آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم ؛ فاندامنتال قسمت اول شاخص ها

همان‌طور که در مقالات قبلی سری آموزش اقتصاد از پایه به شما گفته شد؛ بازار دارای دو روش تحلیل می‌باشد. یکی از آن‌ها تحلیل تکنیکال یا فنی بود که مورد برسی قرار گرفت. نوع دیگر تحلیل بنیادی یا فاندامنتال است که هنوز در این سری آموزش برسی نشده است. امروز در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم قصد داریم شما را با شاخص‌های اقتصادی این نوع تحلیل آشنا کنیم. با ما همراه بمانید.

آموزش اقتصاد بین الملل و شاخص های تحلیل فاندامنتال بخش اول

شاخص‌های اقتصادی هم‌جهت و آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

این سری شاخص‌های اقتصادی هم‌جهت با بازار هستند. به این معنی که با افزایش آن‌ها بازار پیشرفت و با کاهش آن‌ها بازار نیز نابسامان می‌شود. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به شاخص GDP اشاره کرد. این شاخص نماینده میزان تولید ناخالص داخلی است.

شاخص‌های اقتصادی خلاف جهت

این سری شاخص‌های اقتصادی خلاف جهت با بازار هستند. به این معنی که با افزایش آن‌ها بازار نابسامان و با کاهش آن‌ها بازار نیز سامان می‌یابد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به شاخص بی‌کاری اشاره کرد. این شاخص زمانی که افزایش یابد یعنی کار کم شده و وضعیت اقتصادی خراب است و با کاهش آن وضعیت اقتصادی داخلی  بهبود می‌یابد. 

شاخص فروش خودرو

این شاخص تعداد خودروهایی که در طی یک دوره ده روزه مشخص به فروش رسیده‌اند را مشخص می‌کند. این شاخص سه روز پس از دوره ده روزه در آمریکا منتشر می‌شود. این شاخص یک راهنمای مفید برای اطلاعات خرده‌فروشی و هزینه‌های مصرف شخصی در بازار آمریکا به شمار می‌رود.

شاخص فروش خودرو

شاخص فروش خودرو

شاخص تراز پرداخت‌ها

این شاخص شامل خلاصه تمام معاملات کشور با دیگر کشورها می‌باشد. تراز پرداخت‌ها به دو بخش حساب سرمایه و حساب عمده جاری تقسیم می‌شود.

شاخص موازنه تجارت کالا

این شاخص تفاوت میان واردات و صادرات یک کالا را نشان می‌دهد. موازنه مثبت با بالاتر بودن میزان صادرات از واردات رخ می‌دهد. همچنین  موازنه منفی یا کسری زمانی رخ می‌دهد که صادرات کمتر از واردات باشد. این موازنه از دهه 70 در آمریکا منفی است. منفی بودن این شاخص در زمان طولانی می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مصرف و اقتصاد قوی باشد. 

شاخص کتاب بژ در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

این کتاب که هشت بار در سال توسط بانک مرکزی آمریکا منتشر می‌شود؛ حاوی اطلاعات روایی من‌باب شرایط اقتصادی آن منطقه است. این کتابچه اطلاعات فعالیت یک منطقه و بخش را در یک دوره چهار هفته‌ای برسی می‌کند. این کتابچه دو هفته قبل از اجلاس fom که آن هم هشت بار در سال برگزار می‌شود منتشر می‌شود. این نشانگر با وجود انتقادات منفی که به آن وارد است در تصمیم‌گیری FOMC بسیار مؤثر است.

شاخص کتاب بژ در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

شاخص کتاب بژ در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

شاخص موجودی کالا و فروش

این شاخص بخش مهمی از گزارش GDP است که به بخش فروخته نشده کالاها دلالت دارد. در این شاخص به برسی اطلاعات سفارشات کالاهای بادوام، سفارشات کارخانه، خرده‌فروشی‌ها و موجودی و فروش عمده کالا می‌پردازد. در گذشته موجودی کالا بیانگر رکود بازار بوده است.

شاخص حساب سرمایه

حساب سرمایه یا حساب مالی جریان‌های ورودی و خروجی سرمایه به یک کشور را برسی می‌کند. از مهم‌ترین بخش‌های مؤثر بر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت کل یا بخشی شرکت‌ها
  • سهام
  • اوراق قرضه
  • حساب‌های بانکی
  • اموال غیرمنقول
  • کارخانه‌ها
  • شرایط اقتصادی دیگر کشورها

شاخص برسی های CBI

CBI بزرگ‌ترین تشکیلات کارفرمایان تجاری انگلستان است. هدف آن‌ها ایجاد و حفظ شرایط مطلوب رقابت بهینه و افزایش شکوفایی است. این تشکیلات برسی های خود را به شکل فصلی و ماهیانه منتشر می‌کند.

شاخص ارزش ساختمان

این شاخص ارزش ساختمان را طی یک دوره یک ماهه برسی می‌کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

این شاخص تغییرات قیمت در سطح مصرف‌کننده را برسی می‌کند. این شاخص شامل قیمت‌های مواد غذایی، پوشاک، مسکن، سوخت، حمل‌ونقل، بهداشت و کلیه کالاها و خدماتی است که افراد به شکل روزانه به آن نیاز دارند. از آنجا که این شاخص بدون در نظر گرفتن عوامل غیراقتصادی منتشر می‌شود؛ از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاخص حساب‌جاری

مهم‌ترین بخش تجارت بین‌الملل این شاخص است. گسترده‌ترین مقیاس خریدوفروش کالا، خدمات، پرداخت‌های بهره و انتقال‌های یک جانبه است. موازنه تجارت کل کالا در حساب‌جاری لحاظ می‌شود.

شاخص سفارش کالاهای بادوام

کالاهای سرمایه‌ای، حمل‌ونقل و سفارش‌های دفاعی از مهم‌ترین بخش‌های این شاخص می‌باشند. این شاخص نشان دهنده تغییر در سیکل اقتصادی است بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است. بزرگ بودن سایز این اقلام نشان دهنده بیشتر بودن تأثیر آن‌ها بر تغییرات و میزان ناپایداری آن‌ها است. اطلاعات کامل‌تر از این شاخص زمانی به دست می‌آید که سفارش‌های دفاعی و حمل‌ونقل را از آن حذف کنیم. دقت داشته باشید که این شاخص در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم از سایت الف بورس به شما ارائه شده است.

شاخص هزینه استخدام

این شاخص تغییرات در مجموعه هزینه‌های استخدام را به شکل فصلی منتشر می‌کند. از نقاط قوت این شاخص می‌توان به سرشکن کردن تغییرات در دستمزدها و دریافتی‌ها به عنوان قسمتی از کل دستمزد اشاره کرد. از دیگر نقاط قوت نیز می‌توان به مشخص کردن نرخ رشد اشاره کرد. مهم‌ترین مزیت این شاخص محسوب کردن شاغلین ساعتی و دائم و تفکیک آن‌ها بر اساس حرفه، صنعت و منطقه است. دقت کنید که این شاخص شامل شاغلین دولت فدرال نمی‌شود.

آموزش اقتصاد بین الملل و شاخص های تحلیل فاندامنتال بخش دوم

شاخص گزارش استخدام

گزارش نیروی کار یا شاخص گزارش استخدام در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. این شاخص اولین دیدگاه جامع به اقتصاد در آمریکا را نشان می‌دهد. شاخص گزارش استخدام مهم‌ترین نشان‌گر اقتصادی در آمریکا است که از سه بخش زیر تشکیل شده است.

  1. حقوق‌بگیران: تغییر تعداد شاغلان در یک ماه مشخص را اندازه می‌گیرد. مقایسه آن با میانگین متحرک ماهیانه چشم‌اندازی واقعی از روند قدرت بازار به ما می‌دهد. 
  2. نرخ بیکاری: این شاخص میزان نیروی کار به دنبال کار را بدون شغل‌های نظامی در نظر می‌گیرد. این رقم با وجود جنجال زیادی که دارد از اهمیت کمتری برخوردار است. این نشانگر عقب‌مانده است چراکه معمولاً از چرخش‌های اقتصادی عقب می‌ماند.
  3. میانگین رشد درآمدهای ساعتی: این شاخص با بیان میزان رشد دستمزد متوسط ساعتی میان بازه‌های یک ماهه پتانسیل تورم ناشی از دستمزد را در یک ماه اندازه می‌گیرد. این عدد به شکل سالانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این شاخص که بسیار مهم است در آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم سایت الف بورس ارائه شده است.

شاخص سفارشات کارخانه و موجودی تولیدی

این شاخص از بسیاری از جنبه‌ها همان شاخص‌های بالا است که یک هفته زودتر منتشر می‌شود. این شاخص شامل اطلاعات سفارشات و حمل کالاهای بی‌دوام و موجودی کالاهای تولید شده در یک ماه است. سه یا چهار درصد نوسان در ماه نشان دهنده میزان بالای تغییرپذیری این شاخص است. پیش‌بینی این شاخص بسیار مشکل است.

تولید ناخالص داخلی یا GDP

این شاخص بدون در نظر گرفتن ملیت ارزش کالا را بیان می‌کند. این شاخص دارای چهار جزء اصلی است:

  1. مصرف
  2. سرمایه
  3. خریدهای دولتی
  4. صادرات خالص

این گزارش دارای سه نسخه به شرح زیر است:

  1. پیشرفته
  2. مقدماتی
  3. نهایی

شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده و آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

این شاخص مقیاس رسمی تورم یورو را نشان می‌دهد. تا ژوئن سال 2003 این شاخص بر اساس تعریف بانک مرکزی اروپا زیر دو درصد به شکل سالانه بود. بعد از این تاریخ این شاخص نزدیک به نزدیک دو درصد در میان‌مدت رسید. این تغییر به بانک مرکزی اروپا قدرت پایین آوردن ریسک قیمت از طریق تسهیل سیاست‌های پولی را داد.

شاخص شروع خانه‌سازی و مجوزهای ساختمان

زمانی ساختمان‌سازی شروع می‌شود که گودبرداری آغاز شود. این شاخص به دو گروه تک خانواده و چند خانواده تقسیم می‌شود. ساختمان‌سازی می‌تواند چرخه‌های اقتصادی را تغییر دهد. به همین جهت است که از اهمیت بالایی برخوردار است. نرخ‌هایی همچون بهره و رهن بر این صنعت تأثیرگذارند. نرخ بهره کم مسلم است که انگیزه برای خریدوفروش را افزایش می‌دهد.

شروع خانه‌سازی و مجوزهای ساختمان و آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

شروع خانه‌سازی و مجوزهای ساختمان و آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

شاخص ضد تورم ضمنی

این شاخص بخش تورم‌زای گزارش GDP را نشان می‌دهد. شامل تغییرات قیمت بین دوره‌ها و الگوهای مخارج است.

شاخص تولید صنعتی و استفاده از ظرفیت و آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم

این شاخص تولید ماهیانه کارخانه‌ها، معادن و خدمات رفاهی را اندازه‌گیری می‌کند. شاخص استفاده از ظرفیت نیز به معنای میزان به کار گیری سرمایه شرکتی در تولید است. این رقم که به شکل عادی میان 81 تا 83 درصد است؛ توسط بانک فدرال ارائه می‌شود. ارقام بالاتر در این شاخص می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌های تولید شود.

شاخص انستیتو مدیریت عرضه

این شاخص قبل از آوریل 2001 به نام انجمن ملی مدیریت شناخته می‌شد. این شاخص گزارش برسی های داخلی فعالیت‌های تولید و خدمات را در اولین روز کاری هر ماه در آمریکا منتشر می‌کند. رقم سرفصل و گستردگی اطلاعات از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده این گزارش ارزشمند شود. این گزارش از شش جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. قیمت‌های پرداخت شده
  2. سفارش‌های خرید
  3. تحویل‌های عرضه‌کننده
  4. تولید
  5. موجودی کالا
  6. اشتغال
شاخص انستیتو مدیریت عرضه

شاخص انستیتو مدیریت عرضه

آموزش اقتصاد از پایه بخش دهم به برسی مهم‌ترین شاخص‌ها در تحلیل فاندامنتال پرداخته است. دقت داشته باشید آموزش اقتصاد از پایه سری مقالاتی است که بهتر است از ابتدا آن‌ها را مطالعه کنید. سایت الف بورس یکی از سایت‌هایی است که به بهبود اقتصاد داخلی توجه ویژه‌ای کرده است. به همین دلیل است که به شما آموزش کندل استیک و معاملات گن را به شکل رایگان ارائه می‌کند. 

 

لینک کوتاه: