شگویا – پتروشیمی تندگویان

شگویا – پتروشیمی تند گویان

تاریخچه

در دوره 1377 با تصویب هیئت مدیره محترم شرکت ملی صنـایع پتروشیمی “شرکت پتروشیمی تند گویان” جهت اجرای طرحهای تولید اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات(PET) تاسیس گردید. شرکت ملی صنایع پتروشیمی با توجه به اهمیت محصولات این طرح در بازارهای داخلی و خارجی و با توجه به موارد مصرف فراوان این ماده پتروشیمیائی و در جهت انجام بخشی از تعهدات خود در برنامه 5 دوره دوم دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام به اجرای این طرح با اهداف زیر نمود:

1 )حرکت در جهت خود اتکائی و قطع وابستگی
2 )افزایش صادرات محصوالت پتروشیمیایی
3 )انتقال فن آوری و تربیت نیروی انسانی

طرحهای PTA/PET اول و دوم در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر ماهشهر و در زمینی به وسعت 35 هکتار احداث گردید. در حال حاضر بعنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عهده دار تولید پلی اتیلن ترفتالات و اسید ترفتالیک خالص می باشد. ظرفیت اسمی تولید PET به میزان 887،7 هزار تن در دوره و 700 هزار تن PTA در مجموع دو فاز می باشد.

شرکت(شگویا) در تاریخ 1398/12/17 در فرابورس پذیرش شد . در حال حاضر شرکت جزء شرکتهای فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (واحد تجاری نهایی گروه) فعالیت می نماید.


موضوع فعالیت 

به موجب ماده 2 اساسنامه، پتروشیمی تند گویان در زمینه های زیر فعال است:

احداث , راه اندازی , بهره برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید, بازاریابی, فروش, صدور محصولات پتروشیمی

واردات و تبدیل کلیه مواد شیمیایی و فرآورده های فرعی و مشتقات ذیربط آنها

انجام کلیه فعالیتهای تولیدی و صنعتی , بازرگانی , فنی، مهندسی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکور باشد

محصولات شرکت پتروشیمی تند گویان شامل PTA/PET می باشد که در فاز اول ظرفیت تولید محصول PTA به میزان 350 هزار تن می باشـد که به عنوان خوراک واحد PET می باشـد. تولید PET در دو گرید بطری و الیاف به میزان 412،5 هزار تن در دوره که از این میزان 177،5 هزار تن گرید بطری و 235 هزار تن گرید الیاف می باشد .

در فاز دوم ظرفیت تولید PTA به میزان 350 هزار تن است و تولید PET در دو گرید الیاف و بطری به میزان 475،5 هزار تن است. (از این میزان 158 هزار تن گرید بطری و 317 هزار تن CHIPS پلی استر و 132 هزار تن آن نیز الیاف نخ و پنبه مصنوعی میباشد)

لازم به ذکر می باشـد در فاز دوم از 350 هزار تن محصـول تولیدی PTA ،  سیصد و سی هفت هزار تن به عنوان خوراک واحد PET-2 است. به میزان سیزده هزار تن به عنوان محصول نهایی جهت فروش تکلیفی، تعیین شده است.

اسیدترفتالیک یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید رزین های پلی اتیلن ترفتالات است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشمگیر می باشد. پلی اتیلن ترفتالات نیز از مهمترین مواد اولیه پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف برای صنایع نساجی,صنایع تولید فیلمهای پلاستیکی, تولید انواع بطری های نوشابه, قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته بندی مواد غذائی, داروئی و بهداشتی می باشد که از روند رشد تولید و مصرف زیادی برخوردار می باشد .


وب سایت(شگویا) : https://stpc.ir

    لینک کوتاه: