سود آورترین سهام های بورس را از آن خود کنید.

راه‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانید ثروت زیادی کسب کنید. بسیاری از افراد ثروتمند امروز در بازار بورس فعالیت می‌کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا بهترین راه‌ها برای به دست آوردن سود آورترین سهام های بورس را در اختیار شما بگذاریم. این راه‌ها بسیارند. در مقاله قبلی الف بورس به تعدادی از این راه‌ها اشاره کردیم. امروز می‌خواهیم شما را با تعداد دیگری از این راهکارها آشنا کنیم. توجه داشته باشید که مطالعه بی‌عمل همانند درختی است که میوه ندارد! بنابراین بخوانید؛ عمل کنید؛ به جان ما دعا کنید!

راهکار‌های به دست آوردن سود آورترین سهام های بورس

این راهکارها شامل اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل در بورس هستند که می‌تواند به شما سود برساند. البته این بدان معنی نیست که همین آموزش کافی است. بلکه بهترین سرمایه گذار در بورس کسی است که هرروز به دنبال آمختن باشد.

نمودارها اصلی‌ترین بخش بورس

در مقاله نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودآور اشاره کردیم که باید به نمودار‌ها توجه کنید. یکی از نمودارهایی که می‌تواند نشانه خوبی برای یک سهام خوب باشد؛ نمودار سقف و حداقل قیمت در بازه زمانی مشابه است. این به شما کمک می‌کند بفهمید سهام در آینده چه رفتاری از خود نشان می‌دهد. بسیاری از سهام داران این دوره زمانی را یک دوره پنج ساله ارزیابی کرده اند.

نمودارها در سود آورترین سهام های بورس

نمودارها در سود آورترین سهام های بورس

ایران یکی از کشورهای با تورم بالا در دنیاست. بنابراین سهام داران هر روز سرمایه خود را در بازار‌های متفاوت جابه جا می‌کنند. توجه داشته باشید که بازارهای بزرگ و سودآوری همچون بازار مسکن، ارز، سکه و طلا و… وجود دارد که می‌تواند سرمایه گذاران را به خود جلب کند. زمانی که در کشور بازارها قدرت زیادی داشته باشند؛ هرروز باید منتظر تغیر قیمت بود. بنابراین بهتر است هر روز بازار را چک کنید!

راهبردی که استفاده می‌کنید باید واضع و ثابت شده باشد. همچنین بهترین راهبرد همان راهبردی است که قابل اندازه گیری باشد. مهم نیست از کدام راهبرد استفاده می‌کنید و در کدام سرمایه گذاری شکست خورده اید. مهم این است که راهبرد شما قابل اندازه گیری، واضح و ثابت باشد. یک راهبرد دارای این ویژگی‌ها است که می‌تواند شما را در خرید سود آورترین سهام های بورس یاری کند.

صورت‌های سود و زیان و ترازنامه‌ها می‌توانند معیار خوبی برای خریدن سهام یک شرکت باشند. بنابراین بهتر است تا زمانی که آن‌ها منتشر می‌شوند دست نگه دارید. این صورت‌ها و ترازنامه‌ها می‌توانند اسرار بسیاری را برای شما فاش کنند. از مهم‌ترین المان‌ها در صورت سود و زیان و ترازنامه‌ها در شرکت، حاشیه سود است. این مورد می‌تواند اطلاعات خوب یا بد بسیاری به شما ارائه دهد. این شاخص نشان دهنده توانایی شرکت در بهره گیری درست از منابع است.

مدیران شاکله اصلی خرید در بازار بورس

کدام سهام مناسب شما نیست؟

از من می‌پرسند سهام کدام شرکت‌ها را باید نخرید؟ می‌گویم تمام سهام‌ها را می‌توان خرید ولی برای خرید برخی باید احتیاط بیشتری به خرج داد. سهام شرکت‌هایی که مدیران آن‌ها دولتی و یا کمی ضعیف هستند از این دسته اند. این مدیران توان مدیریتی کمتری نسبت به دیگر مدیران خودساخته دارند.

بدهی

انواع بدهی را بشناسید

انواع بدهی را بشناسید

بدهی دو نوع دارد: ۱. بدهی خوب ۲. بدهی بد. بدهی خوب آن بدهی است که برای شما درآمد زایی می‌کند. یک مثال کوچک می‌زنم. فرض کنید وام گرفته‌‌اید و با آن منزلی خریده و اجاره داده اید. این بدهی، بدهی خوب است چراکه برای شما یک دارایی سودزا آورده است. اما فرض کنید با پول همان وام یک ماشین خریداری کرده اید. ماشین هزینه‌های جاری بسیاری دارد. بنابراین آن بدهی یک بدهی بد است. زمانی که می‌خواهید سهام خریداری کنید به بدهی‌های بد و خوب شرکت توجه داشته باشید.

بافت مالی شرکت

بافت مالی شرکت در سودآوری آن تاثیر به سزایی دارد. بنابراین قبل از اینکه جزو سهام داران اصلی شرکت شوید؛ بافت مالی شرکت را به دقت برسی کنید. بافت مالی شامل بدهی‌ها و حقوق سهام داران است. توجه داشته باشید که بدهی‌ها خاصیت اهرمی دارند. یعنی با افزایش آن‌ها سوددهی شرکت نیز افزایش می‌یابد. این در حالی است که در صورتی که بدهی‌ها بالا باشد؛ خطر ناتوانی شرکت در اجرای تعهداتش نیز بیشتر می‌شود. همین موجب می‌شود ریسک سرمایه گذاری در آن شرکت بیشتر شود.

ارتباط با مدیران و سود آورترین سهام های بورس

اگر می‌خواهید یک سهام سودده واقعی داشته باشید؛ بهتر است با مدیران شرکت در ارتباط باشید. اگر آن قدر قدرتمند نیستید که با آن‌ها زمان بگذرانید؛ می‌توانید به افرادی که درباره آن شرکت اطلاعات دارند مراجعه کنید. مهم‌ترین مورد در یک شرکت حلقه مدیران اصلی شرکت هستند. شما باید توانایی آن‌ها را سنجیده و ببینید آیا هدف شرکت برای آن‌ها به درستی تبین شده است یا خیر.
بهتر است از مدیران سوالات متعددی بپرسید. برای مثال سوالاتی که درباره عمده ریسک و مخاطرات شرکت است به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزی شرکت را تهدید می‌کند و آیا مدیر قابلیت شناخت واضح شرکت خود را دارد یا خیر. البته این که بفهمید مدیر راست می‌گوید یا تنها در حال خالی بندی است می‌تواند به شما کمک کند. این کار را می‌توان به کمک گزارشات مختلف انجام داد.

شاخص های خوب سهام خوب می آورند!

معیار خوبی انتخاب کنید. یکی از دلایلی که سهام داران تازه کار زیان می‌کنند این است که نمی‌دانند کدام شاخص را به عنوان معیار قرار دهند. به همین سبب در صورتی که معیار خوبی نداشته باشند؛ ارزیابی خوبی نیز نخواهند داشت. از بهترین معیارهایی که می‌توانم به شما پیشنهاد کنم؛ شاخص P/E است. در درجات بعدی نیز ارزش کنونی جریان نقدی آتی، نسبت قیمت به ارزش دفتری و درصد افزایش سود قرار گرفته اند.
در هر فعالیت اقتصادی که نگاه کنید باید بخش‌های سودده تقویت و بخش‌های زیان ده از دور کنارگذاشته شوند. در بازار سهام نیز همینطور است. بهتر است زمانی که با تلاش بسیار سود آورترین سهام های بورس را خریداری کرده‌‌اید؛ آن را رها نکرده و بر آن بیفزایید.

8 شاخص مهم بورس

8 شاخص مهم بورس

ثبات نسبی و تاثیر آن در خرید سود آورترین سهام های بورس

ثبات نسبی سود معیار بسیار بهترین نسبت به سود سهام در یک سال اخیر است. چراکه ممکن است سهام شرکت امسال سود داده باشد اما سال بعد زیان گسترده‌‌ای سهام را فراگیرد. در صورتی یک سهام خوب است که سود پایدار داشته باشد. توجه داشته باشید که هرچه میزان انحراف سودآوری سال‌های گذشته یا سودهای احتمالی آینده نسبت به میانگین آن‌ها بیشتر باشد؛ ریسک سهام نیز بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود. برعکس این مورد نیز صادق است. یعنی زمانی که سودآوری گذشته یا سودهای آینده کمتر از میانگین آن‌ها باشد؛ ریسک سهام کمتر و ارزش آن به طبع بیشتر خواهد بود.

سیگنال های خروج و فروش سهم

یکی از عواملی که به ما می‌گوید سهام یک شرکت بزرگ در روند نزولی قرار گرفته است؛ این است که سهامی که در حجم بالا معامله می‌شد؛ قیمت نزولی به خود بگیرد. توجه داشته باشید که افزایش حجم معاملات زمانی که قیمت نزولی است؛ اولین سیگنال بد است. چراکه این عامل نشان دهنده این است که سهام داران حرفه‌‌ای در حال خروج از بازار هستند.
زمانی که می‌خواهید بهترین نقطه فروش را پیدا کنید باید به دنبال تحلیل کل بازار باشید. در صورتی که بخواهید یک سهم را تحلیل کنید و آن را به فروش برسانید؛ در حالی که بازار شرایط خوبی ندارد؛ مطمئن باشید که موفقیت شما بسیار کم خواهد بود. در صورتی که جو بازار منفی باشد؛ اگر سود آورترین سهام های بورس را هم خریداری کرده باشید؛ بازهم ممکن است از جو پیروی کند.
از دیگر اولین سیگنال‌های خروج از بازار، افت صنعت است. در صورتی که مشاهده کردید یک صنعت روند رو به نزولی در پیش گرفته است، بهترین کار خروج از آن صنعت قبل از زیان‌های بیشتر است.

عقل چه می گوید؟

در مقاله قبلی گفتیم باید دلایل خرید یک سهام را به شکل کاملا واضح برای خود یادداشت و نگهداری کنید. در این مقاله می‌گوییم دلایل قانع کننده‌‌ای داشته باشید. در صورتی که از بازرگانان بزرگ بپرسید که چرا سهامی را خریداری کرده‌‌اند؛ در عرض چند ثانیه به شما پاسخ می‌دهند. آن‌ها هیچ گاه به حرف مردم توجه نکرده و نمی‌کنند. به همین دلیل است که شرکت‌های آن‌ها رشد بسیاری داشته است. دلایل متفاوتی می‌تواند موجب شود شما سهام شرکتی را خریداری و یا از آن دوری کنید. اما باید دقت کنید که براساس حدس و گمان چیزی پیش نمی‌رود. بنابراین باید دلیل شما واضح، راسخ و قانع کننده باشد.

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

عوامل کاهش ارزش کلی سهام

کاهش ارزش کلی سهام معمولا سه عامل اصلی دارد:

  1. وضعیت کلی اقتصاد
  2. عوامل مرتبط با صنعت
  3. عوامل درونی سهام

اگر از من می‌شنوید در صورتی که سهم شما افت ۸ درصدی نسبت به قیمت خرید داشت آن را بفروشید. این یک قانون علمی نیست بلکه تجربه آن را اثبات کرده است. دقت داشته باشید اگر تحلیل تکنیکی و بنیادی خود را به درستی انجام داده باشید؛ به ندرت سهم دچار افت بیشتر از این میزان می‌شود. توجه داشته باشید یک سهام در صورتی دچار کاهش قیمت شدید می‌شود که سهام داران از آینده آن ناامید شده باشند. در این حالت باید بگویم بازگشت سهام به قیمت اولیه کار بسیار سختی است.

ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است

هر وقت هم جلوی زیان را بگیرید؛ منفعت است. یک سهام دار خوب باید بداند روند منفی نیز جزئی از بازار است. همه ممکن است اشتباه کنند. بنابراین هر گاه فهمید اشتباه کرده است؛ باید بدون هیچ تعصبی سریعا سهام را به فروش برساند. بسیاری از سهام داران تازه کار آن قدر منتظر می‌مانند تا یا سهام به قیمت گذشته بازگردد و یا به حداقل قیمت خرید به فروش برسد.

توجه داشته باشید که خرید سود آورترین سهام های بورس نیازمند تجربه است. ممکن است در ابتدای راه زیان کنید. البته زیان در هر بخش از بازار امری طبیعی است. اما آنچه مهم است این است که اشتباه خود را متوجه شده و آن را تکرار نکنید. توجه داشته باشید آموزش می‌تواند سهم بزرگی از اشتباهات شما را کاهش دهد. بنابراین توصیه ما این است که به دیگر بخش‌های سایت الف بورس نیز سری بزنید. از جمله این بخش‌ها می‌توان به راز سود چند صد درصدی در بازی حق تقدم سهام، فروش سهام چرا و چگونه؟، نکات هوشمندانه برای خرید سهام سود آور ،مالی رفتاری قسمت سوم و چگونه یک تریدر حرفه ‌‌ای شویم؟ اشاره کرد.

  1. ارسلان گفته؛
    ۱۵:۵۷ ۱۳۹۹/۰۶/۲۱

    در ایران بازارها بخصوص بازار سرمایه توسط دولت وحاکمیت دستکاری می شود

لینک کوتاه: