چگونه خونسردی در معاملات را به ثمر برسانیم؟

یکی از مقالات الف بورس که نه تنها در اقتصاد بلکه در زندگی روزمره نیز کاربرد بسیاری دارد؛ آموزش خونسردی در معاملات است. توجه داشته باشید که خونسردی می‌تواند شما را هزاران قدم به اهداف مختلف زندگی نزدیک کند. چه این اهداف مالی باشد؛ چه اهدافی در زندگی خصوصی همچون همسر خوبی بودن یا موفقیت در ارتباط با دوستان. خونسردی در معاملات از مجموعه روانشناسی معامله است که از اهمیتی حتی بیشتر از هزاران تحلیل برخوردار است. از دیگر مقالات این مجموعه می‌توان به هشت تیپ شخصیتی سرمایه گذاران، سری مقالات هوش مالی قسمت اول، دوم، سوم و چهارم و بیزاری از باخت اشاره کرد. در ادامه این مقاله شما می‌آموزید چگونه در معاملات خونسردی خود را حفظ کرده و گرفتار بازار نشوید.

اگر می‌خواهید تریدر موفقی باشید؛ خونسردی در معاملات را حفظ کنید!

تریدر های تازه‌کار چه‌کار می‌کنند؟

یک معامله‌گر موفق می‌تواند منطقی‌ترین رفتار را داشته باشد. این بدان معنی است که او می‌تواند به خوبی احساسات خود را کنترل کند. معامله‌گری کار نسبتاً آسان و در عین حال کار سختی است. چراکه باید بتوانید به خوبی احساساتتان را کنترل کنید. باید طوری رفتار کنید که تازه‌کار به نظر نرسید. معامله گران تازه‌کار طوری رفتار می‌کنند که انگار سوار ترن هوایی هستند! آن‌ها زمانی که سود می‌کنند خود را در بام دنیا می‌بینند؛ به همین شکل زمانی هم که ضرر می‌کنند؛ فکر می‌کنند دنیا به آخر رسیده است. 

آن‌ها در زمان سود به خود غره می‌شوند و زمان ضرر، در دره‌های نا امیدی گم می‌شوند. توجه داشته باشید معامله‌گری همچون قضاوت است. در آن باید احساساتتان را کنترل کنید. در غیر اینصورت همین احساسات خطرناک می‌شوند و می‌توانند شما را به دره بیچارگی پرتاب کنند. همان قدر که یک قاضی برای قضاوت عادلانه نیازمند دوری از احساسات است؛ یک تریدر موفق نیز باید از احساسات دور باشد.

تریدر های سردوگرم‌چشیده چه‌کار می‌کنند؟

تریدر با تجربه

تریدر با تجربه

در مقابل این گروه تریدر های سردوگرم‌چشیده هستند. آن‌ها در احساسات خود غرق نمی‌شوند. آن‌ها رفتار حرفه‌ای دارند. به همین دلیل آرام و خونسرد رفتار می‌کنند. آن‌ها زمانی که سود می‌کنند؛ فکر نمی‌کنند بهترین در این کار هستند و هیچ اشتباهی نخواهند کرد. زمانی هم که به شکل متوالی ضرر می‌کنند؛ احساس نمی‌کنند دنیا به آخر رسیده است. این کار آن‌ها حتی اگر به شکل متوالی در حال ضرر دهی باشند ادامه دارد.

در این جا ممکن است این سؤال را از خود بپرسید که چرا تریدرهای موفق خونسرد در معاملات هستند؟ پاسخ ساده است. آن‌ها دقیقاً می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند. دقیقاً برعکس تریدرهای تازه کار. اگر حرفه‌ای باشید؛ می‌توانید به خوبی از پس کنترل احساساتتان بر بیایید. تریدرهای حرفه‌ای اجازه نمی‌دهند بالا و پایین شدن بازار برخلاف جهت آن‌ها، روی احساساتشان تأثیر بگذارد.

چه کنیم تا با خونسردی در معاملات حرفه‌ای شویم؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند با چند نمودار رنگارنگ که اطرافشان باشد می‌توانند حرفه‌ای به نظر برسند. این در حالی است که مردم دیگر گول ظاهر شما را نمی‌خورند بهتر است خودتان را نیز گول نزنید! چیزی که حرفه‌ای بودن شما را در بازار نشان می‌دهد؛ رفتار شما در برابر تغییرات و سختی‌ها است. توجه داشته باشید چیزی که شما را حرفه نشان می‌دهد رفتار شبیه حرفه‌ای ها است. نه تنها در ظاهر بلکه در باطن نیز باید همانند حرفه‌ای ها رفتار کنید.

مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توان به یک معامله‌گر تازه‌کار کرد این است که خونسرد در معاملات رفتار کند. بنابراین تا جایی که می‌توانید احساسات را کنار بگذارید. اگر احساسات مخرب داشته باشید؛ باعث تردید می‌شود. تردید یکی از مخرب‌ترین احساسات شماست. در صورتی که یک استراتژی کارآمد داشته باشید اما خونسرد نباشید و تردید را از خود دور نکنید؛ ممکن است همین تردید باعث شود از ادامه آن استراتژی خوب دست بردارید. توجه داشته باشید که عدم پیروی از یک استراتژی خوب، به معنی سقوط در دره زیان‌ها است. حال فرض کنید از یک استراتژی خوب حدود 30 درصدی، به یک استراتژی خوب 30 درصدی دیگر بروید. این کار بازهم خطرناک و مضر است. چراکه با این کار راه نیمه رفته را خراب می‌کنید.

اعتماد به نفس پایین قاتل خونسردی در معاملات

تا اینجا گفتیم از تردید دور شوید. باید به خودتان اعتماد داشته باشید. اما این لزوماً به معنی اعتماد به عرش داشتن نیست! اعتماد به نفس خوب است اما تا جایی که کنترل شده باشد. این کاملاً طبیعی است که وقتی سودی به دست می‌آورید هیجان زده شوید. طبیعی است که با خود بگویید الآن هیچ چیز نمی‌تواند مرا متوقف کند! من شکست ناپذیرم. اما باید به یاد داشته باشید باید بتوانید این احساسات را کنترل کنید.

سود همانند الکل است. شما را مست می‌کند! وقتی همه‌چیز بر وفق مرادتان پیش می‌رود؛ ممکن است به خودتان بگویید اوکی الآن جای بیشتری برای ریسک دارم. اگر ریسک بیشتری کنم، می‌توانم سودهای بیشتری به دست بیاورم. این تفکر همان بخش مست کننده الکل است. باید از آن دوری کنید. انسان مست رفتار خود را نمی‌فهمد. شما نیز باید با کنترل رفتارتان از این مستی دوری کنید.

در زمان سود خرید و فروش بسیار ساده‌تر است. تنها با یک کلیک می‌خرید و می‌فروشید. به همین سادگی است. در این حالت استراتژی خود را به دست فراموشی می‌سپارید. در آن زمان فکر می‌کنید استراتژی مخصوص تازه کارها است. بنابراین بهتر است کمی بیشتر ریسک کنید. استراتژی خود را فراموش می‌کنید. در این حالت حتی ممکن است حد ضرر خود را نیز فراموش کنید. بنابراین بهتر است خونسردی در معاملات را بیاموزید. 

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین

فرض کنید یک معامله برمبنای اعتماد به نفس بالا انجام دادید. حالا چه؟ در صورت موفقیت یک موفقیت تاریخی برایتان به دست آمده است که البته احتمال آن بسیار کم است! در صورتی هم که ضرر کنید که احتمالاً می‌کنید؛ بیشتر از سود گذشته ضرر می‌کنید. آن وقت معامله‌ای که قرار بود شما را به قله برساند؛ تبدیل به سوهان روحتان می‌شود. تنها دلیل این سوهان روح نیز پیروی نکردن از قوانین مدیریت سرمایه است. حتی ممکن است امروز هم که این مقاله را مطالعه می‌کنید؛ تلخی تجربه‌های این چنینی را به یاد آورده باشید! اشکالی ندارد. هنوز هم راه پیشرفت وجود دارد.

بسیار مهم است که بدانید معامله‌گری قمار نیست! بلکه یک تجارت است که ممکن است برایتان سود داشته باشد؛ یا ضرر هنگفتی را به شما تحمیل کند. بنابراین توجه کنید که هر طور شده باید از قوانین مدیریت مالی به خصوص خونسردی در معاملات پیروی کنید.

چند پیشنهاد برای حفظ خونسردی در معاملات

قرار نیست همیشه برنده باشید!

بزرگ‌ترین انسان‌ها هم ممکن است زمین بخورند. تا به حال شده است وقتی در خیابان قدم می‌زنید؛ به چیزی برخورد کنید؟ معلوم است که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. در این حالت آیا دیگر در خیابان قدم نخواهید زد؟ این احتمال همیشه وجود دارد اما می‌توان با حفاظت بیشتر آن را کنترل کرد. در معامله‌گری نیز همینطور است. همیشه ممکن است شکست بخورید. حتی اگر ثروتمندترین مرد دنیا هم باشید؛ ممکن است در یک معامله بازنده شوید.

 روزی بهترین شطرنج‌باز جهان در برابر کسی که تازه شطرنج یاد گرفته بود بازنده شد! از او پرسیدند چطور شد که جلوی یک تازه‌کار بازنده شدی؟ پاسخ داد من به دنبال تحلیل‌هایی بودم که رفتار او ممکن بود داشته باشد. در حالی که او تنها مسیر خود را با آرامش طی می‌کرد. همین مرا گمراه کرد. توجه داشته باشید که شطرنج‌باز تازه‌کار اصلاً نمی‌دانست قرار است برنده باشد. او بدون توجه به برد و باخت تنها سعی می‌کرد برنده باشد!

با سرمایه کافی معامله کنید.

زیان‌ها ممکن است در زمان‌هایی بیشتر از سودها باشد. این نباید شما را از بازار دور کند. باید با سرمایه کافی وارد بازار شوید. باید بتوانید از پس ضررها بربیایید. بنابراین اگر سرمایه کافی ندارید؛ بهتر است ورود به بازار را برای کمی بعدتر بگذارید. توجه داشته باشید که سرمایه کافی به معنی میلیاردها دلار پول نیست. تنها کافی است بتوانید از پس زیان‌ها بربیایید.

جشن بعد از برد و ماتم بعد از باخت ممنوع

همان‌طور که در اول این بخش اشاره کردیم؛ ممکن است بازنده شوید. ممکن هم هست که برنده شوید. بنابراین بعد از هر برد جشن نگیرید و بعد از هر باخت در دنیایی تنهایی و غم فرو نروید. از ابتدای این مقاله قصد داریم به شما بگوییم خونسردی در معاملات بسیار مهم است. بنابراین بعد از هر باخت بهتر است ناامید نشوید. همین‌طور بعد از هر برد نباید یک پارتی مفصل ترتیب دهید. می‌دانم معامله‌گری شما را احساساتی می‌کند. معامله گران موفق می‌دانند که باید این احساسات را کنترل کنند. آن‌ها زایان های کوچک را نگه می‌دارند و همین موجب ساکت و منطقی بودن آن‌ها می‌شود.

باخت در بورس

باخت در بورس

خونسردی در معاملات باید از درون شما باشد. در این مقاله نیز هم سعی کردیم اهمیت این موضوع را به شما نشان دهیم؛ هم سعی کردیم راهکارهایی برای افزایش خونسردی به شما معرفی کنیم. بنابراین اهمیت بسیاری دارد که سعی کنید کنترل روی خودتان را بیشتر کنید. در این مقاله خونسردی و اعتماد به نفس بیش‌ازاندازه معرفی شد. در مقالات دیگر روانشناسی معامله‌گری در بورس نیز شما را با دیگر مفاهیم این حیطه آشنا کردیم. بنابراین توصیه می‌شود حتماً مالی رفتاری قسمت دوم و سوم، هوش مالی قسمت اول، دوم، سوم و چهارم را نیز مطالعه کنید. توجه کنید مقاله چرا ما عاشق معامله‌گری هستیم؟ نیز می‌تواند به شما کمک شایانی کند. 

    لینک کوتاه: