اثرات گزارشات شرکت‌ها بر قیمت سهم

گزارشات میان­ دوره ­ای شرکت­ ها و اثرات آن بر قیمت سهم

 

با قسمتی دیگر از  آموزش تحلیل بنیادی در خدمت شما هستیم..

شاید کمتر کسی به صورت‌­های مالی در بازار توجه نکند ، صورت­‌های مالی میان­دوره‌­ای شرکت­‌ها و اثرات آن بر تغییرات قیمت سهم در بازار سرمایه بر کسی پوشیده نیست.

البته برای سرمایه‌­گذارانی که صرفاً تکنیکالی در بازار معامله می­کنند صورت­‌های میان‌­دوره‌ای شرکت­‌ها آنچنان دارای اهمیت نمی­باشد و این سرمایه­‌گذاران صرفاً با استفاده از نمودارهای قیمتی در بازار معامله می­کنند.

در این بخش قصد داریم در خصوص یکی از آیتم­‌های مؤثر در صورت­‌های مالی شرکت­‌ها صحبت کنیم و آن هم صورت های مالی میان­دوره‌­ای شرکت­‌ها در بازه‌­های زمانی 3 ماهه، 6 ماهه، و یک ساله می­باشد.

 

در بخش­های قبل گفتیم که هر سرمایه­‌گذاری می­تواند از تحلیل بنیادی و تکنیکال برای تحلیل سهم و بازار استفاده کند و هر کدام نیز دارای مزایا و معایب خاص خودش می­باشد و نمی­توان یکی را به نفع دیگری رد کرد بلکه باید این دو تحلیل را در کنار هم استفاده کرد و آن­هایی که صرفاً بر مبنای یک تحلیل در بازار عمل می­کنند و بر روی نوع تحلیلشان تعصب دارند در عمل سرمایه­‌گذار باهوشی نیستند.

 

صورت­‌های مالی میان­دوره‌­ای شرکت‌­ها و شرایط آن

به عنوان مثال شرکتی در اولین گزارش خود سود 70 تومانی پیش­بینی کرده است. حال برای اینکه تشخیص داد شرکت به لحاظ عملیاتی نیز بودجه خود را محقق می­کند باید وضعیت عملیاتی خود را در دوره­‌های مالی منتشر کند.

به لحاظ عملیاتی اگر شرکتی در دوره سه ماهه خود 25 درصد از سود سالیانه خود را پوشش دهد می­توان گفت عملکرد خوبی داشته است. حال این مقدار در دوره شش ماهه معادل 50 درصد، در دوره 9 ماهه معادل 75 درصد و در دوره 12 ماهه معادل 100 درصد خواهد بود. این می­تواند یک وضعیت نرمال برای عملکرد شرکت در دوره­‌های مالی آن باشد.

 

ممکن است شرکتی به لحاظ عملیاتی دارای عملکرد بهتر و یا بدتری نسبت به وضعیت نرمال خود باشد. به عنوان مثال ممکن است شرکت در گزارش سه ماهه پوشش 16 درصدی داشته باشد ولی در گزارش شش ماهه وضعیت به حالت تعادل رسیده و پوشش 50 درصدی داشته باشد. در گزارش­‌های 3 ماهه عمدتاً شرکت‌­ها پوشش ضعیف‌­تری نسبت به گزارش­‌های بعدی خود دارند چون به دلیل تعطیلات ابتدای سال و یا برخی تعمیرات ممکن است فعالیت شرکت به لحاظ تولید و یا ارائه خدمات کاهش یابد و این یک موضوع طبیعی است و انتظار برای گزارش­های فصلی عموماً بهار به همین شکل است.

 

نکات مهم در صورت­‌های مالی میان­ دوره‌­ای شرکت­‌ها

در برخی صنایع وضعیت عملیاتی شرکت به صورت ادواری می­باشد یعنی در دوره­‌هایی از سال وضعیت تولید و فروش مناسب و در دوره­‌هایی از سال پوشش سود شرکت نامناسب می­باشد.

به عنوان مثال در گروه سیمانی برای شش ماهه اول سال انتظار پوشش سود مناسب را برای شرکت­‌ها داریم ولی در شش ماهه دوم سال انتظار پوشش بودجه به نسبت شش ماهه اول سال کمتر می­باشد و یا در گروه دارویی انتظار پوشش­‌ها برای شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال به دلیل افزایش مصرف دارو بالاتر می­باشد و حتی انتظار تعدیل­‌های مثبت نیز در انتهای سال برای این گروه وجود دارد به همین دلیل در بررسی صورت­‌های مالی میان­دوره‌­ای شرکت‌­های ادواری توجه لازم را باید داشت.


 

• فایل های مرتبط با اثرات گزارشات شرکت‌ها بر قیمت سهم

صورت های مالی (۶ صفحه)

تجزیه و تحلیل صورت های مالی (۸ صفحه)

تجزیه و تحلیل صورت های مالی (۷۵ صفحه)


 

• فایل های صوتی مرتبط اثرات گزارشات شرکت‌ها بر قیمت سهم

۱- تحلیل صورت های مالی شرکت ها 

 

۲- صورت های مالی، ترازنامه، سود و زیان 

 

۳- امیدنامه(صورت های مالی) 

 

۴- مروری بر ریسک(صورت های مالی) 

 

 

  1. سحر گفته؛
    ۱۹:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

    با درود فراوان . تشکر بابت تمامی مطالب. تمامی تحلیل بنیادی را مطالعه کردم . ساده و کارآمد توضیح داده شده بود حتی برای کسی هم که حسابدار نباشد قابل فهم بود.موفق باشید

لینک کوتاه: