اعتیاد ترید کردن؛ واقعی یا خیالی؟

اعتیاد ترید نیز مانند تمام اعتیادهایی که در دنیا وجود دارد خطرناک است. بیشترین آشنایی ما با اعتیاد به اینترنت و مواد مخدر است. در صورتی که هر نوع اعتیادی می‌تواند خطرناک باشد. اعتیاد در لغت به معنی مصرف بدون اندازه است. در صورتی که شما کیک بیش از اندازه و بدون کنترل مصرف کنید و نتوانید از دست کیک خوردن رها شوید؛ می‌گویند شما معتاد به کیک شده اید. درباره ترید کردن نیز همینطور است. ذهن ما اعتیاد به هر چیزی را دوست دارد. اعتیاد به ترید کردن، بیزاری از باخت، هوش مالی قسمت اول، دوم، سوم و چهارم، علم مالی رفتاری قسمت اول، دوم و سوم همه و همه از نمونه‌های روانشناسی معامله گری است که در الف بورس به شما ارائه می‌شود.

اعتیاد ترید ممکن است؟

پاسخ آری است. چیزهای بسیاری در ترید کردن وجود دارد که می‌تواند شما را عاشق خود کند. به نظر من ترید کردن به خاطر تحلیل‌های مدارم، راهیابی مشکلات و چیزهایی از این قبیل است که ترید کردن را جذاب کرده است. ترید کردن جذاب است چون مغز تمایل بسیاری به درگیری دارد. البته منظور درگیر کردن خودش با فعالیت‌های محاسباتی و هنری است. مغز ما بیشتر از بهترین کامپیوتر‌های جهان می‌تواند کار کند. البته این بدان معنی است که به همان میزان نیز تمایل به کار کردن دارد. ترید کردن و تحلیل‌های مداوم آن بهترین راه برای ساکت کردن این تمایل درونی است!

ترید کردن همچون بازی کردن است! بازیگران بازی‌های شطرنج و پوکر معمولا می‌توانند تریدرهای موفقی شوند. آن هم به این علت است که مزایا و توانمندی‌های موردنیاز ترید کردن همانند شطرنج و پوکر است. این جسم نیست که می‌تواند شما را به درجات بالا برساند. امروز به هرجا نگاه کنید این مورد به چشم می‌خورد. البته درست است که می‌گویند عقل سالم در بدن سالم اما همه ما دریافته‌‌ایم که مغز بهتر از دست و پاست! زمانی که به بازارهای بورسی و بازارهایی که افراد موفق در آن کار می‌کنند سری می‌زنید، متوجه این موضوع می‌شوید.

تحدید سلامت روانی ترید کردن

تحدید سلامت روانی ترید کردن

بهتر یا بدتر؟

به دنبال کدام هستید؟ بهتر شدن یا بدتر شدن؟ معلوم است که پیشرفت انتخاب شماست. ریاضیات می‌تواند ذهن بهتری به شما بدهد. شطرنج و پوکر نیز به همین شکل است. اما آیا همین ریاضیات نیز می‌تواند شما را به زمین بزند؟ ابوعلی سینا می‌گوید هر چیزی زیادش زهر، میانه‌‌اش غذا و کمش دارو است. به این معنی که از هر چیزی زیاده روی کنید؛ می‌تواند برایتان زهر باشد. ریاضیات، غذا، ترید کردن، شطرنج و… تفاوتی ندارند.
تا به حال دیده‌‌اید کسی که ماست می‌فروشد؛ بگوید ماست من ترش است؟ قطعا نه. بنابراین چیزی که در ادامه این مقاله به آن اشاره می‌کنیم را نیز کسی در سمینارها یا همایش‌های ترید کردن به شما نگفته است. چراکه هدف این سمینارها این است که افراد را به ترید کردن و خرید محصولات وابسته به آن ترقیب شوند. با توجه به تجربه‌‌ای که درباره ترید کردن داشته‌‌ام؛ می‌توان گفت ترید کردن به نوعی فعالیت اعتیاد آور تبدیل شده است. البته در این میان استثناهایی نیز وجود داشته است. افرادی که با کنترل کردن خودشان توانسته‌‌اند به اعتیاد ترید کردن نداشته باشند بسیارند.

چرا به اعتیاد ترید مبتلا می‌شویم؟

درست است که ممکن است در کتاب‌ها یا معلمین تان هشدارهایی درباره از دست دادن نظم در ترید کردن شنیده باشید. ممکن است آن‌ها این هشدارها را بیشتر از یک هشدار به شما داده باشند. اما واقعی این است که خیلی بیشتر از یک هشدار است! سخنرانان ترید به ندرت درباره نظم آن سخن می‌گویند. در واقع کلید اعتیاد به ترید نیز همین نظم است. در صورتی که این نظم را از دست بدهید؛ معتاد به ترید می‌شوید. توجه کنید که بسیار مهم است که این نظم را داشته باشید. در صورتی که حالا در حال ترید کردن هستید؛ می‌توانید نظم خود را به دست آورید. در صورتی هم که هنوز وارد تریدر شدن نشده‌‌اید؛ بهتر است مراقب این موضوع باشید.
از دست دادن نظم به معنی اعتیاد به ترید کردن است. در صورتی که از این اعتیاد دست بردارید؛ علاوه بر اینکه از سرمایه خود محافظت کرده‌‌اید؛ از بسیاری از مشکلات دیگر که ممکن است در ادامه همراه این اعتیاد بیاید جلوگیری کرده اید. توجه داشته باشید اعتیاد به ترید کردن حتی ممکن است خطرناک‌تر از چیزی که فکر می‌کنید باشد! همچنین با رها کردن اعتیاد به ترید؛ می‌توانید قدم مهمی در زمینه تربیت ترید خود بردارید.

چرا نظم ترید خود را می‌فروشیم؟

درست است. بسیاری از ما بدون اینکه بدانیم در حال فروختن نظم ترید کردن خود هستیم. زمانی نظم در ترید کردن را می‌فروشیم که از الگوهای نامناسب استفاده کنیم. در این حالت ما نظم خود را به افرادی فروخته‌‌ایم که به شدت از نظم ترید خود حفاظت می‌کنند. حال انتخاب با شماست. شما می‌توانید نظم ترید را به راحتی بفروشید و معتاد به ترید شوید هم می‌توانید علامت‌های محافظتی خود را بهبود ببخشید؟ منظور از علامت‌های محافظتی همان عواملی است که باعث می‌شود یک الگوی خوب پیش بگیرید.

پرده برداری از حقیقت

شاید از قمار کردن خوشتان بیاید. بهتر است بدانید چرا خداوند در قرآن این کار را حرام دانسته است. بر طبق تحقیقات صورت گرفته در سازمان مشاوره معضلات قمارحدود دو ملیون نفر از جمعیت بزرگسالان با بیماری قمار دست و پنجه نرم می‌کنند. بیماری قمار همان اعتیاد به قمار کردن است. بر طبق همین تحقیقات نیز حدود ۴ تا ۸ میلیون نفر نیز به طور مستقیم از نتایج قمار ضربه خورده اند. بسیاری از افرادی که این بند را مطالعه کرده‌‌اند حالا با خودشان می‌گوند این اتفاقات برای من نیفتاده است. از حالا به بعد هم نخواهد افتاد. این افراد همیشه مرگ را برای همسایه می‌بینند!

شراب

شراب

تحقیقات روانشناسی و روانپزشکی در کتاب آسیب شناسی روانی آکسفورد، بیانگر این است که ۱۴ تا ۱۶ میلیون آمریکایی از اعتیاد به الکل رنج می‌برند. این تحقیقات می‌گوید همین حدود افراد نیز از استفاده نابجا از الکل رنج می‌برند. این آمار تا جایی بد است که ۴ تا ۶ میلیون آمریکایی نیز به مواد مخدر وابسته هستند. این تحقیقات به ما می‌گوید که بسیاری از معتادان به دلیل افسردگی‌هایی که پیدا کرده بودند به مواد مخدر و الکل اعتیاد پیدا کردند.
با توجه به این تحقیقات می‌توان گفت اعتیاد تقریبا شایع است. هر کس به چیزی اعتیاد دارد که باید از آن رها شود. تحقیقات نشان داده است حدود ده درصد از تریدرها از بیماری‌های اعتیاد آور رنج می‌برند. باخت می‌تواند دلیل خوبی برای ناراحتی یک تریدر باشد. اما توجه داشته باشید که این باخت‌ها نباید مانع پیشرفت شما و افسردگی شما شود.

قدم قدم تا رفع اعتیاد ترید

قدم اول

اولین و مهم‌ترین گام این است که فرد تریدر اعتیاد را در خود به رسمیت بشناسد. توجه داشته باشید که این مورد درباره تمام اعتیادها صدق می‌کند. برای این کار می‌توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

چقدر اتفاق افتاده است که خود را از ترید منع کرده‌‌ام ولی در نهایت خود را در حال انجام ترید یافته ام؟
آیا خود را در حال انجام اورترید یا افزایش حجم ترید‌هایم در حالی که نفعی برایم نداشته است دیده ام؟
آیا ضررهای ترید لطمه‌‌ای به روابط و یا اوضاع مادی من نزده است؟
آیا دوستان نزدیکم مرا از انجام ترید منع می‌کنند؟
آیا برای من رنج ناشی از ضرر کردن از شادی ناشی از سود کردن بیشتر است؟
آیا تحت تاثیر برد و باخت درون ترید کردن؛ رفتار‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهم؟
آیا گاهی برای رفع دلزدگی یا کسالت ترید نمی‌کنم؟
آیا در ساعات غیرفعال بازار نیز ترید را بر دیگر روابط یا کارهایم ترجیح نمی‌دهم؟

دقت داشته باشید که برای استفاده در اعتیاد‌های دیگر باید کلمه مخصوص آن اعتیاد را به جای ترید بگذارید. برای مثال برای اعتیاد به الکل کلمه الکل و برای اعتیاد به مواد مخدر از کلمه مواد مخدر باید استفاده کنید. توجه کنید که حتی اگر به سه پرسش بالا پاسخ مثبت داده باشید؛ ممکن است دچار اعتیاد ترید شده باشید.

قدم دوم

قدم دوم از قدم اول هزاران برابر سخت‌تر است. بسیاری از افرادی که به بیماری اعتیاد مبتلا هستند در این مرحله زندانی شده اند. آن‌ها هنوز نمی‌خواهند بفهمند نیازمند کمک هستند. آری! مرحله دوم همین احساس نیاز به کمک است. متاسفانه انسان‌هایی که غرور به اندازه داشته باشند؛ از انگشتان دست کمتر هستند. اکثر معتادان به خاطر غروری که دارند فکر می‌کنند می‌توانند به تنهایی از پس این کار بر بیایند. این در حالی است که اگر می‌توانستند گرفتار نمی‌شدند!
با گفتن این جمله که خودم می‌توانم اعتیادم را درمان کنم؛ شاهد انکار آن هستیم. چرا که این جمله از انکار اعتیاد سرچشمه می‌گیرد. در صورتی که کتاب ترید بدون احساسات را مطالعه کرده باشید؛ متوجه می‌شوید که در آن کتاب نیز به این موضوع اشاره شده است. به همین دلیل است که الکلی‌های ناشناس از حمایت مشترک برای جایگزینی الکل استفاده می‌کنند.

قدم سوم

قدم بعدی این است که به خودتان و افرادی که از آن‌ها کمک خواسته‌‌اید اعتماد کنید. در صورتی که تنها در ذهنتان بخواهید از اعتیاد رها شوید؛ نمی‌توانید از پس آن بربیایید. بلکه باید کمر همت به دور شدن از اعتیاد ببندید. اینکه به یک باره نیز آن را کنار بگذارید کاملا غلط است. ابتدا باید از نظر روانی از منبع اعتیاد ترید دور شوید.

اعتیاد ترید

اعتیاد ترید

انتهای مسیر اعتیاد ترید

این آخرین قدم است که شادی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در این مرحله است که زمانی که به زندگی خود نگاه می‌کنید؛ می‌بینید که توانسته‌‌اید بر اعتیاد خود فایق آیید. حالا زمان شادی است. در بسیاری از موارد اعتیاد به ترید کردن با خواندن کتاب‌ها و تجربه‌ها و کمک گرفتن از دوستان حل می‌شود اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد؛ باید به سراغ مشاور بروید.
همین امروز هم کمی دیر است! اگر فکر می‌کنید ترید کردن را نتوانسته‌‌اید کنترل کنید و آن را در تمام بخش‌های زندگی خود می‌بینید؛ باید از همین امروز شروع کنید. دست از بهانه‌هایی همچون اینکه اعتیاد نیست اشتیاق است؛ بردارید. باید بازهم کنترل زندگی را به دست بگیرید.
اعتیاد ترید تقریبا به همان اندازه اعتیاد به الکل و مواد مخدر خطرناک و فراگیر است. اگر به دقت مطالعه کرده باشید؛ متوجه می‌شوید هردو این‌ها به شدت فراگیر هستند. در صورتی که به چنین موضوعاتی درباره بورس و اقتصاد علاقه مند هستید؛ می‌توانید دیگر مقالات الف بورس را نیز مطالعه فرمایید. از جمله این مقالات می‌توان به آَشنایی با شرکت DTCC، برآوردهای ریسک و هزینه سرمایه و هشت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران سری بزنید.

    لینک کوتاه: