آشنایی با شاخص هم وزن و شاخص کل

با شناختی که از شاخص کل بورس در سری آموزش های بورس فرا گرفتیم، اینک به سراغ آشنایی با شاخص هم وزن می رویم تا با شناخت این اصطلاح به تفاوت آن با شاخص کل بپردازیم. امتیاز شاخص هم وزن این است که بر اساس میزان بازدهی اکثر شرکت ها و نه بر اساس سرمایه بیشتر برخلاف شاخص کل بورس میزان مثبت و منفی بورس را نشان می دهد.

شاخص هم وزن

پس از آشنایی با شاخص کل بورس در اینجا می خواهیم با یکی دیگر از درس های آموزش بورس تحت عنوان شاخص هم وزن آشنا گردیم. شاید همواره این ذهنیت در اذهان تک تک سرمایه داران بازار بورس و سرمایه خطور کرده باشد که آیا شاخص کل بورس می تواند معیار خوبی برای وضعیت کلی بازار بورس و سرمایه محسوب گردد و یا خیر؟ از آنجایی که بارها شاهد این مسئله بوده ایم که معاملات بلوکی شده روی تابلوی اصلی در سهام شاخص ساز منجر به جهت دهی شاخص کل بورس شده است، پس نمی توان به طور حتم با مشاهده وضعیت شاخص کل بورس پی به وضعیت کلی بورس ببریم.

بنابراین شاخص هم وزن در سال 1393 در بازار بورس ایران به یک باره سر بر آورد تا در اختیار سرمایه گذاران فعال بازار بورس و سرمایه قرار گیرد تا در این فرآیند سرمایه گذاران بر پایه آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی با دقت نظر بیشتری نسبت به ورود و خروج نقدینگی و نیز وضعیت کلی بازار بورس و سرمایه بهترین تصمیم را بگیرند.

شاخص هم وزن

تفاوت شاخص هم وزن با شاخص بورس

در این قسمت با توجه به در هم تنیدگی این دو اصطلاح رایج در علم بورس درصدد تفاوت میان این دو بر آمده تا با وجود قائل شدن تفاوت میان شاخص کل بورس با شاخص هم وزن بهتر بتوان هر مفهومی را درک نمود. به واقع می توان گفت تفاوت میان شاخص کل بورس با شاخص هم وزن در این مورد است که وزن شرکت ها در شاخص هم وزن چندان تأثیر گذار نیست و سرمایه آن ها یکسان در نظر گرفته می شود و تأثیر افزایش و کاهش سود و قیمت سهام شرکت ها در شاخص در واقع به یک میزان تأثیر خود را می نهد.

پس شاخص هم وزن میانگین بازدهی شرکت ها را با ضریب یکسان مورد محاسبه قرار می دهد و آن ها را در نمودار نشان می دهد. با آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی می توان از این اعداد و ارقام بیشتری بهره وری را داشت.

نکته دیگر اینکه در شاخص هم وزن تمام شرکت های بزرگ و کوچک یکسان و با یک دید در نظر گرفته می شوند. زمانی که شاخص هم وزن منفی است، بیانگر این مسئله است که بازدهی بیش از نصف شرکت های بازار رو به کاهش رفته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد، بیانگر رشد بازدهی بیش از نصف شرکت های بازار است. این در حالی است که در شاخص کل بورس این احتمال وجود دارد که اکثر شرکت ها بازدهی منفی داشته باشند، اما مثبت بودن چند شرکت بزرگ به تنهایی کافیست که شاخص کل بورس مثبت گردد و این برخلاف شاخص هم وزن است که بر اساس میزان بازدهی اکثر شرکت ها و نه بر اساس سرمایه بیشتر مثبت و منفی بورس نشان داده می شود؛ لذا شاخص هم وزن قابل اعتماد تر است.


 

• فایل های مرتبط

نگاه تحلیلی به شاخص‌های بورس (33 صفحه)

شـــــاخـــص (۱۸ صفحه)

 


• فایل های صوتی مرتبط

۱- معنی و مفهوم شاخص (قسمت اول)

 

۲- معنی و مفهوم شاخص (قسمت دوم)

 
۳- تشریح انواع شاخص 
 
۴- مفاهیم و اصطلاحات بورسی – شاخص (۱)
 
۵- مفاهیم و اصطلاحات بورسی – شاخص(۲)
 
۶- آنچه می توان از شاخص فهمید 
 
۷- آنچه باید از شاخص بدانیم

 

لینک کوتاه: