چنگال اندروز و نحوه استفاده

بررسی چنگال اندروز در آموزش تحلیل تکنیکال

در ادامهی سری مجموعههای آموزش تحلیل تکنیکال، به بررسی چنگال اندروز میرسیم. در ادامه شکلی آورده شده که مطابق آنچه مشاهده میکنید خط میانهای که ترسیم شده مبتنی بر سه نقطهی محوری A,B و C میباشد. پس از اینکه خط میانهی آندروز رسم گردید، دو خط موازی با نقاط B و C که محوری هستند رسم میکنید که در شکل همان دو خط موازی بالا و پایین میباشند.

در نهایت شکلی پدید میآید که شبیه به چنگال بوده و در آموزش تحلیل تکنیکال به آن چنگال آلن اندروز میگویند. با اینکه خود شخص اندروز اصلا لفظ چنگال را به کار نگرفته اما به دلیل متداول شدن از این لغت استفاده میکنیم.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، رسم چنگال اندروز در رابطه شاخص کل بورس اوراق بهادار

چنگال اندروز که توسط دکتر آلن اندروز ابداع شد، از سه خط تشکیل شده که همگی موازی با خطوط روند میباشد که تفسیر آن مبتنی بر خطوط حمایت و مقاومت در قواعد استاندارد میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، چنگال اندروز در رابطه با تراکتورسازی

طبق مباحث آموزش تحلیل تکنیکال، چنگال اندروز در واقع استراتژی به منظور استفاده از روندها است که طبق نظر ابداع کنندهی آن یعنی آلن اندری؛ خطوط روندی که کلاسیک هستند در بازار، کارایی مناسبی ندارند و به هر میزان که خطوط روند از نقطه و پیوت بیشتری عبور کند به همان میزان نیز کارایی بالاتری خواهد داشت. با این وجود در آموزش تحلیل تکنیکال تأکید میکنیم که براساس این خط مرکزی، باید همهی نوسانات مرتبط با قیمت را بین دو بالی که کانالهای قیمت را ایجاد میکنند در اختیار داشته باشیم.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، هر تحلیلگری باید دقت داشته باشد که به منظور ترسیم چنگال اندروز حتما باید سه نقطه (پیوت) را که در واقع شروع کنندهی موجهای جدید هستند در اختیار داشته باشد و پس از اینکه چنگال اندروز پیچفورک را رسم نمود حتما باید بررسی کند که آیا چنگال رسم شده، سه اصل اساسی مرتبط با ترسیم آن را به کار گرفته است یا خیر.
در شکل زیر مشاهده میکنید که به منظور ترسیم چنگال اندروز حتما باید سه نقطهی آغاز موج را در اختیار داشته باشیم. طبق شکل زیر نقطههای A و C در تغییر دادن جهت قیمت دارای

نقشهای مشابه و نقطهی B دارای نقشی متضاد با این دو میباشد. این عبارت در آموزش تحلیل تکنیکال به معنای این است، در صورتی که نقطههای A و C روند صعودی جاری را نزولی کرده باشند، نقطهی B دقیقا خلاف آن عمل کرده و روند نزولی جاری را به صعودی تبدیل نموده است که در ترسیم چنگال صعودی، تشکیل نقشهای معکوس رخ میدهد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، نقشهای متضاد نقاط محوری در تغییر جهت قیمت

تا اینجا در آموزش تحلیل تکنیکال متوجه شدیم که به منظور رسم چنگال اندروز نیاز به سه نقطه داریم. همچنین از روی این نقاط نیز متوجه شدیم که قیمت معمولا به صورت سینوسی تغییر میکند. ضمنا با توجه به اینکه قیمت حول محور خط میانه بیشترین نوسان را دارد میتوانیم بین نقاط B و C (به رنگ سبز بین نقاط B و C در شکل مشخص شده) را نقطهی میانی در نظر گرفته و از نقطهی A، خطی را به سمت آن ترسیم نمود.

خطی که در این شرایط رسم میشود دارای شیب و زاویهی مخصوصی در رابطه با تغییر قیمت دارد که مطابق مورد گفته شده در آموزش تحلیل تکنیکال، بیشترین نوسان حول همین محور است. به موازات خط میانی و معادل با شیب آن میتوان از دو نقطهی B و C خطهایی را رسم کرد. معمولا اتفاقی که رخ میدهد نوسان مکرر قیمت حول محور یاد شده و خط میانی است. با این وجود چنگالهای بالا و پایینی که موازی با خط میانی رسم شده بودند نسبت به قیمت واکنش خواهند داشت.

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، بازهی جابجایی قیمت که برای چنگال اندروز متصور شده، بین دو چنگال یا بال کناری است و هر زمان قیمت از بین این دو خارج گردد، چنگال اندروز نیز اعتبار نخواهد داشت.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، نوسان قیمت حول محور خط میانه در رابطه با سرمایه گذاری غدیر

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، خروج قیمت از بین دو چنگال

آموزش تحلیل تکنیکال، نحوهی استفاده از چنگال اندروز

تا اینجا، طبق آموزش تحلیل تکنیکال، با تمامی اصول رسم چنگال اندروز آشنا شدیم و هنگامی که طبق این اصول، چنگال را رسم نمودیم، نوبت به بررسی روشهای استفاده از چنگال اندروز به منظور استفاده در معامله در بازار میرسد.

1-در روش اول زمانی از چنگال اندوز استفاده میکنیم که با وجود رسم صحیح چنگال، در بازار، قیمتها به سمت خط میانی که در چنگال اندروز وجود دارد حرکت نکرده و در اطراف بال بالاییِ روند نزولی و اطراف بال پایینیِ روند صعودی حرکت میکند. لذا طبق آموزش تحلیل تکنیکال، در این حالت که قیمت نمیتواند به خط میانی چنگال اندروز برسد گفته میشود که، نشانهی ضعیف شدن روند جاری بازار در حالت کنونی است به همین دلیل احتمال شکسته شدن بال بالایی یا پایینی بسیار زیاد است، که در واقع قیمت حول این دو بال در حال نوسان میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، نوسان قیمت حول بال پایینی روند صعودی در گروه بهمن

قاعدهی اول در رابطه با فروش: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، چگونه از روی چنگال اندروز متوجه شویم که وضعیت کنونی بازار ضعیف بوده و سیگنال فروش صادر شده است؟ هر موقع چنگال اندروز روند صعودی داشته باشد و قیمت بال یا خط موازی پایینی آن را بشکند یعنی بازار ضعیف بوده و سیگنال فروش اعلام میگردد.

در شکلی که در ادامهی مباحث آموزش تحلیل تکنیکال ارائه میکنیم نشان دهندهی شکسته شدن بال پایینی چنگال صعودی و ورود به معامله برای فروش میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، شکسته شدن بال پایینی چنگال صعودی و ارسال سیگنال فروش

قاعدهی اول در رابطه با خرید: دقیقا برعکس قاعدهی اول که برای فروش در آموزش تحلیل تکنیکال توضیح داده شد، در مورد خرید صادق میباشد بدین صورت که هر موقع قیمت بتواند بال یا خط موازیِ بالایی در چنگال اندروز نزولی را بکشند، نشانهی قوی شدن بازار و ارسال سیگنال خرید است. در شکل زیر، طبق مطالب آموزش تحلیل تکنیکال، حالتی را که در آن با شکسته شدن خط بالایی چنگال نزولی، سیگنال خرید ارسال میگردد را نشان دادهایم.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، شکسته شدن خط بالایی چنگال نزولی و ارسال سیگنال خرید

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، قاعدهی اول خرید

2-طبق آموزش تحلیل تکنیکال، قاعدهی دومی که در مورد استفاده از چنگال اندروز جهت وارد شدن به معامله وجود دارد زمانی استفاده خواهد شد که خط میانی تبدیل به خط حمایت شده و جلوی پیشرفت قیمت را در دو روند نزولی و صعودی به قسمت زیر خط میانی میگیرد (سیگنال خرید).

با وجود اینکه بهترین حالت ورود به معاملات خرید در روندهایی که نزولی بوده و خط میانی چنگال نیز در نقش حمایتی است، صبر کردن تا شکسته شدن بال بالایی میباشد، اما با توجه به آموزش تحلیل تکنیکال، اگر روند صعودی باشد، اعتماد و اطمینان بیشتری میتوان نسبت به ورود به معاملهی خرید داشت.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، سیگنال خرید برای چنگال نزولی در رابطه با شاخص کل بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، شکسته شدن بال بالایی و ورود به معاملهی خرید

بررسی خطوط ماشهای اندروز در آموزش تحلیل تکنیکال

همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید و در آموزش تحلیل تکنیکال نیز اشاره شده، اندروز از خطوطی که در این شکل نیز استفاده شده، بهره گرفت اما نامی برای آن انتخاب نکرد. شاید بهترین نام برای خطوط شکل زیر، خطوط ماشهای باشد. در شکل زیر چنگال اندروز حاصل به هم پیوستن نقطههای A,B و C میباشد که همگی محوری هستند.

ضمنا همانطور که در شکل زیر مربوط به بانک کارآفرین «وکار» مشاهده میکنید، دو خط قرمز رنگ اضافه گردیده است. از این دو خط، یک خط مرتبط با خطی میباشد که نقطههای A و C که محوری هستند را در روند نزولی به هم متصل میکند که به آن در آموزش تحلیل تکنیکال، خط ماشهای بالایی گویند.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، خطوط ماشهای در بانک کارآفرین

نمودار زیر که مشاهده میکنید، مرتبط با شرکت ملی صنایع مس ایرانی «فملی» است و طبق آموزش تحلیل تکنیکال، خط دوم قرمز رنگ در واقع خط متصل کنندهی نقاط A و C میباشد و به آن خط ماشهای پایینی گویند زیرا اگر در روشهای معاملهای مختلف با این خطوط مواجه شوید، قادر خواهد بود سیگنال فروش یا خرید را صادر کرده و به همین دلیل بدین اسم، نامگذاری گردیده است.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، خط ماشهای پایینی مرتبط با شرکت ملی صنایع مس ایران

قاعدهی فروش: طبق آموزههای موجود در آموزش تحلیل تکنیکال، در صورتی که در یک چنگال صعودی، قیمت به خط میانی برخورد نکند و در عوض خط ماشهای پایینی را بشکند، ارسال سیگنال فروش رخ میدهد. نمودار زیر نمونهای از قاعدهی ذکر شده است. نمودار زیر مرتبط با قیمت سهام شرکت فولاد مبارکهی اصفهان میباشد. طبق مطالب عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، چنگال صعودی در نمودار زیر حاصل نقاط A,B و C و همچنین خط ماشهای پایینی است. از قسمت نقطهی C قیمت روند صعودی داشته ولی از خط میانی عبور نکرده و دوباره با حرکت رو به پایین خود، خط پایینی چنگال را که موازی است، شکسته است.

در آموزش تحلیل تکنیکال تأکید میکنیم که شکست این چنینی هم نشانهی فروش اولیه میتواند باشد و هم میتواند اعلام خطری جهت سیگنال فروش جدیتر پس از شکستن خط ماشهای پایینی باشد. در واقع سیگنال فروش حاصل عملکرد قواعد فوق میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، شکست خط پایینی و خط ماشهای پایینی مرتبط با قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه

نمودار بعدی که در سری مطالب آموزش تحلیل تکنیکال در زیر آورده شده، مرتبط با قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر «وغدیر» بوده که همانطور که مشاهده میکنید در آن چنگال صعودی حاصل سه نقطهی محوری A,B و C و همچنین خط ماشهای پایینی است. طبق نمودار زیر، قیمت از قسمت نقطهی C روندی صعودی داشته ولی از خط میانه عبور نکرده و مجددا بازگشت رو به پایین در پیش گرفته است. هنگامی که قیمت، خط موازی پایین را بشکند احتمال صدور سیگنال فروش و وقتی خط ماشهای پایینی را بشکند، صدور سیگنال فروش رخ میدهد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، صدور سیگنال فروشِ سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر پس از شکسته شدن خط ماشهای پایینی

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، هشدار فروش در مورد قیمت جهانی قهوه

قاعدهی خرید: در آموزش تحلیل تکنیکال، نقطه مقابل قاعدهی فروش، قاعدهی خرید است به صورتی که هر زمان قیمت در یک چنگال نزولی به خط میانه نرسد و خط ماشهای بالایی را با حرکت به سمت بالا بشکند، ارسال سیگنال خرید رخ خواهد داد.

نموداری که از سری شکلهای آموزش تحلیل تکنیکال انتخاب گردیده، چنگال نزولی حاصل سه نقطهی A,B و C را نشان میدهد که هر سه محوری بوده و این نمودار نیز مرتبط با تغییرات قیمت جهانی نفت میباشد. در این حالت، قیمت با وجود نزول خود به خط میانه نرسیده و مجدد صعود کرده است که با همین صعود، خط بالایی چنگال را شکسته است، و پس از آن با شکستن خط ماشهای بالایی ارسال سیگنال خرید رخ داده است.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، نمودار قیمت جهانی پالادیوم و ارسال سیگنال خرید

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، سیگنال خرید در رابطه با سرمایه گذاری خوارزمی

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، ارسال سیگنال خرید در رابطه با گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو

خط میانهی کوچک در آموزش تحلیل تکنیکال

در آموزش تحلیل تکنیکال، به خط میانهی دیگری میرسیم که توسط اندروز معرفی گردید و آن را خط میانهی کوچک نامید. ترسیم خط میانهی کوچک دقیقا مشابه با خط میانهی عادی است با این تفاوت که از نقاط محوری کم فاصله در خط میانهی کوچک استفاده میشود. شکلی که در زیر نمایش داده شده، مرتبط با خط میانهی کوچک میباشد. در آموزش تحلیل تکنیکال بیان میکنیم که خط میانهی کوچک را با هدف جستجوی سیگنال خط میانهی بزرگ ترسیم میکنیم.

اغلب اوقات اتفاقی که در مورد صدور سیگنال این خطوط رخ میدهد این است که ارسال سیگنال توسط خط میانهی کوچک مقدم بر خط میانهی بزرگ است. همچنین طبق آموزههای موجود در آموزش تحلیل تکنیکال، سیگنال ارسال شده توسط خط میانهی کوچک را یا به تنهایی میتوان استفاده کرد یا تحت عنوان هشداری برای نزدیک شدن به خط میانهی بزرگ در نظر گرفت. قواعد حاکم بر خرید و فروش در رابطه با خط میانهی کوچک مشابه با خط میانهی نرمال میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال، سیگنال فروش کوچک و بزرگ در رابطه با قیمت جهانی گاز طبیعی

نموداری که در بالا آورده شده، قیمت جهانی گاز طبیعی را تحت چارچوب زمانی روزانه نشان میدهد. در این نمودار از آموزش تحلیل تکنیکال، چنگال بزرگ به کمک نقاط A,B و C و چنگال کوچک به کمک نقاط D,E و F رسم گردیده است. در این قسمت نیز همانطور که عنوان گردید، چنگال کوچک را برای جستجوی سیگنال بزرگ ترسیم شده است، به عبارت دیگر هر دو چنگال با یکدیگر استفاده میشوند. اتفاقی که در چنگال کوچک رخ داده، عبور قیمت از نقطهی C به سمت خط میانه ولی عدم عبور از آن میباشد که این شرایط یعنی ضعف قیمتی و لزوم ارسال سیگنال فروش میباشد.

لذا در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان میکنیم که در چنین شرایطی هر معاملهگری میتواند به منظور دریافت هشدار اولیه مبتنی بر فروش یا خرید، از چنگال کوچک استفاده کند. در شکل زیر فلشهای قرمز رنگی را مشاهده میکنید که مربوط به محدودهی سیگنال فروش کوچک میباشد یعنی در این محل، قیمت، خط پایینی چنگال کوچک را شکسته و هشدار اولیهی فروش را صادر کرده است. در این شرایط، طبق آموزش تحلیل تکنیکال میتوان اقدام به دو روش نمود: فروش سهم یا انتظار برای دریافت هشدار قویتر از جانب چنگال بزرگتر.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، دریافت سیگنال کوچک و بزرگ در رابطه با شرکت کالسیمین

بررسی خطوط هشدار در آموزش تحلیل تکنیکال

در ادامهی سری مطالب آموزش تحلیل تکنیکال، به مبحث خطوط هشدار میرسیم که به خطوطی گفته میشود که اندورز با ترسیم چنگال و سپس به کمک خطوط موازی بالایی و پایینی، خطوط دیگری، موازی با آنها رسم کرد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید، دو خط هشدار ترسیم شده به صورت خط چین و موازی با خطوط بالایی و پایینی چنگال رسم گردیده است که در آن، هر یک از خطوط، فاصلهای برابر با فاصلهی خط میانه تا خطهای موازی چنگال دارند.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، خطوط هشدار به صورت خط چین

نمودار بعدیِ آموزش تحلیل تکنیکال، مرتبط با روند قیمت سهام شرکت مک دونالد است. همانطور که مشاهده میکنید چنگال بزرگی ترسیم شده که پس از شکسته شدن بال پایینی چنگال نزولی، سیگنال فروش صادر شده است. همچنین قابل مشاهده است که قیمت پس از برخورد با خطوط هشدار 1 و 2 که به صورت خط چین نمایش داده شده، میل به بازگشت دارند. در واقع طبق مطالب عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، نقش خطوط هشدار تبدیل روند نزولی به صعودی است یا به عبارتی نقش حمایتی دارند.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، روند قیمت سهام مک دونالد و خطوط هشدار

نمودار دیگری از آموزش تحلیل تکنیکال که در زیر آورده شده، مرتبط با قیمت سهام شرکت Honeywell International است. در این نمودار چنگال و 5 خط هشدار موجود به کمک نقاط A,B و C رسم شدهاند که همگی نقاطی محوری هستند. بعد از عبور کردن قیمت از نقطهی C به دلیل قدرتی که قیمت داشته، قادر به رسیدن به خط میانه نبوده است. حاصل برخورد افزایش قیمت با خطوط هشدار اول، دوم، سوم و پنجم، نقاط محوری سقف میباشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، 5 خط هشدار و نقاط محوری سقف در رابطه با قیمت سهام Honeywell International

نمودار بعدی از سری نمودارهای آموزش تحلیل تکنیکال مرتبط با قیمت سهام هفتگی شرکت Altria Group میباشد. در این نمودار یک خط هشدار و یک چنگال به کمک نقاط A,B و C که همگی محوری هستند تشکیل شده است. نحوهی رفتار موج نزولی در این نمودار بدین شکل است که موج نزولی حاصل شده، ضمن عبور از نقطهی A که محوری است، تا بال چنگال نیز ادامه پیدا کرده و حتی آن را شکسته و تا خط هشدار 1 ادامه مییابد و پس از آن تا خط هشدار پایینی به مسیر خود ادامه داده و در نهایت بعد از تشکیل کف، روند صعودی قیمت آغاز شده است.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، قیمت سهام هفتگی Altria Group و رفتار موج نزولی

در سری مباحث آموزش تحلیل تکنیکال، نموداری در زیر آورده شده که مرتبط با تغییرات قیمت سهام شرکتی به نام سنگ آهن گل گهر میباشد که در طی یک بازهی زمانی 10 ماهه بررسی گردیده است. در این نمودار یک چنگال اندروز و سه خط هشدار مشاهده میکنید که همگی به کمک نقاط محوری A,B و C رسم شدهاند. در این نمودار، قیمت پس از عبور از نقطهی C تا خط میانهی D بالا رفته و بال بالایی چنگال را نیز شکسته است. در این حالت 4 خط هشدار با نقش نقاط بازدارنده، موازی با بال بالایی رسم گردیده است که با یکدیگر نقطههای محوری سقف را تشکیل میدهند.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، تغییرات قیمت سهام شرکت سنگ آهن گل گهر

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، خطوط هشدار شرکت NOKIA

طبق مطالب عنوان شده در آموزش تحلیل تکنیکال، به منظور اینکه بتوانید در پلتفرم متاتریدر 5، از خطوط هشدار استفاده نمایید، با کلیک بر روی چنگال اندروز به بخش ویژگیها رفته و در پنجرهی باز شده، وارد tab سطوح شده و اعداد پیش رفت را پاک کنید و در فیلد مربوط به سطح به ترتیب اعداد 1، 2، 3 و 4 را وارد کنید. ضمنا در ستون توصیف نیز خطوط هشدار 1 و غیره را میتوانید وارد نمایید.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، استفاده از خطوط هشدار در متاتریدر 5


 

• فایل های مرتبط

چنگال اندروز (۲۱ صفحه)

آموزش روش چنگال اندری (۲۷ صفحه)

آشنایی با چنگال های اندرو (۳ صفحه)

لینک کوتاه: