هرم معامله گری بورس چیست و چگونه کار می کند؟

هرم معامله گری بورس  یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که یک سرمایه‌گذار باید از آن اطلاعات داشته باشد. در این مقاله شما را با این هرم بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه بمانید.

هدف سرمایه‌گذاری در تمام بازارها به‌دست آوردن سود است. این کار را می‌توان توسط کارهای متفاوتی در بازار به انجام رساند. برای مثال می‌توان نقش واسطه را بازی کرد اما این کار برای اقتصاد بسیار خطرناک است. بنابراین توصیه می‌شود در بازارهای پول‌ساز دیگر سرمایه‌گذاری کرد. یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری، بورس است.

شناخت بازار بورس و ارتباط آن با خود

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان میان بازارهای مالی با بازار بورس یافت، این است که اگر در یک بازار عادی (بازارهایی که هرروز می‌بینید) سرمایه‌گذاری کنید و سرمایه شما از بین برود؛ ضرر بسیار کمتری خواهید دید. در بازار بورس ضررها می‌تواند بسیار کمرشکن باشد. بنابراین باید شناخت کافی از این بازار داشت.

 

هرم آموزش معامله گری بورس

هرم آموزش معامله گری بورس

 

اولین گام سرمایه‌گذاری

اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بورس، خودشناسی است. تا زمانی که ندانید چقدر توانایی سرمایه دارید یا چقدر می‌توانید به آموزگار بورس خود اطمینان کنید؛ نمی‌توانید یک سرمایه‌گذاری خوب داشته باشید. 

دومین گام سرمایه‌گذاری

گام دوم شناخت خود بازار بورس است. فرض کنید شما می‌خواهید در جایی کفش بفروشید که هیچ‌کس کفش نمی‌پوشد! در این حالت چه می‌کنید؟ آیا با تولیدکننده تماس می‌گیرید و معامله را لغو می‌کنید یا به کار ادامه می‌دهید؟ به نظر من باید ادامه دهید! این کار نشان می‌دهد شما بازار را به خوبی شناخته‌اید اما باید پشت‌کار لازم را نیز داشته باشید.

در این راستا شناخت بازار بورس ایران و به‌خصوص تابلو بورس تهران، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید.

در ادامه این مقاله با هرم معامله گری بورس آشنا خواهید شد.

 

هرم معامله گری بورس

هرم معامله گری بورس

 

طبقه اول هرم معامله گری بورس: آموزش تحلیل گری

پایین‌ترین و پایه‌ترین بخش هرم، آموزش تحلیل گری است. بنابراین باید بگوییم یکی از مهم‌ترین بخش‌های هرم به شمار می‌رود. این بخش پایه‌ای برای رسیدن به نوک هرم است. بنابراین تلاش کنید آن را به خوبی فرا بگیرید.

آموزش تحلیل گری در بورس شامل دو بخش است. بخش اول شامل سرمایه‌گذاری است. شما باید بتوانید به خوبی تشخیص دهید کدام بازار ارزش سرمایه‌گذاری دارد. این کار باعث می‌شود ضرر کاهش پیدا کند. همچنین قدرت ریسک شما را افزایش می‌دهد. درواقع می‌توان گفت این یک علم است. افرادی که در این کار تبحر بالایی دارند؛ بورس شناسان موفق و درنتیجه با درآمدهای بالا خواهند بود. نام این علم، علم بنیادی یا همان فاندامنتال است. 

بخش دوم زمان مناسب است. هرکاری، هرچند درست و ساده، اگر در زمان مناسب انجام نشود می‌تواند زیان‌بار باشد. حال من از شما می‌پرسم؛ آیا سرمایه‌گذاری در هر زمان حتی در بورس‌های بزرگ جهانی کار درستی است؟ مطمئناً خیر. این کار نیز بسیار مهم است. یک تحلیل‌گر بورس خوب باید بداند چه زمانی باید وارد بورس شود؛ چه زمانی خرید کند؛ چه زمانی بورس خود را بفروشد و یا حتی چه زمانی از این بازار خداحافظی کند.

شناسایی زمان مناسب برای کارها در بورس؛ با استفاده از تحلیل بازار ممکن خواهد شد. البته راه دیگری هم وجود دارد که مستلزم آموزش بیشتری است. آن راه استفاده از علم تحلیل تکنیکال است. این علم نیز در مقالات بعدی به شما آموزش داده خواهد شد.

مدیریت سرمایه

یک تحلیل‌گر بورس باید بداند چگونه سود به‌دست آمده را حفظ کند. حتی باید بدانید اگر ضرر کردید چه کاری باید انجام دهید تا این میزان ضرر به کمترین حالت ممکن برسد. این کار با مدیریت سرمایه ممکن می‌شود. درواقع باید بگوییم مدیریت سرمایه شالوده اصلی تمام آموزش‌هایی است که باید بیاموزید. درصورتی‌که این مهارت را نداشته باشید؛ مهارت‌های دیگر بازار بورس همچون تحلیل بازار نیز دردی از شما دوا نخواهد کرد.

طبقه دوم هرم معامله گری بورس: آموزش مهارت معامله‌گری

این کار بسیار مرتبط با خود شماست. شما باید آن‌قدر خودتان را بشناسید که بتوانید بر احساسات خود چیره شوید. باید بدانید چه زمانی نیاز است از خود چه احساسی نشان دهید. باید بتوانید احساساتی که در شما وجود دارند را به شکلی که می‌خواهید نمایش دهید. این کار یک عامل مهم موفقیت در تمامی عرصه‌ها و نه تنها بورس به شمار می‌رود.

وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید؛ قطعاً با احساسات متفاوتی مواجه می‌شوید. احساساتی که تمامی آنها بد و یا تمامی آنها خوب نیستند. مهم‌ترین احساسی که باید بیاموزید آن را کنترل کنید؛ استرس است. در اولین معاملات خود حتماً این احساس به شما دست می‌دهد. ناامیدی، ترس، شادی، غرور، غم و…. احساساتی هستند که باید بیاموزید به آنها چیره شوید.

من احساساتم را بیان نمی‌کنم بنابراین آنها فرصت بروز ندارند! این حرف یکی از خنده‌دارترین حرف‌هایی است که می‌توان در علوم انسانی زد. حتی اگر سخن نگویید، بازهم احساسات شما به طرف مقابل منتقل خواهد شد. این کار با استفاده از زبان بدن انجام می‌گیرد. برای مثال تصور کنید فردی بدون اینکه حرفی بزند در کنار شما نشسته اما شما از بودن کنار او احساس خوبی ندارید. این مورد نشان می‌دهد زبان بدن او شما را آزرده کرده است. 

طبقه سوم هرم معامله گری بورس: آموزش کوچینگ سرمایه

مربی‌گری (کوچینگ) در نوک هرم قرارگرفته است. این کار به شما سودهایی می‌رساند که شاید تابه‌حال به آن فکر هم نکرده‌اید. همانطور که امام علی (ع) می‌فرمایند: زکات علم نشر آن است. شما نیز باید علم خود را نشر دهید. این کار باعث می‌شود هوش مالی شما بهبود یابد. حتماً می‌پرسید این چه ربطی به حدیث داشت؟ باید بگوییم در دین ما هر چیزی که برای انسان مفید باشد در قالب اعمالی توصیه‌شده است. زکات نیز یکی از همین موارد است.

یکی از چیزهایی که در بازار بورس ایران و جهان به شدت مشخص است؛ صعودی یا نزولی بودن بازار است. فعالان بورس باید بدانند در هر کدام از این موارد چگونه رفتار کنند تا سود به بالاترین میزان و ضرر به کمترین میزان خود برسد. همچنین شما باید راهکاری برای خود تعریف کنید که سرمایه‌گذاری شما کمترین میزان ریسک را در بر داشته باشد.

 

هرم آموزش معامله گری

هرم آموزش معامله گری

 

 

هرم معامله گری بورس یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید با آن به سود برسید. این هرم بخش‌های متفاوت بورس را دسته‌بندی کرده و برای هرکدام راهکاری به شما ارائه می‌کند. در طبقه اول هرم، آموزش تحلیل گری به شما آموختیم چگونه متوجه شوید در کدام بازار و در چه زمانی باید سرمایه‌گذاری کنید. در طبقه دوم هرم، آموزش معامله‌گری، آموختیم زبان بدن و محاوره با طرفین معامله چقدر اهمیت دارد. در نوک هرم نیز آموختیم چقدر مهم است علمی که داریم را به دیگران نیز بیاموزیم. 

    لینک کوتاه: