تجربه های بورسی ارزشمند بورسی ها

تجربه های بورسی گاهی تلخ و گاهی شیرین هستند. هر کسی که چند سالی در بورس کار کرده باشد متوجه این موضوع خواهد شد. الف بورس یکی از سایت‌هایی است که در تلاش است تجربیات شیرین بورسی شما بیشتر از تجربیات تلخ بورسی شما باشد. به همین منظور سری مقالات آموزش اقتصاد از پایه و 28 قانون معاملات گن را به شما پیشنهاد می‌دهد.

این بازار کاملاً خشن است و با کسی شوخی ندارد. هر کسی که چند سال در آن ریش‌سفید کند متوجه آن می‌شود. اما شرط ادامه کار وفق یافتن است. در صورتی که با این شرایط کنار بیایید می‌توانید به خوبی در بورس تجربه‌های شیرین داشته باشید. در این میان اما نمی‌شود نقش شناخت و همراهی با بازار را انکار کرد.

دقت داشته باشید که تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر می‌شوند تجربه شخصی و حاصل برداشت آزاد می‌باشند. این مقاله نظر خاصی به شخص یا گروهی ندارد.

تعریف بورس بر اساس تجربه های بورسی

فکر کنید تجربیات شخصی و به طور کلی احساس شما به شما می‌گوید یک محصول قرار است گران شود. بسیاری از ایرانی‌ها به سرعت از آن محصول خریداری می‌کنند که این کار کاملاً اشتباه است. بسیاری نیز آرزو می‌کنند کاش یک کارخانه تولید آن محصول را داشتند. ما با گروه دوم طرف هستیم. آن‌ها می‌دانند نه زمان و نه هزینه‌ها به آن‌ها اجازه نمی‌دهند این کار را کنند. به همین دلیل است که شما می‌توانید سهام یک کارخانه را بخرید تا از سود آن سهم ببرید. با این کار دو طرف سود می‌برند. شما سرمایه خود را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اید و آن‌ها به شما سود می‌دهند. توجه داشته باشید که این کار تنها زمانی به این تجربیات شیرین می‌انجامد که شما با تحلیل و ارزیابی دست به خرید زده باشید.

بورس چیست؟

بورس چیست؟

سرمایه‌گذاری

اولین شرط سرمایه‌گذاری در یک شرکت؛ شرافت مدیران آن است. زمانی که بخواهید با یک نفر شریک شوید اولین کاری که می‌کنید این است که از خوش‌نامی او اطمینان حاصل کنید. در بورس نیز اوضاع به همین شکل است. در صورتی که شناخت کافی از شرکت نداشته باشید همانند انداختن سکه است که دو روی تلخ و شیرین دارد!

درباره صنعتی که می‌خواهید سرمایه خود را وارد آن کنید نیز تحقیق کنید. چراکه شما نمی‌خواهید امروز روی یک صنعت و هفته دیگر روی صنعت دیگر سرمایه‌گذاری کنید. البته افرادی هم هستند که مبادرت به این کار می‌کنند. تجربه های بورسی به من نشان داده است این افراد سود اصلی را نمی‌برند. شاید مدتی در سود باشند اما آن را در زمان کم از دست می‌دهند.

قصد کن و درون آن غرق نشو!

بهتر است با خودتان روراست باشید. بورس بازار بزرگ و خطرناکی است که می‌تواند همه چیز را در خود ببلعد. در صورتی که حساب‌وکتاب هرروز را دارید و با سود شاد و با ضرر غمگین می‌شوید؛ بهتر است از ورود به بورس اجتناب کنید. دقت کنید که این بازار می‌تواند سلامتی، خانواده و حتی عزیزترین چیزهایتان را به سرعت از شما بگیرد.

در صورتی که قصد کردید وارد بازار شوید ولی هنوز هم با استرس از دست دادن سرمایه دست‌وپنجه نرم می‌کنید؛ باید در دیدتان به بازار تجدیدنظر کنید. دوام در بازار بورس وابسته به همین است. نمی‌گوییم نسبت به سرمایه بی‌تفاوت باشید. بلکه می‌گوییم استرس نداشته باشید و با انتخاب‌های درست راه پیشرفت را به روی خود باز کنید. کلید این کار هم شناخت صنایع و مزایا و معایب آن‌ها است. 

زمان خرید سهام بر اساس تجربه های بورسی

حرص خرید نداشته باشید. بازار بورس ایران از سال 1346 تا سال‌ها بعد از مرگ و من و شما فعالیت می‌کند. بنابراین فرصت‌ها بسیار است. البته این بدان معنا نیست که باری به هر جهت رفتار کنید. در برخی موارد که تغییری بزرگی در بازار در شرف وقوع است؛ باید به‌سرعت عمل کنید.

اولین خرید بهتر است از صنایعی باشد که از آن‌ها اطمینان بیشتری دارید. حداقل یک تحلیل بنیادی از آن شرکت و صنعت و چند کتاب اقتصاد خوانده باشید سپس وارد بازار شوید. معاملات شرکتی که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید را حداقل یک هفته در نظر بگیرید. این کار شما را اخلاق سهام آن شرکت آشنا می‌کند. گاهی هم با حدس سعی کنید ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

زمانی که خوب با شرکت و صنعت موردنظرتان آخت شدید؛ ببینید بهترین زمان خرید چه زمانی است. این زمان معمولاً زمانی است که همه می‌گویند این بازار دیگر جای ماندن نیست. دقت کنید که در خرید جسور باشید اما نه خیلی! رعایت بندهای قبلی مهم‌تر از خرید کردن است.

بزرگ‌ترین درس بورس

در صورتی که سهام شما از حد ضرر پایین‌تر رفت قبول کنید که ضرر کرده‌اید. این تجربه بورس به شما می‌آموزد از بازار درس بگیرید. این تجربه به شما می‌گویند از رؤیا پردازی و تحلیل‌های بچگانه دست‌بردارید و حرف زدن و هر کاری که انجام می‌دهید برایتان هزینه‌هایی در بر دارد. بیاموزید درست تحلیل کنید؛ در زمان مناسب خرید کنید؛ زیان‌هایتان را نیز جبران کنید. 

تلخی های بورس

تلخی های بورس

تجربه های بورسی تجربیاتی است که اگر آن را نخوانید؛ ضرر می‌کنید. چراکه این مقاله به شما در جلوگیری از 95 دلیل زیان در بورس ایران کمک می‌کند. دقت کنید که مطالعه مقالات دیگر سایت الف بورس نیز می‌تواند به شما در این بازار پر رمز و راز کمک کند. قبل از شروع کار در بورس باید از اقتصاد اطلاعات کافی داشته باشید. دقت کنید که این کار را می‌توانید به کمک سری مقالات آموزش اقتصاد از پایه انجام دهید.

 

    لینک کوتاه: