نکات هوشمندانه برای خرید سهام سود آور

خرید سهام سود آور همیشه یکی از دغدغه‌های بزرگ سرمایه گذاران در بازار بورس و فارکس بوده است. در واقع هیچ کس در دنیا وجود ندارد که دوست داشته باشد ضرر کند. سود کردن همیشه موجب شادی می‌شود. چه سود در بازار بورس باشد و چه در هر جای دیگر. اما باید توجه کرد زیان کردن نیز بخشی از کار است. یک سهام دار و یا تریدر حرفه‌‌ای همیشه زمانی که زیان می‌کند سعی می‌کند خطای کار خود را بیابد. بنابراین در معاملات بعدی سهام سودآور می‌خرد. همین می‌شود که بزرگان بازار سرمایه بزرگ و تازه کاران از بازار خارج می‌شوند. البته مطالعه نیز در این میان بی‌تاثیر نیست. از جمله مقالاتی که پیشنهاد می‌شود مطالعه کنید چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ ، آموزش معاملات آتی سهام و سکه، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، انواع مجامع بورسی و… است. بنابراین توصیه ما این است که سایت الف بورس را هر روز چک کنید!

تاثیر تحلیل تکنیکال در خرید سهام سود آور

برنامه خطا داشته باش

حتی اگر بهترین تحلیلگر تکنیکال دنیا هم باشید؛ بازهم ۷۰ درصد از ماجرا را پیش رفته اید. همیشه ۳۰ درصد احتمال خطا وجود دارد. برای آن احتمال برنامه ریزی داشته باشید و فراموش نکنید در بازار بورس تنها غیرممکن است که غیرممکن است!
خرید سهام سود آور است که می‌تواند شما را سرمایه دار خوبی کند. بنابراین انتخاب اینکه کدام سهام برای شما بهتر است می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

تحلیل تکنیکی بهتر است یا بنیادی

افرادی که تازه کار هستند و نمی‌دانند کدام تحلیل را برای یادگیری انتخاب کنند؛ پیشنهاد می‌شود تحلیل تکنیکی را انتخاب کنند. همیشه خدا عوامل بنیادی تاثیر خود را بر بازار می‌گذارند. به همین دلیل است که برسی نمودار‌ها می‌تواند نوعی راه میانبر برای تازه کاران باشد. تا بتوانند به راحتی خرید سهام سود آور داشته باشند.

تحلیل تکنیکی یا بنیادی خرید سهام سود آور

تحلیل تکنیکی یا بنیادی خرید سهام سود آور

همه چیز رفتنی است!

بسیاری از افرادی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند معتقدند چون تحلیل تکنیکال گفته است سهام افزایش پیدا می‌کند پس قطعا و بدون شک همینطور می‌شود. در حالی که این مورد کاملا اشتباه است. این تحلیل تنها پیش بینی کننده آینده است اما تضمینی در اتفاق افتادن آن وجود ندارد.

سه اصل کلی تحلیل تکنیکی راهی برای خرید سهام سود آور

همه چیز سهام قیمت آن است. هر چیزی که در یک سهم می‌خواهید بفهمید را می‌توانید از نمودارهایی که برای قیمت آن ارائه می‌شود بفهمید.
قیمت سهام نیز دارای الگو است. هیچ گاه سهام سقوط نمی‌کند مگر اینکه دلایل خبری داشته باشد یا سیگنال مربوط به سقوط از بازار رسیده باشد. بنابراین به الگوی رفتاری سهام توجه ویژه‌‌ای داشته باشید.
روند قیمت در مواجهه با بازار شکل داده می‌شود. درست است که شرایط بازار بر روند تاثیر بسیاری دارد اما توجه داشته باشید که روند‌های گذشته تکرار می‌شوند.

فیبوناچی و تحلیل تکنیکال

این اصل را مطالعه و اندازه گیری کنید. بیشتر برگشت‌های قیمت در ۳۸ درصد و ۵۰ درصد تصحیح فیبوناچی به وقوع می‌پیوندد. این ابزار حرفه‌‌ای می‌تواند عصای شما در کوره راه‌های سهام باشد!

فیبوناچی در بورس

فیبوناچی در بورس

حجم مهم‌تر است یا قیمت؟!

درست است که تغییرات حجم زودتر از قیمت اتفاق می‌افتد و در واقع پیشوازی برای تغییرات قیمت است؛ اما همیشه به یاد داشته باشید که تغییرات حجم در درجه دوم اهمیت قرار دارد! اما همانطور که معامله گران حرفه‌‌ای بورس می‌دانند؛ این حجم است که تایید کننده قیمت است.

شخصیت شما در خرید سهام سود آور شکل می گیرد

شخصیت بهتر سرمایه گذاری بهتر

کسی که شخصیت قوی‌تری دارد بهتر می‌تواند انتخاب کند کدام سهام بهتر است. این اندازه گیری در مقایسه با فردی انجام شده است که دارای دانش سرمایه گذاری بالایی است. چراکه فرد دارای شخصیت قوی دربرابر ناملایمات بازار از خود ضعف نشان نمی‌دهد. این در حالی است که فرد دارای دانش به دانش خود بیش از اندازه اطمینان می‌کند!

بیشتر از حرف زدن گوش دهید!

زمانی که بازار حالت افزایشی دارد چه کار می‌کنید؟ باید با سیگنال‌هایی که بازار ارسال می‌کند به خوبی آشنا باشید. در واقع این آشنایی شما با سیگنال هاست که موجب سود کردن شما می‌شود. در بازار افزایشی زمانی که قیمت‌ها پیوسته بالاتر از خط روند حرکت کنند اما قدرت رسیدن به خط کانال را نداشته باشند؛ باید بدانید که بازار به زودی تغییر جهت می‌دهد. شکسته شدن قیمت‌ها در این مثال حتمی است اما بلعکس آن نیز مممکن است. زمانی که این سیگنال در بازار با حرکت کاهشی شنیده می‌شود؛ نشانه این است که قیمت‌ها به زودی افزایش پیدا می‌کنند.

بیشتر از حرف زدن گوش دهید!

برسی تمام جنبه‌ها منجر به خرید سهام سود آور

زمانی که می‌خواهید سهامی خریداری کنید حتما به تمام جزئیات آن توجه کنید. زمانی که نوبت به برسی نمودار‌های حجم و قیمت هر سهم می‌رسد؛ بهتر است از برسی چرخه‌های سهم یا شرکت قافل نشوید. این کار می‌تواند سود هنگفتی داشته باشد البته اگر به درستی آن را به پایان برسانید. این امر می‌تواند رفتار آینده سهام را پیش بینی کند. رفتاری که هر سهم در دوره‌های مشابه در سال‌های گذشته از خود نشان داده است؛ احتمال اینکه تکرار شود بسیار است. پس به یاد داشته باشید که سهام نیز مانند تاریخ تکرار می‌شود!

صبر کن تا ز غوره حلوا سازی

یک کشاورز برای اینکه محصول به بار بنشیند صبر زیادی به خرج می‌دهد. شما نیز برای اینکه سهام سود برساند کمی صبر داشته باشید. این صبر در معاملات کوتاه مدت نیز باید به ثمر برسد. در بسیاری از موارد مشاهده شده در معاملات کوتاه مدت هم سهام رفتاری از خود نشان داده است که کمی باید صبر کرد تا رشد کند. در این مدت پول شما در آن سهام بلوکه می‌شود. بنابراین همیشه مقداری از پولتان را نگه دارید تا در صورتی که سیگنالی در این زمان که پولتان بلوکه است ارسال شد؛ بتوانید از آن بهترین استفاده را داشته باشید.

اینرسی در  خرید سهام سود آور

نکته مهمی که درباره روند‌ها همیشه باید به یاد داشته باشید این است که همانند انرژی‌های بازار سهام هستند. تا زمانی که عوامل بنیادی بر آن‌ها تاثیر نگذارند؛ جهت خود را حفظ می‌کنند.

نگاه واقع بینانه به میانگین‌ها

هر میانگینی که در بازار یک سهم مشاهده می‌کنید؛ شرایط سهام در زمانی را نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که در بخشی از گذشته یا حال شرایط سهام را نشان می‌دهند. بنابراین استفاده از آن‌ها برای سرمایه گذاری در زمان حال آن هم بدون در نظر گرفتن دیگر میانگین‌ها؛ کاری بی‌هوده و عبث است. همچنین در صورتی که می‌خواهید میانگین‌ها را برسی کنید؛ به یاد داشته باشید که برسی میانگین‌ها در شرایط خنثی سهام کار بی‌فایده و بی‌تاثیری است.

پله پله تا آسمان

استراتژی پله پله زمانی استفاده می‌شود که سهام ضرر دارده و مشخص نیست قصد دارد در ادامه نیز به روند زیان ده بودن خود ادامه دهد یا خیر. بنابراین بهترین راه این است که که سهام را به شکل پله پله به فروش برسانید. زمانی که می‌خواهید این استراتژی را استفاده کنید؛ باید اولین اخطارها از بازار را دریافته باشید. حال ممکن است این اخطار به شما باشد؛ خواه برای فروشنده‌‌ای باشد که می‌خواهید سهام وی را خریداری کنید.

خرید پله پله در خرید سهام سود آور

خرید پله پله در خرید سهام سود آور

دهن بینی اینجا هم ممنوع

اینکه هر چیزی می‌شنوید باور می‌کنید واقعا عذاب آور است. آنچه رسانه‌ها می‌گویند آنچه نیست که واقعیت دارد آنچه است که می‌خواهند شما بشنوید. بنابراین اعتماد به نفس داشته باشید. درست است که اخبار تاثیر به سزایی در تغییرات قیمت دارد اما زود دلسرد نشوید. به یاد داشته باشید که همیشه اخبار درست نیست حتی اگر از بهترین منبع باشد. بنابراین روحیه تحقیق و کند و کاو داشته باشید تا بتوانید به خرید سهام سود آور دست بزنید.
درون زغال سنگ هم طلا یافت می‌شود!
همیشه به یاد داشته باشید که می‌توانید در بدترین شرایط هم به سود برسید. ممکن است سهامی را خریداری کنید و آن سهام شروع به ضرر دادن کند. نگران نباشید. به سرعت سهام را نفروشید. ممکن است این کاهش قیمت تنها حاصل یک اصلاح قیمت ساده باشد.

اصولگرا باشید.

هدفتان مهم است اما نه به اندازه اصولی که از آن پیروی می‌کنید. بسیاری از سهام داران تازه کار اصول مشخصی برای کارشان ندارند. یا اگر هم اصولی دارند آن را به خاطر دریافت سود‌های آنی و کلان زیر پا می‌گذارند. این کار می‌تواند نه تنها سودی در پی نداشته باشد؛ حتی موجب شود بازار شما را تنبیه کند!
بنی آدم بنی احساس نباید باشد!
اگر نگاهی به معاملات بسیاری از سهام داران تازه کار بیندازیم؛ متوجه می‌شویم بسیاری از زیان‌های آن‌ها به خاطر احساسات لحظه‌‌ای آن هاست. بنابراین یک سهام دار برتر باید بتواند احساسات خود را کنترل و آن‌ها را به بهترین نحو ممکن مدیریت کند. قبول کردن احساسات زودگذر و دخالت آن‌ها در معاملات می‌تواند موجی بسازد. اما آن کسی برنده است که هدایت کننده موج باشد نه غرق شده در آن!

اولین گام خرید سهام سود آور نمودار شاخص کل

یک تحلیلگر تکنیکال خوب می‌داند که اولین گام کار او تحلیل نمودار شاخص کل است. با تحلیل این نمودار است که می‌توان انتخاب کرد در کدام صنعت باید سرمایه گذاری کرد. این نمودار نوعی تحلیل کلی از بازار در دسترس سرمایه گذاران قرار می‌دهد. در گام بعدی است که سرمایه گذار تحلیلگر ما باید به دنبال تحلیل نمودار خاص شرکت باشد.

چرا این سهم را خریده ام؟

این سوالی است که باید قبل از خرید سهام پاسخ آن را در یک برگه یادداشت و همراه خود داشته باشید. این کار حسن‌های بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
اولین و مهم‌ترین حسن این کار این است که تاثیر نا ملایمات بازار در خرید و فروش‌های شما را کاهش می‌دهد. چراکه به شما یادآور می‌شود چرا این سهم را خریداری کرده اید. بنابراین ناملایماتی که بازار جلوی رویتان می‌گذارد مرحله مرحله شما را از پای نمی‌اندازد.
دومین حسن این کار این است که متوجه شوید دلایلتان برای خرید سهم قانع کننده و کافی نیست. در این حالت می‌توانید از ضرر‌های آینده پیشگیری کنید.

خروج به موقع، ورود سر وقت، خرید سهام سود آور

سه اصل مهم بازار بورس این است. مهم‌ترین اصل هم خروج به موقع است. زمانی که متوجه می‌شوید یک سهام ضرر می‌دهد؛ هرچه زودتر آن را بفروشید سود بیشتری کرده اید. زمانی که سیگنال خوبی دریافت می‌کنید نیز به سرعت باید چوب ماهیگیری خود را داخل آب بیندازید!

سهام هم خاص می‌شود!

سهام‌ها رفتارهای مشترکی با انسان‌ها دارند. در واقع می‌توان گفت سهام‌ها ویژگی‌های کلی یکسانی دارند و تنها در جزئیات است که با هم متفاوت هستند. انسان‌ها هم همینطور هستند. بنابراین به قول انیشتن اگر هوش یک ماهی در بالا رفتن از درخت باشد؛ او تا آخر عمر با تصور اینکه یک احمق است زندگی می‌کند! در نتیجه هر سهم باید با خودش مقایسه شود. اینکه او را با یک سهم که در یک بازار دیگر است مقایسه کنید؛ احمقانه است.

قدرت نسبی همان اصل کاری است

بسیاری از ما هنوز هم به قدرتی که قدرت نسبی دارد پی نبرده ایم. این قدرت به ما می‌گوید در روند‌های صعودی سهامی خریداری کنیم که قدرت نسبی بالا دارد. به همین شکل در روندهای نزولی نیز سهامی را بفروشیم که قدرت نسبی کمی دارد. در صورتی که درباره شاخص قدرت نسبی نمی‌دانید؛ باید بگوییم آن را می‌توانید از مقایسه نوسان قیمتی شرکت با صنعت و صنعت با کل بازار به دست آورید.

قدرت نسبی

قدرت نسبی

سهام گران و سهام گران‌تر

سهامی که در قیمت بالا است به این معنی نیست که بهتر است آن را نخریم! بلکه به این معنی است که می‌توان آن را خریداری کرد. بهترین کار این است که سهام گران بخرید و گران‌تر بفروشید. این کار ریسک کمتری دارد. چراکه شما از روند صعودی سهام مطمئن شده اید.

گذشته خوب ضامن آینده خوب

افرادی که گذشته خوبی داشته باشند در آینده نیز می‌توانند موفق عمل کنند. همین است که نمی‌توان تاثیر گذشته هر کس در آینده او را انکار کرد. همیشه سهامی خریداری کنید که علاوه بر سیگنال خوب، تاریخچه خوبی هم داشته باشد.

در این مقاله تلاش شد شما را با مهم‌ترین المان‌هایی که موجب می‌شود یک خرید سهام سود آور داشته باشید آشنا کنیم. برای این کار بسیار مهم است که مطالعه خود را نیز افزایش دهید. بنابراین توصیه می‌شود مقالات دیگر الف بورس از جمله چگونه یک تریدر حرفه‌‌ای شویم؟ ، آموزش معاملات آتی سهام و سکه، آموزش معاملات آتی سکه و سهام، انواع مجامع بورسی و… را به خوبی مطالعه کنید.

    لینک کوتاه: