آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم

در سه مقاله گذشته این سری مقالات بیشتر درباره بازارهای جهانی و به طور کلی آموزش اقتصاد جهانی پرداختیم. آموزش اقتصاد بین الملل از آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که همه مردم در آن شریک هستند. سری مقالات آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم تلاش دارد آموزش اقتصاد به زبان ساده را برای شما ارائه کند. امید است برایتان مفید باشد.

بازار ارز و ارزش‌گذاری در آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم

زمانی که ارزش ارز یک کشور بالا برود؛ کالاهای آن کشور در خارج گران و کالاهای خارجی درون کشور ارزان خواهد شد. زمانی که ارزش پول سقوط کند؛ این روند بلعکس خواهد بود. بنابراین اهمیت نرخ ارز بر هیچ کدام از ما پوشیده نیست.

قانون قیمت واحد

قانون قیمت واحد می‌گوید اگر در دو کشور کالایی یکسان تولید شود؛ در سراسر دنیا بدون در نظر گرفتن کشور تولیدکننده‌اش به قیمتی یکسان عرضه می‌شود. تئوری قدرت خرید یکسان نیز می‌گوید تعیین نرخ ارز در کشورها باید به شکلی باشد که بازتاب‌دهنده تغییرات سطح قیمت‌ها در آن کشور باشد. این نظریه مشابه نظریه قیمت واحد است ولی مهم‌ترین تفاوت آن این است که به جای در نظر گرفتن یک سطح کلی به هر کالا به شکل قیمت عمومی آن توجه می‌شود. این چند قانون اصلی آموزش اقتصاد خرد رایگان سایت الف بورس می‌باشد. 

قانون قیمت واحد می‌گوید اگر در دو کشور کالایی یکسان تولید شود؛ در سراسر دنیا بدون در نظر گرفتن کشور تولیدکننده‌اش به قیمتی یکسان عرضه می‌شود. تئوری قدرت خرید یکسان نیز می‌گوید تعیین نرخ ارز در کشورها باید به شکلی باشد که بازتاب‌دهنده تغییرات سطح قیمت‌ها در آن کشور باشد. این نظریه مشابه نظریه قیمت واحد است ولی مهم‌ترین تفاوت آن این است که به جای در نظر گرفتن یک سطح کلی به هر کالا به شکل قیمت عمومی آن توجه می‌شود. این چند قانون اصلی آموزش اقتصاد خرد رایگان سایت الف بورس می‌باشد.

قانون قیمت واحد

قانون قیمت واحد در آموزش اقتصاد بین الملل

بر اساس قانون قیمت واحد سطح نسبی قیمت کالا در کشورها تعیین کننده قیمت ارز است. این مورد را شاید بتوان درباره محصولاتی همچون فولاد استفاده کرد اما آیا خودرویی که در ایران تولید شده می‌تواند قیمت برابری با خودرویی که در ژاپن تولید شده داشته باشد؟ همچنین بسیاری از کالاها که در شاخص قیمت ارزیابی می‌شوند را نیز نمی‌توان بین کشورها ردوبدل کرد. برای مثال می‌توان به خانه، زمین، باغ، آرایشگاه و… اشاره کرد. دقت داشته باشید که این مفهوم در آموزش اقتصاد به زبان ساده بخش چهارم به شما ارائه می شود.

عوامل مؤثر بر نرخ ارز در بلندمدت

این عوامل در بخش آموزش اقتصاد کلان و آموزش تحلیل اقتصاد جهانی جای می‌گیرند. به طور کلی هر چیزی که موجب افزایش تقاضا برای کالاهای داخلی شود؛ می‌تواند ارزش پول کشور را افزایش دهد. این چهار عامل اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر نرخ ارز می‌باشند:

سطح نسبی قیمت‌ها

با فرض ثابت بودن قیمت کالاهای وارداتی و در نظر گرفتن نظریه قدرت خرید یکسان می‌توان گفت اگر قیمت کالای تولید داخلی افزایش یابد تقاضا برای کالاهای داخلی کاهش و واردات زیاد خواهد شد.

تعرفه و حقوق گمرکی

وضع تعرفه روی کالاهای خارجی و دریافت عوارض گمرکی از آن‌ها می‌تواند ارزش ارز را افزایش دهد. این افزایش در بلندمدت اتفاق می‌افتد.

حمایت از کالای داخلی در برابر کالای خارجی در آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم

افزایش تقاضا برای تولید داخلی می‌تواند ارزش پول ملی را زیاد و افزایش تقاضا برای کالاهای وارداتی ارزش پول ملی را می‌کاهد.

بهره‌وری و تاثیر آن در آموزش اقتصاد به زبان ساده

اصول بهره وری

اصول بهره وری

در صورتی که بهره‌وری کشوری نسبت به کشور دیگر بیشتر باشد دادوستد کشور الف بیشتر می‌شود. همین می‌تواند باعث شود سود هنگفتی نصیب آن کشور و تولیدکنندگان آن شود.

دقت داشته باشید که تغییرات نرخ ارز در کوتاه‌مدت به عوامل زیر وابسته است:

  1. قیمت سپرده‌های بانکی یا همان موجودی حساب‌ها
  2. قیمت سپرده‌های بانکی خارجی یا همان واحد پول خارجی

این عوامل در بخش آموزش اقتصاد بین الملل از سری مقالات آموزش اقتصاد به زبان ساده به شما ارائه شده است.

اهداف سیاست‌های پولی بانک مرکزی به خصوص بانک مرکزی فدرال رزرو آمریکا

  • ثبات قیمت
  • افزایش اشتغال
  • رشد اقتصادی
  • ثبات بهره
  • نرخ مبادله ارض خارجی
  • شاخص‌های اقتصادی

تراز بازرگانی یا تجاری

مهم‌ترین شاخص به منظور تعیین ارزش پول هر کشور در مقایسه با سایر ارزهای جهانی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت این شاخص اختلاف میان صادرات و واردات هر کشور می‌باشد.

مازاد و کسری تجاری

در صورتی که صادرات از واردات پیشی بگیرد این شاخص مهم بیشتر و مثبت است که موجب افزایش قدرت پول کشور می‌شود. اما در صورتی که میزان واردات از صادرات پیشی بگیرد میزان این شاخص منفی خواهد شد. در نتیجه ارزش پول کشور را کاهش می‌دهد. این شاخص‌ها بخش مهمی از آموزش اقتصاد به زبان ساده می‌باشد. همچنین دقت داشته باشید که دانشجویان اقتصاد آن را در درس آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده می‌آموزند. 

Twin Deficit   در بحث آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم

در صورتی که یک کشور علاوه بر کسری بودجه دچار کسری تراز بازرگانی هم باشد به آن Twin Deficit می‌گویند. این شاخص تأثیر بسیاری در آموزش اقتصاد ایران و آموزش اقتصاد بین الملل دارد.

تراز بازرگانی یا تراز تجاری و تأثیر آن بر پول

این مفهوم نیز در بخش آموزش اقتصاد خرد رایگان و آموزش اقتصاد کلان رایگان به شما ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که این دو نوع اقتصاد بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. این شاخص به طور دقیق دوازدهم هر ماه میلادی در ساعت 8:30 به وقت نیویورک اعلام می‌شود. همچنین به شکل‌های سه ماهه و سالانه نیز می‌توان آن را منتشر کرد. تراز تجاری سالانه بزرگ‌ترین حرکت در اقتصاد به شمار می‌رود.

افزایش کسری تراز تجاری رابطه مستقیم با پول آن کشور دارد. برای مثال اگر دلار آمریکا بیشتر از اندازه ضعیف شود؛ برای واردکنندگان محصولات آمریکایی دیگر این کار به‌صرفه نیست. چراکه برای مصرف‌کننده خرید این کالاها هزینه بالایی در پی دارد. دقت داشته باشید که برعکس این قضیه نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

لیست دستمزدهای غیر کشاورزی

این شاخص بیانگر تعداد مشاغلی است که در تمام بخش‌ها به‌جز کشاورزی در سال ایجاد شده است. زمانی که این شاخص اعلام می‌شود بازار واکنش عجیبی نشان می‌دهد. همینطور این شاخص معیار خوبی برای سنجش بازار عرضه و تقاضا در نیروی کار و بهره‌برداری از منابع کلی اقتصادی را نشان می‌دهد. این مفهوم آموزش اقتصاد به زبان ساده نیز بسیار مهم است.

گزارش سیستم سرمایه بین المللی

این شاخص میزان رغبت برای ورود سرمایه به خاک کشور را نشان می‌دهد. این شاخص نیز چند روز پس از اعلام تراز بازرگانی ماهیانه به بازار اعلام می‌شود.

میزان تولیدات کلی داخلی

این شاخص یکی از بهترین شاخص‌ها برای اندازه‌گیری فعالیت‌های اقتصادی درون یک کشور می‌باشد و بیان کننده ارزش کل کالاهای تولید شده درون مرز آن کشور است. این شاخص توسط وزارت بازرگانی و به شکل سه ماه یک‌بار و در سومین یا چهارمین هفته ماه منتشر می‌شود.

هزینه مصرف‌کنندگان

این شاخص میانگین قیمت سبدی از کالاها می‌باشد. در صورتی که کالاهای غذایی و انرژی را از آن حذف کنیم؛ به شاخص هسته‌ای خواهیم رسید. این شاخص نشانگر تورم در جامعه است. در صورتی که این شاخص افزایش یابد سازمان فدراز رزرو آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کند تا در کوتاه‌مدت ارزش دلار افزایش یابد.

شاخص هزینه تولیدکننده

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در آموزش اقتصاد به زبان ساده و آموزش اقتصاد پایه همین شاخص هزینه‌های تولیدکننده است. این شاخص تعیین کننده میانگین قیمت عمده‌فروشی سبدی از کالاها را نشان می‌دهد. این کالاها مواد خام و اولیه می‌باشند. این شاخص معروف به میزان تورم در مواد خام است. 

شاخص موسسه مدیریت تدارکات

این شاخص که در بحث آموزش اقتصاد کلان و آموزش اقتصاد جهانی مطرح می‌شود بیانگر سفارش‌های خرید مدیران مراکز تولیدی – صنعتی می‌باشد. گزارش این شاخص دو بخش دارد: بخش اول: کالاها و مواد خام اولیه بخش دوم: خرید خدمات. اگر عدد این شاخص بالای 50 باشد یعنی اقتصاد رشد و در غیر این صورت دچار رکود شده است.

گزارش وضعیت اشتغال

این گزارش که نشان دهنده وضعیت اشتغال و بیکاری است نیز در دو بخش ارائه می‌شود: بخش اول: آمار اشتغال و بیکاری خانگی بخش دوم: آمار اشتغال مراکز غیر کشاورزی و میانگین ساعات کار در هفته می‌باشد. این شاخص نیز در آموزش اقتصاد ایران در وزارت کار منتشر می‌شود.

شاخص خرده‌فروشی

این شاخص که نشان دهنده میزان قدرت خرید مردم است در بخش آموزش اقتصاد خرد رایگان به شما ارائه می‌شود. دقت داشته باشید این شاخص دربرگیرنده خدمات نیست و فصول خاص، تعطیلات و اختلاف روزهای کاری بین ماه‌های متفاوت در این شاخص اصلاح می‌شود. 

کمیته فدرال بازار آزاد

در آموزش اقتصاد به زبان ساده و آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم به کمیته فدرال بازار آزاد اشاره شده است. این کمیته شامل هفت نفر از هیئت فرمانداران و پنج نفر از مدیران بانک‌های مرکزی ایالتی است که هشت بار در سال تشکیل می‌شود. در این کمیته در باب سیاست‌های کوتاه‌مدت مالی و نرخ بهره‌های بانکی برنامه‌ریزی می‌شود.

شروع عملیات ساختمانی

به تعداد واحدهایی که عملیات ساخت آن‌ها شروع شده است می‌پردازد. دقت داشته باشید که در آموزش اقتصاد کلان و آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده می‌توان به این مطالب دسترسی پیدا کرد. عملیات ساختمانی حساس‌ترین بخش اقتصاد در بهره‌های بانکی است و در برابر تغییرات این نرخ نوسانات زیادی پیدا می‌کند.

کتابچه یا بژ بوک

یک گزارش اقتصادی یک ماهه است که توسط یکی از بانک‌های ایالتی تهیه می‌شود. این گزارش دو هفته قبل از جلسه FOMC تهیه و به بازار ارائه می‌شود. در این گزارش شرایط کلی اقتصادی، کسب‌وکار در منطقه جغرافیایی خاص و مصاحبه با مدیران و کارشناسان ارشد اقتصادی می‌باشد. 

شاخص‌های سهام

  • داو جونز
  • نزدک
  • استاندارد اندپورز 500
  • CAC
  • FTSE100
  • DAX
  • BALSA
  • NIKKEY 225
  • TOPIX
  • Hang Seng

در این بخش از آموزش اقتصاد از پایه بخش چهارم به آموزش اقتصاد جهانی پرداختیم. دقت داشته باشید که اکثر شاخص‌های منتشر شده در این مقاله به کشور آمریکا مربوط می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت آموزش اقتصاد ایران در این مقاله جایی دارد. دقت داشته باشید که آموزش رایگان اقتصاد آمریکا می‌تواند به ایده گرفتن به‌منظور کمک به اقتصاد داخلی کمک کند. سری مقالات آموزش اقتصاد به زبان ساده می تواند به شما در کار اقتصادی کمک بسیاری کند.

    لینک کوتاه: