آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم

در بخش‌های گذشته این سری مقالات بیشتر درباره آموزش اقتصاد جهانی و آموزش اقتصاد بین الملل صحبت کردیم. در این مقالات به آموزش فارکس و آموزش‌های اولیه اقتصاد ایران که مربوط به آموزش اقتصاد کلان و آموزش اقتصاد خرد به زبان ساده می‌شد پرداختیم. در ادامه این مقاله قصد داریم مفاهیم فارکس را ادامه دهیم. آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم سری مقالاتی است که در آن به آموزش اقتصاد پایه می‌پردازیم. دقت داشته باشید آموزش رایگان اقتصاد در سایت الف بورس ارائه می‌شود.

اصطلاحات مهم فارکس یکی از بازارهای مورد آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم 

آربیتراژ به معنی به دست آوردن سود از چند بازار به شکل همزمان است. این کار باعث می‌شود سود شما یا بدون ریسک باشد و یا ریسک آن بسیار کم باشد. دقت داشته باشید آربیتراژ اولین مفهوم این بخش از مقاله آموزش اقتصاد پایه است.

در خریدوفروش که در این بازار صورت می‌گیرد شاخص‌های متفاوتی مؤثر است. یکی از این شاخص‌ها نرخ نوسانات ارز است. به هر یک واحد نوسان موجود در ارز موردنظر پیپ (PIP) می‌گویند. نام دیگر پیپ، POINT  می‌باشد. این شاخص در بیشتر ارزها به شکل چهار رقم بعد از ممیز اعلام می‌شود. یک پیپ یک هزارم نرخ ارز موردنظر می‌باشد. البته این مورد برای تمام ارزها صادق نیست. چراکه برخی ارزها که ارزش مطلق کوچکی دارند؛ قیمت تا دو رقم بعد از اعشار اعلام می‌شود. از جمله این ارزها می‌توان به ین ژاپن اشاره کرد.

واحد معاملات در فارکس و دیگر بازارها

به هر واحد دادوستد در بازار فارکس یک LOT می‌گویند. افرادی که در بازار فارکس به معامله می‌پردازند باید دقت داشته باشند ضریبی از این واحد به کارگزار سفارش داده می‌شود. هر لات معادل صد هزار واحد از آن ارز است. البته برخی کارگزاری‌ها این عدد را تغییر داده کوچک‌تر محاسبه می‌کند. بنابراین قبل از معامله باید در این باره بپرسید.

نرخ لحظه‌ای در آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم بخش آموزش فارکس

نرخ نقدی جاری در بازار همان نرخ لحظه‌ای است. خریدوفروش لحظه‌ای به خریدوفروش‌هایی گفته می‌شود که نیازی نیست همان لحظه تصفیه صورت گیرد. بلکه حدوداً تا دو روز کاری بعد از تاریخ معادله می‌توان هزینه را پرداخت کرد. در این نوع دادوستد مبادله ارز با ارز به شکل مستقیم انجام می‌گیرد.

در این بازار لازم است بازار ساز که همان کارگزار یا سهام‌دار است دو قیمت در بازار اعلام کند. یکی قیمت خرید و دیگری قیمت فروش است. این کار به این منظور انجام می‌شود که بتوان در بازار به شکل مزایده خریدوفروش انجام داد. کارگزاری که پیشنهاد خرید می‌دهد را با برسی قیمت تأیید می‌کنند و سپس معامله انجام می‌شود. به قیمت پیشنهادی کارگزار موردنظر BID می‌گویند. این بالاترین قیمت پیشنهادی است که توسط کارگزاران دیگر ارائه می‌شود. به پایین‌ترین قیمت پیشنهاد شده کارگزار نیز ASK می‌گویند.

به تفاوت قیمت میان قیمت خرید و قیمت فروش کارگزار Spread می‌گویند. در حقیقت این اختلاف میان قیمت پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش، میزان حق کارگزار و بانک می‌باشد. دقت داشته باشید که این مفاهیم در بخش آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم و در خصوص آموزش اقتصاد جهانی به خصوص بازار فارکس ارائه شده است.

جفت ارزهای ماژور و کراس

در بازار فارکس چهار جفت ارز اصلی وجود دارد. این چهار جفت سهم بسیار بزرگی از بازار را در اختیار دارند که عبارت‌اند از: یورو به دلار آمریکا – پوند انگلیس به دلار آمریکا – فرانک سوئیس به دلار – ین ژاپن به دلار آمریکا.  دقت داشته باشید که به این چهار جفت  ارز، ارزهای ماژور گفته می‌شود. 

به دیگر تبادلات ارزی که در بازار فارکس انجام می‌شود؛ جفت ارزهای کراس گفته می‌شود.

حساب‌های شبانه و جلوگیری از زیان

یکی دیگر از مفاهیمی که در آموزش اقتصاد از صفر به آن اشاره می‌کنیم حساب‌های شبانه است که به منظور کاهش زیان به وجود آمده‌اند. هرگاه معاملات تا روز کاری بعد ادامه یابد کارگزار باید فکری برای زیان‌های ناشی از شکاف میان نرخ بهره ارزها بکند. راه پیش پای آن‌ها حساب‌های شبانه است. کارگزار به منظور حق‌العمل نگهداری دادوستد بازار و انتقال آن به‌روز بعد هزینه‌ای دریافت کند. به این خریدوفروش‌هایی که در به ازا صورت می‌گیرد حساب‌های شبانه می‌گویند. همچنین در معاملات یک بخش از سرمایه کنار گذاشته می‌شود. این هزینه به منظور ضمانت معامله می‌باشد. به این میزان ضمانت، margin گفته می‌شود. margin  از اصطلاحات مهم آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم است.

 

 

دقت داشته باشید که به ضریبی که با استفاده از آن margin را تعیین می‌کنند؛ Lverage می‌گویند. به مثال زیر توجه کنید:

کسب سود در جهت کاهش قیمت

کسب سود در جهت کاهش قیمت

کسب سود در جهت کاهش قیمت

شروع معامله

شروع معامله

 

سفارشات به نرم افزار کارگزار

حد سود – کسب سود

این سفارش به منظور مشخص شدن میزان مشخصی از سود به نرم‌افزار کارگزاری داده می‌شود.

متوقف کردن ضرر – ضرر بس

این سفارش حد زیان برای خروج از بازار فارکس است. برای اطلاعات بیشتر مقاله 95 دلیل زیان در بورس را بخوانید.

کسب سود در جهت افزایش قیمت

این سفارش به منظور مشخص شدن میزان مشخصی از سود به نرم‌افزار کارگزاری داده می‌شود.

متوقف کردن ضرر – ضرر بس

این سفارش حد زیان برای خروج از بازار فارکس است. برای اطلاعات بیشتر مقاله 95 دلیل زیان در بورس را بخوانید.

انواع سفارشات در بازار فارکس

در این بخش از آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم انواع سفارشات بازار فارکس را باهم برسی می کنیم.

لحظه ای: به منظور خرید و فروش در قیمت فعلی بازار انجام می شود.

اجرا در آینده: آن ها براساس پیش بینی بازار و تغییراتی که ممکن است در آینده متحمل شود صورت می گیرد.

BUY STOP سفارشی که انتظار می‌رود در آینده بعد از یک صعود اوج بگیرد.

Stop Sell زمانی اتفاق می‌افتد که یک زوج ارز در برابر هم باشند و یکی روند سقوط قیمت داشته باشد. پس از گذشت چندی این روند سقوط قیمت سرعت بگیرد.

Sell Limit زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار داریم بعد از یک روند سعودی قیمت شاهد سقوط قیمت باشیم.

Buy Limit این روند زمانی اتفاق می‌افتد که انتظار داریم روند نزولی از حد مشخصی خارج شده و به روند صعودی خود برسد.

GTC این دستور تا زمانی که کاربر آن را متوقف نکند ادامه پیدا می‌کند.

GFD سفارشی است که تا پایان روز کاری ادامه پیدا می‌کند. دقت داشته باشید ساعت پایان روز باید توسط سهام‌دار یا کارگزار مشخص شود. چراکه بازار فارکس یک بازار 24 ساعتی می‌باشد. 

OCO   این دستور اگر اجرا شود یک دستور دیگر را لغو و به جای آن می‌نشیند.

آموزش اقتصاد از پایه بخش سوم بخش‌های بسیاری دارد. این آموزش‌ها که توسط الف بورس ارائه می‌شود؛ نیازمند این است که از ابتدا دنبال شود. همچنین در این سری مقالات می‌توان آموزش اقتصاد کلان و آموزش اقتصاد خرد رایگان را نیز پیدا کنید. به همین ترتیب می‌توانید آموزش اقتصاد ایران و آموزش اقتصاد بین الملل را نیز بیابید.

    لینک کوتاه: