افزایش سرمایه و راه های آن

افزایش سرمایه یکی از کارهایی است که همه می خواهند آن را انجام دهند. این عبارت در تخصص های مختلف معانی متفاوتی نیز می دهد. در برخی صنف ها حتی معنی تخصصی بسیار مهمی نیز هست. بنابراین باید از معنای این کلمه در صنف خودتان مطلع باشید. اگر تازه به بورس وارد شده اید؛ توصیه می کنم همین مقاله را تا آخر بخوانید تا درباره معنی این واژه در بورس بیشتر بدانید. در واقع باید بگوییم در این قسمت از آموزش بورس به شکل ساده و روان قصد داریم انواع افزایش دارایی در بورس را برای شما شرح دهیم.

افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه در بورس دقیقا به همان معنی است که برای اولین بار که این کلمه را شنیدید به ذهنتان آمد. به زبان ساده یعنی افزایش دارایی یک شرکت در بازار.

همیشه زمان هایی پیش می آید که شرکت بیشتر از آنچه در اختیار دارد به منابع اولیه یا همان سرمایه نیاز پیدا می کند. بنابراین باید سرمایه خود را به کمک راه هار فرعی افزایش دهد. این افزایش آن قدر ارزشمند است که حتی خبر آن به راحتی می تواند قیمت سهام شرکت را در بازار دستخوش تغییرات مهمی کند. از این رو توصیه می شود سرمایه گزاران عزیز به اصول افزایش سرمایه شرکت توجه خاصی داشته باشند.

چرا افزایش سرمایه شرکت؟

این کار دلایل متفاوتی ممکن است داشته باشد. در واقع این کار یکی از مهم ترین منابع تامین مالی شرکت ها است. بسیاری از شرکت ها علاوه بر کمبود منابع مالی می توانند از این سرمایه برای کارهای دیگر استفاده کنند. همانطور که در صنعت از این کار برای افزایش تولید استفاده می کنند؛ در بازار بورس نیز این کار می تواند برای افزایش کار و بهبود روند کار استفاده شود.

شرکت ها باید با یکدیگر رقابت کنند. بنابراین نیاز دارند کیفیت کار خود را افزایش دهند. این افزایش نیز منوط بر افزایش سرمایه است. چرا که کارگری که حقوق خوبی دریافت کند طبیعتا کار آن کیفیت بهتری نیز دارد.

از دیگر کارهایی که شرکت ها با این کار می کنند، اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت است. افزایش سرمایه می تواند مثل یک خون تازه در رگ های شرکت جاری شود.

انواع روش های شما برای افزایش دارایی در شرکت

 

 

 

روش های متفاوتی برای این کار وجود دارد. مهم ترین تفاوت میان این روش ها، منبع آنها است. در ادامه به برسی آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

برای روش های افزایش سرمایه به طور کلی 4 روش کلی وجود دارد:

از محل سود انباشته (سهام جایزه)

در این باره قوانین مهمی وجود دارد. یکی از این قوانین شرکت را موظف می کند مقداری از سود سالانه خود را نزد خود نگه دارد. این سود باید در یک حساب جدا از دیگر حساب های شرکت و تحت عنوان سود انباشته نگهداری شود. به نوعی می توان گفت سود انباشته نوعی سرمایه ذخیره شده در شرکت است. زمانی که شرکت و مجمع آن تصمیم می گیرند افزایش سرمایه داشته باشند؛ در صورتی که شرکت سود انباشته مناسبی داشته باشد؛ اقدام به افزایش از این روش می کند.

باتوجه به این موضوع، باید فهمیده باشید که در این روش جریان مالی جدیدی وارد شرکت نمی شود. پس سهام داران نیز نباید افزایش یافته و یا میزان سهام سرمایه داران نیز افزایش نمی یابد. به این دلیل که سرمایه گذار پولی برای دریافت سهام در این روش پولی خرج نمی کنند؛ به این روش سهام جایزه نیز گفته نمی شود.

در تهیه سرمایه به روش سود انباشته، درصد مالکیت شما در شرکت تغییری نمی کند. بلکه با توجه به درصد افزایش سرمایه، به شما سود تعلق می گیرد. اما گول نخورید! در این روش سرمایه شما تغییری نمی کند. فقط تعداد سهامی که در دست دارید زیاد می شود. این افزایش سهام، به معنی افزایش سرمایه نیست زیرا قیمت سهام شما به همان میزان کاهش را تجربه می کند.

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

 

 

 

 

از محل آورده نقدی و مطالبات حل شده سهام داران

از این روش زمانی استفاده می شود که شرکت سود انباشته مناسبی نداشته باشد و نیاز داشته باشد منابع مالی جدید وارد شرکت کند. محل تعمین این روش، آورده نقدی سهام داران است. در اولین گام، شرکت این حق را به سهام داران فعلی می دهد. اگر می خواهید درباره این حق سهام داران بیشتر بدانید؛ می توانید کلیک کنید!

از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

در افزایش سرمایه از طریق این روش، شرکت دارایی های ثابت خود را دباره مورد ارزیابی قرار می دهد. دارایی های ثابت مثل زمین ها و ساختمان های شرکت است. با این کار می توان ارزش دارایی را در ترازنامه شرکت به روز کرد. معادلات شرکت باید پایدار بماند. از آنجایی که ترازنامه افزایش پیدا می کند اما تغییری در بدهی ها مشاهده نمی شود؛ تغییری در دارایی شما نیز رخ نمی دهد. زیرا به همان میزان که برگ سهام شما افزایش پیدا می کند؛ قیمت سهام شرکت نیز کاهش می یابد.

روش صرف سهام

در آخرین روش، شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی به فروش می رساند. این کار با استفاده از پذیره نویسی امکان پذیر می شود. این تفاوت میان سهام اسمی و سهام به قیمت فروش، به حساب اندوخته شرکت منتقل می شود. البته شرکت می تواند در ازای این مقدار، سهام به سهام داران بدهد. دقت داشته باشید در این روش تعداد سهام داران افزایش پیدا می کند اما این سهام به سهام داران قبلی داده می شود.

شرکت در این روش می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت
  • تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری قبلی
  • دادن سهام جدید به سهامداران قبلی
  • در مورد فروش هم دو کار می توانند انجام دهند
  • فروش با حفظ حق تقدم
  • فروش با سلب حق تقدم

بهترین روش افزایش سرمایه برای شرکت

شرکت ها مثل انسان ها هستند. هرکدام پایه ریزی متفاوتی دارند. بنابراین یک روش برای تمام آنها پاسخگو نیست. به همین منظور نیاز است که روش های متفاوت برای شرکت های متفاوت استفاده شود.

در منابع مالی انسان ها نیز ورود منبع جدید بسیار خوب تلقی می شود. بنابراین به طور کلی می توان گفت در روش هایی که درآمد اضافه شود؛ برای سرمایه گذار بهتر است. این روش ها برای شرکت ها نیز بهتر هستند. زیرا می توانند داشته های خود را نگه دارند. در این حالت می توان گفت روش آورده نقدی و روش صرف سهام، نسبت به دیگران برای شرکت و شما بهتر هستند.

 

    لینک کوتاه: