حکم شرعی بورس و نظرات مراجع تقلید گوناگون

حکم شرعی بورس در محضر بسیاری از مراجع تقلید ذکر شده است. استفاده از مرجع تقلید در این مورد بسیار لازم و ضروری است. ازاین‌جهت که شما مسلمان هستید و نیاز است که اصل تقلید را انجام دهید. بورس یکی از مراجع به دست آوردن پول است. درصورتی‌که این حکم مهم را ندانید؛ ممکن است پول شما از راه صحیح به دست نیامده باشد.

سؤالات متفاوتی درباره بورس وجود دارد که می‌توان از مراجع تقلید پرسید. در ادامه به تفکیک سؤالات و نظر مراجع پاسخگو خواهیم بود.

آیا درآمدی که از طریق بورس و اوراق بهادار به دست بیاید؛ حلال است یا به حکم قمار باید با آن رفتار کرد؟

پاسخ آیت الله مکارم

درآمد و کسبی که از طریق خریدوفروش اوراق بهادار و بورس به دست می‌آید به حکم قمار نیست. میان قمار و بورس تفاوت هست. فرق قمار و بروس در این است که در قمار به خوردن مال به باطل صورت می‌گیرد. به این معنی که بدون مجوز و یا عقود شرعی است. اما اگر در بورس بر اساس عقود شرعی و اسلامی عمل شود؛ خریدوفروش بدون اشکال است.

در نظر اسلام هرگونه معامله مانند بورس یا اینکه کسی کار اصلی خود را خریدوفروش سهام در بورس قرار دهد؛ درصورتی‌که عقود و معاملات سوری نباشد؛ بر اساس احکام شرع مقدس اسلام باشد؛ در آنها فروشنده واقعاً مالک باشد و یا از طرف مالک وکیل باشد؛ خریدار نیز واقعاً صاحب آن شده باشد؛ ایرادی ندارد.

حکم شرعی بورس  و پاسخ آیت الله خامنه‌ای

بورس یک بازاری است که در آن همه‌چیز به فروش می‌رسد. بنابراین ذات بورس بدون اشکال است. البته مهم این است که معاملات در بورس نامشروع و خلاف قانون نباشد. درصورتی‌که تمام این شروط رعایت شده باشد؛ بورس و خریدوفروش در بورس بدون اشکال است.

پاسخ آیت الله وحید خراسانی

خریدوفروش سهام در شرکت‌هایی که در آنها معاملات حرام انجام نشود؛ جایز است. خریدوفروش سهام شرکت‌هایی که معاملات حرام انجام می‌دهند؛ درصورتی‌که سودی که از سهام حرام به دست می‌آید جزو سرمایه شرکت باشد؛ جایز نیست. در غیر اینصورت خریدوفروش سهام جایز است؛ اما باید از درآمدهای حرام آن پرهیز کرد.

پاسخ آیت الله سیستانی

خریدوفروش سهام صحیح است. البته اگر درباره سهام شرکت‌های حرام مثل شرکت‌های خریدوفروش شراب و معاملات ربوی باشد؛ خرید سهام آن و شرکت در این کار جایز نیست.

حکم شرعی بورس اوراق بهادار، خمس چگونه محاسبه می‌شود؟

 

حکم شرعی بورس

حکم شرعی بورس

 

 

پاسخ آیت الله خامنه‌ای

سر سال خمسی برای قیمت‌گذاری سهام اقدام کنید. هر زمان که امکان این کار فراهم شد؛ محاسبه خمس انجام دهید.

پاسخ آیت الله سیستانی

این نوع معامله نیز مانند هر معامله دیگری خمس دارد. سرسال بر سودی که کرده‌اید؛ خمس واجب است. طبیعی است که مقدار قرض جزو سود به حساب نمی‌آید.

حکم شرعی بورس  در بازارهای ایران و توسط مشهورترین مراجع تقلید ارائه شد. در این میان به دو سؤال اصلی بسیاری از فعالان بورسی پاسخ داده شد. شما می‌توانید برای شروع معاملات بورسی و خریدوفروش سهام در بورس مقالات دیگر سایت ما را مطالعه کنید. 

    لینک کوتاه: