خرید پله‌ای : روش‌ها ، معایب و مزایا

تعریف خرید پله ای

خرید پله ای یکی از اصطلاحاتی است که در آموزش بورس بکار گرفته می شود. به واقع در یک تعریف ساده می توان خرید پله ای را خرید سهام در چند مرحله و با فواصل زمانی زمانی مختلف با قیمت های متفاوت بیان نمود. به این معنا که در برخی از موارد پیش می آید که برخی از سرمایه گذاران ممکن است از رشد یک سهم مطلع باشند ولی از وضعیت کوتاه مدت آن اطمینان خاطر نداشته باشند،

در این صورت خریدهای خود را به صورت بخش های مختلف تقسیم بندی می کنند. بنابراین هر بار از بخشی از سرمایه خود برای خرید سهام استفاده می کنند و مرحله به مرحله به خرید سهم با قیمت های متفاوت روی می آورند تا به لطف آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی متحمل ضرر نگردند. این نکته را باید در نظر گرفت که جبران ضرر با کاهش ریسک متفاوت می باشد چرا که در صورت اینکه خرید پله ای به درستی انجام نشود، ریسک معامله رو به فزونی می رود.

کاهش میانگین خرید

کم کردن میانگین خرید بر حسب شرایطی صورت می پذیرد که پس از خرید یک سهم، قیمت آن به یکباره افت می کند؛ لذا سرمایه گذار مجبور می شود که باری دیگر آن سهام را در قیمت پایین تری خریداری نماید. استراتژی کم کردن میانگین حتما پس از طی نمودن آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادین باید صورت پذیرد و چون این کار بسیار با اهمیت است حتما مناسب با تجزیه و تحلیل اقدام به اتخاذ آن نمود.

مزایای کاهش میانگین خرید

یکی از مزیت های کاهش میانگین خرید با خرید پله ای این امر می باشد که سرمایه گذار می توان میانگین قیمت خرید سهام خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد و با توجه به قیمت میانگین کمتر نسبت به حالت اولیه خرید خود می تواند سریعتر به سود برسد چرا که در غیر این صورت به سود کمتری دست می یافت.

برای شفاف تر شدن این موضوع به این مثال می توان توجه کرد: فرض کنید شخصی 10000 سهم دارد که با قیمت 300 تومان آن ها را خریداری نموده است و بعد از خرید قیمت هر سهم به 250 تومان کاهش می یابد، آن شخص مجددا 10000 سهم دیگر خریداری می نماید. بنابراین میانگین خرید وی به 275 تومان کاهش می یابد. بنابراین اگر قیمت سهم افزایش یابد او بخواهد سهم خود را بفروشد به سود بیشتری نائل می آید. چون در حالت اول هر سهم او برابر با 300 تومان بود و حالا هر سهم او برابر با 275 تومان است.

معایب کاهش میانگین خرید

این روش علاوه بر مزایایی که در برداشت با توجه به اینکه بازار بورس و قیمت های آن قابل پیش بینی نیستند، بنابراین ممکن است خرید سهم همچنان کاهش یابد و سرمایه گذار را متحمل ضرر کند. پس این کار از ریسک بالایی برخوردار است و در روند کاری آن می بایست با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال احتیاط لازم را به عمل آورد.


 

• فایل های مرتبط

خرید پله ای (۸ صفحه)

    لینک کوتاه: