کد بورسی؛ سوالات و هرچه که باید بیشتر بدانید!

کد بورسی همان‌طور که در مقالات گذشته درباره آن گفتیم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین سؤالات شما در این زمینه پاسخ بدهیم. درصورتی‌که سؤالی داشتید که ازقلم‌افتاده بود؛ می‌توانید زیر همین پست آن را بپرسید. امیدواریم آن قدر برایتان مفید باشد که دیگر نیازی به پرسیدن سؤال احساس نکنید!

 

 

کد بورسی و اوراق بهادار

کد بورسی و اوراق بهادار

 

 

آیا برای خرید سهام از فرا بورس، نیاز به کد بورس جداگانه است؟

بازار فرا بورس نیز بازاری با شباهت‌های بسیار زیاد به بورس است. در این بازار نیز شما می‌توانید از کد بورس قبلی خود استفاده کنید. آن هم به این خاطر که تفاوت چندانی میان بورس و فرا بورس دیده نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید کارهایی به جز فعالیت در بورس و فرا بورس با این کد کنید. برای مثال می‌توانید اوراقی مانند اوراق تسهیلاتی مسکن را نیز از طریق همین کد خریدوفروش کنید. دقت داشته باشید که این کد مختص به شما است. پس اگر در بازارهای فرا بورسی هم فعالیت کردید؛ بازهم نیاز نیست این کد را در اختیار دیگران قرار دهید.

درباره فرا بورس بیشتر بدانید!

برای مشاهده معاملات سهام شرکت‌های بورسی و فرا بورسی کلیک کنید!

آیا می‌توان خرید اسناد خزانه اسلامی مثل اخزا، سخا و سخاب را به کمک این کد انجام داد؟

این اوراق نیز همانند اوراق تسهیلاتی مسکن هستند. بنابراین می‌توان آن‌ها را با استفاده از این کد خرید و یا فروخت. این اوراق درآمد ثابت دارند. ممکن است شما تمایلی به ریسک در بازار سهام نداشته باشید. بنابراین این اوراق می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. البته درصورتی‌که این اوراق را انتخاب کنید دیگر درآمد افزایشی یا کاهشی نخواهید داشت. بنابراین توصیه ما این است که کمی ریسک‌پذیر باشید و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید. خرید این اوراق برای افراد با ریسک‌پذیری کم مناسب است.

 

صندوق سرمایه گذاری و کد بورسی

صندوق سرمایه گذاری و کد بورسی

 

 

آیا می‌توان با کد بورسی صندوق سرمایه‌گذاری خرید؟

به طور کلی می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متفاوتی دارند. بنابراین روش‌های خرید آنها نیز کاملاً متفاوت است. در ادامه به دو نوع کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم.

جهت دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام اینجا را کلیک کنید..

 

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

 واحدهایی که در این صندوق وجود دارد به دو صورت حضوری و غیرحضوری فروخته می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را خریداری کنید. اما دقت داشته باشید که در این نوع صندوق سرمایه‌گذاری نیازی به کد معاملاتی وجود ندارد. بنابراین شفافیت در آنها کم‌تر خواهد بود. همچنین هزینه‌ای که باید برای سرمایه‌گذاری یا ابطال واحدها بپردازید بیشتر از نوع دوم یعنی صندوق‌های ETF می‌باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار بورس یا صندوق‌هایETF

 این صندوق‌ها دست باز بیشتری برای خریدوفروش دارند. همچنین حداقل پول لازم برای خریداری واحدهای آنها نیز از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک کمتر است. اما دقت کنید که در این نوع صندوق‌ها نیاز به کد معاملاتی دارید. نیاز به کد معاملاتی به این معنی است که می‌توان آن‌ها را در بازار بورس به خریدوفروش رساند. قوانین معاملاتی درباره این صندوق‌ها نیز به طور کلی شبیه به سهام است. قوانین خریدوفروش سهام بسیار ساده هستند. اما دقت داشته باشید که تفاوت‌های بسیار ریز و جزئی در قوانین خریدوفروش سهام و قوانین خریدوفروش صندوق سرمایه‌گذاری  ETF است. برای مثال می‌توان به کارمزدهای معاملاتی در این صندوق‌ها اشاره کرد که بسیار کمتر هستند. بنابراین معامله‌گری در این صندوق‌ها سود چندانی در پی ندارد.

 

جهت دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام اینجا را کلیک کنید..

هردو این صندوق‌ها دارای انواع متفاوتی هستند. برای مثال تعدادی صندوق معاملاتی وجود دارد که با درآمد ثابت هستند. در حالی که تعدادی هم وجود دارد که مختلط نامیده می‌شوند.

با خرید صندوق‌های ETF شما به شکل کاملاً غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنید. بنابراین احکام معامله در این صندوق‌ها نیز مشابه احکام سرمایه‌گذاری در بورس است.

تا چه زمانی می‌توانم از کد بورسی استفاده کنم؟

در بازار بورس هیچ اجباری برای معامله وجود ندارد. شما می‌توانید امروز معامله نکنید ولی فردا همان سهم را معامله کنید. هیچ اجباری در کار نیست. کد معاملاتی نیز برای شما محدودیتی تعیین نمی‌کند. بنابراین دست شما برای معامله در بورس کاملاً آزاد است.

شما می‌توانید کد بورسی داشته باشید اما چندین سال بعد اقدام به معامله کنید. البته دقت داشته باشید که کد بورسی شما باید در خاطرتان مانده باشد. در غیر این صورت کار کمی مشکل‌تر خواهد شد. البته خریدوفروش بعد از دریافت این کد کاملاً به قدرت ریسک‌پذیری شما وابسته است. 

در روانشناسی معامله‌گری می‌خوانیم بهتر است بلافاصله بعد از دریافت این کد اقدام به خریدوفروش سهام نکنید. همچنین گذشت زمان زیاد نیز خوب نیست. بهتر است حدود یک هفته بعد از دریافت کد معاملاتی اقدام به معامله کنید. این کار کمک می‌کند که علاوه بر اینکه قدرت ریسک‌پذیری شما کاهش نیافته است؛ هیجان اولیه نیز از بین برود. بنابراین با آرامش بیشتری معامله می‌کنید.

کد بورسی من متعلق به چند سال پیش است؛ اکنون نیز آن را فراموش کرده‌ام. تکلیف من چیست؟

بهترین راه برای شما این است که دوباره کد معاملاتی دریافت کنید. بله شما قدرت این را دارید که یک کد معاملاتی دیگر دریافت کنید. این کار بهتر است در یک کارگزاری جدید باشد. اما اگر تمایل دارید در همان کارگزاری قبلی اقدام به دریافت کد معاملاتی کنید هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

زمانی که به نزد کارگزار رفتید؛ بگویید مشکلتان چیست. او با کمک کد ملی می‌تواند کد معاملاتی شما را بازیابی کند. اما همان‌طور که اشاره کردیم بهتر است یک کد جدید دریافت کنید.

مشکلی از بابت افتتاح حساب در چند کارگزاری وجود ندارد؟

باید بگوییم خیر. شما برای معاملات اوراق بهادار می‌توانید در کارگزاری‌های مختلف حساب داشته باشید. دقت داشته باشید این مورد با اینکه گفتیم کد معاملاتی مانند کد ملی است منافاتی ندارد! شما می‌توانید با داشتن یک کد اقدام به افتتاح حساب در کارگزاری‌های متفاوت کنید. این مورد همانند این است که یک نفر با یک کد ملی می‌تواند در بانک‌های مختلف اقدام به باز کردن حساب کند.

امکان تغیر کارگزاری نیز وجود دارد. در صورتی که شما از خدمات یک کارگزاری رضایت کافی نداشتید؛ می‌توانید به‌راحتی آن را تغییر دهید. به این کار در بازار بورس تغییر کارگزار ناظر گفته می‌شود.

 

سامانه سجام

سامانه سجام

 

 

آیا بعد از ثبت‌نام در سجام می‌توان کد معاملاتی دریافت کرد؟

بله این کار نیز همانند شکل عادی خود انجام می‌گیرد. شما به‌راحتی می‌توانید بازهم یک کد معاملاتی دریافت کنید. البته دقت کنید که اگر در برخی کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید آنها می‌توانند شما را در سجام ثبت‌نام کنند و دیگر نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست.

کد بورسی کدی است که برای ورود به بازار بورس به آن نیاز مبرم دارید. با داشتن این کد می‌توان علاوه بر بورس کارهای متفاوتی کرد. در این مقاله به برسی مهم‌ترین سؤالات شما از قبیل فراموشی کد پرداختیم. امیدواریم برایتان مثمر ثمر باشد.

 

جهت دریافت کد بورسی و ثبت نام در سجام اینجا را کلیک کنید..

  1. حامد گودرزی گفته؛
    ۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۰۳/۰۵

    سلام خسته نباشید ببخشید بنده روش مستقیم سهام زدم ولی تمایلی ندارم وارد بازار بورس بشم و معامله بکنم ،فقط میخوام اونو نگه دارم برای آینده
    با این روش که مد نظرم هست باز باید کد بورسی از سایت سجام بگیرم یا نیازی نیس ثبت نام کنم؟
    ممنونم، لطف کردید

لینک کوتاه: