اما تمامی این کارها قبل از اطلاع شما از برگزاری مجمع انجام می‌گیرد.

اتفاقات بالا حداکثر تا ده روز قبل از برگزاری می‌افتد. بنابراین در این ده روز سهام‌داران زمان دارند تا به برسی اسنادی بپردازند که به دست آنها رسیده است. یکی دیگر از اتفاقاتی که باید در طی این ده روز بیفتد؛ به‌روزرسانی جدول پرداخت سود نقدی پیشنهادی توسط هیئت‌مدیره است. 

یکی دیگر از وظایفی که شرکت‌ها بر عهده دارند؛ زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه را باید تا قبل از فرصت ده روزه در روزنامه معتبر شرکت یا سایت کدال و یا سایت شرکت به اطلاع عموم سهام‌داران برساند. دقت داشته باشید تمامی سهام‌داران می‌توانند در این جلسه حضور داشته باشند. چه سهام‌دارانی که به شکل آنلاین خریداری کرده باشند و چه سهام‌دارانی که حضوری خریداری کرده باشند. جلسه با حداقل نیمی از سهام‌داران رسمیت پیدا می‌کند.

چند نکته مهم

اگر قصد فروش سهام خود را دارید بهتر است سریع‌تر اقدام کنید. سهام شرکت‌هایی که به مجمع سالانه نزدیک می‌شوند معمولاً از دو روز قبل دیگر معامله نمی‌شوند و نماد معاملاتی آنها از تابلو بورس حذف می‌شود.

تمامی تصمیم‌هایی که در مجمع سالانه شرکت گرفته می‌شوند برای تمامی افراد سهام‌دار در آن تاریخ اجرا می‌شوند. از این تصمیم‌ها می‌توان به تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه اشاره کرد.

بعد از برگزاری مجمع سالانه شرکت دو روز کاری بعد؛ نماد معاملاتی شرکت بازگشایی می‌شود. پس اگر بعد از برگزاری مجامع بورسی شرکت سهام خود را بفروشید؛ بازهم تصمیمات آن مجمع شامل حال شما خواهد شد.

درصورتی‌که در مجمع سود نقدی تصویب شود؛ معمولاً در بازگشایی نماد پس از مجمع بورسی این سود از مجموع اصلی کم می‌شود و قیمت تئوریک سهم در بازگشایی برابر می‌شود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع سالانه. اما ممکن است این قیمت به دلایل عرضه و تقاضا قیمتی متفاوت با فرمول بالا داشته باشد. بنابراین باید گفت این فرمول نیز مانند دیگر فرمول های بورس، چندان قابل‌اعتماد نیست.

قانونی وجود دارد که می‌گوید شرکت‌ها تا حدود چهار ماه بعد از برگزاری مجمع زمان دارند تا سود نقدی سهام را بین سهام‌داران توزیع کنند. برخی از شرکت‌ها تا آخر این زمان صبر می‌کنند اما برخی مقید هستند که به سرعت سود را پرداخت کنند. بنابراین باید از این زمان اطلاع پیدا کنید.

اگر سود نقدی تقسیمی شرکت به شما پرداخت نشود؛ آن سود نیز همانند حقوق باید به شما پرداخت شود و تا زمانی که پرداخت نشود؛ شما آن را طلبکار هستید. 

در پایان

مجامع بورسی مجموعه جلساتی هستند که سهام‌داران آنها را انجام می‌دهند. در این جلسات قوانین متفاوتی وجود دارد در حالی که تصمیمات متفاوتی گرفته می‌شود. بنابراین اگر سهام‌دار شرکتی هستید و از برگزاری مجمع اطلاع پیدا کرده‌اید می‌توانید در تصمیمات شرکت کنید و حتی از حق تقدم سهام خود استفاده کنید.

    لینک کوتاه: