معامله گری در بورس ساده یا سخت؟!

معامله گری در بورس یک مهارت است. مهارتی که باید تمامی فعالین بورس آن را آموزش ببینند. یا حداقل هر سرمایه‌گذار، یک معامله گر برای خود استخدام کند. این کار می‌تواند برای سرمایه‌گذار بسیار مفید باشد چراکه معامله گری اصولی دارد که ممکن است هر کسی نداند. معامله گری یکی از اصول بسیار مهم هرم معامله گری بورس است.

تفاوت معامله گر با سرمایه‌گذار در بازار بورس ایران

به‌طورکلی می‌توان گفت معامله گر و سرمایه‌گذار در بورس هرکدام مفاهیم جدایی هستند که در یک مفهوم جای گرفته‌اند. به این معنی که هر دو جزو دسته فعالین بورس می‌باشند اما هرکدام کار جداگانه‌ای انجام می‌دهند. ازاین‌جهت است که با یکدیگر تفاوت‌های بنیادی دارند.

سرمایه‌گذاری در بورس

افرادی هستند که پول اولیه دارند. این افراد سهام شرکت‌های مختلف را برای سود آنها خریداری می‌کنند. آنها باید دید بلندمدتی داشته باشند. به این جهت که ممکن است به این زودی‌ها خبری از سود نباشد. آنها به‌طورمعمول سهام را به شکل سالیانه خریداری می‌کنند. همچنین خرید سهام برای آنها اصولی دارد.

هدف اصلی که یک سرمایه‌گذار بورس به دنبال آن است سود سالیانه است. آنها به نوسانات قیمت در بازار بورس و سهام موردنظر کاری ندارند. اما یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌ها برای یک سرمایه‌گذار، رشد قیمت سهام است. این مورد تعیین‌کننده میزان سهام سالیانه آنها است. 

معامله گری در بورس

این افراد نیز تا اندازه‌ای شبیه به سرمایه‌گذاران هستند. هدف اصلی یک معامله گر در بازار بورس، نوسانات قیمت است. کار معامله گری در بورس نیز از اصول متفاوتی پیروی می‌کنند. ممکن است یک معامله گر سهامی را با دلایل خودش خریداری کند؛ تا زمان مجمع شرکت آن را نگه دارد تا از سود سالیانه آن استفاده کند؛ اما بعدازآن در زمان مناسب سهام را بفروشد. به‌طورکلی هدف معامله گر، معامله‌های متعدد و خریدوفروش مکرر برای سود بیشتر است.

 

"<yoastmark

 

 

چرا معامله گری در بورس

سرمایه‌گذار باید باشد تا معامله گر نیز وجود داشته باشد. تا زمانی که سرمایه‌ای نباشد؛ سود هم نخواهد بود. اما چرا سهام‌داری کار سخت‌تری است؟

سهام‌داری نیازمند زمان زیادی برای سوددهی است. شما باید زمان زیادی صبر کنید تا محصول شرکت موردنظر به بار بنشیند. بعدازآن به‌تناسب میزان سهامی که خریداری کرده‌اید سود به شما تعلق می‌گیرد. حتی ممکن است سود شما بسیار کمتر ازآنچه تصور می‌کنید باشد.

این در حالی است که معامله گری بسیار ساده‌تر می‌باشد. در معامله گری شما نیاز به صبر زیادی ندارید. همچنین معامله گیر بدون داشتن صبر به شما سود بیشتری می‌دهد. این کار همچنین هیجان بالایی هم دارد. هیجانی که سهام‌داری این میزان هیجان را ندارد. این در حالی است که معامله گری ریسک بالاتری دارد. 

در معامله گری ممکن است شما در عرض چند ثانیه میلیون‌ها تومان ضرر کنید. این در حالی است که سرمایه‌گذاری این میزان از ریسک را ندارد. همچنین معامله گری می‌تواند نوعی آفت برای بازار اقتصاد و بورس باشد. چراکه بدون کار کردن پول، به شما سود می‌رساند. این کار همانند سودی است که بانک‌ها به سپرده‌گذاران می‌پردازند.

مهم‌ترین قوانین معامله گری در بورس

در هر رشته که فعالیت می‌کنید؛ از قوانینی پیروی می‌کند. حتی زمانی که یک کارمند ساده هستید نیز باید قوانین مربوط به آن کار را رعایت کنید. این کار باعث می‌شود تمام‌کارها به بهترین روش ممکن انجام شود. دقت داشته باشید که هر قانون کوچکی هم بسیار مهم است.

مهم‌ترین قوانین معامله گری در بورس عبارت‌اند از:

  1. هیچ‌وقت بیشتر از ده درصد از سرمایه خود را در یک معامله تنها به مخاطره نیندازید.
  2. همیشه دستورات توقف زیان را به‌کار ببندید.
  3. همیشه حد نگه‌دار باشید.
  4. اجازه ندهید سود زیاد شما را وسوسه کرده همان سود کم را به ضرر تبدیل کند.
  5. هیچ‌وقت با یک روند کلی مخالفت نکنید.
  6. سعی کنید به معاملاتی که روند کلی آن مشخص نیست وارد نشوید.
  7. زمانی که شک دارید مطمئن باشید قبلاً سرمایه را از دست داده‌اید.
  8. زمانی که به یک معامله درصد کمی از شک در شما وجود دارد؛ به آن معامله وارد نشوید.
  9. بسیاری از بازارهای بورس غیرفعال هستند. از معامله کردن در آنها بپرهیزید.
  10. توزیع ریسک در بازارهای متفاوت بسیار مفید است. (یعنی سرمایه را در بازارهای متفاوت تقسیم کنید. به قولی یعنی تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید.)
  11. خودتان را محدود نکنید. در تمام بازارهای فعال می‌توان سود به دست آورد.
  12. معاملات را با داشتن یک دلیل موجه فسخ کنید. در غیر این صورت از این کار پرهیز کنید.
  13. حساب‌ها را جدا کنید. پول حاصل از معاملات موفق باید در یک حساب جداگانه نگهداری شوند.
  14. معامله گری در بورس باید عقلانی باشد. احساسی عمل نکنید.
  15. هیچ‌وقت به یک بازار وارد نشوید درحالی‌که از انتظار مضطرب شده‌اید.
  16. هیچ‌وقت از یک بازار خارج نشوید به دلیل اینکه صبر شما از بین رفته است.
  17. از زیان‌ها میانگین نگیرید.
  18. سعی کنید همیشه با دید منفی به بازار نگاه کنید.
  19. از برداشتن سودهای کوچک در قبال ضررهای بزرگ پرهیز کنید.
  20. از ورود و خروج در بازه‌های زمانی زیاد در بازار پرهیز کنید.
  21. دلیل خریدوفروش شما نباید قیمت بازار باشد.
  22. موقعیت‌های بازنده نباید هج شوند دقت کنید.
  23. برای تغییر موقعیت دلایل خوب نیاز است.
  24. معامله گری در بورس کاری است که در آن تلاش نکنید کف یا سقف یک بازار را حدس بزنید.
  25. اگر یک دوره طولانی در حال ضرر دهی بودید؛ یا حتی اگر یک دوره طولانی در حال سوددهی بودید؛ در بازار سرمایه‌گذاری نکنید.
  26. بعد از اولین ضرر بهتر است معامله گری خود را کم و سرمایه‌گذاری را افزایش دهید.
  27. از ورود و خروج اشتباه یا ورود اشتباه یا خروج اشتباه پرهیز کنید.
  28. همیشه سعی کنید ورود و خروج به بازار هر دو درست باشد. به قولی باید AND کنید.
  29. به حرف انسان‌هاییگوش کنید که در بازار واقع‌بین هستند نه افرادی که فقط چیزی را می‌بینند که دوست دارند.
  30. سهامی را معامله گری کنید که مطمئن باشید سود ده است.

 

"<yoastmark

 

 

مهم‌ترین نکته در معامله گری در بورس

بسیار مهم است بدانید بازار به چه سمتی حرکت می‌کنید. این عمل کاملاً تعیین‌کننده سود و ضرر شماست. باید قیمت بازار را در آینده پیش‌بینی کنید. همان‌طور که افرادی که در تالار بورس ایران فعالیت می‌کنند این کار را انجام می‌دهند. این کار را می‌توانید با کوچینگ سرمایه انجام دهید.

معامله گری در بورس یکی از کارهایی است که نیازمند تحلیل‌های به‌روز و آموزش مستمر است. معامله گری با سرمایه‌گذاری تفاوت‌های بنیادی دارد. علاوه بر تفاوت‌هایی که دارد؛ خوبی‌ها و بدی‌های متفاوتی نیز دارد. از قوانین متفاوتی نیز پیروی می‌کند. در این مقاله به 29 قانون مهم از قوانین معامله گری در بازار بورس اشاره کردیم. این کار می‌تواند زمان سوددهی شما را کاهش دهد البته به‌شرطی که اصول آن را رعایت کنید.

    لینک کوتاه: