چگونگی رخ دادن ریسک نکول در اقتصاد

معنای لغوی و اصطلاحی ریسک نکول

نُکول کلمه ای عربی به معنای پس زدن، جا زدن یا کنار کشیدن می باشد. اما ریسک نکول اصلاحی است که در علم اقتصاد و در بازار بورس و سرمایه مورد کاربست واقع می گردد که بی ارتباط با مفهوم لغوی آن هم نیست. چرا که ریسک نکول در آموزش بورس به معنای این است که طرف قرارداد عمدا و یا سهوا به تعهدات خویش در قبال قراردادی که بسته است عمل نکند و بخشی و یا تمام تعهدات خویش را عملی نسازد.

پس به این اصطلاح نکول گفته می شود چون از تعهدات خویش عقب نشینی می کند و خواسته یا ناخواسته نسبت به آنها واپس می زند. بنابراین در چنین شرایطی ریسک نکول رخ می دهد.

ریسک نکول

چگونگی رخ دادن ریسک نکول

برای آنکه بهتر با ریسک نکول آشنا شویم و در مورد چگونگی رخ دادن این ریسک بیشتر بدانیم. توجه شما را به این مثال جلب می نمایم:

با فرض مثال شرکت الف در راستای سرمایه گذاری خط اعتباری به مبلغ یک میلیارد تومان از بانکی در اختیار دارد و 500 میلیون از این خط اعتباری هنوز واریز نشده است. لذا شرکت الف باید ماهانه 2.5 میلیون تومان در جهت بدهی خود به بانک مذکور واریز نماید. اما از آنجا که شرکت الف در راستای راه اندازی محصول جدید ارائه شده خود به مشکل برخورده است و در حال کلنجار رفتن با چهار محصول دیگر به طور همزمان می باشد. پرداخت بدهی در چنین شرایط نا به سامانی و نیز با توجه به افت 75 درصدی میزان فروش و خشکیدگی میزان نقدینگی عملا محال و یا به تعبیری دیگر دشوار شده است.

تحت چنین شرایطی شرکت در پرداخت بدهی خود به بانک چند ماهی واپس می زند و بدهی های خود را با تأخیر و دیرتر از موعد مقرر صورت می دهد. بعد از سپری شدن شش ماه پرداخت قسط را هم به طور کامل متوقف می سازد و توان پرداخت آن را ندارد. در چنین شرایطی بانک به شرکت اعلان ریسک نکول می کند و از شرکت مذکور تقاضای فوری 500 میلیون سرمایه واریز نشده را می کند. طبیعتا پرداخت چنین مبلغ گزافی برای این شرکت محال و بسیار دشوار می باشد. بانک نیز مجبور می شود که فرآیند توقیف وثیقه ای را شروع کند که وام را تضمین کرده است. شرکت الف هم با توجه به عدم بازپرداخت بدون این دارایی ها اعم از ماشین آلات و … در ادامه مسیر خود باز می ماند و در نتیجه به طور کامل این شرکت تعطیل یا ورشکسته می شود.

ریسک نکول

مهم‌ترین ریسک نهادهای پولی و مالی

ریسک نکول یکی از مهمترین ریسک های نهادهای پولی و مالی به شمار می آید. بنابراین بایستی ریسک نکول را جدی گرفت. نکول تعداد اندکی از مشتریان به راحتی می تواند زیان های هنگفتی به یک موسسه مالی، بانک و… وارد سازد. البته نباید فراموش کرد که بانک ها و سایر موسسات مالی برای جلوگیری از نکول و کنترل ریسک آن از شیوه های خاصی می توانند برای تعیین اعتبار مشتریان خود استفاده کنند. کارشناسان مالی با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی می توانند از طریق سازوکارهای مختلف ریسک نکول را به حداقل ممکن برسانند.


 

• فایل های مرتبط

مفاهیم ریسک و بازده (۲۴ صفحه)

ریسک و بازده (۱۳ صفحه)

    لینک کوتاه: