آشنایی با عملکرد شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC از مهم‌ترین شرکت‌های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود. این شرکت با  داشتن المان‌های مهم، می‌تواند به شما در داشتن یک سرمایه‌گذاری امن و سود ده کمک کند. توجه داشته باشید برای انتخاب بهترین شرکت، نیاز است که آن شرکت را به خوبی بشناسید. همچنین باید بدانید که نیاز شما و حقوقی که شرکت در برابرتان دارد چیست. در همین راستا الف بورس مقالات متفاوتی ارائه کرده است. از جمله این مقالات می‌توان به هشت تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاران، برآوردهای ریسک و سرمایه، نحوه ارزشیابی سهام و…. اشاره کرد. در ادامه این مقاله شرکت DTCC را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه سرمایه‌گذاری و تسویه وجوه فعالیت می‌کند. این شرکت در آمریکا قرار گرفته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت دیگر خدمات مالی را به مردم این کشور ارائه کند. از جمله این خدمات می‌توان به تسویه و پرداخت وجوه به بازارهای مالی اشاره کرد. سرمایه‌گذاران بازارهای مالی معمولاً نگرانی‌های خاص خود را دارند. از جمله این نگرانی‌ها می‌توان به بازده و ریسک بازار، کارایی بازار، نوع اوراق قرضه و مشارکت و انواع ریسک آن‌ها و… اشاره کرد. این شرکت به سرمایه‌گذارانی که به آن مراجعه می‌کنند کمک می‌کند معامله‌ای امن و کارا داشته باشند.

زمانی یک شرکت در حوزه‌ای موفق می‌شود که نوعی ارزش پیشنهادی به مشتریان خود ارائه کند. این شرکت نیز همچون بسیاری از شرکت‌های موجود در این سبک؛ خدمات خودکار به مشتریان خود ارائه می‌کند. این شرکت با ارائه خدمات خود به شکل خودکار، متمرکز و استاندارد توانسته است سهم خوبی در میان شرکت‌های این حوزه از آن خود کند. همچنین شرکت DTCC با ساده کردن فرآیندهایی که برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ خدمات خوبی به مشتریان ارائه کرده است. این خدمات موجب شده تا درصد ریسک مشتریان این شرکت به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت شرکت سپرده گذاری DTCC توانسته است به کارایی عملیاتی بازار سرمایه کمک شایانی کند. 

این شرکت بر چه چیزی مبتنی است؟

شرکت DTCC یکی از شرکت‌هایی است که با پردازش داده‌ها در مقیاس بالا به حیات خود ادامه می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید علم داده امروز موردتوجه بسیاری از ما قرار گرفته است. چراکه در زندگی روزمره کمک بسیاری به ما می‌کند. توجه داشته باشید که این کسب‌وکار بزرگ مبتنی بر پردازش داده در مقیاس بالا، به انتقال امن مالکیت اوراق بهادار، افزایش سرعت در پرداخت‌ها و جلوگیری از سرقت‌هایی که می‌توانست اتفاق بیفتد؛ کمک بسیاری کرده است.

پردازش داده‌ها در مقیاس بالا

پردازش داده‌ها در مقیاس بالا

شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC به چه افرادی کمک می‌کند؟

در واقع می‌توان طیف کمک‌های این شرکت را به اشخاص حقیقی و حقوقی محدود کرد. توجه داشته باشید که این شرکت امروز بسیار بیشتر از دیروز مشتریان پروپاقرص پیدا کرده است. آن هم به دلیل کیفیت خدماتی است که این شرکت ارائه می‌کند. از جمله شرکت‌های کارگذاری، دلالان، سرمایه‌گذاران نهادی، بانک‌ها، یونیت تراست ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های بیمه، صدوق‌های پوشش ریسک و سایر واسطه‌های مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم.

از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این شرکت دارد بین‌المللی بودن آن است. در واقع این شرکت به کشورهای دیگر نیز خدمات ارائه می‌کند. در صورتی که بخواهیم به شکل کلی هدف این شرکت را بیان کنیم؛ می‌توان گفت این شرکت به منظور کاهش ریسک مشتریان تأسیس شده است.

تاریخچه شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

این شرکت تاریخچه نسبتاً جوانی دارد. البته در صورتی که تاریخچه شرکت‌های دیگر که باعث ایجاد این شرکت شده‌اند را نادیده بگیریم! حتماً شما هم نام شرکت‌های هلدینگ را شنیده‌اید. این شرکت در سال 1999 به‌عنوان یکی از شرکت‌های هلدینگ کشور آمریکا شروع به کار کرد. این شرکت با ادغام شرکت‌های تراست سپرده (DTC) و شرکت تسویه اوراق بهادار ملی (NSCC) پا به عرصه وجود نهاده است. توجه داشته باشید که این شرکت‌ها ادغام شدند زیرا مشتریان خود را از دست داده بودند. این یکی از راه‌های مناسب برای به سود رساندن شرکت‌ها است. البته اگر به شکل اصولی و با قوانین خاص خود با آن برخورد شود.

شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از شرکت‌هایی که در این حوزه هستند مادر می‌باشند. به این معنی که با کمک شرکت‌های زیرمجموعه خود به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند. شرکت DTCC نیز از جمله همین شرکت‌ها است. این شرکت به کمک شرکت‌های تابعه خود خدماتی از جمله فرآیند تسویه و پرداخت وجوه و خدمات اطلاعاتی اوراق بهادار از جمله سهام، اوراق قرضه و مشارکت شهرداری‌ها، اوراق بهادار دولتی، اوراق بهادار رهنی، ابزارهای بازار پول، ابزارهای مشتقه خارج از بورس و… را ارائه می‌کند. توجه داشته باشید که این هلدینگ در مبادلات میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و شرکت‌های بیمه‌ای، به عنوان پردازشگر پیشرو حضور دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری و تسویه وجوه به حدود 3.6 میلیون ناشر اوراق بهادار در آمریکا خدمات ارائه می‌کند که رقم قابل‌توجهی در میان شرکت‌های این عرصه به شمار می‌رود. همچنین شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه DTCC برای حدود 160 کشور مختلف در جهان این خدمات را به شکل کاملاً امن ارائه می‌کند. این شرکت یکی از قول‌های بازار سرمایه می‌باشد. به شکلی که در سال 2011 این شرکت حدود 1.7 کوادریلیون دلار از ارزش معاملات جهانی را به خود اختصاص داده است. این رقم باورنکردنی موجب شده است تا این شرکت نه تنها در زمره شرکت‌های سپرده‌گذاری بزرگ دنیا باشد؛ بلکه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه بازارهای مالی جهان است.

مهم‌ترین شرکت‌های تابعه شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

Settlement-Processing-for-Insurance

Settlement-Processing-for-Insurance

از مهم‌ترین شرکت‌هایی که زیرمجموعه شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه می‌باشند؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شرکت تسویه اوراق بهادار ملی(NCSS)
  2. شرکت تراست سپرده‌گذاری(DTC)

این شرکت با هدف کاهش کاغذبازی به وجود آمده است. از دیگر اهداف ایجاد این شرکت می‌توان به عدم اطمینانی که پس از رشد سریع حجم معاملات اوراق بهادار آمریکا در اواخر سال 1960 اتفاق افتاد؛ در سال 1973 تأسیس شد. قبل از ایجاد این شرکت و NSCC سرمایه‌گذاران ناچار به مبادله فیزیکی گواهی اوراق بهادار بودند. این اوراق باید در دفاتر ثبت می‌شد. پس  هزینه بالا و کارآمدی کمی در دنیایی که روزبه‌روز به سمت تکنولوژی می‌رفت داشت.

  1. شرکت تسویه اوراق بهادار با درآمد ثابت (FICC)
  2. DTCC Drive / SERV LLC
  3. DTCC Solutions LLC
  4. (Euro CCP) European Central Counterparty Limited

 توجه داشته باشید که هرکدام از این شرکت‌ها به شکل مستقل فعالیت می‌کنند. یعنی در صورتی که شما با چند شرکت کار داشته باشید؛ علاوه بر اینکه باید به هرکدام به شکل جداگانه مراجعه کنید؛ به شکل جداگانه نیز باید هزینه پرداخت کنید.

اواخر دهه 1960 بود که حجم معاملات بازار سرمایه به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت. حجم معاملات به حدود پانزده میلیون سهم در روز رسیده بود. همین موجب شده بود سیستم معیوب گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو شود. برای مثال برگه‌های سهام در شرکت‌های کارگذاری بر روی‌هم انباشته شده بود و حتی گاهی برای فرد اشتباهی ارسال می‌شد. دقیقاً در آن زمان بود که فعالان بازار سرمایه نیاز به یک سیستم قوی، کارآمد و سریع برای تبادل اطلاعات و داده را احساس کردند. در این راستا شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC با ادغام دو شرکت DTC و NSCC پا به عرصه وجود نهاد. با تأسیس این شرکت مبادلات و نقل و انتقالات سهام رشد سریعی پیدا کرد. هزینه معاملات نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت. 

چه کسانی این شرکت را ارائه می‌کنند؟

این شرکت توسط مؤسسات مالی مختلف از جمله بانک‌ها، شرکت‌های کارگذاری و دلالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و دیگر اعضا و مشتریان اداره می‌شود. هزینه‌ای که شما پرداخت می‌کنید ممکن است به شما بازگردد! به چه شکل؟ در صورتی که این شرکت درآمد بیشتری نسبت به هزینه‌هایش داشته باشد؛ مابقی را به شما بازمی‌گرداند. توجه داشته باشید که تمام فعالیت و خدماتی که در این شرکت به شما ارائه می‌شود؛ تحت نظارت  کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار دارد. این شرکت همچنین یکی از اعضای سیستم فدرال رزرو آمریکا می‌باشد.

مدیریت ریسک توسط شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

مدیریت ریسک ذاتی امروز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود. همان‌طور که به آن اشاره کردیم این شرکت جهانی است. بنابراین با حجم معاملات بالایی روبه‌رو است. جهانی‌شدن بازارهای مالی و این شرکت، ابزارهای مالی پیچیده‌تر و فناوری‌های جدید باعث شده است تا مدیریت ریسک به شکل اجتناب‌ناپذیری افزایش یابد.

در صورتی که با مفاهیم ریسک و بازده آشنایی داشته باشید؛ می دانید عوامل متفاوتی در میزان ریسک تأثیر می‌گذارند. این شرکت طیف بسیار وسیعی از عوامل مرتبط با ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک عملیاتی و ریسک موسسه را مورد برسی قرار می‌دهد. از مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به کار گیری شبکه‌های معاملاتی مستمر، تعیین استانداردهای کفایت سرمایه، تشکیل صندوق تسویه مشترک، اخذ سپرده از مشتریان با توجه به فرآیند به‌روزرسانی حساب‌ها، ارزیابی ریسک عملیاتی و به کار گیری انواع روش‌های تحلیل کمی پیشرفته‌تر همانند تست استرس اشاره کرد.

در واقع می‌توان گفت شرکت ریسک‌ها را از شرکت‌های انفرادی گرفته و به شرکت منتقل و از دید مدیریتی به ریسک‌ها نگاه می‌کند. پذیرش و ارزیابی ریسک خطرات مقابل اعضایش، این شرکت مهم‌ترین عامل ریسک سیستماتیک در بازار را کاهش می‌دهد. این موضوع زمانی پررنگ می‌شود که بازار با بحران‌های مالی بزرگ روبه‌رو می‌شود.

مدیریت ریسک در شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

مدیریت ریسک در شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

حوزه‌های متفاوت خدمات ارائه شده شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC

حوزه سهام، اوراق قرضه شرکتی و اوراق قرضه شهرداری‌ها

در بندهای قبلی این مقاله به شرکت NSCC به عنوان یکی از شرکت‌هایی که تابعه DTCC است اشاره کردیم. این شرکت در سال 1876 تأسیس شده است. این شرکت در زمینه تسویه و پرداخت وجوه، مدیریت ریسک، تضمین معاملات شرکت‌های کارگزاری با یکدیگر در زمینه سهام، اوراق قرضه شرکتی، اوراق قرضه شهرداری‌ها، سپرده آمریکایی، معاملات ارز و یونیت تراست؛ سرمایه‌گذاری می‌کند. تسویه اوراق بهادار توسط T+3 انجام می‌شود. 

حوزه اوراق بهادار دولتی

بخش اوراق بهادار دولتی بر عهده شرکت FICC از شرکت‌های تابعه DTCC است. مدیریت ریسک، تسویه وجوه، تطبیق معاملات طی ساعات اداری، فراهم کردن شبکه‌های معاملاتی اوراق بهادار در ایالات‌متحده آمریکا از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که این شرکت انجام می‌دهد. عمده سرویس‌هایی که این زیرمجموعه ارائه می‌دهد؛ اسناد خزانه، اوراق قرضه، اوراق قرضه خزانه، اوراق بهادار با کوپن صفر، اوراق بهادار شرکت‌های دولتی و اوراق بهادار منطبق با نرخ تورم می‌باشد. 

حوزه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی

FICC نیز یکی دیگر از شرکت‌های تابعه شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC است. این شرکت خدماتی مبنی بر مدیریت ریسک، تأیید معاملات اوراق بهادار، تطبیق معاملات طی ساعات معاملات به طور خودکار را به مشتریان شرکت سپرده‌گذاری و تسویه وجوه ارائه می‌دهد. فعالین اصلی این بازار شامل مدیران سرمایه‌گذاری، سازمان‌های رهنی، مؤسسات تحت حمایت دولت، کارگزاران یا دلالان پذیرفته شده، سرمایه‌گذاران نهادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، بانک‌های تجاری، شرکت‌های بیمه و دیگر مؤسسات مالی می‌باشد.

حوزه تسویه و پرداخت وجوه سهام در بازارهای اروپا

شرکت Euro CC یکی دیگر از شرکت‌های تابعه DTCC می‌باشد. این شرکت در سال 2007 تأسیس و شروع به خدمات‌رسانی کرد. این شرکت به طور کلی خدمات مربوط به تسویه وجوه سهام و اوراق بهادار در بازارهای اروپا را بر عهده دارد. 9 بانک جهانی این شرکت را به منظور رقابت با سایر شرکت‌های سپرده‌گذاری در اروپا به راه انداختند.

تسویه و پرداخت وجوه سهام

تسویه و پرداخت وجوه سهام

شرکت سپرده گذاری و تسویه وجوه DTCC یکی از شرکت‌های مادر در ایالات‌متحده است که می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری شما را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد. این شرکت از زیرمجموعه های متفاوت تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها کار مخصوص به خود را انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که مفاهیم ریسک و بازده یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بازار بورس و اوراق بهادار همچون اوراق قرضه و رهنی و اجاره می‌باشد. توجه داشته باشید که این مقاله در الف بورس و به منظور آگاهی بیشتر شما تهیه شده است. بنابراین توصیه اکید ما این است که از دیگر مقالات این سایت نیز دیدن کنید. از جمله این مقالات می‌توان به سری مقالات هوش مالی قسمت اول، دوم، سوم و چهارم، مالی رفتاری قسمت اول، دوم و سوم اشاره کرد.

    لینک کوتاه: