کارگزار بورس کیست و چگونه می توان آن را انتخاب نمود؟

کارگزار در بازار بورس به چه کسی اطلاق می گردد؟

پیش از هر چیز با ورود به بازار بورس می بایست کارگزار بورس را شناخت و در راستای نحوه انتخاب بهترین کارگزار بورس گام برداشت. در یک تعریف ساده می توان کارگزار بورس را این گونه تعریف نمود: کارگزار بورس شخصی حقوقی می باشد که در راستای معامله اوراق بهادار برای دیگران و به حساب آنها مشغول به فعالیت در بازار بورس است.

این اشخاص واسطه بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار هستند و به عنوان نماینده مشتری و به حساب آن در مقابل دریافت کارمزد رو به خرید و فروش اوراق بهادار در این بازار پر تب و تاب می آورد.

همین‌الان آموزش‌های سایت ما را دنبال کنید تا در پایان دوره‌های آموزشی بورس به یک فرد کاملاًحرفه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری بورس تبدیل شوید.

چگونه می توان یک کارگزار خوب انتخاب نمود؟

کارگزار بورس

اما مهمترین امر در این فرآیند کاری نحوه انتخاب آنهاست. به واقع برای آنکه در این هیاهوی بازار بورس اوراق بهادار بتوان یک معامله آسان و امن را تجربه نمود، می بایست در وهله نخست یک کارگزار خوب و خبره را انتخاب نمود که عاملی تأثیرگذار در خرید و فروشی مطمئن در بازار سرمایه به حساب می آید. لذا با در نظر گرفتن یک سری فاکتورها و معیارهای اصلی در این زمینه کاری می بایست پا به عرصه بورس گذاشت.

برای سرمایه گذاری و شروع روند کاری در این زمینه برای معامله در بازار بورس اوراق بهادار ابتدا می بایست به یکی از شعب کارگزاری در بانک ها مراجعه نموده تا کد معاملاتی را بتوان از أخذ نمود. دریافت این کد نیازمند داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از کارگزاران رسمی بورس اوراق بهادار است. با وجود تعداد کارگزاری های زیاد در این زمینه مشکلی بابت أخذ کد سهامداری برای افراد پیش نخواهد آمد.

اقدامات لازم جهت انتخاب کارگزار بورس

برای انتخاب کارگزار بورس در ابتدای امر می بایست فهرست و مشخصات کارگزاران فعال و رسمی که دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، را از ابتدا تا انتهاء مورد بررسی و مطالعه قرار داده تا با شناخت در این حوزه کاری وارد فعالیت شد.

سپس بعد از شناخت اولیه و مشاهده نمودن اسامی کارگزاران رسمی و مشخصات کلی آنان که تعداد آن ها هم اکنون 107 عدد می باشند، می بایست نسبت به انتخاب یک کارگزار مطمئن و قابل اعتماد تحقیق کرد تا با راهنمایی و مشاوره از کسانی که در این حوزه کاری فعالیت داشته اند و با اطلاعات کافی و جامع رو به انتخاب یک کارگزار مطمئن آورد.

کارگزار بورس

برای این انتخاب باید دو فاکتور زیر را مدنظر داشت:

1- ارائه خدمات مورد نیاز سرمایه گذار توسط کارگزاری که شامل : جامعیت کارگزار، دسترسی سرمایه گذار به آن، تخفیف کارمزد و ارائه نمودن خدمات اعتباری، سامانه معاملات آنلاین، تحلیل و مشاوره و آموزش در این راه پر پیچ و خم، خدمات پشتیبانی و صندوق های سرمایه گذاری

2- احراز نمودن رتبه قابل قبول توسط کارگزاری طبق آمارهای منتشر یافته شده از طرف سازمان بورس اوراق بهادار.بنابراین با درنظر گرفتن این فاکتورها می توان انتخاب شایسته ای داشت.


 

• فایل های مرتبط

انتخاب یک کارگزار و بازکردن حساب در بورس (۸ صفحه)

راهنمای انتخاب یک کارگزاری مورد اعتماد (۲۳ صفحه)

    لینک کوتاه: