نوسان نمای STOCHASTIC

آموزش تحلیل تکنیکال، آشنایی با نوسان نمای استوکاستیک

در آموزش تحلیل تکنیکالذکر شده که اندیکاتور یا شناساگر نوسان نمای استوکاستیک یا Stochastic در اواخر دهه ی 1950 میلادی معرفی گردید و از انواع نوسانگرهای مورد استفاده به منظور اندازه گیری سرعت و شتاب تغییرات قیمت است. از این اندیکاتور برای اینکه بتوانیم تغییر روند قیمت ها را پیش بینی کنیم و یا زمان مناسب برای بیش خرید و یا بیش فروش کردن یک سهم را مشخص کنیم، استفاده می کنیم. اندیکاتور مذکور طبق این نظریه از آموزش تحلیل تکنیکالشکل گرفته است که بیان می کند، قیمت های پایانی که در حالت افزایشی قرار دارند، تمایل پیدا می کنند تا به سمت بالاترین قیمت دور حرکت کنند (و برعکس).

طبق آموزش تحلیل تکنیکال مشاهده می کنیم که اندیکاتور استوکاستیک متشکل از یک منحنی اصلی (K%) و یک منحنی سیگنال (D%) است که دارای مقادیری بین صفر تا صد می باشد. خط K% به شکل توپر و خط D% به شکل نقطه چین نمایش داده می شود. اهمیت خط D% نسبت به K% به مراتب بیشتر است و بیشتر اخطارهایی که مبنی بر خرید و فروش ارسال می شوند توسط این خط انجام می گیرد. طبق شکل زیر از آموزش تحلیل تکنیکال، منحنی اصلی معمولا به شکل خط پیوسته و منحنی سیگنال به شکل خط چین است. اندیکاتور استوکاستیک دو سطح بسیار مهم 20% و 80% دارد که به ترتیب نشان دهنده ی سطح بیش فروش (فروش افراطی) و  بیش خرید (خرید افراطی) می باشند.

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی اندیکاتور استوکاستیک

K%=

  • K% همان مقدار استوکاستیک است که به صورت خط توپر نشان داده شده است
  • C معادل آخرین قیمت بسته شدن است
  • L نشان دهنده ی کمترین قیمت معامله در دوره ی اخیر می  باشد
  • H نشان دهنده ی بیشترین قیمت معامله در دوره ی اخیر می باشد
  • طبق آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی به کمک میانگین متحرک (معمولا از نوع 3 روزه)، K% محاسبه گردید، پس از آن شکل نمودار K% هموارتر شده و به صورت D% نمایان می شود (D% به صورت خط چین نشان داده می شود)

بررسی روش های تفسیر شاخص استوکاستیک در آموزش تحلیل تکنیکال

طبق آموزش تحلیل تکنیکال، سه روش برای تفسیر شاخص استوکاستیک وجود دارند که به شرح زیر می باشد:

  • تحلیل واگرائی در استوکاستیک
  • اتصال به نقاط حدی استوکاستیک (نقاط بیش خرید و بیش فروش)
  • سیگنال های اخطار بازگشت روند به کمک استوکاستیک
سیگنال های خرید:

زمان بیش فروش شدن: بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، زمانی متوجه بیش فروش شدن نماد و افزایش احتمالی قیمت ها می شویم که منحنی اصلی استوکاستیک وارد محدوده ی 20% شود. به هر میزان که منحنی مذکور در محدوده ی زیر 20% یا همان بیش فروش باقی بماند، به همان میزان نیز احتمال اینکه روند نزولی بازار تغییر کرده و قیمت ها بیشتر افزایش پیدا کند نیز بالاتر می رود.

آموزش تحلیل تکنیکال، مشخص شدن ناحیه ی بیش فروش شدن در رابطه با فولاد آلیاژی ایران

تقاطع بخش صعودی منحنی اصلی با منحنی سیگنال (سیگنال ضعیف): مبتنی بر آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی منحنی صعودی اصلی استوکاستیک به صورت صعودی، به بخش بالایی منحنی سیگنال برود، حاکی از بروز احتمالی تغییر روند نزولی و همچنین رشد قیمت ها در آینده است.

آموزش تحلیل تکنیکال، نمودار تغییر روند نزولی در نفت و گاز پارسیان به دلیل تقاطع منحنی با خط سیگنال

واگرایی نمودار قیمت و استوکاستیک: بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی صحبت از واگرایی نمودار قیمت و استوکاستیک به میان می آید که کف های نزولی در نمودار قیمت و کف های صعودی در منحنی Stochastic تشکیل شده باشند.

آموزش تحلیل تکنیکال، واگرایی کف و استوکاستیک در رابطه با فولاد آلیاژی ایران

سیگنال های فروش:

زمان بیش خرید شدن: با توجه به مطالب آموزش تحلیل تکنیکال، زمانی متوجه بیش خرید شدن نماد و کاهش احتمالی قیمت ها می شویم که منحنی اصلی استوکاستیک وارد محدوده ی 80% شود. به هر میزان که منحنی مذکور در محدوده ی بالای80% یا همان بیش خرید باقی بماند، به همان میزان نیز احتمال اینکه روند صعودی بازار تغییر کرده و قیمت ها بیشتر کاهش پیدا کند نیز بالاتر می رود.

آموزش تحلیل تکنیکال، مشخص شدن ناحیه ی بیش خرید شدن در رابطه با سنگ آهن چادرملو

تقاطع بخش نزولی منحنی اصلی با منحنی سیگنال (سیگنال ضعیف): در آموزش تحلیل تکنیکال بیان شده که وقتی منحنی نزولی اصلی استوکاستیک به صورت نزولی، به بخش پایینی منحنی سیگنال برود، حاکی از بروز احتمالی تغییر روند صعودی و همچنین سقوط قیمت ها در آینده است.

آموزش تحلیل تکنیکال، نمودار تغییر روند صعودی در پتروشیمی آبادان به دلیل تقاطع منحنی با خط سیگنال

واگرایی نمودار قیمت و استوکاستیک: بر اساس آموزش تحلیل تکنیکال، وقتی صحبت از واگرایی نمودار قیمت و استوکاستیک به میان می آید که قله های صعودی در نمودار قیمت و قله های نزولی در منحنی Stochastic تشکیل شده باشند.

آموزش تحلیل تکنیکال، واگرایی سقف و استوکاستیک در رابطه با فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر

برخی از دیگر نکات مهم هنگام استفاده ی استوکاستیک

در این قسمت قصد داریم تا طبق آموزه های آموزش تحلیل تکنیکال، به نکات بسیار مهمی اشاره کنیم که هنگام بکارگیری استوکاستیک بسیار حائز اهمیت هستند:

  • برای اینکه در هفته ی آتی یا پیش رو، بتوانید جهت بازار را تشخیص دهید باید از استوکاستیک 10 و برای خرید و فروش از استوکاستیک روزانه استفاده کنید
  • ترکیبی از اندیکاتور RSI یا قدرت نسبی با استوکاستیک 10 روزه: طبق آموزش تحلیل تکنیکال، زمانی می توانیم بگوییم که بهترین اخطار صادر شده است که هر دو نوسانگرنما، هشداری مبنی بر خروج از بازار و همچنین خرید و فروش هیجانی را ارسال کرده باشند.
  • در صورتی نیروی صعودی ضعیف و حرکت نزولی پس از آن قوی خواهد بود که عرض و ارتفاع سقف ها کم باشد.
  • در صورتی نیروی صعودی ضعیف و حرکت نزولی پس از آن قوی خواهد بود که عرض و ارتفاع سقف ها کم باشد.
  • در صورتی نیروی نزولی ضعیف و حرکت صعودی پس از آن قوی خواهد بود که عرض و ارتفاع کف ها کم باشد.

 

  1. معراج گفته؛
    ۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

    با سلام
    اگر امکان داره نمونه هایی از نحوه ترکیب و استفاده همزمان اندیکاتورهای RSI با Stochastic برای تشخیص صحیح و مطمئن خرید و فروش یک سهم ارایه بفرمایید.
    با تشکر

    • پشتیبان سایت گفته؛
      ۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۰۹/۰۵

      این آموزش رو تحت عنوان آموزش نوسانگیری در کانال تلگرامی بارگزاری شده است.

لینک کوتاه: