عوامل رفتاری در تحلیل ها – پله 9 (روانشناسی بازار)

چه عوامل رفتاری را باید به همراه تحلیل تکنیکال مد نظر داشت؟؟

 

حمایت های تکنیکالی و استفاده از آن درتحلیل تکنیکال به‌عنوان یکی‌ از رایج‌ترین روش‌ها در خرید سهام به‌ حساب می‌آید.

اما با این وجود در هنگام خرید سهام بسیاری از سرمایه گذاران می گویند که حمایت های تکنیکالی به درستی عمل نمی کند و با خرید سهم در محدوده حمایت تکنیکالی متضرر می شوند.

در این نوشتار قصد داریم توضیح دهیم که در بررسی محدوده های حمایتی چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشیم که بتوانیم آن را به درستی تشخیص دهیم و سهم خوب را در یک موقعیت مناسب تکنیکالی خریداری کنیم .

 

چرا تحلیل تکنیکال

دربازار سرمایه‌ایران یادگیری علم تحلیل‌تکنیکال توسط سرمایه‌گذاران شاید اولین‌موضوع پیش‌رو باشد وشاید این به‌سه‌دلیل زیر خلاصه شود:

  1. اول اینکه سرمایه گذاران فکر می کنند یادگیری تحلیل تکنیکال ساده تر از تحلیل بنیادی می باشد و سرمایه گذار صرفا با چند جلسه می تواند علم تکنیکال را به سادگی بیاموزد و آن را در تمامی تحلیل هایش استفاده کند .
  2. دوم اینکه تحلیل تکنیکال کاربردی تر است و سرمایه گذار می تواند با صرف چند دقیقه وقت و رسم چند خط بر روی نمودار سهم را تحلیل کند .
  3. سوم اینکه خواندن صورت های مالی برای سرمایه گذاران به مراتب سخت تر بوده و به دلیل زمانبر بودن تحلیل بنیادی شاید فرصت کافی برای سرمایه گذاران برای بررسی سهم وجود نداشته باشد و به همین دلیل استقبال برای تحلیل تکنیکال بیشتر است .

 

شاید بارها در بین سرمایه گذاران شنیده باشیم که چرا حمایت های تکنیکالی در سهم درست عمل نمی کند و منطقهای که باید در سهم به عنوان حمایت عمل میکرد محدوده حمایتی را به آسانی شکست و سهم ریزش قیمتی را تجربه کرد.

پس سوال اینجاست چرا هر سرمایه گذاری با طی کردن چند کلاس آموزشی فکر می کند باید تحلیلگر خوبی باشد؟

چرا سرمایه گذاران از این موضوع شکایت دارند که تحلیلشان به خوبی جواب نمی دهد؟

شاید بسیاری‌از مشکلاتی‌که چارتیست‌ها درگیر آن می‌باشند عدم‌توجه به‌نکات زیر می‌باشد که قصد‌داریم دراین مقاله درخصوص آن صحبت‌کنیم .

 

 

نکات مورد توجه در حمایت های تکنیکالی

بررسی قدرت خریدار به فروشنده

دربخش قدرت‌خریدار به فروشنده گفتیم که‌هرگاه این نسبت به سمت صفر میل‌کند نشان‌دهنده قدرت خرید قوی درسهم است.

به‌ بیان‌ دیگر این‌ نسبت نشان‌ می‌دهد که فروشنده‌ها با تعداد زیاد ولی با حجم‌ کم فروشنده ولی‌ خریدارها با تعداد کم ولی با حجم‌ زیاد خریدار سهم هستند.

در نمودارهای قیمتی و هنگامی که سهم در محدوده حمایتی قرار دارد باید خریدار در بازار قوی عمل کند.

یعنی نسبت خریدار به فروشنده در سهم مناسب باشد به‌گونه‌ای که نتوان گفت فشار فروش درسهم ایجاد شده‌است.

پس‌باید این‌نکته را مورد‌توجه‌قرارداد که درسهمی‌که فشارفروش داریم ونسبت خریدار به‌فروشنده آن مناسب نمی‌باشد احتمال برگشت قیمتی ازمحدوده حمایتی پایین‌می‌باشد .

حجم معاملات سهم

یکی از نکات بسیار مهم در محدوده حمایت های تکنیکالی حجم معاملات سهم می باشد.

به‌طور کل انتظار این‌است که در محدوده‌های حمایتی همگام با‌قدرت خریدار در سهم، حجم‌معاملات سهم نیز بالاباشد.

به‌عنوان‌مثال فرض‌کنید میانگین‌معاملات روزانه سهمی700هزار سهم است ولی زمانی‌که سهم درمحدوده‌حمایتی قرارگرفته‌است حجم‌معاملات سهم به400هزار کاهش‌می‌یابد.

حال سوال اینجاست که آیا به نظر شما این می تواند سیگنال حمایت سهم درنمودار باشد؟؟

در پاسخ باید گفت خیر چرا که معمولا فشار خرید در محدوده های حمایتی افزایش می یابد و انتظار این است که حجم معاملات سهم حداقل به اندازه میانگین معاملات روزانه آن و حتی بیشتر باشد.

این نشان میدهد که احتمال حمایت نموداری در سهم وجود دارد.

به عنوان مثال فرض کنید میانگین حجم معاملات سهم در یک هفته گذشته یک میلیون برگ سهم باشد و زمانی که سهم در محدوده حمایت تکنیکالی قرار می گیرد حجم معاملات به 500هزار سهم کاهش می یابد.

این نشان‌می‌دهد که بااحتمال زیاد نمی‌توان به محدوده مورد نظر اکتفا کرد و احتمال شکست حمایت بالا می‌باشد.

بنابراین زمانی می‌توان گفت که حمایت‌تکنیکالی دارای‌اعتبار است که حجم‌معاملات از میانگین یک‌هفته گذشته(1میلیون) بالاتر باشد.

البته این موضوع را برخی ابزارهای تکنیکالی که ورود نقدینگی به سهم را نشان می‌دهد هم می‌توان تعیین‌کرد.

 

گام های حرکتی نمودار در محدوده نزدیک به حمایت

عامل اساسی دیگر در بررسی معتبر بودن در بررسی حمایت ها و مقاومت ها گام های حرکتی نمودار است و باید به این نکته توجه کرد که نمودار چند روز توانسته صعود کند و در چند روز، آن صعود تبدیل به ریزش قیمتی شده است.

به‌عنوان مثال قیمت درمدت 10روز 15درصد رشد داشته‌است ولی درهنگام ریزش در 5روز قیمت 15درصد کاهش داشته‌است.

این نشان‌می‌دهد که احتمال‌شکست حمایت بسیاربالا می‌باشد و نباید به‌آن محدوده به‌عنوان محدوده حمایتی نگریست .

پس یک سرمایه گذار در هنگام بررسی نمودار ها در منطقه حمایتی صرفا نباید به یک خط بسنده کند و بگوید سهم به محدوده حمایتی رسیده است بلکه در کنار آن باید سایر مولفه های رفتاری اثر گذار بر روی سهم را در نظر بگیرد .

 


 

• فایل های مرتبط

تکنیکال رفتاری (۳۷ صفحه)

لینک کوتاه: