تعریف بازار بورس و مفاهیم بورسی

تعریف بازار بورس و مفاهیم بورسی:

نیاز به یادگیری یک سری مفاهیم پایه و اولیه در بازار بورس و سرمایه گذاری در سهام کمک خواهد کرد تا مسیر انتخابی به بیراهه نرود. بورس یا بازار سهام با هدف انجام معاملات سهام به صورت عادلانه فعالیت گسترده ای در جامعه دارد.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

مفاهیم و اصطلاحات بازار بورس:

قیمت اسمی سهام: بدین معناست که سهامداران در خرید اولیه مبلغی برابر با قیمت اسمی سهام پرداخت کرده اند. یک پیشنهاد کارشناسانه اصطلاح تک سهمی شدن را توصیه نمی کند زیرا کارشناسان اقتصادی بر این باورند خرید چند سهم متنوع می تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد. مفهوم پرتفو برای سبدی از سهام شرکت های مختلف به کار می رود.و برای مصون ماندن از تغییرات قیمت ارز پیشنهاد می شود.

بازار بورس

• تعریف بازار بورس اولیه و ثانویه:

• شروع فعالیت اقتصادی یک شرکت یا موسسه، پیش نیاز وجود یک بازار اولیه است. داراییهایی که توسط شرکت ها و دولت به بازار اولیه ورود پیدا می کند،در این بازار پذیره نویسی می شوند. بانک ها به عنوان یک بازار اولیه در کشور ایفای نقش می کنند. حال اگر این دارایی ها مجددا مورد معامله قرار بگیرند،تجدید معامله این دارایی ها بازار ثانویه را به وجود خواهد آورد. بازار بورس نمادی از یک بازار ثانویه است. بنابراین در بورس هیچ شرکتی تاسیس نمی شود بلکه صرفا سهام شرکت هامعامله می شود.

مفهوم شاخص: برای سرمایه گذاری در بازار بورس اطلاعاتی درباره وضعیت بازار در دوره های قبلی و در دوره جاری الزامی به نظر می رسد. شاخص ها اعدادی هستند که این وضعیت را نمایان میکنند.تغییرات مثبت و منفی شاخص کل نیز بازدهی کل بازار را نشان می دهد.

کد معاملاتی یا کد بورسی: برای سهولت در معامله سهام بورس کد ثابتی به هر یک از سهامداران تعلق می گیرد.

• کارگزاری ها:

• کارگزاران برای هرگونه فعالیت در بازار بورس نیاز به کسب مجوز دارند.تا واسطه بین سهامداران و سازمان بورس شوند، و با اختیار تام از جانب خریدار و فروشنده سهام معاملات بورس را انجام دهند.

کد شرکت ها: همانطور که اشخاص دارای کد معاملاتی هستند، شرکت ها نیز برای سهولت در شناسایی و خرید و فروش سهام دارای کد شرکتی می شوند، که نمادی از آن شرکت در بازار بورس خواهد بود.

سود تقسیمی: سودی که به ازاء هر سهم البته پس از کسر مالیات به سهامداران تعلق می گیرد سود تقسیمی نام دارد.

صندوق های سرمایه گذاری: در بازار سرمایه شخص می تواند شخصا اقدام به خرید و فروش سهام کند، این روشی مستقیم برای انجام معامله است. حال اگر بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر یک موسسه مالی قرار بگیرد. این روش معامله ای غیر مستقیم نام می گیرد.

 

جهت دریافت کد بورسی رایگان اینجا را کلیک کنید!


 

• فایل های مرتبط

واژگان بورسی (۹ صفحه)

واژگان فاندامنتال و بازار سرمایه (۳ صفحه)

فرهنگ واژگان بورس (۱۱ صفحه)

 

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (1) – EPS  

 

۲- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (2) – EPS  

 

۳- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (3) – P/E  

 

۴- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (4)

 

۵- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (5) – تاریخچه بورس

 

۶- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (6)

 

۷- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (7) – توقف و بازگشایی نماد

 

۸- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (8) – شاخص 

 

۹- مفاهیم و اصطلاحات بورسی (9) – شاخص(2)

 

    لینک کوتاه: