عوامل موثر در جذابیت بورس

جذابیت بورس:

توسعه و گسترش فضای بین المللی بازارهای سرمایه، برای کشورها و جذابیت بورس ، مزایای عدیده ای را به همراه داشته است. بهره گرفتن از منافع در فهرست قرار گرفتن سهام شرکت ها، در بورس های داخلی و خارجی گواه این مطلب است جذابیت بورس قابل کتمان نیست. شرکت ها ناخوداگاه اسیر جذابیت بورس می شوند زیرا که به توان بالقوه رشد در بازار پی برده اند و در این راستا فعالیت خود را به سوی بین المللی شدن هدایت می کنند.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

با پیشرفت فناوری و توسعه تجارت لحظه ای، نقش فاصله ها و مرزهای بین بازارهای سرمایه روز به روز کمرنگ تر شدند. بنابراین اگر بگوییم دیگر مرزی وجود ندارد اغراق نکرده ایم. در چنین فضایی بورس های اوراق بهادار نیز بطور اخص رشد و نمو یافته اند و به عنوان یک انرژی مضاعف و مکمل برای توسعه سایر بخشهای نظام مالی به جلو حرکت می کنند. حقیقت این است که جذابیت بورس همچون ستاره ای درخشان در بازار سرمایه خود نمایی می کند.

عوامل موثر بر جذابیت بورس، در دو دسته،عوامل مربوط به خود بورس و عوامل مربوط به کشوری که بورس در آن قرار دارد طبقه بندی می شود. جالب است نگاهی به این عوامل داشته باشیم:

عوامل جذابیتی که مربوط به خود بورس است:

• قابلیت نقد شوندگی اوراق بهادار در بورس
• میزان سرمایه ای که که در مقاطع مختلف زمانی توسط شرکتها در بورس تشکیل می شود.
دو مورد بالا خصوصیاتی هستند که می توان وضعیت یک بورس را تا حد زیادی از طریق آنها توصیف کرد.
یک بازارکاملا نقد پذیر بازاری است که هر مقدار از اوراق بهادار را بتوان فورا به پول نقد یا اوراق بهادار دیگر تبدیل کرد. به گونه ای که هیچ هزینه ای در بر نداشته باشد.

میزان تشکیل سرمایه به عنوان عامل بعدی در جذابیت بورس بیان می دارد که شرکت ها بیشتر تمایل دارند در فهرست بورسهایی قرار بگیرند که بزرگتر و روان تر است.

عوامل جذابیت بورس مربوط به کشوری که بورس در آن قرار دارد:

این ویژگی ها مربوط به کشوری است که بورس پذیرنده سهام در آن قرار دارد و بورس بر آنها کنترلی ندارد. در واقع این متغیرها خارج از حیطه مدیریت است.

• استانداردهای حسابداری، قرار گرفتن در فهرست بورس کشوری که دارای استاندارهای حسابداری بهتری است این امکان را به شرکت می دهد تا شفافیت بیشتری از عملکرد شرکت استخراج کند.
• متغیرهای قانونی،مسلما نظام قضایی بهتر، شهرت بیشتری برای بازار سرمایه دارد و هزینه سرمایه را کاهش می دهد.
• تشابهات فرهنگی، تشابهات فرهنگی با کشور بومی میزان جذابیت بورس را افزایش می دهد. زیرا این موضوع هزینه های ارتباطات و هزینه های قانونی و حسابداری را کاهش می دهد.

 

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- ویژگی ها و مزایای بورس نسبت به بازارهای دیگر

 

۲- مزایای ورود به بازار سرمایه

 

۳- بورس ، بازار ، ویژگی ها

    لینک کوتاه: