مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز درباره‌ی ترید

در این مقاله قصد داریم به مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز بپردازیم. در این گفتگو که دختر دکتر ویلیامز، جاستین نیز حضور دارد، به مباحث مهمی پیرامون ترید کردن پرداخته شده است. دکتر بیل ویلیامز از اسطوره های معامله‌گری در بازار های مالی بوده و تا کنون کتاب های زیادی را در این باب نوشته است. یکی از مهمترین اندیکاتور های ابداع شده توسط وی، اندیکاتور تمساح است. برای آشنایی با روش‌های معاملاتی این اسطوره بزرگ تریدر، مقاله‌ی الف بورس را از دست ندهید.

 

مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز و دخترش پیرامون ترید

مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز و دخترش پیرامون ترید

مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز و دخترش

در ادامه مباحث مهم این گفتگو را ارائه داده‌ایم. این مباحث به صورت پرسش و پاسخ در سایت قرار گرفته است.

از نتایج تریدتان در سال گذشته صحبت کنید؟

(( دکتر ویلیامز به این پرسش این گونه پاسخ می‌دهد: ))

سال قبل بهترین سال تریدی در کل دوران زندگی من بود. سال قبل تر از آن نیز بهترین سال در بین سال‌های پیش تر از آن بود. در سالی که گذشت، من موفق به افزایش 100 درصدی یکی از حساب هایم شدم. این اصلی ترین حساب من بود. البته یک حساب دیگر نیز وجود داشت که حدود 40 درصد سود به آن تعلق گرفت. من در تمام سرمایه گذاری هایم یک ایده‌ی بزرگ دارم. ایده‌ی من در واقع از اشتباهات دیگران کپی برداری شده است. به همین جهت سعی می‌کنم این کار را انجام ندهم. این ایده به بیش از حد معامله کردن و خروج سریع از بازار معاملات می‌پردازد که هر دو اشتباه هستند. من سعی می‌کنم این دو را انجام ندهم.

بنابراین باید شما را یک ترند تریدر نامید؟

(( در ادامه مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز ، وی پاسخ سوال پرسشگر را اینطور داد: ))

قطعا من خود را یک ترند تریدر می‌دانم. دوست دارم معامله را تا جایی که روند اجازه می‌دهد، باز نگه دارم. چند سال قبل پوزیشنی را در ماه ژانویه باز کردم و آن را پس از گذشت دو سال بستم. این پوزیشن سال اول حدود 40 و سال دوم در حدود 50 درصد سود دهی داشت. بنابراین خودم را مطابق با استانداردها می‌بینم و حتی به بسیاری از افراد ترید را آموزش می‎‌دهم. یک چیزی که در این مدت کشف کردم، این است که افراد بیشتر به خاطر تعدد ترید های خود آسیب می‌بینند. در واقع اورترید یکی از بزرگترین مشکلات معامله گر ها است. باید بگویم بیشترین موفقیت های من زمانی رخ داده‌است که صبر کرده ام و یک روند بلند مدت را پس از تشخیص، دنبال کرده‌ام.

(( در مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز از کلمه‌ی ترند تریدر استفاده شد. جهت یادآوری باید بدانید که ترند تریدر به معامله گری گفته می‌شود که با تحلیل انتهای روند بازار وارد آن شده و با برنامه‌های خود سعی می‌کند تا در حد ممکن از آن خارج نشود. ))

(( در ادامه مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز ، او یکی از روش های خود را فاش می‌کند. ))

یکی از روش‌هایی که ما را به تریدی وارد می‌کند، مشاهده‌ی ترند اکستندد شدن آن است. یعنی باید معامله بیش از حد ادامه پیدا کرده باشد. بعد ما به کمک دانای اول به بررسی ترید می‌پردازیم. در این مرحله ترید از لحاظ واگرایی صعودی و نزولی تحلیل شده و تریدی را انتخاب می‌کنیم که به اتمام رسیده باشد. با استفاده از ابزارهای خود به این آگاهی می‌رسیم که سرعت زیادی داشته است ( منظور همان تکنیک انگولیشن ) و در ادامه خلاف جهت روند، وارد بازار خواهیم شد. اولین سیگنال ما برای ورود به بازار، بررسی واگرایی صعودی نزولی است. ( منظور دانای اول است. )

چه تایم فریمی را برای ترید انتخاب می‌کنید؟

(( در ادامه‌ی مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز ، پرسشگر این سوال جالب را مطرح کرد. دکتر بیل نیز پاسخ جالب تری به این سوال داد: ))

تایم فریمی که من برای خود انتخاب کرده‌ام، روزانه است. من چندین دهه، تمام روز را به بررسی و مشاهده چارت صرف کردم. در تمام این مدت همسرم غذای من را به اتاقم می‌آورد و من حتی یک لحظه چشم از روی چارت برنمی‌داشتم. تنها یک بار به خواسته‌ی او از پشت میز بلند شدم تا با هم برای صرف غذا به رستوران برویم.

اما پس از این همه سابقه، به این نتیجه رسیدم که هر موقع زمان کمتری صرف دیدن چارت و ترید خود می‌کنم، به نتایج بهتری می‌رسم.

 

تایم فریم دکتر بیل ویلیامز

تایم فریم دکتر بیل ویلیامز

 

آیا اخبار اقتصادی روی معاملات شما موثر است؟

(( دکتر به تاثیر اخبار روی معاملات خود اینگونه جواب داد: ))

نه . من فقط روی معاملات و بررسی چارت ها تمرکز می‌کنم. به جای بررسی اخبار و گفته‌های شرکت های مختلف، من تنها از چارت ها برای ترید استفاده می‌کنم. من ترجیح می‌دهم به جای پرداختن به این حواشی، روی تریدها تمرکز کنم. همیشه فرصت های مناسبی به وجود می‌آید که نباید یک تریدر آن را از دست بدهد.

نظر شما درباره‌ی نظم کاری در ترید چیست؟

(( پرسشگر در مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز، نظر او را پیرامون دیسیپلین نیز جویا شد: ))

هر تریدری باید یک سری اصول و قوانین برای ترید داشته باشد و مطابق با آن به معامله بپردازد. متاسفانه بسیاری از معامله‌گر ها برنامه‌ی خوبی برای خود مشخص می‌کنند، اما به محض ورود به بازار و اندکی تغییر شرایط، سعی می‌کنند برنامه خود را تغییر دهند. با اینکه این کار کاملا اشتباه است، اما تریدر ها این عمل خود را نوعی بهینه‌سازی می‌پندارند. باید هر شخصی بداند که شکست، بخشی از معامله‌گری است و نباید به خاطر کوچکترین تغییری در وضعیت بازار، برنامه‌ی خود را عوض کنند.

آیا داشتن یک ذهن منظم اکتسابی است؟

(( در ادامه مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز صحبت های او را درباره‌ی یادگیری نظم ذهنی می‌خوانیم: ))

یادگیری تئوری و آمادگی ذهنی در بازار یک اصول ساده است، اما عمل کردن به آن ها و پایبندی به این اصول بسیار سخت است. فرض کنید که شما با همسرتان قرار داشته باشید و او از شما بخواهد کل روز خود را توصیف کنید. به طور حتم هیچ شخصی نمی‌خواهد به راحتی بگوید که تمام سرمایه‌ی خود را در روز از دست داده است. فراموش نکنید که یک تریدر هیچ اطلاعی از آینده ندارد، اما برای موفقیت باید به اصول خود پایبند باشد و از آن سر باز نزند. در واقع این اعتقاد به روش و پیروی از آن شما را به پیروزی در ترید می‌رساند.

چه زمانی به روش خود ایمان آوردید؟

(( جواب دکتر به این پرسش اینگونه بود: ))

دقیقا زمانی این حس به تریدر القا می‌شود که سودهای او به ضررهایش بچربد. هرگاه بتوانید سود کنید و آن را افزایش دهید، در واقع مسیر انتخابی شما درست است.

چه عاملی باعث شد کتاب‌های تکنیکال را بنویسید؟

(( مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز به عواملی که باعث شد دکتر کتاب های خود را بنویسد نیز تعمیم یافت: ))

در اوایل شروع به ترید، درست زمانی که تازه به صورت تمام وقت ترید انجام می‌دادم، نظریه جدیدی به نام کی اس یا همان آشوب بر سر زبان ها افتاد. من به دلیل زمینه تحصیلاتم که مربوط به فیزیک بود، به این نظریه علاقه زیادی پیدا کردم. این نظریه برخلاف اسم خود ریشه بر احساسات و عواطف مردم دارد. ما با استخدام سه دکترای ریاضی و فیزیک و با استفاده از یک ابر‌کامپیوتر سعی در پیدا کردن یک مفهوم تصویری از بازار بر طبق این نظریه داشتیم. نتایج این تحقیقات سه مووینگ اوریج بود که آن را با اندیکاتور تمساح می‌شناسید.

نکته‌ی جالب این مووینگ ها، بر‌حسب اعداد فیبوناچی بودن پارامتر ها بود. چرا که ابر کامپیوتر ما هیچ درکی از این اعداد نداشت. دیدن این اعداد به خودی خود باعث اعتماد به نفس ما شد. از آن روز روش های خود را ساده و ساده تر کردیم و به مرور نتایج بهتری نیز کسب کردیم. در این هنگام بود که جان وایلی، صاحب انتشارات وایلی از من خواست تا این نظریه را به رشته‌ی تحریر در آورم. البته نسخه‌ی جدید این کتاب را به درخواست جان، دخترم جاستین نوشته است. این کتاب edition Trading Chaos Second نام دارد.

 

کتاب نوشته شده توسط بیل و جاستین ویلیامز

کتاب نوشته شده توسط بیل و جاستین ویلیامز

 

دکتر چه مقدار از وقت خود را صرف ترید می‌کنید؟

(( در این رابطه دکتر بیل اینگونه جواب داد: ))

من هر روز در تعطیلات هستم. تنها با صرف 15 دقیقه در روز می‌توان ترید کرد. با استفاده از نرم افزار، کامپیوتر و تکنولوژی بی سیم و … .

(( اما در مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز ، دخترش جاستین نیز حضور داشت و به این سوال اینگونه جواب داد: ))

من دوست دارم هر روز زمان زیادی را صرف این کار کنم. اما متاسفانه تایم زیادی را برای آموزش و پاسخ‌گویی به تلفنها و ایمیل هایمان تنظیم می‌کنیم. در طول سال تنها 2 بار به شکل خانوادگی سفر می‌کنیم. اما در طول روز مقداری مطالعه می‌کنم و دوست دارم که آفتاب بگیرم. همچنین به قدم زدن و یوگا نیز علاقه زیادی دارم.

(( دکتر بیل ادامه داد: ))

یکی از موارد بسیار مهم، ریلکس بودن تریدر در حین ترید است.

در تحلیل یک چارت اولین اقدام شما چیست؟

(( جاستین در ادامه مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز این سوال را اینگونه پاسخ داد: ))

در این مواقع استفاده از اندیکاتور الیگیتور و پرایس بارها و ترکیب این دو می‌تواند کمک زیادی به ما بکند. در واقع این ترکیب وضعیت دقیق بازار را به ما نشان می‌دهد.

آیا از ترند لاین‌ها یا تکنیک های فیبوناچی نیز استفاده می‌کنید؟

(( استفاده و عدم استفاده از این تکنیک‌ها را در ادامه مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز می‌خوانید: ))

خیر. ما از الیگیتور به جای ترید لاین استفاده می‌کنیم. اندیکاتور های الیگیتور به ما نشان می‌دهد که در حال حاضر بازار کجا قرار دارد. از سوی دیگر این اندیکاتور به ما کمک می‌کند تا به اندازه 2 یا حتی 3 برابر زمان چارت در حال بررسی، از آینده‌ی بازار باخبر شویم. مثلا هنگامی که جاستین یک تایم فریم 10 دقیقه‌ای را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، الیگیتور وضع یک ساعت و حتی کل روز را به او نشان می‌دهد. این اندیکاتور جهت روند آینده‌ی بازار را به شما نشان داده و فقط اخبار های جدید می‌تواند روی این نتایج تاثیر گذار باشد.

در تحلیل از نظریه‌ی امواج الیوت استفاده می‌کنید؟

(( آخرین سوال پرسشگر در مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز پیرامون امواج الیوت است. دکتر اینگونه جواب می‌دهد: ))

بله. خب من از موج های شکل گرفته کمک می‌گیرم اما صرفا بر اساس الیوت ترید نمی‌کنم. در سبک من دو روش برای ورود به پوزیشن، دو روش برای افزایش لات و دو روش دیگر نیز برای خروج از پوزیشن وجود دارد. البته همانطور که جاستین گفت اینکه چگونه از آن ها استفاده کنم، بستگی به شرایط و محل قرارگیری ترید در موج ها دارد. من هنگامی اقدام می‌کنم که احساس کنم زمان خوبی برای گرفتن پوزیشن است.

(( در پایان مصاحبه با دکتر بیل ویلیامز ، جاستین نکات مهمی را بیان کرد: ))

پدر من در بازار سهام ترید می‌کند، اما من در بازار ارز. با اینکه بازار من نوسانات بیشتری دارد، اما این شرایط متفاوت ما کمک زیادی به من می‌کند. چرا که بازارها روی هم تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال اگر در یک کارکشن باشیم، زمان اتمام آن کاملا قابل بررسی است. اگر هم در یک ترند باشیم، فرصت بیشتری برای گرفتن معاملات و در نتیجه سود بیشتر در اختیار داریم. در آخر لازم می‌دانم بگویم 85 درصد از ضرر ها در حرکات اصلاحی یا همان کارکشن ها رخ می‌دهد. به همین دلیل فهمیدن ماهیت آن ها کمک زیادی به جلوگیری از ضرر می‌کند.

    لینک کوتاه: