آلومینا – آلومینای ایران

آلومینا – آلومینای ایران

تاریخچه شرکت

طرح احداث کارخانه آلومینای ایران از بوکسیت در نزدیکی معدن بوکسیت جاجرم (که بزرگترین معدن بوکسیت شناخته شده ایران میباشد) با ظرفیت سالانه 280 هزار تن آلومینا پس از مطالعات اولیه انجام شده توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) در دستور کار وزارت معادن و فلزات (سابق) قرار گرفت.

با شکل گیری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه آلومینا در سال 1369 و برگزاری مناقصه احداث کارخانه تولید آلومینا، شرکت تکنواکسپورت از جمهوری چک (که بر مبنای دانش فنی ژیار و با همکاری شرکت مهندسی خپوس در مناقصه شرکت کرده بود.) در این مناقصه برنده شد و قرار داد احداث کارخانه در تابستان سال 1370 با شرکت مزبور منعقد گردید.

پس از اثبات عدم توانایی راه اندازی خط تولید توسط طراح اولیه (شرکت تکنواکسپورت) بدلیل طراحی نادرست ولوهای سرامیکی واحد انحلال و خلع ید شرکت مذکور جهت جلوگیری از توقف بیش از اندازه پروژه این شرکت بلافاصله اقدام به برگزاری مناقصه نمود . در آن مقطع شرکت NFC از کشور چین جهت رفع مشکلات و راه اندازی کارخانه در مناقصه انتخاب گردید. در سال 81 اصلاحات لازم در ولوها، فلاش تانکها و اضافه نمودن دایجسترها و غیره اعمال شد . خط تولید با بوکسیت وارداتی و پس از یکسال با استفاده از بوکسیت جاجرم رسماً راه اندازی گردید.

اطلاعات ثبتی

بر اساس بند “م” تبصره 2 قانون بودجه سال 1378 و مصوبه  49301 /ت 22184 مورخ 1387/11/24 هیات وزیران ، شرکت آلومینای ایران با شناسه ملی 10860294339 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد . طی شماره ثبت 162169 مورخ 1379/2/21 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این شرکت در پیوست 3 لایحه بودجه سال 1382 به عنوان مجری و بهره بردار طرح عمرانی تهیه آلومینا از بوکسیت تعیین شد.

مرکز اصلی شرکت بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1385/3/28 از تهران به نشانی شهرستان جاجرم کیلومتر هفت جاده سنخواست انتقال یافته و به شماره 196 در اداره ثبت شرکت های جاجرم ثبت گردید. در حال حاضر، شرکت آلومینای ایران جزء واحدهای تجاری فرعی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می باشد.


موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارت است از:

1 بهره برداری از معادن بوکسیت و تولیدات جانبی در داخل و خارج از کشور.

2 اکتشاف و استخراج مواد اولیه از معادن و تأسیس و ایجاد و یا توسعه کارخانجات جهت تولید آلومینا و محصولات جانبی و هرگونه اقدام در این رابطه در داخل یا خارج از کشور.

3 انجام و مبادرت به کلیه عملیات بازرگانی اعم از خرید و فروش، صادرات و واردات مواد اولیه و محصولات تولیدی و ماشین آلات و تجهیزات، ملزومات و قطعات یدکی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع فعالیت شرکت در ارتباط باشد.

4 مبادرت به هرگونه فعالیت صنعتی و معدنی، مشارکت با اشخاص حقیقی یا حقوقی، سرمایه گذاری در سایر مؤسسات و شرکت های تولیدی و خدماتی و بازرگانی داخلی و خارجی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع فعالیت شرکت مرتبط باشد.

5 انجام هرگونه فعالیت تحقیقاتی، مطالعاتی و آموزشی در رابطه با طرح و توسعه کارخانجات تولید آلومینای کشور و صنایع جانبی آن.

6 اقدام به هرگونه عملیات تولیدی و غیر تولیدی که در اجرای اهداف شرکت لازم و ضروری باشد.

7 تأسیس و ایجاد کارخانجات جهت تولید شمش آلومینیوم و ساخت انواع محصولات آلومینیومی و آلیاژهای مربوطه در هر رده از صنعت و فروش آن در داخل و خارج از کشور.


آدرس کارخانه : خراسان شمالی، شهرستان جاجرم، کیلومتر ۷ جاده سنخواست

آدرس امور سهام : تهران – خیابان سمیه – بعد از تقاطع مفتح – پلاک 100

تلفن تماس : 88839637 – 021 

وب سایت : http://iranalumina.ir

    لینک کوتاه: