نحوه ترسیم فیبوناچی

آموزش تحلیل تکنیکال؛ بررسی چگونگی ترسیم فیبوناچی

Fibonacci Price Retracements

در این قسمت از آموزش تحلیل تکنیکال با اصول کار با فیبوناچی اصلاحی (Retracement) و نحوه ی ترسیم آن آشنا می شویم.

در بین خطوط مختلف فیبوناچی، فیبوناچی اصلاحی یا Retracement، پرکاربردترین و ساده ترین ابزار می باشد.

مبتنی بر آموزش تحلیل تکنیکال، این ابزار بعد از رخداد هرگونه حرکت قوی و قبل از اینکه به ادامه ی حرکت بپردازد، معمولا برمی گردد. به طور معمول، وقتی بازار در روند خاصی بیافتد و در آن حرکت کند، بازه هایی وجود دارند که در آن، بازار میل به بازگشت و اصلاح در مقایسه با قیمت های قبلی پیدا می کند اما در طی مدت زمان، میل به ادامه ی روندی که در آن قرار داشته، بر این تمایل به بازگشت غالب می شود. به طور کلی در آموزش تحلیل تکنیکال عنوان می گردد که اگر قرار بر بازگشت بازار باشد، به طور معمول در روندی که صعودی است، درصد اصلاح بازگشت روند در همان جهت صعودی که از قبل داشته، به ترتیب می تواند 23.6%، 38.2%، 50%، 61.8% و 100% باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، بررسی بازگشت و اصلاح روند بازار در سطوح معروف فیبوناچی

برای اینکه بتوانید فیبوناچی اصلاحی را روی نرم افزار رسم کنید، طبق آموزش تحلیل تکنیکال، ابتدا یک نقطه در بالا و یک نقطه در پایین، مشخص می کنیم. پس از آن به صورت low-to-high یا از منطقه ی قیمتی که در پایین قرار دارد تا به سمت بالا، نسبت های یاد شده را ترسیم می کنیم.

مبتنی بر نحوه ی رسم فیبوناچی اصلاحی که در آموزش تحلیل تکنیکال آورده شد، فرض کنیم قیمت یک سهام، به صورت نوسان قیمتی و نه به صورت جهشی، از 100 به 200 تومان رسیده است، در این حالت باید فیبوناچی اصلاحی یا Retracements را به صورت low-to-high یا از 100 تومان به 200 تومان رسم کرده و در زمان هایی که افت قیمت رخ داده، باید به جستجوی نقاط برگشتی (pull back) و البته از نوع معتبر بگردیم. در این روش می توانیم سطوح حمایتی یا support levels و همچنین نقاط برگشت کلیدی سهم مورد مطالعه را مشخص کنیم.

نکات مهم بیان شده پیرامون خطوط فیبوناچی در آموزش تحلیل تکنیکال:

1- طبق آموزش تحلیل تکنیکالل، قیمت ملزم به واکنش نشان دادن نسبت به همه ی نسبت های معروف فیبوناچی نمی باشد، بلکه تنها کار این نقاط نشان دادن نقاط حمایتی فرضی است که پیش روی سهام قرار دارد.

2- وقتی سعی در رسم فیبو از پایین به بالا داریم، در صورت واکنش نشان دادن قیمت به اولین نسبت ها یعنی 0.236 یا 0.382، احتمال شکسته شدن نقطه ی بالایی یعنی 200 تومان و تشکیل سقف جدید زیاد است.

3- در صورتی که ارزش سهم از تراز 50% بازگشتی نشان ندهد به احتمال بسیار زیاد، احتمال برگشت برای آن وجود ندارد. اما برعکس اگر از سطوح 78.6 و 61.8 برگردد، می توان انتظار عبور از سقف قبلی را داشت.

نموداری از آموزش تحلیل تکنیکال مربوط به ارزش سهم شرکت ملی صنایع مس ایران، در طی سه ماه آورده شده است. پس از شناسایی کردن نقاط بالایی و پایینی و بکارگیری نرم افزار، سطوح 23.6%، 38.2%، 50%، 61.8% و 78.6% مشخص می گردند. روش کار طبق موارد بیان شده ی قبلی در آموزش تحلیل تکنیکال، نقطه ی کمینه برای شروع روند قیمت 3300 ریال و نقطه ی بیشینه را قیمت 4400 ریال در نظر گرفته و به کمک ابزارهای یاد شده، سطوح فیبوناچی مشخص می شوند. بین صفر تا 100%، 5 سطح رسم و سطوح حمایت پنهان مشخص گردیده اند. واکنش قیمت ها در نزدیکی یا پس از برخورد با این سطوح اتفاق افتاده و شاهد یک سری برگشت و توقف بوده و در انتها در تراز 61.8% نیز قیمت برگشت خواهد کرد.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران

سطوح فیبوناچی که از آنها در آموزش تحلیل تکنیکال صحبت کردیم، کمک به شناسایی سطوح برگشتی سهم در آینده می کنند. گاهی اوقات تغییرات که در قیمت ها در سطوح فیبوناچی رخ می دهد و همچنین تکنیک های کاربردی که در زمینه ی این سطوح وجود دارند، سبب شگفت زدگی افراد معامله کننده می شود. سطوح فیبوناچی را در زمینه ی حرکت نموداری قیمت و در دوره های کوتاه و بلند مدت تعریف می کنند. خطوط یاد شده در غالب موارد در سطوح معروف فیبوناچی 62%، 50% و 38% و در سقوط های قابل توجه قیمت قابل شناسایی هستند.

این سطوح به ما می گویند که قیمت ها چه در روند نزولی و چه در روند صعودی، قبل از اینکه میل به ادامه دادن مسیر داشته باشند، میل به توقف و یا برگشت خواهند داشت. لذا همانطور که نشان دادیم حرکت های مهمی که توسط قیمت نشان داده می شود اکثرا بین 38 تا 62% رخ می دهد. طبق آموزش تحلیل تکنیکال، فایده ی مشخص کردن سطوح فیبوناچی در این است که ابزار بسیار مفیدی به منظور مشخص کردن حرکت های بزرگ آتی می باشند. در روندهایی که به صورت موجی هستند، حرکت های بزرگ را معمولا بین 5 تا 38% و یا 62 تا 100% شاهد هستیم.

هر زمان که شاهد شلوغی قیمت در بازه ی سطوح 38 تا 62% باشیم، معمولا تاکتیک شکست بالا یا پایین، سبب می شود جهش بعدی، مهیج گردد. در واقع در این مواقع منتظر عبور قیمت از سطوح گفته شده هستیم که در نتیجه ی آن، جهش بزرگ قادر به برگشت به سطوح پایینی یا بالایی خود می باشد. اگر سطوح را کاملا درست مشخص کرده باشید، استراتژی یاد شده کاملا درست کار می کند.

طبق آموزش تحلیل تکنیکالل، کاربرد عمده ی سطوح فیبوناچی در روندهای تصحیحی به منظور تشخیص سطوح اولیه ای که است که برگشت قیمت سهم رخ می دهد. لذا به طور معمول، برگشت های اولیه ی قیمت روی سطوح 38، 50 و 62% اتفاق می افتد. افراد معامله گر هنگامی که این سطوح کلیدی را مشخص کنند، می توانند گستره ی حرکتی کلیه ی روندهای تصحیحی و حتی جهت حرکت آن را نیز تعیین ساخته و حتی پیش بینی نمایند.

برخی از افراد معامله کننده به دلیل اینکه اطلاع درستی از بهترین نقاط بالا و پایین ندارند، در پیدا کردن سطوح فیبوناچی به مشکل برخورده و به نتیجه نمی رسند.

نباید به در شروع کار به ازدحام قیمت ها توجهی کرد زیرا هیچ کمکی به ما نخواهند کرد. برای شروع می توانید تاقدیس و ناودیس کوچک بالا و پایین را شناسایی و سپس نقطه ی پایین را، نقطه ی شروع روند در نظر بگیرید. در این هنگام می توانید ازدحام قیمت را با سطوحی که بدست آورده اید، تطبیق دهید.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، پیدا کردن سطوح فیبوناچی در رابطه با شرکت ملی صنایع مس ایران

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، بازگشت قیمت سهم در رابطه با شرکت مایکروسافت

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، 7 سطح فیبوناچی در رابطه با فلزات اساسی (نیکل)

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال و کاربرد خطوط فیبوناچی در رابطه با شاخص S & P 500

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، حرکت نموداری قیمت در رابطه با گوگل GE

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، شناسایی نقاط بالایی و پایینی در رابطه با شرکت هالیبرتون

 


 

• فایل های مرتبط

آموزش هم ترازی نقاط مهم فیبوناچی با الگوها (۳ صفحه)

آموزش ترسیم سطوح فیبوناچی نکات و اهداف قیمتی آن (۴ صفحه)

استفاده از خطوط فیبوناچی (۴ صفحه)

فیبوناچی امیرحسام میری (۹ صفحه)

پترنھای ھارمونیک (فیبوناچی) (۵ صفحه)

تحلیل تکنیکال فیبوناچی (۶۸ صفحه)

فیبوناچی (1) (۴ صفحه) 

فیبوناچی (2) (۹ صفحه)

سطوح فیبوناچی (۳ صفحه)

  1. Mohammad beigi گفته؛
    ۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۰۱/۰۳

    سلام خسته نباشید،آقا ی سوال؟میخاستم ازتون بپرسم ک تو روند صعودی یا نزولی هر وقت قیمت ب خط صفر فیبوناچی برسه قطططططعا روند عوض میشه یا نه؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید،با تشکر

  2. مهرداد گفته؛
    ۲۰:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۰۵

    با سلام و احترام
    کارتون درسته وافعا .احسنت بهتون و ممنون از بابت اطلاعاتتون

لینک کوتاه: