تعیین حد ضرر و ضرورت آن در معاملات

تعریف حد ضرر و چگونگی تعیین آن

یکی از اصطلاحاتی که در آموزش بورس می بایست به خوبی فرا گرفته شود. حد ضرر و چگونگی تعیین آن است. حد ضرر یا حد توقف زیان در واقع به این معناست که گاهی اوقات در فرآیند بازار سرمایه و بورس قیمت سهام به جایی می رسد که می بایست فورا و بدون هیچ گونه تردیدی جلوی ضرر را گرفت و سهام خود را فروخت تا از ضررهای بیشتر ناشی از آن جلوگیری به عمل آید.

در آموزش تحلیل تکنیکال اینگونه می آید که کم شدن سود خود نوعی ضرر است، لذا زمانی که قیمت سهام رو به فزونی رود، می بایست حد توقف زیان را نیز متناسب با آن قیمت، افزایش داد.

پس همیشه باید این نکات را در آموزش بورس مدنظر گرفت چرا که ممکن است به ظاهر کوچک به نظر آید ولی در واقع می تواند تغییر بزرگی را پدید آورد پس برحسب آموزش تحلیل بنیادین معقول ترین راه حل برای خرید یک سهم، تعیین حد ضرر برای آن است و این نکته را به خاطر سپرد که یکی از دلایل ضرر در فرآیند بورس، به واقع همین عدم تعیین حد توقف زیان است.

حد ضرر

نحوه محاسبه حد ضرر

برای محاسبه حد ضرر در معاملات می توان از شیوه های متعددی بهره جست که در برخی از این شیوه ها محاسبه آن بر حسب فاصله قیمتی از نقطه خرید سهام می باشد و در برخی دیگر توسط اندیکاتورها و آموزش تحلیل تکنیکال می بایست حد توقف زیان را تعیین نمود. ب

ه طور کلی روش های پرکاربرد محاسبه حد ضرر به قرار زیر است:

1- تعیین حد ضرر ثابت
2- مکانیکال
3- تکنیکال و ترسیمی

که در این مختصر فقط به توضیح و تبیین یکی از این روش ها یعنی تعیین حد ضرر ثابت می پردازیم:

تعیین حد ضرر ثابت‌

در این روش معامله گر در ابتدا مقدار مشخصی را به عنوان حد ضرر خود مدنظر می گیرد تا در صورتی که قیمت به آن نقطه رسید، بلافاصله اقدام به فروش سهم خود کند. محاسبه آن در این روش طبق 2 شکل زیر صورت می پذیرد:

1- تعیین مقدار ثابت عددی: در این روش معامله گر برای حد توقف زیان خود عدد ثابتی را مشخص می کند. به عنوان مثال اگر معامله گر برای خرید خود حد توقف زیان 20 تومانی را مدنظر بگیرد، زمانی که قیمت سهم به اندازه 20 تومان نسبت به خرید کاهش یافت در آن صورت نسبت به فروش سهام خود می بایست اقدام ورزد.

2- تعیین مقدار ثابت درصدی: در این روش معامله گر بجای عدد ثابت، درصد ثابتی را ملاک محاسبه خود قرار می دهد تا در صورتی که قیمت سهم از آن درصد اولیه پایین تر رفت، می توان خود را از معامله بیرون کشید تا ضرر بیشتری متحمل نشد. به عنوان مثال اگر سهمی را که در ابتدا 500 تومان خریداری کرده اید، و برای آن حد توقف زیان 10درصدی تعیین نموده اید، زمانی که قیمت به 450 تومان برسد می بایست فورا خود را از معامله بیرون کشید.


 

• فایل های مرتبط

آموزش جامع حدد ضرر (۱۳ صفحه)

۱۰ روش کاربردی برای تعیین حدضرر (۲۲ صفحه)

تعریف حدضرر (۲ صفحه)

چرا در معاملات حدضرر نمی گذاریم؟ (۲ صفحه)

حد ضرر چقدر اهمیت دارد؟ (۳ صفحه)

روش های تعیین حدضرر در معاملات (۶ صفحه)

حد ضرر (۱۴ صفحه)

انواع حدضرر (۳ صفحه)

بهترین تکنیک های استفاده از دستورات توقف و حدزیان (۶ صفحه)

    لینک کوتاه: