فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟

فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟  سوالاتی که بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد بورس شوند، می‌پرسند. درواقع می‌توان پایه و اساس هر دو این موارد را یکسان دانست اما بهتر است بدانید تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند. برای آشنایی بهتر با بورس و نحوه ورود به بورس می‌توانید کلیک کنید!

 

بورس و بازار

Exchange

 

بورس چیست؟

با توجه به اینکه در مقالات قبلی به شکل کاملاً مفصل در این باره سخن گفتیم؛ در اینجا تنها یک خلاصه از تعریف بورس را خواهیم گفت. با ما همراه بمانید.

  • بازار مکانی است که در آن خریدوفروش صورت می‌گیرد.
  • خریدوفروش در بازار باعث ایجاد معامله بین فروشنده و خریدار می‌شود.
  • بازارها انواع متفاوتی دارند.

با توجه به موارد بالا می‌توان بورس را یکی از انواع بازار دانست. بازاری که بر طبق موارد بالا باید در آن معامله انجام گیرد. خریدوفروش و معامله در بورس نیز مانند دیگر بازارها است. 

انواع بورس

بورس نیز مانند دیگر بازارها انواع متفاوتی دارد. در ادامه به هرکدام از آنها اشاره می‌کنیم:

  • بورس کالا

در این نوع بورس همانطور که از نام آن می‌توان نتیجه گرفت؛ در آن کالاهای متفاوتی فروخته می‌شود.

  • بورس ارز

در این بازار انواع پول‌های خارجی اعم از دلار، پوند و ین معامله می‌شوند.

  • بورس اوراق بهادار

دارایی‌های این بورس کمی متفاوت هستند. این دارایی‌ها عبارتند از سهام، اوراق مشارکت و… در این بازار می‌توانید از این موارد خریدوفروش کنید.

سایت https://abcbourse.ir/ یکی از بهترین سایت‌ها برای آموزش بورس و فرابورس است. این سایت به آموزش گام به گام بورس آن‌هم به شکل آموزش آنلاین گام به گام بورس می‌پردازد. همچنین شما می‌توانید جدیدترین اخبار بورس را از این سایت دریافت کنید. همچنین در ادامه مقاله سایت به برسی فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟

بورس و سرمایه

فرابورس چیست و تفاوت آن با بورس کجاست؟

 

 

فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟

فرابورس و بورس هرکدام می‌تواند کاری انجام دهد. اولین گام در سرمایه‌گذاری این است که بدانید دقیقاً چه اهدافی دارید. برای مثال شما باید بدانید آیا دوست دارید دولت از کارشما سر در بیاورد یا خیر؟ آیا می‌خواهید طرف مقابلتان نیز همانند شما متعهد باشد؟ آیا می‌خواهید شامل تحریم‌های آمریکا نشوید؟ و سؤالات بسیار زیاد دیگر که شما را از هدفتان از سرمایه‌گذاری آگاه می‌کند. در ادامه باید درباره فرابورس بیشتر بدانید. با ما همراه باشید.

فرابورس چیست؟

فرابورس نیز همانند بورس یک معامله است. مهم‌ترین تفاوتی که بورس با فرابورس دارد؛ این است که بورس زیر نظر یک مرجع سوم قرار دارد. به همین دلیل است که فرابورس را بازار بورس آسان می‌نامند. در این بازار بسیاری از محدودیت‌هایی که بازار بورس دارد وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید با خیال آسوده به معامله بپردازید.

در این بازار نفر سومی وجود ندارد. بنابراین قیمت‌ها در آن به‌راحتی منتشر نمی‌شوند. زیرا هر فرد می‌تواند نگران اعتبار نفر مقابل باشد. البته بسیاری از معاملات فرابورسی هستند که قیمت‌های آنها منتشر می‌شوند. بنابراین نمی‌توان این قانون را برای همه معاملات یکسان دانست.

بسیاری از منتقدان از بازار خارج از بورس (فرابورس) به‌عنوان بازار تاریک یاد می‌کنند. آن‌هم به دلیل این است که قیمت نه تنها منتشر نمی‌شود بلکه از قانون خاصی هم پیروی نمی‌کنند. به این معنی که شما می‌توانید بدون اینکه بانک متوجه شود، مقدار زیادی اوراق بورسی را جابه‌جا کنید.

در این صورت یکی از بهترین راه‌ها برای دور زدن تحریم‌ها بازار فرابورس است. زیرا شرکت سومی وجود ندارد که به دولت اطلاع بدهد که شما در حال دور زدن تحریم‌ها هستید. به‌نوعی می‌توان گفت فرابورس کمی شبیه به بیت کوین عمل می‌کند. اما لازم است بگوییم بعد از قرارداد می‌توان آن را ردیابی کرد. درحالی‌که بیت کوین این‌گونه نیست.

 حالا باید بخشی از پاسخ خود را درباره سؤال فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟ را گرفته باشید.

قراردادهای فرابورسی

همانطور که می‌دانید طرف‌ها در معامله متفاوت هستند. طرف‌های معامله در فرابورس عبارتند از: طرفین اصلی، کارگذار و یا واسطه طرفین. در قراردادهای فرابورسی (قراردادهای خارج از بورس) تنها همین طرفین هستند که روی معامله نظارت می‌کنند. آنها روی چگونگی دادوستد توافق می‌کنند. البته شما می‌توانید یک مرجع سوم هم استخدام کنید. برای این کار بهتر است از شرکت‌های تأمین سرمایه استفاده کنید.

قراردادهای فرابورس انواع مختلفی دارند. هرکدام از آنها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بسیاری از آنها حتی نیازی به حظور افراد برای امضا کردن ندارند. یکی از این مدل‌ها قرارداد تاخت است. در ادامه مقالات به این نوع قراردادها خواهیم پرداخت.

ریسک‌ها در فرابورس

این قراردادها می‌تواند دارای ریسک بسیار زیادی باشند. ریسک‌هایی که حتی این احتمال که تمام سرمایه شما به‌سرعت از بین برود را بیشتر می‌کند. بنابراین حسابداران و کارشناسان پیشنهاد می‌کنند افرادی که در بورس تازه‌وارد هستند؛ از این بازار چشم‌پوشی کنند.

در سال 2007 یک بحران اعتباری بزرگ دنیا را در برگرفت. در این زمان تعداد کارشناسانی که به ریسک بالای فرابورس اعتراف کردند بیشتر شد. این ریسک نیز ناشی از این است که طرفین معامله تعهد کافی برای یک قرارداد منصفانه را ندارند. آن‌هم به این دلیل است که مرجع قانونی ندارد.

مهم‌ترین ریسک این است که یکی از طرفین معامله قبل از انقضا نکول کنند. یعنی از پرداخت پول امتنا کنند. این مورد نیز می‌تواند پیشگیری شده باشند. آن‌هم با استفاده از مستندسازی، تنوع‌بخشی و یا ابهام‌زدایی از ریسک‌ها و فرابورس است. این اوراق نیز می‌توانند مرجعیت قانونی پیدا کنند.

فرابورس چیست؟ تفاوت آن با بورس کجاست؟ سوالی که باید با توجه به ریسک‌های هرکدام از این انواع بورس به آن پاسخ داده شود. ریسک‌ها در هرکدام از این مدل‌ها بسیار هستند اما این مهم است که شما تا چه اندازه بتوانید این ریسک‌ها را کاهش دهید.

 

بورس و افزایش سرمایه

فرابورس چیست؟

 

تفاوت بورس و فرابورس در کجاست؟

در ایران دو نوع بورس فعال بیشتر وجود ندارد. بنابراین شما بسیاری از انتخاب‌های خود را از دست داده‌اید. اما نگران نباشید بازهم می‌توانید بهترین را انتخاب کرده درآمدزایی کنید. در این بخش از مقاله فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟ به برسی تفاوت‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه بمانید.

تفاوت در بازارها

مهم‌ترین تفاوتی که بازارهای فرابورس با بازارهای بورس دارند این است که بازار فرابورس دارای 5 مدل (اول، دوم، سوم (عرضه)، ابزارهای نوین مالی و پایه) است. شرکت‌های سهامی عام در بازارهای اول فرابورسی و سایر اوراق نیز در بازارهای نوین مالی پذیرفته هستند. براساس بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه این معاملات باید نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شوند.

لازم است بدانید این اوراق در صورت ثبت شدن نمی‌توانند در فرابورس کار کنند. به این معنی که در این بازار ماهیت قانونی و قدرت کار ندارند.

تفاوت در فرآیند پذیرش

اوراقی که در بورس خریداری می‌کنید می‌توانند ماهیت سرمایه‌ای داشته باشند. یعنی شما تا هراندازه که بخواهید می‌توانید این اوراق را نزد خود نگه‌دارید. درحالی‌که در فرابورس قراردادها نوع متفاوتی دارند و ازنظر اخلاقی شما تا چه اندازه‌ای توانایی نگه‌داشتن این اوراق را دارید. (قرارداد تعیین می‌کند)

 

بورس و نمودار ها

تفاوت فرابورس با بورس کجاست؟

 

فرابورس چیست؟ تفاوتش با بورس کجاست؟ گمان کنم تا به اینجای مقاله در این مورد اطلاعات خوبی به‌دست آورده باشید. بورس و فرابورس هرکدام یک دنیای بزرگ هستند. دنیایی که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. سود هنگفت بازار بورس و فرابورس آن‌قدر هست که بتوان به آن به‌عنوان شغل دوم نگاه کرد.

 

    لینک کوتاه: