کد بورسی چیست و الزامات دریافت کد معاملاتی کدام است؟

کد بورسی چیست یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که در بازار بورس لازم است شما درباره آن اطلاعات داشته باشید. در واقع اولین چیزی که برای ورود به بازار بورس و تالار بورس تهران نیاز دارید؛ کد بورسی است. کد معاملاتی نیز همان کد بورسی است که در این مقاله به برسی این سؤالات مهم خواهیم پرداخت. با abcbourse همراه باشید.

چرا باید کد بورسی داشته باشم؟

قبل از شروع باید بدانید دلیل شما برای استفاده از این کد چیست؟ در زندگی اهداف هستند که مسیر زندگی ما را مشخص می‌کنند. بنابراین باید هدف خود را از دریافت کد بورسی و به‌طورکلی ورود به بازار بورس و معامله‌گری در آن مشخص کنید. می‌دانم که بسیاری از شما می‌گویید می‌خواهم سرمایه‌ای که دارم را چند برابر کنم. اما باید بگویم این یک هدف فرعی و آخرین چیزی است که در بازار بورس یاد خواهید گرفت. بنابراین بهتر است اهداف مهم‌تر و بزرگ‌تری در نظر داشته باشید.

داشتن کد بورسی یکی از مهم‌ترین الزاماتی است که در خریدوفروش اوراق بهادار و سهام و ورود به بازار معامله‌گری در بورس به آن نیاز دارید. شاید بگویید خریدوفروش اوراق بهادار که به شکل برخط انجام می‌گیرد پس کارگزار در آن دخالت رسمی و مهمی ندارد؛ بنابراین نیازی به کد بورسی نیست. اما باید بگوییم در واقع این کارگزار است که واسط میان شما و بازار بزرگ بورس است. داشتن یک کد بورسی به منزله داشتن یک حساب کاربری فعال در نزد کارگزار می‌باشد.

شاید شما یک تبعه خارجی ساکن ایران باشید آن وقت چه؟ باید بگوییم در آن زمان نیز برای ورود به بازار بورس نیاز دارید کد بورسی دریافت کنید. البته برای شما راه کمی بیشتر است و نیاز دارید مدارک بیشتری به سازمان مربوطه که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم تسلیم کنید. باید ذکر کنیم که این قانون مختص به ایران نیست. به این معنی که در تمام کشورهای دنیا زمانی که می‌خواهید وارد بازار بورس شوید نیاز است کد بورسی داشته باشید.

 

جهت دریافت کد بورسی رایگان اینجا را کلیک کنید!

 

چرا باید کد بورسی داشته باشیم؟

چرا باید کد بورسی داشته باشیم؟

 

 

چه کسی کد بورسی صادر می‌کند؟

بورس یک مرجع رسمی است. بنابراین صدور کد بورسی نیز نیاز است توسط یک مرجع رسمی صادر شود. در ایران شرکت‌های بسیاری اقدام به صدور این کد می‌کنند. اما باید بدانید کارگزاری‌هایی که باکیفیت مطلوب این کار و به‌طورکلی کارهای مربوط به بازار بورس شما را انجام می‌دهند بسیارکم هستند. به‌طورکلی می‌توان گفت حدود صد کارگزار رسمی بورس در ایران وجود دارد اما تعداد کمی از آنها خدمات مناسبی به شما ارائه می‌کنند.

ساختار کد بورسی چیست و چگونه است؟

کد بورسی نیز همانند بسیاری از کدهای ورود به مراجع رسمی از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. این اعداد و حروف همانند شماره کارت‌بانکی شما عمل می‌کنند و برای شناسایی شما و حساب کاربری‌تان استفاده می‌شوند. بنابراین بسیار مهم است که این کد را از یاد نبرید. 

شناسایی افراد حقیقی و حقوقی توسط کد بورسی انجام می‌شود. بنابراین هر شخص تنها می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد. در اینجا می‌توان مثال شماره کد ملی شما را زد. هر کس در ایران دارای یک کد ملی منحصربه‌فرد است که کلیدی برای یافتن او از میان این جمعیت میلیونی است.

کد معاملاتی یا همان کد بورسی اشخاص حقیقی همانند  بهر04548 به شکل حروف ابتدایی نام یا نام خانوادگی او و اعدادی در کنار آن تعریف می‌شود. با توجه به این مثال می‌توان حدس زد نام یا نام خانوادگی این فرد بهرام یا بهرامی است. دقت داشته باشید که اعداد کنار نام مشخص می‌کند منظور کدام یک از بهرام یا بهرامی‌های ایران است. نکته بعدی که درباره ساختار کد معاملاتی باید ذکر کنیم این است که در کد بورسی‌های جدید مشاهده شده است که نام و نام خانوادگی شخص ملاک انتخاب حروف قرار داده نشده است. چرا که این مورد باعث سرقت‌هایی شده بود. بنابراین این مورد که بتوان نام فرد را از روی کد بورسی او شناسایی کرد امروز دیگر ممکن نیست.

فرآیند دریافت کد بورسی چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

فرآیند دریافت کد بورسی همان کارهایی است که نیاز است شما یا کارگزار شما اقدام به انجام آن کنید. بازهم در اینجا یاد آور می‌شویم یک کارگزار خوب نقش به سزایی در معامله‌گری و هرم معامله‌گری بورسی شما دارد. بنابراین در انتخاب آن دقت کنید.

بسیاری از کارگزاری‌ها هنوز هم به روش سنتی اقدام به صدور کد بورسی می‌کنند. به این معنی که لازم است شما مدارک را به شکل حضوری به یکی از شعب کارگزاری ارائه کنید. این کار مضرات بسیاری دارد اما درعین‌حال فوایدی نیز برای کارگزار دارد. بنابراین بسیاری از کارگزاری‌ها هنوز هم از این روش دست نکشیده‌اند.

بسیاری از کارگزاری‌ها هم کمی به‌روز تر عمل می‌کنند. آنها روشی به کار گرفته‌اند که دیگر نیازی نیست شما به شکل حضوری مدارک را تحویل دهید. در مقالات بعدی درباره چگونگی دریافت کد بورسی آنلاین با شما صحبت خواهیم کرد.

 

ویژگی های یک کارگزاری خوب

 

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی برای افراد برای ارائه به شعب

  • اصل و کپی صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه
  • اصل و تصویر پشت و روی کارت ملی شخص
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن حساب
  • فرم تکمیل شده مشخصات اشخاص حقیقی
  • آخرین مدرک تحصیلی

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی برای اشخاص حقوقی برای ارائه به شعب

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی
  • آگهی کلیه تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • تکمیل فرم تعهدنامه
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی

دقت داشته باشید که دریافت کد بورسی آنلاین نیاز به شرایط خاص‌تری دارد که در مقالات بعدی مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد. نکته مهم این است که شما با طی این مراحل می‌توانید نام کاربری و رمز عبور معاملاتی خود را از طریق یک ایمیل که برایتان ارسال می‌شود دریافت کنید. بنابراین ورود به بازار معامله‌گری بورس با استفاده از کد معاملاتی امکان‌پذیر است.

 

"فرآیند

کد بورسی چیست یکی از سؤالاتی است که اگرچه جزو تیترهای اصلی این مقاله نبود اما با خواندن این مقاله تا انتها به آن پی خواهید برد. کد معاملاتی یا همان کد بورسی از مهم‌ترین الزاماتی است که برای ورود به تالار بورس تهران یا اصلاً خود بازار بورس به آن نیاز خواهید داشت. انتخاب کارگزار نیز در این راستا بی تأثیر نیست و اگر می‌خواهید یک کد بورسی معتبر و خوب تهیه کنید نیاز به یک کارگزار عالی دارید. 

جهت دریافت کد بورسی رایگان اینجا را کلیک کنید!

    لینک کوتاه: