فروش سهام چرا و چگونه؟

فروش سهام اگر به اندازه خرید سهام مهم نباشد کمتر از آن اهمیت ندارد. بنابراین اینکه بدانید چه زمانی و در کدام صنعت باید سهام خود را با چه قیمتی به فروش برسانید خود یک هنر به شمار می‌رود. الف بورس همیشه دغدغه مند فعالیت‌های بورسی مردم عادی بوده است. چراکه افرادی که تازه وارد این بازار می‌شوند؛ اطلاعات کافی از آن ندارند. به همین دلیل افراد صاحب کمال در این حوزه ماشه را به روی تازه کاران می‌کشند. از این جهت است که ما اقدام به تولید مقالات آموزشی بورس کرده ایم. شما نیز می‌توانید با مطالعه مقالاتی همچون تحلیل بین بازاری چیست؟ ، انواع مجامع بورسی و هرآنچه باید بدانید، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، آموزش معاملات آتی سهام و سکه و… خود را در این بازار نجات دهید.

نکات طلائی فروش سهام در بازار بورس

در هر معامله‌‌ای اشتباه ممکن است. در واقع در هر کاری اشتباه ممکن است. به هر حال ما انسان و خطاکار هستیم. فعالین امروز بورس علاوه بر اینکه به دنبال این هستند که اشتباهات خود را در این بازار به حداقل برسانند؛ به دنبال این هم هستند که زیان خود را به حداقل برسانند. به این معنی که اگر زیان کمتر باشد بهتر است. در ادامه در این باره بیشتر خواهیم گفت.

جلوی زیان را گرفتن خود سود است

یک معامله گر و سهام دار خوب باید بداند که اگر زیان کرد ایرادی ندارد اما اگر این زیان دارای ثبات باشد باید به آن معامله شک و از آن خارج شد. در واقع می‌توان گفت تمام سهام داران زیان کردن را تجربه کرده‌‌اند اما سهام داری از دیگران برتر است که زیان خود را به حداقل رسانده باشد. موفقیت در بورس المان‌های متفاوتی را می‌طلبد اما مهم‌ترین این المان‌ها انتخاب سهام برنده است. اما آیا جلوگیری از زیان در این المان‌ها جایی دارد؟ صددرصد بله. اگر اهمیت جلوگیری از زیان بیشتر از انتخاب سهام برنده نباشد کمتر از آن نیست.
اما چه چیزی می‌تواند ما را از زیان‌های سنگین دور نگه دارد؟ سوال خوبی است. یک استراتژی مدون، ساده و قابل اجرا می‌تواند بهترین ایده برای جلوگیری از زیان باشد. توجه داشته باشید که این استراتژی باید به شکل مستمر دنبال شود.

چه زمان باید جلوی زیان را گرفت؟

زمان در تمام بخش‌های آموزش بورس از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. به شکلی که در صورتی که تمام شاخص‌ها را درست اندازه گرفته و کارتان را درست انجام داده باشید؛ اما زمان خوبی را انتخاب نکرده باشید؛ تمام تلاش‌هایتان به هدر می‌رود. بنابراین اینکه بدانید چه زمانی ممکن است زیان زیادی در انتظارتان باشد از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

هیچ سرمایه گذاری همیشه درست انتخاب نمی‌کند. اما اگر یک سرمایه گذار از هر ده انتخاب چهار بار سهام درست خریداری کرده باشد؛ همچنین آن را به درستی به فروش رسانده باشد؛ می‌گویند وی یک سرمایه گذار موفق است. اما بسیاری از افراد می‌دانند کدام سهام را خریداری کنند اما نمی‌دانند آن را چه زمانی به فروش برسانند.

سود و زیان در فروش سهام

سود و زیان در فروش سهام

توجه داشته باشید که روند منفی جزء لاینفک بازار بورس است. بنابراین اگر سهام داری متوجه شد سیگنال ضرر ارسال شده است؛ باید بدون اینکه درگیر غرورر و اعتماد به نفس بیش از اندازه شود؛ سهام را بدون فوت وقت به فروش برساند. توجه داشته باشید که جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است!

با زیان گیری به سهام دار برنده بودن ادامه دهید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در بازار بورس ایران این است که سهام داران به زیان باور ندارند. شاید هم غرور و اعتماد به نفس بیش از اندازه جلوی چشمانشان را گرفته است. به همین سبب بسیاری از آن‌ها زمانی که سهام زیان می‌دهد؛ صبر می‌کنند تا روند بازار تغییر کند. به مثال زیر توجه کنید.

مثال

شما یک سهام دار هستید که سهامی به مبلغ ده میلیون تومان خریداری کرده اید. این سهام ده درصد زیان داده و ارزش سهام شما اکنون ۹ میلیون تومان است. یک سهام دار برنده اجازه نمی‌دهد بیشتر از این زیان داشته باشد. در این زمان اقدام به فروش سهام خود می‌کند. اما سهام داری که صبر می‌کند تا روند دوباره به نفع او تغییر کند منتظر می‌ماند. این کار باعث می‌شود زمان از دست او بروند و این یعنی بزرگترین زیان ممکن. چراکه در بازار بورس نیز زمان همانند طلاست و باید به درستی از آن استفاده کرد.

نکته مهم این است که زمانی که از ۵۰ یا ۶۰ درصد سود صحبت می‌کنیم؛ این میزان بازدهی را در یک بازه زمانی مشخص تعریف می‌کنیم. برای مثال فرض کنید شرکت‌های الف و ب هر دو سود داده اند. میزان سود هر دو شرکت ۳۰ درصد بوده است. اما بازه زمانی این سوددهی متفاوت است. با توجه به یکسان نبودن بازه زمانی، نمی‌توان آینده آن دو را محاسبه کرد. آن هم به این دلیل است که ممکن است شرکت الف در یک سال این میزان سود بدهد در حالی که شرکت ب تنها در دو هفته این سوددهی را داشته است.

بنابراین

با توجه به بند بالا می‌توان گفت سرمایه گذاری از دیگران برتر است که در مدت کوتاه‌تری بازدهی بیشتری داشته باشد. به عبارت دیگر سهام داری برتر است که در زمان کم سود بیشتری از یک سهام به دست آورده باشد. لذا زمانی که می‌بینیم جو بازار برخلاف یک سهم است؛ بهتر است آن را به فروش رسانده سهم بهتر دیگری بخریم. زمانی هم که جو بازار به سمت سوددهی سهم الف بازگشت؛ دوباره آن سهم را خریداری کنیم.

قانون هشت فروش سهام درصد مهم است

به بازدهی سهام خود نگاه کنید. اگر حتی نزدیک به هشت درصد ضرر کرده‌‌اید؛ سهام را به فروش برسانید. البته توجه داشته باشید که عدد هشت تنها حاصل تجربه است و دلیل علمی ندارد. هشت درصد زیان باید نسبت به خرید اولیه شما اندازه گیری شود. دلیل انتخاب عدد هشت هم به این دلیل بوده است که در هر دو تحلیل تکنیکی و بنیادی که انجام دهید؛ به ندرت سهمی که درست انتخاب شده باشد بیشتر از هشت درصد زیان را تجربه می‌کند.

مهم‌ترین نکته‌‌ای که در قانون هشت درصد باید به آن توجه کنید این است که این قانون هیچ استثنایی ندارد. بنابراین خود را درگیر این نکنید که سهام فوق درست انتخاب شده و باید با زیان بیشتر نیز ادامه داد. در این صورت شما دچار غرور شده‌‌اید و بازی را به دیگر سرمایه گذاران می‌بازید.
توجه داشته باشید سهامی که در زمان کم با افت قیمت شدید مواجه می‌شود؛ به این معنی است که انتظارات سهام داران را برآورده نکرده است. زمانی که این سهام بخواهد به جایگاه اولیه خود برسد باید شاخ غول را بشکند. هرچه هم که این افت ارزش سهام بیشتر باشد؛ بازگشت به جایگاه اولیه سخت‌تر و زمان بر‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که در دنیای واقعی می‌توان استثنا‌هایی برای قانون هشت درصد یافت. اما رعایت این قانون یکی از بهترین اصولی است که می‌تواند شما را در زیان‌های بیشتر از هشت درصد بیمه کند. از دیگر مزایای این قانون این است که بیش از نیمی از مشکلاتی که ممکن است در زمان فروش برایتان ایجاد شود را حل می‌کند. همین است که بهترین قانون بورس قانون هشت درصد است!

نکته اصلی قانون هشت درصد برای فروش سهام

نکته اصلی این قانون این است که قانون هشت درصد تنها برای زیان نسبت به قیمت خرید صادق است. بنابراین اگر سهام شما در مجموع رشد مثلا سی درصدی داشت؛ اگر هشت درصد از سی درصد آن کاسته شد؛ منظور نیست. توجه کنید که اگر سهام هشت درصد افت نسبت به قیمت خرید پیدا کرده بود شما حتما باید آن را به فروش برسانید.

دوران پساخرید سهام از اهمیت فوق العاده‌‌ای برخوردار است. چراکه این زمان است که به شما نشان می‌دهد سهام درستی انتخاب کرده‌‌اید یا خیر. بنابراین توجه داشته باشید که برسی صنعت، بازار و خود سهام در این دوران بسیار مهم است. برای مثال فرض کنید که بازار را تحلیل کرده و متوجه شده‌‌اید از رشد خوبی برخوردار است. در این زمان سهام خود را برسی می‌کنید و متوجه می‌شوید در جای اول خود باقی مانده است. این مورد می‌تواند یک هشدار برای شما باشد. توجه داشته باشید که اگر سهام شما به نسبت بازار رشد کمی داشته باشد؛ بازهم باید مورد برسی قرار گیرد.
نکته مهمی که در دوران پسا خرید سهام باید به آن توجه کنید این است که برخی سهام‌ها از همه نظر شما را وسوسه می‌کنند. این سهام‌ها بعد از برسی‌ها ممکن است بسیار عالی باشند و شما آن‌ها را خریده باشید. اما تعداد زیادی از آن‌ها هستند که نوسانات زیادی دارند. به همین منظور بهتر است نوسان گیری در این دوران نیز انجام شود.

فروش سهام سودده

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید در بازار سهام به سود حداکثری برسید؛ باید سهامی که سود می‌دهد را نیز در زمان درستی به فروش برسانید. این قانون بازار است. اما سوال اصلی این است که چه زمانی بهترین زمان برای فروش سهام سودده می‌باشد؟

زمانی که مقالات مربوط به فروش سهام را می‌گردیم؛ به واژه سودگیری برخور می‌کنیم. این واژه به معنی فروش سهامی است که قیمت آن بالاتر از قیمت خرید ماست. اما توجه داشته باشید تا زمانی که سهام را به فروش نرسانده‌‌اید؛ سود شما قطعی نمی‌باشد. چراکه قیمت سهام هر لحظه در حال تغییر می‌باشد. در اینجاست که به مفهوم اصلی سودگیری یعنی فروش سهام برنده می‌رسیم.

چه زمانی باید سودگیری کرد؟

روش‌های مختلفی برای نقطه گیری فروش و سودگیری وجود دارد. اولین گام این است که بازهم برسی کنید. بهتر است شاخص‌هایی همچون روند سهام در گذشته، حجم معاملات، تعداد خریداران و… را برسی کنید. با این کار می‌توانید الگوهایی به دست آورید که نزول و افول سهام را پیش بینی می‌کنند.

سودگیری در فروش بورس

سودگیری در فروش بورس

معمولا سهام پس از رشد قیمت در سطحی متوقف شده در همان سطح شروع به نوسان می‌کند. در این زمان می‌توان استراتژی‌های متفاوتی به کار برد. اولین استراتژی این است که سهام را پس از رسیدن و تثبیت در سطح قیمتی جدید به فروش برسانید. این روش کمی محافظه کارانه است. همچنین می‌تواند در بلند مدت سود معقول از سرمایه گذاری‌ها را برای شما تضمین کند. اما باید توجه کنید که می‌تواند شما را از برخی فرصت‌های بورس محروم کند.

استفاده از کلید معاملات

کلید معاملات یکی از شاخص‌هایی است که می‌تواند ریزش سهام را پیش بینی کند. هر گاه سهامی در حالی که حجم معاملاتی بالایی داشت سقوط کند؛ این شاخص می‌تواند یک زنگ هشدار باشد. افزایش حجم معاملات در روند منفی بیانگر آن است که سهام داران حرفه‌‌ای اقدام به فروش سهام‌های خود کرده اند. این کار انرژی سهام را کم می‌کند. چراکه سهام داران حرفه‌‌ای سرمایه زیادی دارند و با بیرون کشیدن آن، انرژی رشد را از سهام می‌گیرند.

نکته مهم دیگری که این شاخص می‌تواند به شما نشان دهد زمانی است که حجم معاملاتی سهام کاهش یافته اما قیمت آن بیشتر می‌شود. این بدان معنی است که سرمایه گذاران حرفه‌‌ای از خرید سهام دست برداشته اند.

استفاده از کلید قیمت سهم

حاصل تقسیم تعداد روزهای متوالی کاهش قیمت سهام بر تعداد روزهای متوالی افزایش قیمت سهام، شاخصی به نام NR ارائه می‌کند که در بسیاری از ارزیابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که این شاخص افزایش یابد یعنی قیمت سهام قصد دارد در روزهای آینده روند متفاوتی به پیش بگیرد. این روند متفاوت همان کاهش قیمت و روند منفی است.

حجم بالا بدون رشد قیمت یکی دیگر از علامت‌هایی است که باید مورد توجه قرار دهید. زمانی که این اتفاق افتاد، باید سهام را به فروش برسانید.
به یاد داشته باشید که برای به دست آوردن نقطه سود گیری باید کل بازار نیز ارزیابی شود. به طور کلی می‌توان گفت اولین گام چه در خرید سهام و چه در فروش آن، تحلیل کل بازار است. بازار موثر‌ترین عامل بر قیمت سهم است. بنابراین بیاموزید ابتدا بازار و سپس سهم را تحلیل کنید.

فروش سهام از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصول یک سهام دار حرفه‌‌ای است. به طور کلی می‌توان گفت سهام داری که نمی‌داند چگونه از سهام خود سودگیری کند؛ اگر بهترین سهام دنیا را هم در دست داشته باشد؛ بازهم آن قدر موفق نخواهد بود. بنابراین قبل از اینکه بیاموزید چگونه یک سهام سود می‌دهد؛ بهتر است سودگیری از آن را بیاموزید. در این بین می‌توانید مقالات دیگر الف بورس همچون تحلیل بین بازاری چیست؟ ، انواع مجامع بورسی و هرآنچه باید بدانید، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، آموزش معاملات آتی سهام و سکه و… را دنبال کنید.

    لینک کوتاه: