گزارشات ماهانه شرکت‌ها

گزارشات ماهانه شرکت های بورسی و استفاده از آن در تحلیل بنیادی

 

سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای تحلیل بنیادی از اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت ها استفاده می کنند که تغییر هر یک از آیتم ها در صورت‌های مالی می تواند سودآوری شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

این گزارش ها شامل گزارش های ماهانه و گزارش های میان دوره ای می‌باشد.

شرکت های پذیرش شده در بورس اوراق بهادار، موظفند گزارش صورت های مالی خود را به صورت منظم و هر سه ماه یکبار به اطلاع عموم سهامداران برسانند.  و همچنین ماهانه عملکرد خود را که شامل مقدار تولید، مقدار فروش و نرخ فروش می باشد؛ به صورت ماهانه منتشر کنند و سرمایه گذاران با استفاده از این گزارش ها بررسی می کند که آیا شرکت دارای روند عملیاتی مناسبی است یا خیر و صحت و سقم پیش بینی های شرکت را بررسی می کند.

به‌عنوان مثال

شکل زیر عملکرد شرکت شهد ( قند خوی)  را در نماد قشهد در مهر ماه نشان می‌دهد.

گزارشات ماهانه

گزارشات ماهانه

همانطور که در شکل مشاهده می شود این شرکت در مهر ماه مقدار تولید شکر چغندر بهاره را 15٫441  تن گزارش کرده است که 10٫895 تن آن را  با میانگین نرخ  29٫970٫170 ریال جمعا به مبلغ 326٫525 میلیون ریال فروخته است. برای سایر محصولات نیز مقدار تولید و فروش آن در شکل آمده است.

مبلغ فروش این شرکت در مهر ماه  مجموعا 390٫774 میلیون‌ ریال (معادل 39 میلیارد و ، 77 میلیون و چهارصد هزار تومان) بوده‌ است.

از طرفی در بخش دیگر جدول مقدار‌تولید، مقدار فروش و مبلغ‌ فروش شرکت از ابتدای سال تا پایان مهر ماه نیز ذکر شده‌ است.

گزارشات ماهانه تا حد زیادی نشان دهنده چشم انداز شرکت در ماه های آینده خواهد بود.

از طریق این گزارش ها می توان دریافت که آیا وضعیت عملیاتی شرکت مورد نظر رو به بهبود است یا خیر و ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

 

یکی از کارکردهای گزارش‌های ماهانه در تحلیل بنیادی، مقایسه عملکرد شرکت نسبت به دوره های گذشته می‌باشد.

فرض کنید شرکتی در گزارش مهرماه  فروش 40 میلیارد تومانی و در ماه آبان ماه فروش 44 میلیارد تومانی و در آذرماه نیز فروش 48٫4 میلیارد تومانی داشته است؛

این نشان می دهد که فروش شرکت با یک نرخ رشد تقریبی 10 درصدی در حال افزایش است

که ادامه این روند می تواند اتفاق مثبتی برای سودآوری شرکت در پایان سال مالی باشد.

 

با استفاده از گزارش های ماهانه می‌توان عملکرد فعلی شرکت را با عملکرد مدت مشابه سال قبل آن مقایسه‌کرد.

به‌عنوان مثال فرض کنید که مجموع مبلغ فروش ماه‌های مهر و آبان سال  97 برای شرکتی 80 میلیارد تومان می باشد.

حال برای بررسی عملکرد شرکت بهتر است آن را با مجموع مبلغ فروش ماه‌های مهر و آبان سال 96 مقایسه کرد.

حال اگر فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر باشد (حدودا 15 تا 20 درصد به بالا) نشان می دهد که عملیات شرکت رو به بهبود است و انتظار افزایش سودآوری آن و در نتیجه رشد قیمت سهام آن در بازار دور از ذهن نمی باشد.

البته برای اطمینان بیشتر باید گزارشات ماه‌های آتی را نیز مد نظر قرار داد که دارای آهنگ رشد مناسبی نسبت به مدت مشابه دوره های قبل باشد.

همین تغییرات در گزارش‌های شرکت ها، قیمت سهم در بازار را دستخوش تغییر می کند و این نشان می دهد که سرمایه گذاران نسبت به تغییرات فروش شرکت ها واکنش نشان می دهند.

از دیگر کارکردهای گزارش های ماهانه شرکت‌ها در تحلیل بنیادی می‌توان به تغییرات نرخ فروش شرکت‌ها اشاره‌کرد.

شرکت ها به همراه گزارش های ماهیانه خود ملزم به ارائه نرخ فروش خود می باشند و سرمایه گذاران قادرند با استفاده از تغییرات نرخ فروش محصولات شرکت ( افزایش و یا کاهش نرخ فروش ) در خصوص مبلغ فروش آینده شرکت تصمیم گیری کنند.

 

به‌ عنوان مثال

شکل زیر عملکرد شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان با نماد زگلدشت در مهرماه سال 97 را نشان می‌دهد.

 

گزارشات ماهانه

گزارشات ماهانه

همانطور که در شکل نشان داده شده است نرخ فروش هر کیلو شیر در دوره یک ماهه منتهی به 30/07/1397 یعنی مهر ماه   19828 ریال یا تقریبا ( 2000 تومان ) به ازای هر کیلوگرم می باشد.

در حالی که میانگین نرخ فروش در شش ماه ابتدایی سال ( از ابتدای سال مالی تا پایان 31/06/1397 ) مبلغ 15093 ریال ( یا تقریبا  1500 تومان ) به ازای هر کیلوگرم می باشد.

این نشان می‌دهد که نرخ فروش شیر در مهر ماه نسبت به 6 ماه قبل رشد حدود 33 درصدی داشته است.

همچنین در جدول فوق شاهد رشد بیش از 150 درصدی نرخ فروش کشک در مهرماه نبست به 6 ماه گذشته آن هستیم.

 

 

 

حال فرض کنید با استفاده ‌از گزارش 7  ماه ابتدای سال قصد داشته ‌باشیم مبلغ فروش شرکت را تا انتهای سال بدست‌ آوریم.

اگر فرض کنیم نرخ فروش محصول اصلی شرکت ( شیر ) برای 5 ماه پایان سال به ازای هر کیلوگرم 2000 تومان به ازای هر کیلوگرم باشد

و میانگین مقدار فروش شیر به ازای هر ماه 3200 تن باشد،

مبلغ فروش شرکت در 5 ماه پایانی سال 97 ، چیزی حدود  32  میلیارد تومان خواهد بود

که ‌اگر آنرا با 7 ماه ابتدای سال ( 35  میلیارد تومان) جمع کنیم متوجه میشویم که شرکت از بابت شیر در سال 97 در حدود 67 میلیارد تومان فروش خواهد داشت.

 

 

پیش بینی فروش کل سال = پیش بینی فروش 5 ماه پایانی سال + فروش 7 ماه ابتدای سال

 

از طرفی با ارائه گزارش در ماه های آینده و بدست آمدن مقادیر واقعی تری از مقدار فروش شرکت و نرخ هر کیلو شیر، به روش ذکر شده می توان مبلغ فروش شرکت را پش بینی کرد. حال برای بسیاری از شرکت هایی که دارای فرآیند تولید و فروش مشابهی می باشند می توان مقدار و نرخ فروش را به روش ذکر شده پیش بینی کرد اما برای شرکت هایی که نرخ فروششان وابسته به نرخ های جهانی و از طرفی تغییرات قیمت دلار می باشد؛ پیش بینی فروش به روش های دیگری انجام می گیرد که در این مبحث نمی گنجد.

با گذشت زمان و بررسی هر چه بیشتر صورت های مالی قادر خواهید بود که درک بهتری از گزارش های ماهانه شرکت ها داشته باشید و تحلیل بنیادی بهتری از شرکت ها داشته باشید .و در پایان این نکته را باید ذکر کنم که تحلیل بنیادی فقط به بررسی گزارشات ماهانه شرکت ها منتهی نمیشود و باید موارد و آیتم های زیادی را در کنار صورت های مالی با توجه به وضعیت شرکت‌ها بررسی کرد.


 

• فایل های صوتی مرتبط

۱- تحلیل های بنیادی و تکنیکال

 

 


لینک کوتاه: