آموزش هوش مالی قسمت اول

هرچقدر هم که بیشتر پول داشته باشید؛ مشکلات مالی شما بیشتر می‌شود. پول، تحصیلات، پدر پولدار، همسر پولدار و… نمی‌تواند مشکلات مالی شما را حل کند. سؤال اینجاست که چه چیزی مشکلات مالی شما را حل می‌کند؟ پاسخ هوش مالی است. در هوش مالی قسمت اول شما را بیشتر با این بخش از هوش که توسط یونیسف معرفی شده است آشنا می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

آموزش هوش مالی قسمت اول؛ هوش مالی چیست؟

هوش مالی کلید برطرف کردن مشکلات مالی شماست. در صورتی که هوش مالی را در خود تقویت نکنید؛ روزبه‌روز بیشتر با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. از مهم‌ترین مشکلات مالی دنیای امروز عدم تطابق درآمد با هزینه‌های زندگی، نداشتن خانه شخصی، هزینه‌های بهداشت و درمان و… است. با استفاده از هوش مالی می‌توانید تمام این مشکلات را حل کنید. نمی‌خواهم مثل کتاب‌ها بگویم پول چرک کف دست است! پول حلال بسیاری از مشکلات امروز است. پول آرامش می‌آورد (آرامش با آسایش متفاوت است.) آزادی زمانی و آزادی انتخاب می‌آورد. 

دقت داشته باشید به دست آوردن پول به تنهایی نیست که اهمیت دارد. چراکه به دست آوردن پول موجب ثروتمند شدن نمی‌شود! هوش مالی در کنار به دست آوردن پول موجب ثروتمند شدن می‌شود. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هوش مالی با حل کردن مشکلات مالی رشد پیدا می‌کند. مسلم است که با حل کردن این مشکلات ثروتمند و در صورت حل نکردن آن؛ روز به روز فقیرتر می‌شوید.

هوش مالی رابرت کیوساکی

هوش مالی رابرت کیوساکی

فقر و هوش مالی قسمت اول

بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقر حاصل مشکلات مالی است در صورتی که این تفکر از پایه اشتباه است. فقر حاصل غرق شدن فرد در مسائلی است که توان حل کردن آن را ندارد. اعتیاد، ازدواج نامناسب، عدم مهارت کاری و مشکلاتی از این دست می‌تواند دلیل خوبی برای فقر باشند.

نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از امور مالی در دست ما نیست. بیکاری، دستمزد پایین و ساعت کاری بالا و بسیاری از این مسائل را شما به وجود نیاورده‌اید. نه تنها به وجود نیاورده‌اید؛ بلکه در ایجاد آن نیز دخیل نبوده‌اید. بنابراین باید کاری کنید که در دنیای امروز که فقر در حال گسترش است؛ به آزادی مالی دست پیدا کنید.

تغییر قوانین پول و آموزش هوش مالی قسمت اول

در سال 1971 رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ریچارد نیکسون، با کنار زدن طلا از پشتوانه پول موجب تغییر در قوانین پول شد. این سیاست باعث شد پول ارزش خود را از دست بدهد و تنها زمانی ارزش داشته باشد که در جریان باشد. بنابراین پول داشتن موجب کاهش ارزش پول می‌شود. در این صورت لازم است پول تبدیل به دارایی شود. امروزه تبدیل پول به دارایی نشان‌دهنده هوش مالی است. در حالی که در گذشته ذخیره کردن پول نشان از قدرت و هوش مالی بود. 

هوش مالی می‌تواند یک مهارت باشد که در افراد پرورش می‌یابد. وقتی خانه گران می‌شود یا قیمت سهام افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی ارزش پول افت کرده است. این بدان معنی است که ارزش درآمد شما نیز کاهش پیدا کرده است. تبدیل نقدینگی به دارایی امروز جزو مشکلات کشورهای درحال‌توسعه نظیر ایران است. البته ما با مشکلات دیگری هم که اجازه نمی‌دهد نقدینگی را تبدیل به دارایی کنیم نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. از جمله شرکت‌هایی که از محدودیت‌های تحریم می‌ترسند و سیاست‌مدارانی که تنها به خود می‌اندیشند.

ریچارد نیکسون و تغییر قوانی پول

ریچارد نیکسون و تغییر قوانی پول

چگونه ثروتمندان روزبه‌روز ثروتمندتر می‌شوند؟

با مطالعه سری مقالات هوش مالی قسمت اول و دوم می‌توانید مهارت هوش مالی خود را افزایش داده در زمره این افراد درآیید. باید بیاموزید که قوانین پول در عین ناعادلانه بودن؛ واقعی است. پس باید آن را بیاموزید و از آن به نفع خود استفاده کنید. دیدگاه ثروتمندان متفاوت است. آن‌ها مشکلات مالی را به عنوان فرصتی برای یادگیری می‌بینند. آن‌ها برعکس اکثر مردم وانمود نمی‌کنند که همه‌چیز خوب است. از مشکلات مالی فرار نمی‌کنند. به مشکلات مالی خوش‌آمد می‌گویند. چراکه می‌دانند این مشکلات فرصت‌هایی هستند که به آن‌ها کمک می‌کنند باهوش‌تر شوند.

نحوه برخورد فقرا با مشکلات مالی

بسیاری از فقرا گمان می‌کنند که قربانی پول هستند. آن‌ها فکر می‌کنند هیچ‌کس در دنیا مشکلات مالی ندارد به‌جز آن‌ها. پس تمام دنیا باید جمع شوند تا به آن‌ها پول بدهند! آن‌ها مشکلات مالی را به شکل مشکلات مالی می‌بینند. تنها تعداد کمی از آن‌ها می‌فهمند مشکلات مالی می‌تواند در نتیجه تفکر آن‌ها باشد. ناتوانی آن‌ها در حل مشکلات مالی یا فرار از مشکلات مالی می‌تواند بهترین دلیل برای پیشرفت نکردن هوش مالی آن‌ها باشد. همین می‌شود که به جای اینکه برای خود دارایی بسازند؛ برای دیگران دارایی می‌سازند.

نحوه برخورد قشر متوسط با مشکلات مالی در هوش مالی قسمت اول

اگر فقرا قربانیان پول باشند؛ قشر متوسط زندانیان پول هستند. آن‌ها خودشان را زرنگ‌ترین افراد عالم می‌دانند. آن‌ها پول خرج می‌کنند تا به دانشگاه بروند و شغل مطمئن پیدا کنند. این در حالی است که در دانشگاه به شما هوش مالی و به‌طورکلی تر هوش نمی‌فروشند!

بسیاری از آن‌ها این‌قدر باهوش هستند که در برابر مشکلات مالی خود مقاومت کنند. قشر متوسط خانه می‌خرند. هرروز به سرکار می‌روند. برای دوران بازنشستگی نیز سهام یا اوراق مشارکت خریداری می‌کنند. به همین شکل به یک روند ادامه می‌دهند. آن‌ها در پنجاه سالگی می‌فهمند در دفتر کار خود زندانی شده‌اند. آن‌ها باهوش و باارزش هستند. تجربه خوبی هم دارند. ممکن است بتوانند پول خوبی به دست بیاورند اما در عمق وجود خود می‌دانند از لحاظ مالی به دام افتاده‌اند. آن‌ها می‌دانند فاقد هوش مالی برای فرار از دفتر کار خود هستند. 

اکثر افرادی که در قشر متوسط جامعه قرار دارند اطلاعات مالی کمی دارند. به همین دلیل است که برای امنیت مالی ارزش قائل می‌شوند. همین می‌شود که به جای کارآفرین شدن، برای کارآفرینان کار می‌کنند. هدف مقاله هوش مالی قسمت اول و دیگر قسمت‌ها، آموزش هوش مالی به همین افراد است. آن‌ها مدیریت سرمایه خود را به دیگران می‌سپارند. همین کار باعث می‌شود فرصت‌های افزایش هوش مالی خود را به دیگران واگذار کنند.

نحوه برخورد ثروتمندان با مشکلات مالی

ثروتمندان یک هوش را در خود پرورش نمی‌دهند. پنج نوع هوش وجود دارد که در صورتی که بتوانید در آن‌ها به کمال برسید؛ به کمال مالی که همان ثروتمند شدن است دست یافته‌اید. این قشر از جامعه در صورتی که راه‌حل مشکلات مالی خود را ندانند؛ درجا نمی‌زنند. آن‌ها این مشکلات را مخفی نمی‌کنند. بلکه به دنبال کارشناسانی می‌گردند که بتواند به آن‌ها مشاوره بدهد. در این روند آن‌ها هوشمندتر شده و آموزش‌های بیشتری دیده‌اند. به این ترتیب برای مشکلات بعدی آماده‌تر خواهند شد. آن‌ها تسلیم نمی‌شوند. همین تسلیم نشدن موجب می‌شود آن‌ها هرروز از طریق آموختن ثروتمندتر شوند. 

حل مشکلات مالی با استفاده از هوش مالی قسمت اول

بسیاری از مردم برای حل مشکلات مالی دیگران کار می‌کنند. در انتها هم گله دارند که چرا همیشه هشتشان گرو نهشان است! توجه داشته باشید که افراد فقیر فقر را تقصیر دیگران می‌اندازند؛ افراد قشر متوسط برای دیگران کار می‌کنند. این تنها قشر ثروتمند است که سعی می‌کند خود را باهوش‌تر کند. توجه داشته باشید که اگر تحصیلات و سخت‌کوشی با هوش مالی همراه نباشد؛ سنار نمی‌ارزد!

همه مردم در یک بازی باهم بازی می‌کنند! آن‌هم بازی با پول است. چه بدانید و چه ندانید در حال بازی با پول هستید. شاید بتوان گفت نود درصد این بازی کنان برای این بازی می‌کنند که نبازند! این در حالی است که ده درصد از مردم بازی می‌کنند تا برنده شوند. همین می‌شود که ده درصد از مردم از این قوانین آگاه هستند و برای یادگیری بیشتر مشتاق‌تر هستند.

تفاوت هوش مالی با هوش ذهنی IQ

هوش مالی بخشی از هوش ذهنی است. ممکن است فردی هوش ذهنی داشته باشد در حالی که هوش مالی نداشته باشد. ممکن است که این روند بلعکس نیز باشد.

1.      کسب درآمد بیشتر

بیشتر آدم‌ها درآمد مالی دارند. آن کسی هوش مالی بیشتری دارد که درآمد بیشتری داشته باشد. 

2.      محافظت از پول

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در هوش مالی قسمت اول خواهید آموخت محافظت از پول است. بدان معنا که از پول در برابر افرادی که ممکن است با ترفندهایی پول شما را بدزدند محافظت کنید. مالیات نیز نوعی از همین است. با دانستن قوانین مالیات ممکن است بتوانید مالیات کمتری پرداخت کنید.

3.      بودجه‌بندی پول

یکی دیگر از مهارت‌های مهم هوش مالی است که تمام ثروتمندان از آن برخوردار هستند. تصور کنید که هرماه یک‌میلیون تومان درآمد دارید. در سال 12 میلیون تومان می‌شود. حال اگر شما فردی بدون هوش مالی باشید؛ تمام دوازده میلیون تومان را خرج می‌کنید. در حالتی که فردی که دارای هوش مالی است؛ هشت میلیون تومان خرج می‌کند و دو میلیون باقی‌مانده را در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند. اینکه کسی بتواند فارغ از میزان درآمد خود پولی را سرمایه‌گذاری کند؛ به این معنی است که هوش مالی بالایی دارد.

هوش مالی قسمت اول بودجه بندی مالی

هوش مالی قسمت اول بودجه بندی مالی

4.      تقویت پول خود و آموزش تقویت هوش مالی قسمت اول

افراد نمی‌دانند چگونه پول خود را سرمایه‌گذاری کنند تا بتواند موجب تقویت پولشان شود. در ایران بسیاری از افراد با سپردن پول به بانک‌ها سعی می‌کنند با استفاده از سودی که بانک به پول آن‌ها می‌دهد؛ سرمایه‌گذاری کنند. بانک‌های ایران غالباً پول سود را کمتر از نرخ رشد تورم پایین می‌دهند. همین می‌شود که پول در مدت‌زمان مشخصی ارزش خود را از دست می‌دهد. خرید اوراق مشارکت نیز همین‌طور است. در صورتی که بتوانید طوری سرمایه‌گذاری کنید که نرخ سود شما بیشتر از نرخ تورم باشد؛ به این معنی است که هوش مالی بالایی دارید. 

5.      افزایش اطلاعات مالی فردی در هوش مالی قسمت اول

واگذاری کار سرمایه‌گذاری به دیگران از افزایش اطلاعات مالی خودتان جلوگیری می‌کند. به‌عبارت‌دیگر اگر دیگران مدیر مالی شما باشند؛ فرصت افزایش هوش مالی را به دیگران داده‌اید. در اصل شما با پول خودتان به دیگران پاداش می‌دهید. این پنج مورد همان موارد اصلی هوش مالی بود که ثروتمندان از آن برخوردار هستند. شما می‌توانید با افزایش این پنج هوش به جمع ثروتمندان بپردازید.

هوش مالی قسمت اول شما را با مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های این هوش که زیرمجموعه هوش ذهنی است آشنا کرد. همچنین در این مقاله به برسی رفتار هرکدام از اقشار جامعه در برابر مشکلات مالی پرداختیم. برای فهم بهتر این مقالات و افزایش اطلاعات مالی پیشنهاد می‌شود مقالات دیگر الف بورس همچون مالی رفتاری قسمت اول، دوم و سوم مطالعه نمایید. در هوش مالی قسمت دوم نیز به مواردی همچون افرادی که به هوش مالی نیاز دارند می‌پردازیم. با الف بورس همراه باشید.

    لینک کوتاه: