تابلوخوانی در بازار سرمایه

تعریف اصطلاح تابلو خوانی در بورس

 

https://abcbourse.ir/%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%88-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c/

یکی از مواردی که می بایست در فرآیند خرید سهام و آموزش بورس مورد استفاده قرار گیرد، تابلو خوانی می باشد. در واقع برای خرید سهام با نگاه کردن به تابلوی معاملات سهام می توان نسبت به قیمت هر سهمی باخبر شد و سپس با توجه به بودجه خود می توان دست به خرید سهم نمود تا خود را در پیشبرد سرمایه گذاری در بازار بورس بتوان فردی موفق و سربلند قلمداد نمود.

بنابراین تابلو خوانی یکی از ارکان اصلی و مهم در این حوزه کاری است که با بهره جستن از مولفه های تابلوخوانی و نیز با هوش و درایت و تحلیل های تکنیکال می توان به سادگی جهت و مسیر صعودی و نزولی سهام را تشخیص داده و اقدام به خرید و فروش در این بازار نمود. با در نظر گرفتن فاکتورهای لازم در زمینه آموزش بورس و آموزش تحلیل بنیادی می توان دست به سرمایه های هنگفتی زد.

فاکتورهای تابلوخوانی و بازار خوانی در بورس

برای این منظور می بایست یک سری فاکتورها را در نظر گرفت تا با استفاده از این فاکتورها و نیز آموزش تحلیل تکنیکال روند خود را به پیش برد.

تابلو خوانی

1- تعداد معاملات

برای پیشبرد عملیات خود در بازار بورس با تابلوخوانی می توان به تعداد معاملات انجام شده پی برد. در صفحه ای که قابل رویت است هر نمادی معادل تعداد معادلات آن به شمار می آید و تعداد دفعات انجام معامله در نماد را نشان می دهد. هر چند که این فاکتور به تنهایی معیار دقیقی به شمار نمی آید و به هیچ عنوان نباید از این فاکتور برای نوسان گیری بهره جست. چرا که فاکتوری کاملا فریبنده می باشد به این دلیل که ممکن است یک نفر در طول معاملات چندین بار سفارش دهد و تمامی سفارشهای وی جزء معاملات قرار می گیرد؛ لذا نمی توان به این فاکتور اعتماد کرد.

2- حجم معاملات سهم

برای اطمینان بخشی از معاملات در ابتدا بهتر است که حجم معاملات را مورد بررسی و کاوش قرار داد. این فاکتور نیز یکی از روش های مفید و کارآمد تابلوخوانی و بازارخوانی در بورس و گرفتن سیگنال خرید و فروش با استفاده از آن به شمار می آید.

3- خرید و فروش حقوقی ها

خرید و فروش حقوقی ها نیز از دیگر راه های تابلوخوانی و بازارخوانی به شمار می آید. گاهی اوقات در این فرآیند ممکن است حقوقی ها در جایگاه خریدار یا فروشنده باشند که با توجه به این مسئله هر کدام در واقع استراتژی خاص خود را لازم دارد. تابلوخوانی و بازارخوانی در سهم نشان دهنده این مسئله است که با فروش حقوقی در بازار قیمت سهم رو به کاهش می رود. در این حالت می بایست در انتظار نشست تا فروش حقوقی ها به پایان برسد، سپس اقدام به خرید سهم نمود.

4- کادر برترین تقاضا:

با تابلوخوانی می توان کادر برترین تقاضا را چک نمود و با استفاده از آن می توان اقدام به خرید سهام ورزید.

5- کادر برترین عرضه

برترین عرضه را نیز می توان در فرآیند تابلوخوانی در نظر گرفت. سهم هایی که در حال اصلاح سنگین هستند را زیر نظر داشت تا در صورت حجم خرید زیاد آن را به عنوان یک فاکتور خرید مدنظر گرفت.


 

• فایل های مرتبط

آموزش تابلو خوانی (۱۰ صفحه)

تابلوخوانی و بررسی جریان نقدینگی (۲۳ صفحه)

تابلوخوانی مقدماتی جلسه 1 (۱۵ صفحه)

تابلوخوانی مقدماتی جلسه 2 (۱۴ صفحه)

تابلوخوانی مقدماتی جلسه 3 (۳ صفحه)

    لینک کوتاه: